Facebook VS Lydmaskinen

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Alt om musik, musikvideoer, kunstnere, udstyr og musikteori skal postes i de andre respektive fora.

Hvad vil du vælge hvis du kun havde adgang til ét af dem?

Facebook
14
42%
Lydmaskinen
13
39%
Lydmaskinen (jeg er ikke på Facebook)
6
18%

Afgivne stemmer: 33
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Facebook VS Lydmaskinen

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 13:56

Jeg er klar over at det er ren fiktiv, men min kone antydede at jeg vist brugte en del tid på lydmaskinen, hvortil jeg svarede at jeg nok nemmere kunne undværre facebook (som jeg også er storforbruger af) end lydmaskinen. Men hvordan har du det med det?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Facebook VS Lydmaskinen

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 13:57

Heh heh, OND poll. Jeg har ingen illusioner om at Lydmaskinen kan konkurrere med Facebook, men som (søgbar) informationsdatabase er Facebook ubrugelig.
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 14:32

Ville klart hellere undvære Facebook end Lydmaskinen, men jeg er heller ikke særlig aktiv på Facebook.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 14:35

Er der nogen, der har et link til det der Facebook? :clown:
Brugeravatar
AvS
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 14:51

Den eneste grund til at jeg har facebook er pga. nærmest alle jeg kender bruger facebook til at invitere til fødselsdage og andre events. Hvis jeg sletter min facebook bliver jeg helt hægtet af. Jeg vil dog sige at jeg er blevet lidt mere glad for facebook her på det seneste da jeg er begyndt at bruge det mere, som en platform/nyhedssite med information om emner som interesserer mig. Jeg har blokeret/afmeldt/unfollowed ( hvad det nu hedder) alle venner og bekendte som poster om mad, babyer, brok og andet ligegyldigt og er istedet begyndt at følge organisationer, virksomheder og kunstnere, som er interessante og har i den forbindelse været til forskellige spændende events, som jeg ellers ikke ville have opdaget. Så noget godt er der ved facebook - så længe jeg ikke bruger facebook til det som det var tiltænkt fra starten af (venneplatform).
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 14:54

Ja, enig med Andreas, det er også ca. sådan jeg bruger det. Og det er den måde jeg får 99.9% af det "nyheds og gøgl-indhold" jeg poster herinde.
Men sådan vidensdeling på et dybere niveau, iforhold til "clickbait og nyheder" fra fb, der vinder LM.
Gravity Assist - Reinject 02 - Joachips dansable uptempo Polka transformeret til mørkt Soundscape - Juni 2018
https://youtu.be/Q43_cF7aGcE
Brugeravatar
AvS
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 15:04

Det er faktisk lidt interessant, for, der er sket det samme på de andre platforme jeg bruger; twitter og instagram. I starten fulgte jeg venner og bekendte men nu er det mest personer som har noget interessant at dele. Ved ikke om det siger noget om mig selv, mine venner eller om det bare er ret uinteressant at følge med i folks privatliv (eller nærmere det som folk gerne vil lable som værende fra deres perfekte liv.)
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 15:10

Jeg bruger i meget høj grad facebook til at connecte med andre nørder fra andre lande. Det har jeg haft meget glæde ud af so far, via alle de her grupper hvor folk stiller spørgsmål eller debatterer forskellige ting. Problemet er bare at det ofte er meget dårligt organiseret, hvilket jo klart er lydmaskinens force.
Brugeravatar
niklasni1
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2100

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 15:21

Jeg er ikke på Facebook, og det er helt rigtigt, man bliver langt henad vejen hægtet af og glemt. Og folk har også en tendens til at glemme at man ikke ser alle deres opdateringer og derfor ikke kan dumpe midt ned i en historie om deres job eller kat og forstå hvad der foregår.. men det er måske bare mine venner.
Nobody noes.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 15:53

