DBA Wall Of Shame

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

DBA Wall Of Shame

Indlæg af KlausH »

Jeg har længe pønset på sådan en tråd, men min gode opdragelse har budt mig ikke at hænge folk ud på den måde.

Nu må det være nok! "Folk" er for sindssyge og vi fortjener lidt sjov på deres bekostning. Reglerne er simple post vanvittige DBA annoncer(Gul og Gratis osv er også velkommen), det kan være ting der er absurd prissat, grotesk beskrevet osv.

Annoncen der i sin tid gav mig ideen er desværre ikke på DBA mere, krydser fingere for at den vender skrækkeligt tilbage. Lad os holde den indenlands ind til videre og prøve at holde den nogenlunde gode tone, man ved jo aldrig om det er en fellow maskinist der er gået i krejler mode. Lad os iøvrigt præve at holde den til de ekstreme tilfælde så ikke tråden bliver fyldt med lidt for dyre samplere. Er man pro og har tiden kan man tage screensshots, så lever morskaben videre efter linksne dør.

Vi starter med Sustainers quote fra lulz tråden:
Ved godt det lidt fesent at starte med et citat. Men det der trods alt mange gode film der har gjort og jeg ville ikke risikere igen at blive beskyldt for at være en trådstarter-narrefisse ligesom med skæg tråden.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Kan godt lide den meget minimale beskrivelse i denne annonce:

http://www.dba.dk/moeg-vogn/id-1025241555/

Hvis hans vogn er noget møg, så er 1.800 da ret pebret. Høhø

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

AvS skrev:Kan godt lide den meget minimale beskrivelse i denne annonce:

http://www.dba.dk/moeg-vogn/id-1025241555/

Hvis hans vogn er noget møg, så er 1.800 da ret pebret. Høhø
:dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hehe - en anden observation er, at DBA må tabe meget terræn til andre ... Facebook osv.

For få år siden, var der typisk over 2500 private salgsannoncer i "El- og halvakustiske guitarer". Nu er typisk under halvt så mange.

Og så er der jo også lige "køberne" ...

Ud over det faste horde af low ballers, så har jeg på det sidste også oplevet decideret dårlig stil fra folk, der byder - jeg accepterer buddet - og så sker der ikke mere?! Det er måske en ny dysfunktionel trend?

Jeg har nu stadig generel ganske god erfaring med at sælge via DBA. Men det virker også til, at visse emner tiltrækker flere knaldhætter end andre ... Apple-grej ... det bliver nok via konens Facebook-profil fremover :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nu kan man så også "følge" en sælger ...

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

Og vi siger velkommen på væggen.

http://www.dba.dk/groovebox-korg-volca- ... 025683263/

Lur mig om det ikke er ham den samme som i sin tid prøvede at sælge en minibrute til overpris.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

KlausH skrev:Og vi siger velkommen på væggen.

http://www.dba.dk/groovebox-korg-volca- ... 025683263/

Lur mig om det ikke er ham den samme som i sin tid prøvede at sælge en minibrute til overpris.
Nej nej nej, bare NEJ! :puke: Billede

Medlemsavatar
Jens Sejersen
Medlem
Indlæg: 1548
Sted: Låsby

Indlæg af Jens Sejersen »

Gad vide om det er lovligt? Det er sgu nok også lige meget, den får han da aldrig solgt.
[color=#FF0000]https://soundcloud.com/jens-sejersen[/color]

[color=#BF4000]working hard or hardly working?...[/color]

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er da på alle mulige måder lovligt. Han har købt noget, og nu sælger han det igen. Hvis det er så svært som han siger at skaffe den fra ny, som han siger, så er hans pris endda helt OK.

Da Fractal Audio Ax8 udkom (og der stadig var 6 måneders venteliste) blev de solgt på ebay og reverb.com for næsten det dobbelte af nyprisen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg er ikke ikke sikker på, at jeg synes, at det er god tråd det her.

Er det ikke dårlig stil at udstille mennesker på den her måde - man kan jo bare være ligeglad?

Og jeg er enig med Smittefar - det står enhver frit for at prøve at få en pris - urimelig eller ej, så viser det sig jo alligevel til sidst om der kommer et køb.

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

gs-dk skrev:Jeg er ikke ikke sikker på, at jeg synes, at det er god tråd det her.

Er det ikke dårlig stil at udstille mennesker på den her måde - man kan jo bare være ligeglad?
Det var lige præcis derfor jeg i første omgang tøvede med at lave tråden. Hvis i som moderatorer finder det uanstændigt for lydmaskinen at havde sådan en slags tråd så luk den endelig.

Tror jeg personligt kom frem til at så længe vi holder den gode tone er der ingen skade i at grine lidt af krejlerne på DBA. Jeg mener sønnens reverb er næsten for sjov til ikke at lave lidt fis med. Og på den anden side kan de(DBA sælgerne) jo også være ligeglade.

