Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Re: Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Indlæg af tomcat »

Annihilation (2018) –– bevidst mærkelig, flot og velspillet på alle måder. Syret, men også realistisk. En ikke helt normal film. Natalie Portman og resten af sjakket spiller pisse godt.

Når man ser den lige efter Ex Machina, er det tydeligt at Alex Garland er godt i gang med at grave sit eget spor som kunsthåndværker. Alt er i orden –– klip, redigering, lyd, personinstruktion, o.s.v. –– jeg bemærkede et enkelt problem (vedr. kontinuitet), men sådanne svipsere er der i alle film.

Det betyder ikke noget, sålænge det er så lidt.
Og det er virkelig lidt. Vi snakker om en film, hvor håndværket bare er grundlæggende i orden.

Om man kan lide historien er som altid en personlig sag. Jeg kan godt lide den, selvom jeg igen har det en anelse nedtur-agtigt med slutningen.

Samtidig beundrer jeg manden for at, tilsyneladende, gøre som han vil. Han bøder for ikke at følge de mest almindelige opskrifter: hans film er vist slet ikke i dansk biografdistribution. Eller europæisk heller ikke? I don't know.

At han stadig følger sit eget hjerte/hjerne er beundringsværdigt.

Kan du lide klassisk science-fiction, er der gode chancer for at du kan lide Garland. Ligesom i Ex Machina er det egentlig en rimelig standard plot-idé, han starter med.

Det særegne kommer frem i måden hvorpå, han udforsker standard-idéen. I øvrigt er filmen lavet over Jeff VanderMeer's 2014-roman af samme navn -- men kun dennes første trediedel. Angiveligt læste han ikke mere, for han var allerede tilstrækkeligt inspireret til sin film. Det meste af handlingen har Garland således angiveligt selv konstrueret.

Hvis han ville, har han tydeligt både evner og kontakter til at gå stort mainstream. Måske han gør det engang. Indtil videre er jeg godt tilfreds med at følge ham i det, han laver nu.

Dårlige ting at nævne
Kun een:
For meget baggrundsmusik /baggrundslyd-univers.
Mine ører får ikke lov at slappe af på noget tidspunkt –– der er konstant soniske oplysninger, der skal behandles af tilskueren. Akustisk stressende.

(Nye instruktører burde måske tvinges til at se Hitchcock og andre, som godt kan finde ud af at lade os slappe lidt af mellem angrebene.)

*Alt andet* spiller okay.

https://www.imdb.com/title/tt2798920/
Vedhæftede filer
Portman og Rodiguez.jpg
Portman og Rodiguez.jpg (358.79 KiB) Vist 817 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

To All The Boys I've Loved Before (2018)

Instrueret af Susan Johnson.
Skrevet af Sofia Alvarez (manus), baseret på Jenny Han's roman.

Perfekt tyggegummifilm. Endnu en version af klassiske, især amerikanske, filmfortællinger om skolealderens første kæreste, det første sex, første kys, første møde med psyko-sindssyge eks'er som tror de kan få din nye kæreste igen, for de var der jo *først* .. al den slags.

En virkelig fin een af slagsen. Ikke så modbydeligt ondskabsfuld som ellers mange andre af denne undergenre ungdomsfilm. Men heller ikke tandløs. Der bliver sq sagt mange fine småting om venskab, ærlighed, søskendesammenhold og andet.

Hvis man vil have en lille flugt i et par timer, er denne lyserøde Jenka-Bubba-film fremragende.
Godt spillet, godt klippet, ikke for meget musik (men heller ikke for lidt), ikke for kort og ikke for lang. Den rammer i det mærkelige felt, hvor alle fra skolebørn til gamle mennesker vil kunne holde ud at se med, uden at brække sig af sukkerchok eller fremmedgjorthed over ungdommelig slang og hedonisme.

Ikke en balance, der er nem at ramme –– men Johnson & kompagni rammer næsten lige i midten.

Lana Condor, Noah Centineo og de andre helt unge skuespillere gør det skidegodt og kan sagtens gå hen og blive de næste ti års stjerner. Tænker lidt i stil med hvad Breakfast Club gjorde for sit sjak, dengang i stenalderen.

