Tråden til random spørgsmål

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Re: Tråden til random spørgsmål

Indlæg af david mondrup »

AvS skrev:Hvorfor smager parfume så dårligt?
Måske fordi vores smagsløg er meget mere fintfølende end vores lugtesans, og den koncentration af aroma der skal til for at få noget til at dufte kraftigt er alt for koncentreret til at vi kan håndtere det når vores smagsløg udsættes direkte for det? Det er bare et gæt, men det giver mening for mig.

Men, ligesom Hald, så er jeg også nysgerrig efter at vide hvordan du har erfaret den slags?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

# detvarikkeenflaskegin :-D

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

david mondrup skrev:
AvS skrev:Hvorfor smager parfume så dårligt?
Måske fordi vores smagsløg er meget mere fintfølende end vores lugtesans, og den koncentration af aroma der skal til for at få noget til at dufte kraftigt er alt for koncentreret til at vi kan håndtere det når vores smagsløg udsættes direkte for det? Det er bare et gæt, men det giver mening for mig.

Men, ligesom Hald, så er jeg også nysgerrig efter at vide hvordan du har erfaret den slags?
Efter den tese vil et skvæt parfume fortyndet i vand smage skønt. Tror jeg ikke på. Jeg tror mere det er nogle bestemte stoffer, men jeg ved det ikke. Måske noget man også bruger i sæber. Har vi ingen kemikere her på forummet? Men det må jo komme an på en prøve, det med at fortynde det.

Jeg kan da ikke være den eneste som er kommet til at fyre parfume i munden ved en fejl...? :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

AvS skrev:Jeg kan da ikke være den eneste som er kommet til at fyre parfume i munden ved en fejl...? :)
Jo. Det tror jeg faktisk muligvis du er.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:
AvS skrev:Jeg kan da ikke være den eneste som er kommet til at fyre parfume i munden ved en fejl...? :)
Jo. Det tror jeg faktisk muligvis du er.
I dag lå jeg og møssede med pige -- jeg nappe-kysser hende omkring skulder -- og kommer også ind i armhulen: et nappekys senere måtte jeg op og hen til rækværket at spytte -- deodorant smager HELT VILDT DÅRLIGT.
Frygtelig giftig smag, kunstigt og rengøringsmiddel-agtigt.

Tog noget vodka på et stk køkkenrulle, vaskede mine læber med det -- hjalp ikke.
Forsøgte en smule fin håndsæbe og masser af skyllevand -- hjalp ikke.
Børstede tænder -- hjalp ikke.

Mine læber smagte stadig af den ultraklamme smag.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Min chef giver mig en del mere i løn end vi havde aftalt. Sidste måned sagde jeg det til ham. Og denne måned sker det igen.

Skal jeg bare ryste på skulderne?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:Min chef giver mig en del mere i løn end vi havde aftalt. Sidste måned sagde jeg det til ham. Og denne måned sker det igen.

Skal jeg bare ryste på skulderne?
1. Hvad sagde han så sidste måned?
2. Kursforskel?
3. Gear!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Indtil du er tryg ved situationen kan du jo lægge lidt til side, så gør det ikke ondt hvis der bliver modregnet senere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev:Min chef giver mig en del mere i løn end vi havde aftalt. Sidste måned sagde jeg det til ham. Og denne måned sker det igen.

Skal jeg bare ryste på skulderne?
1. Hvad sagde han så sidste måned?
2. Kursforskel?
3. Gear!
1) «Greit, men da få vi bare motregne neste månet. Jeg prater med HR rundt dette»
2) Nej det er ikke et problem
3) Jeg kan sku ikke rigtig komme på noget jeg lige står og mangler. Det bliver bare kedelig, snusfornuftig opsparing.

Det mystiske er at jeg ikke har fået nogen ny kontrakt, selv om jeg er røget ned i en 25% stilling. Det mener min chef så heller ikke jeg behøver. Det er ordnet i systemet, og så behøver vi ikke gøre mere åbenbart.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev:Indtil du er tryg ved situationen kan du jo lægge lidt til side, så gør det ikke ondt hvis der bliver modregnet senere.
Det er nok en god ide :-D

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ca. Halvdelen af mine kolleger arbejder/forsker indenfor områder jeg finder dræbende kedeligt, og ikke har nogen relation til.

Hver uge har vi afdelingsmøde hvor det ofte er irrelevante topics der skal diskuteres, eller hvor man præsenterer forsknings projekter som ikke rigtigt siger mig noget.

Er det mon et ‘red flag’? Er der noget man bør gøre for at håndtere den slags? Er det skidt at forsøge at dodge denne slags ting?

Jeg syntes jeg bruger meget tid på irrelevante møder, hvor jeg hellere vil fokusere på min egen forskning.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er der _INTET_ positivt at få ud af det?

Om ikke andet får du vel noget tid hvor du så kobler lidt af fra dit eget.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev:Hver uge har vi ,...Jeg syntes jeg bruger meget tid på irrelevante møder, hvor jeg hellere vil fokusere på min egen forskning.
Ret normalt på virksomheder, har oplevet det på B&K m.m. ,.. ja selv i postvæsenet da jeg var lørdagsafløser

Jeg har aldrig fået noget ud af det, men lært at leve med det

Jeg tror det er noget de lærer på sådan nogle lederkurser, noget med at "bringe virksomheden sammen", det holder bare ikke,..

I postvæsenet sad jeg f.eks. hver uge og hørte nogle helt meningsløse tal for hvor mange forsendelser der var gået gennem systemet

Tal der reelt ikke kunne bruges til en skid IRL :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:Er der _INTET_ positivt at få ud af det?

Om ikke andet får du vel noget tid hvor du så kobler lidt af fra dit eget.
Jeg lærer noget nyt, men noget nyt som er meget langt fra mit eget område.

Rigtig god pointe, men sagen er den at jeg ikke føler at jeg bør koble af lige pt. Er egentlig lidt mere i den anden ende af skalaen (har pisse travlt).. hehe.

Måske jeg burde snakke med en af seniorerne, og høre hvilke sociale/kollegiale konsekvenser det har hvis man vælger at undgå denne slags møder...
DUBTEMPLE skrev: Tal der reelt ikke kunne bruges til en skid IRL :dollargrin:
Jeg arbejder deltid i en virksomhed ved siden af, og der har vi også den slags møder, men det plager mig ikke så meget som det gør ude på uni. Underligt.
Senest rettet af Mike-air søn 23. sep 2018 21:00, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:... men sagen er den at jeg ikke føler at jeg bør koble af lige pt.
Det lyder usundt. :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev:... men sagen er den at jeg ikke føler at jeg bør koble af lige pt.
Det lyder usundt. :)
Det er heldigvis på en postiv måde: altså, fordi jeg er motiveret for at skabe nogle resultater asap.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror man skal være meget opmærksom på som PhD studerende at alle mulige input kan være inspirationskilder. Og jeg tror man kan have stor glæde af at lytte til andres arbejde med åbent sind og se, om der ikke er et eller andet man kan bruge; en metode, en tilgangsvinkel, etc.

Men det afhænger også af, hvor man er

Da jeg selv var PhD startede jeg i en 'gruppe' med to lektorer og deres PhD studerende. De to lektorer lavede meget forskellige ting, og den anden lektor havde en del flere PhD studerende end min lektor, så en stor del af møderne gik med ting, der var irrelevante for mit eget arbejde. Alligevel var der ind i mellem nogle regnemetoder og fremstillingsmetoder, vi kunne diskutere. I dag arbejder jeg i et firma, hvor to af de PhD studerende under den anden lektor er mine chefer - så måske skulle jeg have hørt bedre efter :)

Jeg havde et 5 mdrs udlandsophold på Harvard. Det var på alle mulige måder en helt anden kultur. Alle de bedste i hele verden kom rendende der i tide og utide :) Det var et forskningsmiljø som folk søgte mod. Det betød, at der hele tiden var ret intime foredrag med nogen af de bedste inden for deres felter. Det lå næsten alt sammen langt fra mit felt, men jeg gik til det hele for at suge til mig. Det har givet mig en kæmpe ballast. Der var også en helt anden kultur omkring selve mødet/foredraget. Alle havde supertravlt, så hvis folk gik til et møde/foredrag var det fordi, de havde prioriteret tid til det. Samtidig var folk meget nysgerrige, så hvis de dukkede op til din præsentation, og de ikke forstod, hvad der foregik, så stillede de ubønhørligt spørgsmål, ind til de havde forstået det. De tillod ikke sig selv at 'tune ud', for så ville de spilde deres egen tid. Folk var benhårde, men de var bestemt ikke ligeglade, og det var egentlig forfriskende.

Måske kunne det hjælpe, hvis I tog en snak om, hvorfor I holder møderne. Er det pligtafrapportering? Det kunne nok klares bedre på mail. Nu er det jo ikke fordi man altid skal tage kroner-og-ører-hatten på. Men nogen gange kan det være sundt at tænke det som om man alle sammen er konsulenter til 1500 i timen - Ville man så stadig holde mødet? Ville alle deltagerne være der? Hvis et af svarene er nej, skal der justeringer til.

/Rambling
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg mener bare, at når du hører på andre fortælle om deres, som du på nuværende tidspunkt synes er tidsspilde, så glæd dig over at det samtidigt er en pause fra dit eget.
Pauser er vigtige.
Robotter kan lave det samme 24/7. De har ikke brug for pauser til at tænke over tingene, få nye idéer i badet eller på lokummet, osv.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Udover at jeg ikke har de samme erfaringer med møder og studie-fællesskab er jeg enig med Smittefar.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:Jeg tror man skal være meget opmærksom på som PhD studerende at alle mulige input kan være inspirationskilder. Og jeg tror man kan have stor glæde af at lytte til andres arbejde med åbent sind og se, om der ikke er et eller andet man kan bruge; en metode, en tilgangsvinkel, etc.

Men det afhænger også af, hvor man er

Da jeg selv var PhD startede jeg i en 'gruppe' med to lektorer og deres PhD studerende. De to lektorer lavede meget forskellige ting, og den anden lektor havde en del flere PhD studerende end min lektor, så en stor del af møderne gik med ting, der var irrelevante for mit eget arbejde. Alligevel var der ind i mellem nogle regnemetoder og fremstillingsmetoder, vi kunne diskutere. I dag arbejder jeg i et firma, hvor to af de PhD studerende under den anden lektor er mine chefer - så måske skulle jeg have hørt bedre efter :)

Jeg havde et 5 mdrs udlandsophold på Harvard. Det var på alle mulige måder en helt anden kultur. Alle de bedste i hele verden kom rendende der i tide og utide :) Det var et forskningsmiljø som folk søgte mod. Det betød, at der hele tiden var ret intime foredrag med nogen af de bedste inden for deres felter. Det lå næsten alt sammen langt fra mit felt, men jeg gik til det hele for at suge til mig. Det har givet mig en kæmpe ballast. Der var også en helt anden kultur omkring selve mødet/foredraget. Alle havde supertravlt, så hvis folk gik til et møde/foredrag var det fordi, de havde prioriteret tid til det. Samtidig var folk meget nysgerrige, så hvis de dukkede op til din præsentation, og de ikke forstod, hvad der foregik, så stillede de ubønhørligt spørgsmål, ind til de havde forstået det. De tillod ikke sig selv at 'tune ud', for så ville de spilde deres egen tid. Folk var benhårde, men de var bestemt ikke ligeglade, og det var egentlig forfriskende.

Måske kunne det hjælpe, hvis I tog en snak om, hvorfor I holder møderne. Er det pligtafrapportering? Det kunne nok klares bedre på mail. Nu er det jo ikke fordi man altid skal tage kroner-og-ører-hatten på. Men nogen gange kan det være sundt at tænke det som om man alle sammen er konsulenter til 1500 i timen - Ville man så stadig holde mødet? Ville alle deltagerne være der? Hvis et af svarene er nej, skal der justeringer til.

/Rambling
Super cool input!

For at være lidt mere specifik, så er der på Onsdag et seminar med en af professorerne som arbejder med skatteforskning. Det har en relation til mit emne (digitalisering/automatisering), men det ligger i perifirien, som i et arbejdsområde der er en udfordring at automatisere. Men helt konkret handler seminaret om "A political economy theory of state centralization". Og det lugter jo lidt af offentlig økonomi.

Sidste uge var der på vores uge-møde et langt indlæg omkring et projekt der handlede omkring unge iværksætteres brug af kommunikation i udkants-områderne i Nigeria. Det var måske her at frustrationen dukkede lidt op til overfladen. Altså jeg har intet imod emnet- det er bare ikke det jeg har lyst til at bruge en time på, når jeg "er på arbejde" og har mit eget projekt.

Det er ikke generelt, at jeg er "close minded", det er mere omkring de her emner som jeg har svært ved at sætte i kontekst til mit eget område. Jeg har talt med flere kolleger omkring deres forskning, og fået inspiration og gode råd. For eksempel er der en som arbejder med genetic algorithms til at løse en problemstilling indenfor organisationsteori. Logikken i problemet mindede meget om et af de jeg sidder med, så det blev da copy-pasta og tak for det!

Uge-møderne er nogen som dekanen afholder, så agendaen skifter lidt fra uge til uge. De andre møder og seminarer jeg bliver inviteret til er vidstnok frivilligt.

Jeg skal lade være med at brokke mig :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er OK at brokke sig, og det er bestemt fornuftigt at være kritisk omkring hvad man bruger tid på.

Det lyder som om dekanens onsdagsseminarer er at tage som inspirationsseminarer. Så bare tag det som det. Hvis det er obligatorisk, så tag med og prøv at få noget ud af det - om ikke andet så lidt networking med dine kollegaer, som måske også synes, det er træls.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hehe, lyder som en god ide.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Så kom der sku lige en positiv overraskelse her til morgen; de har ændret emnet på skatte-seminaret jeg nævnte, til at handle om digitalisering og automatisering - i et samfundsøkonomisk og undervisningsperspektiv perspektiv.
"Ny teknologi og ny økonomi: Hvor går økonomien og økonomifaget?"
https://www.nmbu.no/fakultet/hh/forskni ... node/34633
Vi håper at mange kan kome og bidra til ein inspirerande diskusjon!
Vafler serverast frå kl 14.
:thumbup:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev:Billede
Yep, og af emails kunne man også sagtens undvære 95 pct

Underlig kultur hvor "effektivisering" er det store mantra som man bøjer sig ukritisk i støvet for

Samtidig gør man så ALT hvad der er muligt for at forstyrre og afbryde folk

Som om mennesker kunne rumme ubegrænsede mængder af garbadge

Også underligt hvordan man altid taler om at opgradere arbejds-styrken med mere uddannelse, og helt har mistet fornemmelsen for at der er en kæmpe gruppe som hverken er motiveret eller i begavet nok til højere niveau af uddannelse, eller de er måske 5-10 år fra pensions-alderen, hvilket jo er tilfældet med de store årgange

Folk der er tydeligt invalide blir man ved at arbejds-prøve, istedet for at erkende de er invalide
/Dub

Nyt svar