Lyddæmpning af emhættes eksterne motor

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Lyddæmpning af emhættes eksterne motor

Indlæg af Graceville »

Hej LM

Jeg har brugt mange dejlige timer på at installere en Thermex emhætte, brugt, med ekstern motor. Den eksterne motor er placeret på toilettet over sænket loft, og jeg skal nu til at justere sådan, at trævæg og underlag ikke synger med når den kører. Den har en pænt irriterende mellemtone som jeg ved kan forsvinde med nogle justeringer.

Nogen der har gode erfaringer/ideer med det. Jeg tænker umiddelbart, at motoren skal stå på noget underlag man bruger til at dæmpe 'trinstøj', evt fra bilindustrien og så skal jeg have pakket den ind i rockwoll, evt tilskåret terrænbatt. Jeg er også ude i en idé med at lade den svæve på noget cykelslange eller kraftigt gummibånd fastgjort af øskener.

Jeg ved jeg er stødt på noget underlagsmateriale tidligere og jeg tror det var herinde, men jeg aner ikke hvad det hedder og om det virker, så det er svært at søge på.

Send gerne link med til T-hansen, fjederfabrikken eller andet.

Cheers, Morten
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Indlæg: 896
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Jeg mener at den jeg monterede herhjemme for 12 år siden blot er skruet fast på en plade parkeret ovenpå et par 50 mm terrænbats og derefter pakket ind i terrænbats.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Oh, det lyder effektivt, der er desværre kun 40 mm at rutte med
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

I forbindelse med lydisolering af en dør - som skal bruges - ikke blændes, har jeg læst mig til på ingeniøren.dk, at det gælder om at bruge flere lag af forskelligt materiale, da de forskellige densiteter vil dæmme op for forskellige frekvenser. Så pt klunser jeg tjæremaling, metalmaling, spånplade, krydsfinér, etc.

Men... nogen der har et trick til, hvordan man finder ud af, hvilket materiale der virker bedst på en bestemt frekvens. Det er som sagt en ret signifikant mellemtone mht emhætten. Det sjove er iøvrigt, at det er den samme tone, uanset om emhætten kører på 1 to eller 3 eller turbo.

/M
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Graceville skrev:Det er som sagt en ret signifikant mellemtone mht emhætten. Det sjove er iøvrigt, at det er den samme tone, uanset om emhætten kører på 1 to eller 3 eller turbo.
Så hænger tonen med stor sandsynlighed sammen med det rør luften transporteres ud af, altså dimensionerne i røret. Du får samme frekvens ud af flasken uanset om du puster stille eller kraftigt henover åbningen. Samme princip med stor og lilletromme osv. jo.

Uden at være specielt vidende på området, så handler det nok om at finde det materiale eller den kombination der dæmper den mest.
Har du en frekvens/spektrum måler på telefonen, eller allerhelst et dedikeret måleinstrument? En app på telefonen ville jo nok kunne vise dig lidt om før og efter også hvis du laver midlertidige tests for at afprøve hvad der virker.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Oh

Hullet i muren er ikke helt autoriseret, da jeg ikke havde et kopbor i 160 milimeter, svært at skaffe, så det er standset ud og efterfølgende spartlet, måske er det ikke helt hensigtsmæssigt. Dertil har jeg isolerede rør mod støj og kondens, men det stykke der går fra muren er almindeligt af plastic, kan være jeg skal starte der og skifte det ud med et isoleret stykke.

Dog tror jeg stadig det er motorens resonans med rummets dimensioner, det er vel samme princip som med flasken, eller?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Graceville skrev:Dog tror jeg stadig det er motorens resonans med rummets dimensioner, det er vel samme princip som med flasken, eller?
Jo altså grundlæggende handler det jo om resonanser, der kan sagtens være flere "forskellige typer" resonanser der bidrager til problemet.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Hvilke materialer dæmper mon hvilke frekvenser? Eller kan der mon gøres andet?

Nu gælder det tørretumbleren i kælderen og det er ret lavfrekvent bulder. Jeg overvejer et par troldtekt plader i loftet hængende fra korte wires, så lyden rammer begge overflader men også det der bilskum fra T-hansen til motorstøj, men så skal man vel lave en kabine til tørretumbleren og det kan gå hen og blive et varmeproblem der går ud over tørretumbleren.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar