Voodoo, snakeoil og audiofil drømmetydning

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Voodoo, snakeoil og audiofil drømmetydning

Indlæg af Joachip »

Hifi-verdenen og internettet er fyldt med fantastiske lydprodukter som synes at kappes om at sprænge fysikkens love og vende op og ned på alt hvad éns forståelse af lydteknik ellers ville antydet. Lad os samle en perlerække af okkulte audioprodukter. Her er tråden hvor vi kan dele links til volumeknapper af træ, frekvensstabiliserende manchetknapper af berylliumkrystaller og højttalermembraner af enhjørningeskind. Jeg starter...

Kender i det når alle ens CD'er og vinyler er blevet magnetiske? Det er bare super upraktisk, og naturligvis lyder det også helt forkert. De burde virkeligt holde op med at bruge magnetisk vinyl. Men her er løsningen:
http://www.acoustic-revive.com/english/ ... d-3_1.html

Man kan iøvrigt både gøre lyd og billede bedre på én gang, hvis man "genererer nogen negative ioner"! Dét vidste min fysiklærer slet ikke:
http://www.acoustic-revive.com/english/ ... rio-5.html
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Sejt... har lige bestilt blinklys væske, men skal da helt sikkert have fat i en ION fjerner.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

bredal187 skrev:Sejt... har lige bestilt blinklys væske, men skal da helt sikkert have fat i en ION fjerner.
:lol: :lol: :lol:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Prima pseudo-shit. :dollargrin:

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Der var også noget afmagnetisering i gang i 80´rne. man kunne købe en cd disk med en speciel afmagnetiserings tone, som var en sinus der meget langsomt faldt til nul db. Så kunne man afmagnetisere sin cd/forstærker/højtalere.

Her kan afprøve at afmagnetiser sin pick up gratis. Jeg har lige afprøvet det og sværger at vinyl lyden nu lyder 47 gange bedre end cd (før var det kun 38 gange bedre.) Jeg brugte midnight oils første LP.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

En ven så for nogle uger siden en strømrenser til salg på DBA.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Mike-air skrev:En ven så for nogle uger siden en strømrenser til salg på DBA.
Det kan så have været et netstøjs filter. sådan nogle har jeg liggende de var også hotte engang.

Jeg lavede en fejl i mit indlæg det er midnight oil´s 4 album (10,9,8,7,6,5,4,3,2,1) jeg brugte. F*** hvor er det et fedt 80´r album. Monster lyd.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der var også de der grønne tuscher, der forbedrede lyden på cd'er.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

SustainerPlayer skrev:Der var også de der grønne tuscher, der forbedrede lyden på cd'er.

Ja de skulle forhindre forstyrrende lys i at strømme ind på discen og forstyrre laseren i at aflæse korrekt. Finder dem en gang i mellem når jeg køber skrammel butiks cd´r. En cd afspiller er som regel ganske lystæt.
De der kabel løftere!! det er simpelthen for vanvitigt :-D

Egentligt ret interessant fænomen det der placebo effekt. Hvis det er gratis er det sku helt i orden :)

Jeg er lige ved at færdigøre en high end grammofon forforstærker til en bekendt og han insisterede på at der skulle være en fase vender på udgangen så han har mulighed for at vende den absolutte fase. Som han siger der kan jo være indspilninger hvor den absolutte fase er blevet vendt et eller andet sted i musik indspilnings processen. Bla nævner han at "dark side of the moon" skulle lide af denne graverende fejl... L :dollargrin: L

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

ZoSo skrev:Jeg er lige ved at færdigøre en high end grammofon forforstærker til en bekendt og han insisterede på at der skulle være en fase vender på udgangen så han har mulighed for at vende den absolutte fase. Som han siger der kan jo være indspilninger hvor den absolutte fase er blevet vendt et eller andet sted i musik indspilnings processen. Bla nævner han at "dark side of the moon" skulle lide af denne graverende fejl... L :dollargrin: L
Det mener jeg da ikke er "voodoo". Jeg synes da der er tydeligt forskel på om f.eks. en stortromme har en bølge der er positiv eller negativ først. En positiv bølge lyder altid mere punchy end en negativ.
Det er altid noget jeg tjekker på mine mixes inden jeg færdiggør dem. Altså at trommerne (især stortrommen) har en positiv impuls først, eller hvad man skal sige.
Jeg plejer at invertere fasen på stortrommen frem og tilbage (i solo) med lukkede øjne indtil jeg finder den der lyder mest punchy, og det er altid den hvor den første bølge er positiv.
Er der ikke andre der gør det?


Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Forskellen er at HiFi entusiasten sider med det færdige mix og ved ikke om det er meningen at det skal lyde på den ene måde eller den anden måde, hvis der overhovedet kan høres forskel på et komplet musik nummer indeholdende mange instrumenter på en gang. Og sikke et arbejde at kategorisere alle sine LP´r.
Vi skal nok lave nogle tests når han kommer for at hente den. Vi kan skiftes til at lytte med lukkede øjne og den anden flipper fasen på et eller andet tidspunkt inden for f.eks 30 sekunder. Jeg prøvede lige at gøre det selv og kunne ikke høre nogen forskel, men da har jeg allerede rejst mig op og er bevidst om min handling.
Skræmmende fantastisk den RIAA forforstærker lyder i forhold til hvad jeg har adgang til. Det var til gengæld meget nemt at høre.

Spørgsmål: er det sådan at de toner der kommer ud at et akustisk instrument altid starter med den positive bølge først ?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Graceville skrev:Er det her et hoax fra fortiden?

http://www.dba.dk/demagnetizer-speed/id-1022720711/
Absolut ikke. Det er/var helt standard vedligeholdelsesværktøj.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cassette_demagnetizer

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ohh, de der grønne tuscher til at male siden på éns CD'er med... dem kan jeg godt huske folk solgte. :-D Fantastisk voodoo!
ZoSo skrev:Spørgsmål: er det sådan at de toner der kommer ud at et akustisk instrument altid starter med den positive bølge først ?
Okay, det var faktisk et interessant spørgsmål. Egentlig må den første (store dybe) bølge fra en storetromme jo være et overtryk for det publikum som sidder ude foran trommesættet, mens det må være et undertryk for trommeslageren selv og eventuelle publikum som sidder på trommeslagerens side... når man ser på retningen af den første større bevægelse trommeskindet laver.

Men den dybe tom har nærmest siden ud til publikum, så her vil det nok hverken være det ene eller andet. Kun mikrofonens placering vil derfor afgøre hvordan den første svingning optages på en plade. Med mindre fase-knappen på mixeren er trykket ned. Og hvis man har brugt en mikrofon som i sig selv er i modfase (f.eks. Oktava MH012) kan det også være grunden til at fasen vender omvendt af hvis et andet mærke var anvendt.

Generelt afprøver man nogen gange fase-knapperne kanal for kanal, når man optager trommer, specielt hvis man har brugt mere end én mikrofon på en bestemt tromme, hvilket jo er ret almindeligt for både storetromme og lilletromme. Og så vil jeg iøvrigt mene at det kun er lavtfrekvent percussion, hvor man overhovedet vil se en bestemt fase være så dominerende på den første svingning, at man overhovedet kan afgøre om den er positiv eller negativ.

Man fristes også til at prøve om der er forskel på en opadgående kontra nedadgående savtak waveform fra en synthesizer. Såvidt jeg har oplevet, lyder de ens med mindre ens forstærker har en ret ulineær overførselskurve (f.eks. en rørforstærker som bliver drevet meget højt.)

Men det kan være der er noget jeg har overset her...
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »



Jeg tror jeg holder mig til vodka ....
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Graceville skrev:

Jeg tror jeg holder mig til vodka ....
Følger der roofies med?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

:dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det må være det desperate stadie før roofies
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Ejeren til den fantastiske RIAA forforstærker var forbi for at hente den og vi lyttede på nogle plader. Ingen af os kunne høre forskel når den absolutte fase blev vendt.

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Billede

jeg har disse to Voodoo dimser i arsenalet
Fælles for dem er at de rent faktisk virker ;o)
Kender i det når man køber ny vinyl-plade.... trækker den ud af indercoveret,
og den er så statisk at det knitrer..... prøv at holde bagsiden af hånden nogle cm fra pladen - så ka du mærke det trækker i hårene....
efter et par skud med anti-static gun forsvinder AL statisk elektricitet ;o)
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Antistat-pistoler er ikke voodoo.

Ud over at være effektive til vinylplader brugte man dem også til film, når man skulle kopiere billeder.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er også bare noget af det mest irriterende når man får et rap over nalderne fordi ens plader giver stød.
Hader når det sker.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Så er der bas...nærmere betegnet 60cm af det.
big.jpg
big.jpg (66.47 KiB) Vist 3299 gange

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Åh minder mig om den polske højttalermafia i Köln, da jeg boede der i '99-'00.

Jeg havde godt hørt om dem og vidste godt, hvem de var, da de passede mig op på fortovet i en hvid varevogn, hvor de sprang ud og åbnede for skydedøren og viste mig de her højttalere. De sagde det var absolut hi-fi med B&O komponenter, Det var ret små højttalere som så ud til ikke at kunne holde til specielt meget. Havde da også hørt fra nogen der havde købt og sat dem til, hvorefter pappet flækkede med det samme i begge højtalere.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar