Hvilken kompressor?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Alt om musik, musikvideoer, kunstnere, udstyr og musikteori skal postes i de andre respektive fora.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Hvilken kompressor?

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 10:04

Nej, emnet ligger ikke forkert og INGEN jokes, tak ;-)

Skal bruge en kompressor til bl.a. at rense en fjernstyret bil og det kræver langt højere tryk end dåser eller en omvendt støvsuger kan klare. Nogle erfaringer og tips? Vil helst gerne have en billig kompressor, men gider absolut heller ikke gå på kompromis med noget crap.

Skal kompressoren hele tiden stå tændt eller kan man bare tænde for den periodisk, når man skal bruge den?
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Re: Hvilken kompressor?

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 10:28

Jeg har ikke et stort kompressor behov, så jeg købte en Nilfisk til omkring en tusse og den gør det for mig - nu på 4. år.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 11:04

Jeg har også en Nilfisk, som kan blæse, men det er som nævnt slet ikke nok. En RC bil med jord/støv i skal have en seriøs omgang PSI med en lille koncentreret munding, der kan komme helt ind i krogene.
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 11:23

Holger skrev:Skal kompressoren hele tiden stå tændt eller kan man bare tænde for den periodisk, når man skal bruge den?

Du kan roligt slukke for den, når du ikke bruger den.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 11:33

Tak. Jeg er lidt nervøs for vand, når jeg blæser. Er der tricks for at undgå dette?
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 11:45

Til hobbybrug tænker jeg at denne er fin: http://www.harald-nyborg.dk/p6166/scheppach-kompressor-2-5hk-24l

De har nogle der er endnu mindre og billigere, men hvor der ikke er "værktøj" med, så det skal købes ved siden af.

Det virker til at denne også har "sidechain" (ekstra udtag med mulighed for at stille trykket lavere særskilt)

Man skal sørge for at tømme tanken for vand og kondens-snask fra tid til anden, dette gøres på en bundventil mens der er meget LIDT tryk på beholderen. Og man kan også med fordel tilkøbe en vandudskiller til slangen.

Jeg er dog ikke ekspert på området, har haft komressor i ca. 1 uge (Højhus havde en i overskud fra hans studie, hehe) men har sidenhen læst og hørt meget om dem blandt andet fra min lillebror der er tømrer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 11:51

Hald skrev:Det virker til at denne også har "sidechain" (ekstra udtag med mulighed for at stille trykket lavere særskilt)

Stop så :lol:

Og tak for tips!
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 19:36

Holger skrev:Tak. Jeg er lidt nervøs for vand, når jeg blæser. Er der tricks for at undgå dette?

Vandudskiller - f.eks http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Trykl ... 000030010/
Men hør der du køber kompressoren.
Brugeravatar
Hoby
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Nørrebro

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 19:36

Jeg har en kompressor i mit værksted som fulgte med da jeg overtog det - , og den larmer HELT VILDT meget når motorpumpen kører. Så jeg ville helt klart se mig om efter en model der ikke larmer så meget næste gang. (ved godt hvor det her indlæg sikkert ender...)

Jeg mener det mærke der hedder Dynair har lavet nogle der er ret støjsvage, men der findes sikkert også andre modeller. Hvis det bare er til rengøring af dine radio-biler, vil jeg ikke tro det kræver så meget, hvis du alligevel ikke vil bruge den til noget andet.

Jeg ville ikke være så bekymret for vand, men måske at blæse olie ud af lejre eller ting i dens stil.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aarhus C

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 20:24

Kæft jeg er vild med den tråd her.
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 24. okt 2016, 21:15

Jeg har en af de helt små compressorer man kan købe for 600-1000 kr, eller 500 kr tilbud, i stil med den her:

http://www.harald-nyborg.dk/p1845/schep ... r-1-5hk-8l

Tag den billigste, og/eller med bedst garanti, det kommer alligevel ofte fra samme fabrir(er), min har holdt en del år allerede, trods prisen,..

Ud over kompressoren har jeg den obligatoriske vandudskiller, kombineret med olie-smøring,.. (olie påfyldes, smører værktøjet indvendigt)

http://www.harald-nyborg.dk/p1683/taage ... dudskiller

Jeg bruger min mest til bil og motorcykel, 80 pct til pustning/rensning, 20 pct til bremseværktøj for udluftning

Ja, den blæser væsentligt kraftigere end dåser, men dåser kan være handy til mindre opgaver, så dem bruger jeg også

Skal igang med også at bruge møtrik-løsner/spænder, og søm-maskine også, inden for det næste års tid

Men allerede nu er det noget jeg ikke kunne forestille mig at undvære
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple

Billede
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 08:27

Min polske handyman mente dog at jeg skulle op i langt mere end 6L, da de små løber tør med det samme. Kan det passe at man må holde pauser mens den komprimerer?
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 08:44

Ja hvis den er for lille komme man til at vente på release time
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 09:07

:smash:
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 09:30

Holger skrev:Min polske handyman mente dog at jeg skulle op i langt mere end 6L, da de små løber tør med det samme. Kan det passe at man må holde pauser mens den komprimerer?