Volca salget er helt sikkert 100% lovligt, hvorfor skulle det være andet? Det være sagt kunne jeg ikke lade vær med tage mig til hovedet når fortjenestes beløbet er så lille og jeg iøvrigt er ret sikker på at han tilfældigvis stod i samme situation for et par år siden med en Minibrute "Sikke en skam jeg har købt den, jeg føler mig ikke inspireret, må heller sælge den med et par hundrede kroners profit"

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

For god ordens skyld - jeg er ikke moderator, men bare en person der ikke ville bryde mig om at hænge andre ud i et Forum:). Jeg synes - hvis man skal gøre det - at det burde gøres i en meget mere anonymiseret form, hvor der f.eks. ikke henvises til direkte annoncer, hvor der kan optræde navne, adresser og meget mere.

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

I forhold til navn, adresse osv. Jeg antager da på det stærkeste at der ikke er nogen herfra der kunne drømme om at chikanere DBA sælgere hvor tåbelige deres annoncer end måtte være?

Men Jo du har en pointe, man kunne poste screenshots med de personlige oplysninger blokket ud frem over.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

KlausH skrev:I forhold til navn, adresse osv. Jeg antager da på det stærkeste at der ikke er nogen herfra der kunne drømme om at chikanere DBA sælgere hvor tåbelige deres annoncer end måtte være?

Men Jo du har en pointe, man kunne poste screenshots med de personlige oplysninger blokket ud frem over.
God ide.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

screenshots har også den fordel at de varer evigt :D .. så selv når dba annoncen er taget ned så kan man stadig grine af screenshottet :D

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

Var det noget med otte spors crisp digital lyd?
Screen Shot 2016-07-27 at 19.57.24.png
Screen Shot 2016-07-27 at 19.57.24.png (290.07 KiB) Vist 4142 gange

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Billede

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ting folk skal holde op med at skrive, når de forsøger at krejle:

"over min smertegrænsen" (De 4,5 millioner for din Ferrari er lige over min smertegrænse ... ca 4,25 millioner).

"jeg må ikke bruge mere for min bedre halvdel" :roll:

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

SustainerPlayer skrev:Ting folk skal holde op med at skrive, når de forsøger at krejle:

"over min smertegrænsen" (De 4,5 millioner for din Ferrari er lige over min smertegrænse ... ca 4,25 millioner).

"jeg må ikke bruge mere for min bedre halvdel" :roll:
Hvorfor er det så slemt at skrive?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fordi det er hønserøvsundskyldninger for at lowballe.

Det er en handel. Hvorfor skal sælger gå ned i pris, fordi køber forsøger at vække empati eller bare fremstå patetisk?

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hmm... Jeg synes nu ikke, det er så slemt. Men jeg har måske heller ikke oplevet det som et taktisk træk. Mere som en "sorry, jeg kan ikke gå længere".

Jeg blev også vildt irriteret før i tiden, når folk skulle komme med bud i stedet for bare at acceptere prisen, men nu har jeg vænnet mig til, at sådan er det bare på dba. Man skriver bare "fast pris", hvis man ikke gider underbud.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:Billede
Har jeg misset noget?

Udover at prisen på 4.500 kr. virker noget høj for et brugt, lettere gulnet MIDI keyboard, så er nyprisen vist ca. 5.200 kr.

Min erfaring på dba er, at man skal sætte prisen urealistisk højt fordi ALLE underbyder helt vildt. Starter man på en lavere pris, så underbydes der bare endnu lavere.

Jeg har eksperimenteret med anchoring på dba og det giver gode resultater.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvad er anchoring?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kender ikke det danske begreb (ankring?), men det er et almindeligt begreb inden for forhandlingsteknik hvor man er først til at "ankre" udgangspunktet for forhandlingen ved at sætte første bud/oplæg/krav højere end man regner med at det ender på. Ikke urealistisk, bare maksimalt højt.

Et simpelt psykologisk fif hvor det f.eks. er nemmere at lægge ud med at ville have 80.000 kr. om måneden og at modparten så lægger ud med 60.000 kr. og man ender på 70.000 kr. end at modparten først lægger ud med noget så lavt, at det bliver svært at hive den op bagefter.

En veludført anchoring er næsten altid en fordel, så det er pudsigt at se hvor mange der er bange for at lægge ud i forhandlinger fordi de ikke A) kender deres eget værd, B) er bange for at fornærme modparten eller C) bare er uforberedte/uvidende.

Man skal altid kende sit BATNA (best alternative to a negotiated agreement aka. bedste alternativ til en forhandlet aftale), men man bør stadig udnytte potentialet maksimalt, hvilket anchoring altså kan være med til.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg synes annoncen fint illustrerer, hvad der generelt er "galt" på brugtmarkedet.

1. Den positive udlægning: Sælger føler sig nødsaget til, at sætte den til en urealistisk høj udbudspris (86,5% af nypris) for at imødegå den forventede mængde af tossebud.

2. Sælger tror rent faktisk er man er "tæt på" en reel salgspris ... "vi slår lige 200,- af, så er vi der" ...

Jeg holder mig helt fra, at byde/spørge ind på den slags annoncer (og ja - jeg var potentiel køber ...

Nyt svar