Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Alt om musik, musikvideoer, kunstnere, udstyr og musikteori skal postes i de andre respektive fora.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Re: Tråden hvor alle kan undre sig over hvad som helst!

Indlæg Skrevet: 8. dec 2016, 13:05

Termodynamikkens 2. hovedsætning:

Universets entropi vokser eller (i sjældne tilfælde) bevares ved alle tænkelige processer

Systemer med høj orden har lav entropi. Man siger også nogle gange, at ændringen af Informationsniveau er lig med den negative entropiændring. Du har også ret i udsagnet: "Alting går ud af orden" - men resten af udsagnet, kan jeg godt nok ikke se sammenhængen i.
Brugeravatar
Nicolai
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg Skrevet: 8. dec 2016, 13:11

BR Legetøj.... Billede dog lånt fra en kollega på julegaveindkøb. Jeg er med på der er en del auto-funktioner inde over, men at vedkommende der sætter skiltet i ikke liiiige tænker: Den laver vi sgu' om......

15327327_10155067240879341_2214666699129876308_n.jpg
15327327_10155067240879341_2214666699129876308_n.jpg (31.8 KiB) Vist 482 gange
Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 8. dec 2016, 13:14

Haha, det minder mig om når 4sound sætter den store cubase-bundle ned med 10 kr ,..... båt-nakker :-)
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple

Billede
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aarhus C

Indlæg Skrevet: 8. dec 2016, 17:00

Smittefar skrev:Termodynamikkens 2. hovedsætning:

Universets entropi vokser eller (i sjældne tilfælde) bevares ved alle tænkelige processer

Systemer med høj orden har lav entropi. Man siger også nogle gange, at ændringen af Informationsniveau er lig med den negative entropiændring. Du har også ret i udsagnet: "Alting går ud af orden" - men resten af udsagnet, kan jeg godt nok ikke se sammenhængen i.

Det var da pænt nederen at spørge mig om noget du selv vidste, så jeg kunne gøre mig selv til grin. Hvad med bare at rette mig?
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. dec 2016, 18:10

Arrrhhh, folk det kastet om med halvfærdige versioner af fysikkens grundsætninger, skal svømme lidt i deres eget (jule) fedt, inden man hjælper dem B-)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. dec 2016, 18:20

Smittefar skrev:Arrrhhh, folk det kastet om med halvfærdige versioner af fysikkens grundsætninger, skal svømme lidt i deres eget (jule) fedt, inden man hjælper dem B-)

Fair nok. Husk det, hvis du selv har business-relaterede spørgsmål :)
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 8. dec 2016, 19:33

Smittefar skrev:... i stedet for at stå og pynte som en stor hvid klods.

Dét kan man også undre sig over. Eller bare sige: "Busted!" :lol:
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 09:52

Mike-air skrev:
Smittefar skrev:Arrrhhh, folk det kastet om med halvfærdige versioner af fysikkens grundsætninger, skal svømme lidt i deres eget (jule) fedt, inden man hjælper dem B-)

Will do ;)
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 10:19

Smittefar skrev:
Mike-air skrev:

Will do ;)

Super. For så kan du nemlig være sikker på jeg ikke giver dig den samme behandling, fordi jeg udemærket er klar over du ikke kan være ekspert i alt :)
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 10:36

Hey, det var sgu ikke meningen, du skulle blive fornærmet/stødt - Det var altså kun ment som lidt venskabeligt drilleri
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 10:47

Smittefar skrev:Hey, det var sgu ikke meningen, du skulle blive fornærmet/stødt - Det var altså kun ment som lidt venskabeligt drilleri

Allright. Det er cool.

Min pointe er bare, at folk på dette forum langt fra har de samme forusætninger, hvorfor man, selv om man har overhøjde, bør behandle dem der ved mindre med respekt. Det er ihvertfald min holdning.

Og så lige fra sidebenet: Sidste gang jeg havde fysik var i 9. klasse. Jeg ved meget lidt om fysik, og jeg syntes bare jeg kunne se nogle connections som kunne danne en hypotese:

A: Jordens rotationsshastighed går mod nul.
B: Al ting går ud af orden

A + B = Jordens rotationsshastighed går mod nul, fordi alting går ud af orden.