Romanforlægget er del af en serie på foreløbig tre bøger, så man kunne meget nemt forestille sig, der kommer en film-fortsættelse også. Hovedpersonerne er i al fald markant kære og nuttede sammen, så jeg holder gerne et par hundrede på at det sker.


https://www.imdb.com/title/tt3846674/?ref_=fn_al_tt_1
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

The Taking (2014)
Ret tåbelig horror. Den har få ok elementer, men bliver til det sædvanlige og fjollede demonuddrivelseshysteri. Det findes ikke noget dummere end demon/eksorcisme film (Ja det gælder også The Exorcist. Det eneste skræmmende er at voksne mennekser synes at det er en god horrorfilm, og at det er uhyggeligt at en lille pige drejer hovedet 180 grader, kaster op og sakser sig selv i fissen.). 5/10

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)
Spoilers kommer.
Mest overvurdere film i mands minde. Bliver rost til skyerne. Stemningsmæssigt og visuelt virker det som en rigtig "storfilm" med oscar potientiale, men historie, karakterer og dialog og noget usammenhængende rod. Det er ikke en skod film, men det er så meget galt at jeg ikke ved hvor jeg skal starte.
Stort set alle personer er usympatiske og virkeligt svære at holde af. Frances McDormand, hovedrollen, er en kold usympatisk volds-psykopat som smiler én gang i filmen. Det er svært at se en film hvor man er ligeglad med hovedpersonen. Men hendes karakter er ikke engang solid defineret. Der er en scene i starten, hvor hun hjælper en bille, som ligger på ryggen, med at komme på benene. Det burde være en indikator for hendes karakter, men det giver ingen mening når man ser hvordan hun er i resten af filmen. Hun er super kold, men så i en scene, hvor hun står overfor sin datters mulige voldtægtsmand, bliver hun handlingslammet, hvilket der ikke har været skyggen af før. Desuden giver det ingen mening at hun konsekventlæst kan sparke to skoleelever ned, foran ca 100 vidner, uden konsekvenser. Fint nok hvis det var en mere useriøs komedie drama film, men den har generelt en ret seriøs, alvorlig og realistisk tone.
Humoren er i det hele taget totalt malplaceret, og flere steder falder den totalt til jorden og er pinligt ringe. Den tager så tunge emner op, at jeg slet ikke forstår hvorfår den også vil være en komedie.
Sam Rockwell rolle, som racistisk dum macho politibetjent, giver heller ikke mening. Han er en nar, men så læser han et lille brev fra hans afdøde chef, Woody Harrelson, og bliver pludseligt the good guy.
Filmen prøver også, på sidelinjen, at sige noget om racisme, men så er det som om den kommer i tanke om at den faktisk ikke rigtigt har noget at sige, og så virker det bare bizart at der har været så mange scener omkring sorte, når der ikke er en pointe med det.
Arg jeg kunne blive ved. Det er nok den mest frustrerende film jeg har set. Den er ikke super dårligt men der er så meget som ikke fungerer. 6/10

Pengabdi Setan (2017)
Indonesisk horror. I de første 30-40min går det meget godt, men så går det desværre gevaldigt ned ad bakke. Den har et ret oldschool horror feel, som jeg godt kunne lide med nærmest nul cgi. Horroren stagnerer dog totalt, og alle scener bliver 100% forudsigelige. Filmen bliver pludseligt til en zombiefilm til sidst, og giver ikke helt mening. Ærgerligt når den startede så godt. Tror i øvrigt at den er bevidst lavet til at please et vestligt publikum, men måske er det mig som er uvidende omkring indonesien. Bed blot mørke i at alt virkede meget bekendt. Huset de bor i ligner nærmest et amerikansk hus. Skuespillerne ser meget lidt asiatiske ud. Der er kun hovedrolleindehaveren som ser "rigtigt" asiatisk ud. Man ser heller ikke rigtigt andet natur, end en have som ligner en svensk eller nordamerikansk skov. Musikken er også mest gamle europæiske eller amerikanske numre. 6/10

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Jeg får godtnok set nogle film i disse dage. Er lidt i nederen humør, fik trukket en visdomstand i går. Dels var det skidedyrt, og så gør kroppens forfald mig mismodig, øv.

Nå, men jeg får så ryddet lidt ud i nogle af de film, jeg har haft liggende u-sete.

Alien Covenant 2017
Ridley Scott.

Tja, alle I andre har vel set den. Den var helt okay. Det uhyggelige greb fint ind i mit eget halvdårlige humør. Ved ikke, om den ellers havde været uhyggelig? Rimelig standard –– produceret på meget højt plan. Flotte klip, fin personkarakteristik mellem figurerne i ca den første time. Pga. smerter i kæben stoppede jeg midtvejs og indtog 400 mg ibuprofen. Måske har det øvet indflydelse på min opfattelse af resten af filmen. Det var lidt som om, den knækkede i handlingen ca dér, hvor deres landgangsfartøj eksploderer og så ham der androiden med melsæk som kutte bliver introduceret.

Synes stadig, alting i hele filmen er okay flot skruet sammen, men det forekom mig, at resten af filmen virkede plotdrevet i stedet for figurdrevet som første halvdel ellers var.

Tror aldrig, jeg gider se den igen. Den var i sidste ende egentlig en slags genoptryk af den oprindelige Den Ottende Passager.
Opdateret, ja .. men selvom detaljer var ændret og alting på overfladen er nyt og moderne, er den grundlæggende historie nærmest identisk.

Rumskib med mission, der ændres undervejs, så de lander et andet sted end planlagt. Møder xenomorferne, som stille og roligt gnasker sig igennem samtlige besætningsmedlemmer. At slutningen lige er ændret til, at de onde vinder, i stedet for de gode som i den oprindelige film, gør ikke oplevelsen som tilskuer stort anderledes.

Som at sidde og se et remake. Flot, men alligevel lidt spild af tid. (okay, det kan man sige, alle film er -- men så er vi ude af en filosofisk tangent).
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Jeg så "Tag" for nyligt.

En gruppe voksne mænd, der har leget fangeleg hele livet holder fortsat ild i traditionen 1 gang om året.

Lidt meh - men ikke så meh som jeg havde regnet med. Den var ok - der var nogle ok sjove scener, men absolut intet at skrive hjem omkring. Syntes ellers der var fede skuespillere med som Jon Hamm, Ed Helms og Jeremy Renner.

Hannibal Buress er også med - hvorfor han har en rolle i nogen som helst film er mig en gåde. Så uinteressant en mand at det gør ondt.

Oh well, værd at se, hvis alternativet er en sitcom.


Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Babylon A.D. (2008)
Manus og iscenesættelse: Mathieu Kassovitz

Tja –– Vin Diesel er altid sej.
Det er Michelle Yeoh også. Mélanie Thierry er urimeligt lækker og spiller i øvrigt godt.

Omkring den første halve time fungerer fin-fint. Helt standard.

Men Kassovitz slår et større brød op, end han kan håndtere.
Det bliver ikke til mere end en masse flotte detaljer.
De store linier fungerer ikke.

Musik kan ikke 'næsten swinge' –– enten swinger det, eller også så swinger det ikke.
Det er detsamme med film.
Dette er 'næsten' en god film.

https://www.imdb.com/title/tt0364970/?ref_=fn_al_tt_1
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Trainwreck (2015)

instrueret af en eller anden.
Med Amy Schumer og nogen andre.

Totalt midter-stribe-film. Den forsøger at være sjov, i al fald delvist og især i begyndelsen. Hovedfiguren er for det meste blot ubehagelig, selvoptaget, føler at andre skylder hende noget, hele tiden. Det ser ud til, at man skal synes, dét er morsomt. Det er det ikke. Den klarer lidt bedre at være sørgelig, når der senere rent faktisk sker noget sørgeligt. Så kan man føle en slags menneskelig forbindelse med figurerne.

Den slags film, hvor man kan mistænke, at der er en masse scener, der var langt mere ubehagelige, fækale, sjofle, nedladende o.s.v. men som endte som fraklip .. og som man ønsker, de havde ladet forblive i filmen.
Måske den så var blevet lidt mere interessant istedet for det halvtørre rugbrød, man lige har tygget 90 minutter på.

Jeg véd ikke hvem Schumer er, men det virker som om, hun er en i hjemlandet hel- eller halvkendt mediefidus –– jeg gætter på, hun er komiker, for hun ligner ikke en sanger eller tv-person, og skuespiller er hun tydeligt ikke.

https://www.imdb.com/title/tt3152624/?ref_=nv_sr_1
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Paradise PD Voksen tegnefilm på Netflix.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Thanks for Sharing (2012)

Skrevet og instrueret af Stuart Blumberg og Matt Winston.