Jeg lever store dele af mit liv på facebook. Jeg ved ikke om man får klaps for at sige det, men sandheden er også, at der er væsentligt hurtigere og mere kompetent hjælp at hente til Ableton på Facebook end der er herinde.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 16:00

Jeg bruger FB til groups næsten kun, masser af dem, sådan noget som kompetent og hurtig hjælp til f.eks. E-mu eksisterer kun på FB idag, efter det eneste seriøse tilbageværende board lukkede ned for et par år siden, præcis det samme er sket med "opelpower" hvad bil angår, det er fortid, og lever kun videre via FB
/Dub
Brugeravatar
Morten B
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Søvind

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 16:56

AvS skrev:Det er faktisk lidt interessant, for, der er sket det samme på de andre platforme jeg bruger; twitter og instagram. I starten fulgte jeg venner og bekendte men nu er det mest personer som har noget interessant at dele. Ved ikke om det siger noget om mig selv, mine venner eller om det bare er ret uinteressant at følge med i folks privatliv (eller nærmere det som folk gerne vil lable som værende fra deres perfekte liv.)

Har det på præcis samme måde, men jeg er også en weirdo, så måske du skulle bekymre dig en lille smule :-P
Brugeravatar
Hoby
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Nørrebro

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 17:00

Stod også mere eller mindre af facebook for ca ½ år siden, fordi jeg var blevet træt af at skulle forholde mig til alt for mange ting jeg ikke syntes var relevante. Jeg prøvede også at bruge det som Andreas, så mest til at følge nyheder og ikke holde øje med hvad venner laver. Der var lidt godt at hente i grupper eller nyheds sites fra firmaer eller institutioner, men jeg syntes stadig jeg spildte for meget tid, om mistede fokus fra det jeg lavede. Der er sikkert andre det er bedre til at håndtere det.

Til en del ting er det for mig langt mere konstruktivt med et specifikt fora, hvor jeg f.eks. kan søge om eller spørge til et krumtapleje til min Vespa fra 67, uden at onkel Flemming kommer med utroligt morsomme kommentarer.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 17:15

Enig Hoby, jeg synes også det er total fokus-sluger. Skal jeg tjekke facebook ordentligt igennem, med alle de ting jeg har liket og følger med i, så skal jeg bruge 2-4 timer på at scrolle igennem mit facebook feed, fordelt over 2-3 gange dagligt. Det er heldigvis ikke ofte, at jeg bruger den mængde tid.
For nogle måneder siden prøvede jeg at holde facebook detox en dag eller to, det var faktisk ganske dejligt. Nyhederne var der jo stadigvæk, omend bare klumpet sammen i én store pærevælling.

Det kunne være jeg skulle udvælge mig en liste over facebook og nyhedssider. Facebook-siderne kunne blive tjekket hver søndag, nyhedssiderne kunne blive tjekket 1 gang om dagen, om aftenen f.eks. Det tror jeg jeg ville spare meget tid på.
Gravity Assist - Reinject 02 - Joachips dansable uptempo Polka transformeret til mørkt Soundscape - Juni 2018
https://youtu.be/Q43_cF7aGcE
bredal187

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 17:27

Bruger klart Facebook mest. Som sagt, så er introduktionen og integrationen af Grupper det der gør Facebook uundværlig. Der er så meget hurtig hjælp at få. Mange købs / salgs grupper der gør at jeg aldrig bruger dba mere.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 19:51

Jeg valgte Facebook - Alene fordi jeg bruger det meget og har meget kontakt til gamle venner gennem facebook.