Og gu er det så noget vås. Men jeg ved ikke bedre.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 11:41

Mike-air skrev:Min pointe er bare, at folk på dette forum langt fra har de samme forusætninger, hvorfor man, selv om man har overhøjde, bør behandle dem der ved mindre med respekt. Det er ihvertfald min holdning.

Altså jeg synes jo, du er blevet behandlet med respekt - Du er blevet drillet men ikke respektløst (set fra min stol) - Jeg er ked af, du opfatter det anderledes, og det må du undskylde.

Du skal jo huske på, at jeg nærmest ikke har lavet andet end fysik siden dengang i 9. klasse som er mere end 20 år siden, såååå ind i mellem kommer fysiknørden lige op i en :)

Jeg har i øvrigt ikke noget vildt godt bud på, hvorfor jordens rotation aftager udover friktion mod verdensrummet og vægten fra alt det rumsnask vores atmosfære samler op.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 12:29

Smittefar skrev:
Mike-air skrev:Min pointe er bare, at folk på dette forum langt fra har de samme forusætninger, hvorfor man, selv om man har overhøjde, bør behandle dem der ved mindre med respekt. Det er ihvertfald min holdning.

Altså jeg synes jo, du er blevet behandlet med respekt - Du er blevet drillet men ikke respektløst (set fra min stol) - Jeg er ked af, du opfatter det anderledes, og det må du undskylde.

Du skal jo huske på, at jeg nærmest ikke har lavet andet end fysik siden dengang i 9. klasse som er mere end 20 år siden, såååå ind i mellem kommer fysiknørden lige op i en :)

Jeg har i øvrigt ikke noget vildt godt bud på, hvorfor jordens rotation aftager udover friktion mod verdensrummet og vægten fra alt det rumsnask vores atmosfære samler op.

Det er cool! :-)

Det er måske også lidt svært at svare på lige fra hoften, uden noget data, eller eksisterende teorier :-P
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 12:29

Smittefar skrev:

Det er cool! :-)

Det er måske også lidt svært at svare på lige fra hoften, uden noget data, eller eksisterende teorier :-P
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 19:18

Jeg undre mig over, at ingen postede den her:

Billede
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 19:22

Jeg undrer mig over hvorfor du mon vælger at gøre det bag efter.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. dec 2016, 19:32

Mike-air skrev:Jeg undrer mig over hvorfor du mon vælger at gøre det bag efter.

Jeg var på arbejdet - og så trækker jeg altid tingene lidt længere ... :-D
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 26. dec 2016, 03:35

Det undrer mig, at det altid er hannerne der slås om hunnerne og ikke omvendt.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. dec 2016, 09:27

Det er heller ikke altid tilfældet..
Jeg syntes at have set løvinder slås om at parre sig med hannen.. men det sker skam også blandt mennesker.
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 26. dec 2016, 13:05

Hmm... det kan være jeg kan omformulere min forundring lidt...:
Altså bortset fra, at der altid vil kunne findes eksempler på undtagelser fra reglen, hvorfor gælder der så for så mange forskellige dyrearter, at det i reglen er hannerne der slås om hunnerne og ikke omvendt? Er der nogen der kan give et eksempel på en dyreart, hvor det i reglen er hunnerne der, når de kommer i brunst, begynder at slås om adgangen til hannerne?
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. dec 2016, 13:41

Det er et godt spørgsmål. Måske det har en relation til de forskellige kønsroller og deres associerede opgaver, for hver art..
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 26. dec 2016, 13:48

Hvordan udregner man 12 kvadratrod 2? Starter på 2m56s:

Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. dec 2016, 14:08

bryla skrev:Hvordan udregner man 12 kvadratrod 2? Starter på 2m56s:

Håber du har Excel til rådighed, for det kan godt være lidt bøvlet på en 10kr's lommeregner;

https://support.microsoft.com/da-dk/kb/271143
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 26. dec 2016, 14:18

Okay, det kan jeg godt se, men hvordan udregner man så hvad 12^(1/2) er over 440?

Hvis jeg lægger til, bliver det 443 – langt fra en halv tone. Hvis jeg ganger, bliver det 1524 = næsten to oktaver.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. dec 2016, 14:32

Det er 2^(1/12)=1.06..., du skal bruge,og det skal ganges på 440 for at få A# der er ca 466

Tilbage til "After Party"