Wow. Bedste film om afhængighed, jeg lige kan komme i tanker om. Såe den af kedsomhed –– blev overrasket over, at den mener det. Den er ikke tung, på nogen som helst måde –– men den fågging mener det: Den viser sine figurer, som alle går til 12-trinsmøder, på både godt og ondt.

Det er fanme lige før, jeg vil svinge mig op til at kalde den en "perfekt" film. Hvorfor det? Jo, for den forekommer mig at gøre alt det, den gerne vil gøre. Og så stopper den, bum!

Ikke meget fedt, bare fortælle sin historie.
Færdig.

Man tror, den er en useriøs snack-film –– vel fordi den benytter æstetikken og fænotypografien fra den klassisk Lette Nutidige Hollywoodfilm.
Men indholdet er af den rette støbning.

Nå ja, og:
Alle spiller godt. Scener er fint afviklet. Kun een ting brød jeg mig ikke om, en meget lille ting: Til aller-sidst er der et enkelt stykke musik, der er små-irriterende /malplaceret /for langt.
Den virker som den slags sang, der tvinges med, fordi den betyder en helvedes masse for instruktøren.
Kender ham ikke, men han har måske selv været afhængig af whatever. Og så har den sang hjulpet ham en gang, da han havde brug for det. Gætter jeg.
No big deal.

Hvis du kender nogen, der er afhængig, eller selv er afhængig af sex –– så er det en god film.
For alle andre .. er det stadig en god film, tror jeg.

IMDb sælger den som en "romantisk komedie" –– helt til grin. Det er ikke en komedie. Og den bygger ikke på sødsuppe-romantik som vi kender det fra 11 ud af 12 standardfilm. Den er en hæderlig film, der blot undgår at være 'tung' selvom dens emne er tungt.

Anbefales.

https://www.imdb.com/title/tt1932718/?ref_=fn_al_tt_1
Vedhæftede filer
Screen Shot 2018-09-04 at 23.43.07.png
Screen Shot 2018-09-04 at 23.43.07.png (1.01 MiB) Vist 706 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Garh f*ck den var jo lige på DR3... Nå jeg var da i det mindste produktiv istedet. :-D

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Billede

Vi mistede desværre Burt Reynolds i går d. 6/9-2018. Han havde om nogen en ujævn karriere, og jeg indrømmer blankt at der er temmelig langt mellem snapsene.
Deliverance - Udflugt med døden - er afgjort hans bedste film, og utvivlsomt en af de bedste film i halvfjerdserne.
Den så jeg endnu en gang i går :-D

R.I.P.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Trist nyhed. Jeg har kigget imdb igennem, og var glad for Boogie Nights, hvor han spiller lidt af en hård boss. Fed film.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Så længe jeg lever

Medrivende film som tager én med gennem John mogensens liv ifht. Hvordan nogle ting var, og så ud, samt hvordan andre muligvis var, og så ud. Hvis man har prøvet at stå på en scene foran en crowd, og blive hængende til en snasket efterfest, så vil man kunne følge/forstå denne mand. Jeg blev klart revet med, og skulle straks købe filmen. Den skulle i min samling.

10/10 fordi jeg ikke kunne forestille mig at den skulle være bedre eller anderledes.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

K-Bee skrev:Billede

Vi mistede desværre Burt Reynolds i går d. 6/9-2018. Han havde om nogen en ujævn karriere, og jeg indrømmer blankt at der er temmelig langt mellem snapsene.
Deliverance - Udflugt med døden - er afgjort hans bedste film, og utvivlsomt en af de bedste film i halvfjerdserne.
Den så jeg endnu en gang i går :-D

R.I.P.
Enig med enig på.
Fin mini-eulogi.

----

Deliverance er forresten en af de få film, som jeg syns er nærmest sindssygt god, og som jeg samtidig aldrig ser mere, fordi jeg får det regulært dårligt. Jeg tror næsten på, at det skete, så god er den.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Peace, Love & Misunderstanding (2011)
Instruktion Bruce Deresford
Skrevet af Christina Mengert, Joseph Muszynski

Virkelig fed standard americana fra Hollywood om den næsten parodisk-klassiske hippie-subkultur i nutidens rigtige Woodstock –– altså i området, hvor festivalen foregik, dengang hvor LP'er var lavet af forstenet hønselort, som blev afspillet med en rusten vinduesvisker fra en original Volkswagen Bugle.