Det er fuldstændig rigtigt. Der kan også være værktøj der kræver en vist minimum i constant flow, (mener det er målt i l/min),...

https://www.harald-nyborg.dk/p6205/moet ... ersaet-1-2

F.eks. bruger deres møtrik spænder 141 l/min, en lille compressor der måske yder 180 l/min vil således skulle køre næsten konstant hvis værktøjet bruges uden stop, men det er vel også mest nede i hjulcentret, og lign steder, man ser en møtrik-spænder arbejde constant, for mig er det ligegyldigt. Visse ekstremt kraftige værktøjer kan også bruge mere end f.eks. 180 l/min. Det samme gør sig selvfølgelig gældende hvis flere burger kompressoren via T-forgrenere i trykslangen. (ikke et ord om splitkabler),.. :)

Men da jeg mest bare skal puste, samt udlufte bremser, og kun lejlighedsvist, vil jeg hellere vente lidt, end have et kæmpe spetakel stående og fylde mere op end nødvendigt, det har også sin charme at den er nem at bære, og tage med i bilen, eller min lille rejse-donkey i toget, jeg burger den forskellige steder, og ønsker ikke atkøbe mere end en
Senest rettet af DUBTEMPLE 25. okt 2016, 10:27, rettet i alt 5 gange.
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 09:42

Hald skrev:Ja hvis den er for lille komme man til at vente på release time

høhø
Brugeravatar
Hoby
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 09:48

Holger skrev:Min polske handyman mente dog at jeg skulle op i langt mere end 6L, da de små løber tør med det samme. Kan det passe at man må holde pauser mens den komprimerer?

Ja, hvis du skal bruge den meget, vil du måske komme ud for det. Eller at motoren kører lige så snart du bruger den. Men omvendt skal der vel ikke pustes så meget på de små biler, eller?

Jeg bruger kompressor til nogenlunde det samme som dubtemple - rensning af gamle motorcykel dele, MTB/cykeldele, og en sjælden gang en trykluftnøgle, og til det har man brug for en større model.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 09:51

Jeg tænker 4-5 minutter max. af gangen. Vil 6L være i underkanten til det? Hvis man kan svare så kategorisk.
Brugeravatar
Hoby
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 10:01

Ikke at jeg er kompressor ekspert, men jeg vil tro at det er nok. Du vil formodentlig ikke køre den med konstant åben hane i 4-5 minutter, men en masse "mindre pust"?

Jeg ville gå mere op i af få en der er rimeligt støjsvag når den kører - hov har jeg ikke sagt det en gang :-)
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 10:04

Præcis, tak.

Støjen er dog ligegyldig, da jeg tager høreværn på uanset hvad.
Brugeravatar
Hoby
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 10:12

Holger skrev:Støjen er dog ligegyldig, da jeg tager høreværn på uanset hvad.

:thumbup:
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 10:32

Hoby skrev:
Holger skrev:Støjen er dog ligegyldig, da jeg tager høreværn på uanset hvad.

:thumbup:

Fin løsning, tror det bliver svært at finde en af de små der er specielt mere støjsvag end de andre, som nævnt er de alle skåret med stort set samme kniv,..

Jeg har iøvrigt fået utallige chock når den compressor slår til, selv om jeg jo ved det vil ske :dollargrin:

Billede
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 11:56

DUBTEMPLE skrev:Men da jeg mest bare skal puste, samt udlufte bremser, og kun lejlighedsvist, vil jeg hellere vente lidt, end have et kæmpe spetakel stående og fylde mere op end nødvendigt, det har også sin charme at den er nem at bære, og tage med i bilen, eller min lille rejse-donkey i toget, jeg burger den forskellige steder, og ønsker ikke atkøbe mere end en

Størrelsen er faktisk en god pointe, som jeg lige havde overset. En mindre udgave er smart i mit tilfælde fordi jeg så kan tage den med på banen.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 25. okt 2016, 15:53

Jeg har 40m slange til min, så jeg lader den stå inde og lukker døren så larmen mindskes lidt og trækker luften efter mig :)
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. mar 2017, 23:49

Holger hvad endte du egentlig med at købe...?

Tilbage til "After Party"