Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Indlæg af Mike-air »



Jeg har lige drønet første sæson af denne serie igennem, og jeg var noget skeptisk i starten, men fordi den er så spiselig, sjov, og vækker så mange minder, har det ene afsnit bare taget det andet. Fy fan, den er jävla bra! Giv den en chance, det koster kun 15 minutter af dit liv pr. afsnit.

8 ud af 10 bajermænd!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

AvS skrev:I aften skal jeg ind og se Arrival. Glæder jeg mig også meget til!
Glæder mig til at høre dine indtryk!
skriver noder

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Så The Dark Knight (batman) i aftes.
Pænt irreterende så stor forskel der er på når de snakker og så når der er action scener.
Alt for dynamisk imho. måtte sidde manuelt og styre volume med remoten....

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan købe en forstærker med Audyssey Multi-XT eller aktivér begrænset dynamik i dit Apple TV fx?

De fleste forstærkere og TV har dog en eller anden form for indbygget dynamisk begrænsning, selvom de mindste og billigste.

Det fede ved Audyssey er at den gør den intelligent, dvs. den laver mere upward comp end downward comp (så den hæver dialog/lave passager og lader høje passer være mere uprocesserede, hvilket gør at du kan sætte niveauet efter eksplosionerne og stadig følge med i resten) og den har en ok rampe.

Derudover har den mulighed for dynamisk EQ, dvs. den manipulerer en loudnesskurve. Dertil room correction. Følger med gratis i de fleste medium og high end Denon forstærkere bl.a.

Jeg bor nu i hus, men dengang jeg boede i lejlighed var det røvsmart.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Jeg kører fra xbox 360 ind i fladskærmstv - har desværre ikke apple tv..

edit: og højtalerne er bare dem der sidder i skærmen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Dit TV burde dog stadig have en dynamisk begrænser aka. compressor, det har stort set alle TV i dag.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Måske ja - det må jeg se om den har :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bryla skrev:
AvS skrev:I aften skal jeg ind og se Arrival. Glæder jeg mig også meget til!
Glæder mig til at høre dine indtryk!
Er lige kommet hjem fra samme mission;

Det er altså en fed film! Ret smart tænkt at få fortalt en historie der på det nærmeste kunne være videnskabsformidling om lingvistik og kommunikation, og så pakke det ind i en klassisk sci-fi first contact fortælling. Samtidig har jeg stadig ikke helt fået redet tidslinjen i hovedpersonens livsfortælling ud - jeg skal vist lige have set den et par gange mere, selv om jeg nu nok venter til den kommer til salg.

Og Thomas, det soundtrack kan I eddermame godt være stolte af. Det gør hvad det skal på fornem vis, ved at understøtte stemningen og handlingen uden at overtage fokus, og så stikker Johann Johannsson lige hovedet frem af og til og minder os om hvem der er komponist, med nogle helt umiskendelige signatur-agtige sekvenser. Både de telegraf-agtige vokaler og solostryger sekvenserne afslører ham ret meget, på en virkelig fed måde. :thumbup:

Alt i alt: Anbefalet!

**********
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

bryla skrev:
AvS skrev:I aften skal jeg ind og se Arrival. Glæder jeg mig også meget til!
Glæder mig til at høre dine indtryk!
Fik også set den i går - Virkelig flot flot lydside i der er blevet skruet sammen - det nød jeg :-) Godt arbejde Bryla, og klap på skulderen.

Filmens plottet gjorde desværre ikke det store for mig - men jeg nød musikken, så se den.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Arrival
Hvis man ikke har set den så skal man nok ikke læse det her.

Det er bestemt en god film, men jeg blev faktisk en smule skuffet. Ved ikke rigtigt hvad jeg forventede, men nok at det var en film med noget mere spænding, som Denis Villeneuve ellers er mester i. Synes at Sicario var en federe film, bla. pga. den har en ulmende intensitet hele vejen igennem, som jeg lidt savnede ved Arrival. Vinklen med sprog og kommunikation var rigtigt interessant, og den virkede meget realistisk mht. hvordan vi nok kommer til at reagere hvis det skete i virkeligeheden. Designet på rumvæsenerne og deres skrift sprog var også meget kreativt. Soundtracket gjorde hvad det skulle uden, at stikke i forgrunden, hvilket jeg egentligt synes var lidt ærgerligt, da jeg nu ikke kan huske noget fra det. Igen sammenligner jeg med Sicario hvor soundtracket har boret sig fast fordi det er så voldsomt og specielt. Arrivals soundtrack er meget mere ordinært filmmusik, men med nogle ret fede soniske referencer til handlingen. I det hele taget blev jeg lidt overrasket hvor hollywood agtig den virkede, og synes at den grænsede til at blive lidt cheesy visse steder. Men absolut en god film, og jeg har på fornemmelsen at det er en film, som hvis jeg ser den igen, nok vil vokse på mig. Ved ikke hvilken karakter den skal have men den ryger nok op omkring otte ud af ti, men ikke over otte.