Jeg små-græd flere gange –– Deresford og hans super-dygtige skuespillere rammer bramfrit men stadig blufærdigt lige ned i familiemæssig nostalgi og optimisme, krydret med børn af den velstående mellemklasse i bittersweet opgør med forældre, uden at det bliver rigtig grimt. Det uforsonlige bliver forsonet, kautionerne bliver betalt, potten bliver røget, kondomerne slidt, off-screen selvfølgelig, og den langmodige og klogt beslutsomme maskulinitet redder tilskuerens trang til en fornuftig og fremadskuende forløsning –– de fleste af verdens problemer kan løses over en enkelt Bud, hvis man oprigtigt lytter til modparten, og selv en håbløs nørd kan få en præmie i kassen, hvis han tror på sig selv og kanaliserer sin skaberevne over i noget ikke alt for outreret.

Eller, som der står i filmens eget forskræp: An uptight New York City lawyer takes her two teenagers to her hippie mother's farmhouse upstate for a family vacation.

En film, der godtnok handler om dét, men som også kan, vil og gør en hel del mere, på sin egen stilfærdigt insisterende måde.
Smukt og charmerende besatte roller på alle pladser.
Det er første gang, jeg har synes enten godt eller dårligt om Jane Fonda –– hun har aldrig registreret på min radar på hverken den ene eller anden måde. Men her er hun fandme godt castet og spiller sejt godt. Det gør alle de andre egentlig også. Det skyldes formodentlig også, at ham Deresford er en dygtig personinstruktør.

En ha'-det-godt film med lige netop tilstrækkelig afmålt malurt –– en film i perfekt spiselig balance, lidt som et stykke af det sene Mozart i en habil fremførelse. Ikke noget, man aldrig har hørt eller set før, men stadig fuldt livagtig og sober og smagfuld. Hvis man kan lide snack-size americana fra Hollywood er det hér lige sagen.



https://www.imdb.com/title/tt1649780/?ref_=fn_al_tt_1
Vedhæftede filer
P-L-MU.jpg
P-L-MU.jpg (392.81 KiB) Vist 639 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Christoffer I. N. skrev:Garh f*ck den var jo lige på DR3... Nå jeg var da i det mindste produktiv istedet. :-D
Det var også der, jeg såe den –– Jeg tager mig ikke så meget sammen til faktisk at kreere noget lige pt, så jeg stener skærm i stedet.
–– hvis du har været kreativ, har du nok trukket det længste strå.
Senest rettet af tomcat ons 12. sep 2018 01:56, rettet i alt 1 gang.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg havde tænkt på at se den, så din positive anmeldelse fik mig til at fortryde lidt at jeg ikke så den.

Det virker som om det er hit & miss med de film DR3 sender på daglig basis. Det er fedt at der er 1 eller flere kanaler der sender film hver aften, jeg bliver somme tider introduceret til for mig nye skuespillere. Ikke at jeg ser film i tv hver dag, men muligheden er god.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Firefly sæson 1 (og eneste), fra 2002/2003

Har kun set afsnit 1 til 3 indtil videre –– den er helt okay-fed.
Vil klart stene næste afsnit og nok blive ved, til der ikke er flere.

Science Fiction men også western-agtig. Joss Whedon har fundet på serien, samt skriver historier og manus.
Jeg kender ham fra et fremragende X-Men forløb (Astonishing X-Men, cirka 2004, med tegninger af John Cassaday, hvis du ikke har læst dem, snyder du dig selv). Han skuffer ikke, det er ikke mærkeligt, at Firefly er en slags undergrunds-kult-succes.

Okay, tre afsnit sete er ikke mange, –– jeg kan evt. lige melde ind igen om nogle dage, når jeg har set resten.

Det er så'n lidt skramlet, medium lavbudget-udseende sjak-serie. De er lovløse med hjertet og seksløberen på rette sted, ups, jeg mener sføli laser-blasteren. Et klassisk mandskab, kunne lige så vel være et sejlskib uden troskab til nogen landes konger, engang i pirat-alderen på de syv have. Nu er det altså femhundrede år ude i fremtiden, men ellers ligner det:

Der er en sej, klog og (skjult) sentimental kaptajn, som gør det rigtige, selv når det giver ham problemer. Og sørger for at alle på skibet har det godt. Der er en læge, en præst, en prostitueret, et lykkelig gift par og så er selve deres skib sføli en "ældre, men trofast" model –– tænk Tusindårsfalken uden kanoner, og ustabilt hyperdrive.

