Tråden til random spørgsmål

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Re: Tråden til random spørgsmål

Indlæg af Mr. Soundman »

Hvorfor er det egentlig, at man har forbud mod tiggeri?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er fordi, det føltes forkert at forbyde fattigdom
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Mr. Soundman skrev:Hvorfor er det egentlig, at man har forbud mod tiggeri?
Så man kan smide tiggere væk fra hvor de nu sidder og tigger hvis det anses for nødvendigt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg kan ikke huske nogensinde at have oplevet en tigger være til gene for mig. Det kan jeg til gengæld huske at rigtig mange repræsentanter fra velgørenhedsorganisationer ude på gaden har været.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

tiggere er sjældent til gene for mennesker, men det er ikke alle forretninger, der synes, det er godt for deres image at have tiggere siddende ude foran døren.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det sker nogle gange at tiggere er forklædt som gademusikanter, som reelt ikke kan spille på det instrument de sidder med, det kan også være generende for en butik hvis der sider en og trykker lidt random på en harmonika eller saxofon uden sammenhæng.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Hald skrev:Det sker nogle gange at tiggere er forklædt som gademusikanter, som reelt ikke kan spille på det instrument de sidder med, det kan også være generende for en butik hvis der sider en og trykker lidt random på en harmonika eller saxofon uden sammenhæng.
Haha ja de er mega nederen de hamonika mænd der spiller 6 toner om og om og om igen..

Det mest hardcore eksempel er en hjemløs sindlidende dansk stakkel der år efter år efter år har stået omkring strøget og vesterbrogade og spillet blokfløjte med en hue på ... han spiller kun ÉN tone! .. DUUT DUUT DUUT DUUUUT DUUT DUT DUUUUT .. år efter år efter år.. .. Nogle gange er ting så sindsforstyrrede at de næsten er geniale.. er jo en slags musikalsk minimalist gennemførhed der er total ikke til at komme i nærheden af :D

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mik_c skrev:Det mest hardcore eksempel er en hjemløs sindlidende dansk stakkel der år efter år efter år har stået omkring strøget og vesterbrogade og spillet blokfløjte med en hue på ... han spiller kun ÉN tone! .. DUUT DUUT DUUT DUUUUT DUUT DUT DUUUUT .. år efter år efter år.. .. Nogle gange er ting så sindsforstyrrede at de næsten er geniale.. er jo en slags musikalsk minimalist gennemførhed der er total ikke til at komme i nærheden af :D
Jeg var engang inde og høre noget levende musik på Dexter i Odense, hvor jeg på et tidspunkt under arrangementet seriøst troede, at det var nogen fra p-afdelingen der havde fået lov at komme og fremføre noget. Jeg vil ikke engang prøve at beskrive måden der blev arbejdet med blæser på, for det har jeg slet ikke ordforråd til. Det var bl.a. noget med at stå og lave praslelyde ved at blæse luft igennem systemet, medens der var fuldt af spyd i blæser-kanalerne, pludselige impulsive støjende udbrud og jeg ved ikke hvad... Jeg tænkte, at tilskuerne nok måtte være pårørende, der var mødt op som en slags sympati-publikum. Jeg forsøgte at være høflig og ikke trække på smilebåndene, for den slags mennesker skal jo også have lov at være her...

Så på et tidspunkt imellem et af "numrene", så tog en af tilskuerne initiativ til at spørge performeren, hvilke tanker der lå bag det der blev spillet. Og så kom der en laaang fin akademisk fuldstændig fattet redegørelse for hvilke metoder der var komponeret efter osv... Ææhmmm okay

------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT 13/6: Jeg kan se, at jeg har skrevet at der var "spyd" i blæser-kanalerne... Der skulle selvfølgelig have stået "spyt" - altså mund-sekret. Jeg ændrer ikke på den oprindelige tekst nu, eftersom indlægget er blevet omtalt flere gange efterfølgende.
Senest rettet af Mr. Soundman tirs 13. jun 2017 06:10, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mr. Soundman skrev:.... så kom der en laaang fin akademisk fuldstændig fattet redegørelse for hvilke metoder der var komponeret efter osv... Ææhmmm okay
Hvis man ikke kan blive andet, kan man jo altid være kunstner, det er ikke en beskyttet titel.. desværre... #undskyld_min_fordom_for_at_skæve_eksistenser_får_tid_i_rampelyset
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev:tiggere er sjældent til gene for mennesker, men det er ikke alle forretninger, der synes, det er godt for deres image at have tiggere siddende ude foran døren.
Men hvis det bare er det, der er problemet, så kunne de da bare lave regler for hvor og hvordan man må sidde og tigge, og hvor og hvordan man ikke må sidde og tigge. Man har jo f.eks. heller ikke lov at parkere en bil hvor som helst, men man forbyder jo ikke bare generelt al parkering i Danmark af den grund :?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hald skrev:
Mr. Soundman skrev:.... så kom der en laaang fin akademisk fuldstændig fattet redegørelse for hvilke metoder der var komponeret efter osv... Ææhmmm okay
Hvis man ikke kan blive andet, kan man jo altid være kunstner, det er ikke en beskyttet titel.. desværre... #undskyld_min_fordom_for_at_skæve_eksistenser_får_tid_i_rampelyset
Hvis man ikke kan blive andet, kan man jo altid være kunstkritiker. Den titel er der tilsyneladende heller ingen beskyttelse på ...

Uden at kende det værk der omtales, kan jeg sagtens udbryde et "come on guys - bare fordi I ikke fatter eller værdsætter det, behøver det jo ikke at være dårligt".

Vi ender sgu i ren laveste fællesnævner med den indstilling.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Du har helt ret David, jeg er også pinlig over min holdning, men jeg magter bare ikke mere af den slags. Vi har en statsstøttet kulturjoke i Holstebro, og jeg krummer tæer hver gang jeg læser om at de har fået opmærksomhed igen. Hvis man påkalder sig opmærksomhed skal man ikke spilde folks tid/liv med noget ligegyldigt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Snakker du om danseteateret? Det er jo sådan set en af DKs største kulturelle stoltheder ... Eller er det Odin? Igen, en kulturel bastion. Holstebro er i det hele taget fremme på beatet indenfor kultur der er fremme i skoene, i en grad så man burde være pavestolt over at bo i byen.

Igen, bare fordi du ikke selv forstår eller værdsætter det ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

david mondrup skrev: Igen, bare fordi du ikke selv forstår eller værdsætter det ...
Men hvem er det der priser dem store, og har de forstand på noget som helst, jeg føler det er kejserens nye klæder om igen, alle siger "nææh se hvor flot"
Men ingen tør konfrontere dem med at det er til grin.

Men du har helt ret, det er fordi jeg ikke forstår det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

david mondrup skrev: ...
Uden at kende det værk der omtales, kan jeg sagtens udbryde et "come on guys - bare fordi I ikke fatter eller værdsætter det, behøver det jo ikke at være dårligt".

Vi ender sgu i ren laveste fællesnævner med den indstilling.
For mit vedkommende var min pointe bare, at selvom nogen fremfører musik på en måde, så man (selv) kunne tro at de må være forstyrrede i hovedet, så er det ikke sikkert de er det - det kan være en bevidst valgt stil fra deres side. Hvorvidt det så er "godt" eller "dårligt", kommer jo an på hvilke ører der hører.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Problemet med tiggeri er at problemet er/kan være større end det lige lader til.

Her tænker jeg ikke på de forretningsdrivende og og alle os velbjærgede, der et kort millisekund føler et stik i hjertet.

Men mange tilfælde er det desværre "organiseret" af skrupelsløse bagmænd, der tager sig godt betalt og gør tiggeren endnu mere stakkels, fordi vedkommende i virkeligheden er slave/fange i det forhold.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tiggeriet er som oftest sat fulstændig i system, af f.eks. de romaer der sidder foran alle svenske supermarkeder, for så at blive hentet af en stor sort BMW hver aften, det ser vi ikke sjældent. Deres livsstil og "fattigdom", hvis man kan kalde det sådan, er også til dels selvvalgt. I roma-miljøet er der ikke meget respekt den anden vej, for os, "de geje", som vi kaldes, vi er undermennesker som det er ok at snyde, og som man ikke blander sig med,...