Som guitarforum er det komplet ubrugeligt. Der er flere danske grupper, men de er allesammen præget af børnehave, og folk er superhurtige til at skrive en hel masse ting, de ikke ved en skid om - Det er lidt frustrerende. Lydmaskinen er et pænt sløvt guitarforum, men som vidensbank/-base er det jo fuldstændig vildt så meget man kan lære her (jeg suger væsentlig mere til mig, end jeg skriver).
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump
Brugeravatar
John Moric
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Sjælland

Indlæg Skrevet: 9. nov 2016, 20:49

Jeg valgte fjæsen fra for en del år siden efterhånden. Jeg kan absolut ikke godkende deres bruger licens. Det er ikke en forretningstrategi jeg vil støtte. Ja, jeg siger farvel til live updates fra venner og bekende men... det er nu sjældent at jeg går glib af noget.
(John =;-)
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 10. nov 2016, 09:26

Jeg har valgt Google+ fra... sår'n... og er heller ikke særlig aktiv på snapchat, men ellers føler jeg mig nogle gange som en junkie, Facebook, Instagram og Reddit tager alt for meget af min tid hver dag, og nogle dage har man lyst til at klippe forbindelsen og gå off-the-grid. Men det er også lidt ekstremt, som med det meste skal man nok gøre "alt med måde"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
scofield
Bag pulten
Bag pulten

Indlæg Skrevet: 10. nov 2016, 10:40

Kan slet ikke stille det op på den måde. Bruger Facebook som kommunikationskanal til rigtig meget forskelligt, mens lydmaskinen kun bidrager til en af mine mange interesser. Så det er klart Facebook der vinder.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 10. nov 2016, 12:10

Du har ret, emnet er spændende, men spørgsmålet er helt skævt og tåget, man kunne ligeså godt svare: "chokolade-mad", anyway, vi er priviligerede at have lydmaskinen, i en tid hvor de rigtige boards dør, og kun FB-groups er tilbage, med sine elendige søge-engines, tab af data, samt tvivlsomme politik hvad personoplysninger og etik angår, samt andre ubehageligheder i tilgift
/Dub
Brugeravatar
kandersen
Forum Donator
Forum Donator
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg Skrevet: 14. nov 2016, 23:00

Hald skrev:Jeg er klar over at det er ren fiktiv, men min kone antydede at jeg vist brugte en del tid på lydmaskinen, hvortil jeg svarede at jeg nok nemmere kunne undværre facebook (som jeg også er storforbruger af) end lydmaskinen. Men hvordan har du det med det?

Jeg er notorisk facebook hader (selvom jeg også bruger det). Jeg synes det er så misforstået et koncept som det overhovedet kan blive.
På et tidspunkt havde jeg lidt over 1500 såkaldt venner, (spillede Mafia-et-eller-andet-wars).. Det er jo ikke venner.
I dag har jeg et langt mere tempereret forbrug af Facebook.. Men for fanden hvor er jeg træt af at læse om, at nu har en eller anden kegle lige bagt boller, eller er gået ud og lufte hunden, sidder på toilettet osv osv.. Og Facebooks muligheder for at sortere skidt fra skrald, det er som en by der ikke engang ligger i Rusland..
Jeg har fuldstændig opgivet at lave bare en tilnærmelsesvis rimelig sortering.. Alt hvad jeg skriver og bruger/deler/eller hvad det nu hedder, det er ren public.. Så ka i lærer det! :dollargrin:
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 15. nov 2016, 08:06

Ganske få gange om året skriver jeg noget på min FB-profil eller kikker på andres, feeds gennemgår jeg ikke, alt på FB er desuden slået så meget fra som muligt fra, fravalgt, lukket ned, eller minimeret i settings.

Jeg går direkte til mine groups, ca 20 stks, som er det eneste jeg checker, nogle dagligt, andre periodisk,.. Disse er den eneste grund til at jeg bruger FB stadig, og er vigtige for mig, selv om boards som lydmaskinen ville have været bedre.