Serien virker, indtil videre, uprætentiøs, fornøjelig, velskrevet. Der er ikke brugt vanvittige summer på cgi, serien lever på personerne og små, hurtige, enkeltstående manuskripter –– men jeg har indtryk af, at Whedon har et par overraskelser i ærmerne på sin rumdragt.
Et par sub-plots simrer i baggrunden..



https://www.imdb.com/title/tt0303461/?ref_=nv_sr_1
Vedhæftede filer
firefly 02.jpg
firefly 02.jpg (175.7 KiB) Vist 632 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Se eventuelt filmen Serenity, som serien bygger på (eller omvendt)

https://www.imdb.com/title/tt0379786/?ref_=nv_sr_2

Har man spillet League of Legends opdager man også hvor inspirationen til Akali kommer fra

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

bredal187 skrev:Se eventuelt filmen Serenity, som serien bygger på (eller omvendt)

https://www.imdb.com/title/tt0379786/?ref_=nv_sr_2
Hmn, filmen ser ud til at være fra 2005 –– d.v.s. et par år efter tv-serien.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

tomcat skrev:
bredal187 skrev:Se eventuelt filmen Serenity, som serien bygger på (eller omvendt)

https://www.imdb.com/title/tt0379786/?ref_=nv_sr_2
Hmn, filmen ser ud til at være fra 2005 –– d.v.s. et par år efter tv-serien.
Filmen er nærmest at betragte som en afslutning af serien.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:
Kult-film som man bare skal se. Nogle hader den, andre elsker den. Jeg kan personligt se den igen og igen.
Jeg har aldrig mødt en (nogenlunde intelligent) person, som ikke elsker The Big Lebowski.

Hvis der var nogen der sagde noget negativt tror jeg bare jeg ville sige, "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man"...

En FANTASTISK serie omkring livet i reklamebranchen på manhattan i 1960'erne.
Utrolig gennemført og historie-tro. Har faktisk set de 7 sæsonner ...3... gange nu.
Underholdende og et godt studie i både Amerika og menneskelig psykologi.

Nåmen mine yndlingsserier p.t. er Ozark, Better Call Saul og ikke mindst den fantastiske tyske DARK på Netflix.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

K-Bee skrev:
tomcat skrev:
bredal187 skrev:Se eventuelt filmen Serenity, som serien bygger på (eller omvendt)

https://www.imdb.com/title/tt0379786/?ref_=nv_sr_2
Hmn, filmen ser ud til at være fra 2005 –– d.v.s. et par år efter tv-serien.
Filmen er nærmest at betragte som en afslutning af serien.
Det tænkte jeg nok (sån var det vist også med f.eks. X-Files).

Har set til afsnit 8, den er stadig finfin, Firefly.
Senest rettet af tomcat lør 15. sep 2018 13:56, rettet i alt 1 gang.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Enemy (2013)
Instruktør Denis Villeneuve

Såe den for et par år siden. Den var uhyggelig, på dendér trykkende måde. Man har virkelig brugt den moderne brutalistiske forstads/by /beton /hårdtkantede bebyggelse som meddanner af det uhyggelige. Det monotone og hårde arkitektur forplanter sig glimrende til filmseeren –– i al fald, når det er mig.

Husker den som en nagende uhyggelig oplevelse. ikke en film, jeg nogensinde ønsker at se igen.
For den er godt lavet. Gyllenhaal spiller dobbeltrollen skide godt, alle andre er også gode.
Brrr –– så er man advaret. (Jeg er ikke til uhyggelige film, kan ikke ryste dem af mig. Måske er den 'tam' for den garvede?)

Langsom og modbydelig og psykopat-ond.

Vises kl 22:35 i aften på DR.

https://www.imdb.com/title/tt2316411/?ref_=fn_al_tt_1
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

tomcat skrev:Enemy (2013)
Instruktør Denis Villeneuve

...

Vises kl 22:35 i aften på DR.

https://www.imdb.com/title/tt2316411/?ref_=fn_al_tt_1
Tak for god service! :-D

Nyt svar