Prøv at check ud hvad problemer man har haft i Helsingør, man kan gi dem bolig, og et jobtilbud, men det ligger tungt med bare at få sendt børnene i skole. Respektløst.

Svaret er ikke altid at have ondt af alle der spiller offer-rollen, eller stigmatiseres af sympatisører de end ikke selv respekterer.

Jeg har fået et lidt andet syn på tingene efter at have arbejdet en del sammen med østeuropæere, og i øvrigt også været "sydpå", herunder i Rumænien,..

Syntes det er ok at være imod tiggeri, i DK, uden at skulle stå model til at blive svinet, eller nedtalt, for den holdning
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:Det er fordi, det føltes forkert at forbyde fattigdom
hahaha.
SustainerPlayer skrev:Problemet med tiggeri er at problemet er/kan være større end det lige lader til.

Her tænker jeg ikke på de forretningsdrivende og og alle os velbjærgede, der et kort millisekund føler et stik i hjertet.

Men mange tilfælde er det desværre "organiseret" af skrupelsløse bagmænd, der tager sig godt betalt og gør tiggeren endnu mere stakkels, fordi vedkommende i virkeligheden er slave/fange i det forhold.
Ok, der blev jeg sku lige klogere.

Som bekendt er jeg i den blå ende, men jeg havde en forholdsvis negativ indstilling til den lov.
- Kan selvfølgelig være den kan bruges til at hjælpe på en anden måde.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Nu vi er ved kunst, det er også fantastisk at høre folks meninger om kunsten i Mindeparken Aarhus, bl.a. "så kan jeg fandme også lave kunst" :-)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg syntes ikke det er kunst, nok nærmere et "event" lidt som en koncert der efterlader en masse skrald der skal fjernes fra pladsen kort efter folk er gået. Men jeg nåede også op i rødt felt pga det er noget miljøsvineri. Det er dog nok ikke meget værre end hvis man sprøjter gift i sin have eller brænder vådt træ på et bål som nogle kunne finde på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev: Det var bl.a. noget med at stå og lave praslelyde ved at blæse luft igennem systemet, medens der var fuldt af spyd i blæser-kanalerne, ...
Hov - der skulle ikke have stået at der var "spyd" i blæser-kanalerne... Der skulle have stået "spyt" - altså mund-sekret.

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

david mondrup skrev:Hvis man ikke kan blive andet, kan man jo altid være kunstkritiker. Den titel er der tilsyneladende heller ingen beskyttelse på ...
At skrive om musik er som at danse om arkitektur :lol:
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

lakris skrev:Nu vi er ved kunst, det er også fantastisk at høre folks meninger om kunsten i Mindeparken Aarhus, bl.a. "så kan jeg fandme også lave kunst" :-)
Hvis det er det der røde farve der er lagt ud på en græsplæne så syntes jeg det er ganske fedt. Det angriber min hjerne med spørgsmål og forklaringer jeg selv må finde. Bedst at opleve i virkeligheden uforberedt, sådan noget kan jeg godt lide.

Jeg bliver pisse irriteret over tiggere. Vi har et dejligt samfund, jeg gider ikke kigge på det bras, jeg gider ikke bilde mig selv ind at jeg gør noget godt hvis jeg gav nogen penge. Mal dem røde lav en kunst udstilling ud af det.
Hele Roma plattenslager industrien i særdeleshed.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvordan er det med bagage i når man skal flyve...

Må man godt have spiritus og fødevarer med hjem i sin bagage?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis ikke du får svar herinde, så ville jeg umiddelbart sige du kunne få et svar eller et hint fra Udenrigsministeret:
http://um.dk/da/om-os/kontakt

Nyt svar