(Masser af steder er desværre lukket, og de sektioner jeg f.eks. følger på KVR begynder at ligne en "ghosttown")

Feed fra FB-grupper ligeledes slået fra, når jeg kommenteter i en tråd slår jeg ofte tråden fra straks, eller kort efter, for ikke at være tvangsindlagt til notifikationet på ubestemt tid

8-10 personer er blokeret, personlige feeds slået fra for alle på nær et par stykker, folk der har været jævnt anstrængene igennem længere tid er for længst slettet som venner, så der nu kun er 48 tilbage :-) (sender aldrig anmodninger, og beder på min forside folk kontakte mig via alm mail og IKKE beskeder på FB)

Jeg mister jævnligt en PB som ryger i mappen "other" jeg kun sjældent gider checke

På den måde er jeg endt op med at bruge FB uden at det forstyrrer for meget, og med et postivt afkast på "bundlinien", men man skal godt nok være på forkant hele tiden, for at holde lortet nede, nærmest som ukrudt i en have :-)

Et emne som at undgå vores liv gror til af social medie-ukrudt,.. og hvordan dette takles,.. er mere spændende end "Lydmaskinen versus FB" :-)

(så tak til alle der allerede har bidraget posetivt i den retning)
/Dub
Brugeravatar
kandersen
Forum Donator
Forum Donator
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg Skrevet: 15. nov 2016, 12:51

DUBTEMPEL - det lyder meget som jeg. Jeg har også nogle grupper. Men jeg må erkende, at jeg når ikke engang at følge med i dem.
Men det største problem for mig, at jeg synes simpelthen jeg skal foretage mig for meget, for at fravælge alt det sludder jeg ikke gider. Jeg synes det er imponerende, at man ikke kan skrive noget i en debat, uden at man pludselig bliver tæppebombet med samtlige efterfølgende indlæg i debatten. Og så skal jeg aktivt gøre noget for at slå det fra. Det er hele princippet bag facebook, at man skal aktivt gøre noget, og for mig at se, for meget, hvis det overhovedet er muligt, for at undgå en masse crap, som facebook primært er.
At få folk til at tagge deres indlæg for noget vigtigt, det er nærmest umuligt. Jeg ved ikke hvorfor flere af mine "venner" synes det er skide vigtigt, at jeg skal læse om, at nu har de plantet kartofler i deres urtehave, eller et billede af deres kat der ligger og sover i en sofa, med en kvalmende "nåhhhhhh hvor sødt" ligegyldig tekst til, og efterfølgende en milliard indlæg om, "hvor er den dog nuttet" fra dennes venner, som iøvrigt lige hakker løs på like knappen. (Den knap må være den mest brugte knap nogensinde, næst efter space på et tastatur).
Jeg har kendt folk, hvor facebook er blevet deres et og alt. Det er det første de tjekker, når de vågner. De når ikke engang ud af sengen, for de sover nærmest med deres mobil i hånden. Det er det absolut sidste de tjekker, lige inden de lægger sig til at sove. Sågar folk der tilsidesætter almen liv (deres børn, mad på bordet osv), fordi det er vigtigere at følge med, hvad alle andre nu har gang i (plantet kartofler, og se på "nuttede" sovende katte).
Når man oplever sådanne mennesker, så får man pr automatik et hadeforhold til både dem, men dælme også til facebook. Det er selvfølgelig ikke direkte facebooks skyld. Det er disse mennesker der, efter min mening, ikke aner hvad et normalt liv er, mere. For dem er facebook blevet som ludomani for en spiller. De har en sygelig trang til at "facebooké". Men facebook gør også sit til at det skal blive sådan, for disse sørgelig skabninger.

Jeg misbruger mest af alt min omgangskreds, ved at dele alt muligt, som jeg synes er interessant, og som de skal tvinges til at interessere sig for, (primært film og musik). Jeg kalder det for en oplysnings-pligt, fra det virkelige liv, fra min side :-)

Jeg er slet ikke i tvivl om valget. LM (og nærmest alt andet) skal forblive så langt væk fra facebook som overhovedet muligt. Skal der blandes social portal over det, så kan det gøres væsentlig bedre end ved at bruge facebook.

Tilbage til "After Party"