ps: Og ja jeg blev og så rulleteksterne for at spotte Bryla. :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Fedt at høre! Det er jo nemlig ikke en alien-film.

Det er sjovt, du siger ordinært filmmusik, Andreas, jeg synes nemlig det er tydeligt Jóhann'sk. Nemlig vokalerne og hans meget originale take på de store BRAAAM-klange.
skriver noder

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Så blev det min tur til Arrival. Interessant film der dog var lidt lang til min smag.

Jeg lagde mærke til noget ubehageligt resonans i nogle af strygerne og især første take med vox chops. Det kan også være Imperial, der driller.

Jeg aner ikke hvad, du har lavet med scoren, men det lød ellers rigtig godt og autentisk. Er det jer, der lavede den genkendelige cloverfield/war of the worlds hornlyd der bliver brugt til alle aliens eller er det sket andetsteds?

Godt arbejde og tillykke med det! :bow:

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Insidious (2010)
http://www.imdb.com/title/tt1591095/
Skræmmende dårlig horrorfilm. Jeg er både chokeret over hvor ringe man kan lave en film, men også forundret fordi den første halvdel var sådan set ok, omend umådelig klichefyldt som James Wan altid er, så jeg tænker om de måske er løbet tør for penge, eller om der har været et tvist imellem producer og instruktør. Alt bliver bare gradvist dårligere i filmen. Skuespillet, belysning, set design, lyd, effekter - den går fra at ligne en alm. Hollywood produktion til at ligne et skoleprojekt! Dybt bizart. Den forsøger også pludselig at indføre humor halvvejs igennem, i form at 2 goofy ghostbusters, hvilket fuldstændigt smadrer den dystre tone som filmen ellers har kørt med. Den får 4/10 da første halvdel er en 6'er og den sidste er en 2'er. Den er på ingen måde værd at se.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

The Killers (1946)
http://www.imdb.com/title/tt0038669/

Klassisk film noir og Burt Lancasters første film. Spændende krimi fortalt i flashbacks fra en forsikringefterforskers perspektiv. Nomineret til 4 Oscars, blandt andet for den fremragende musik.

Nok lidt en smagssag, da den jo unægteligt har nogle år på bagen, men den er ikke ældet voldsomt trods alt.

6/10 eller 7/10, hvis man kan lide gamle film


Chinatown (1974)
http://www.imdb.com/title/tt0071315/

Så denne på første date med min kone for mange år siden, men så af gode grunde kun filmen med et halvt øje.

Genså denne forleden og wow - en klassiker. Ofte fremhævet for et af verdens bedste screenplays i filmskoler verden over. Jack Nicholsen i hovedrollen som den kyniske privatdetektiv spiller fantastisk. Hele universet og karakterne er svære at slippe selv dagen efter filmen er slut.

8/10 og måske 9/10, hvis den lige får lov at vokse mere på mig


Jason Bourne (2016)
http://www.imdb.com/title/tt4196776/?ref_=nv_sr_1

Forudsigeligt crap. Den første Bourne film var genial. Har set hele serien, men kvaliteten svinger noget, og denne er bundskraberen.

Tænk at man ikke har kunne identificere hvorfor 1'eren fungerede så godt og så kørt videre i det spor. Udvikling er fint, men ikke når det er uden fokus og forståelse for kildematerialet. Ærgerligt.

5/10

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

The Way Way Back (2013)
http://www.imdb.com/title/tt1727388/
Fin film (ungdomsfilm?). God historie med en fin morale. Jeg var desværre ret generet over nogle af karaktererne, som var umådeligt irriterende. Det var mening men det var lidt over the top, og jeg var synes desværre også at Sam Rockwell's karakter var utroligt irriterende, selvom han var "den gode". Alt for overgearet. Steve Carell gjorde det i øvrigt virkeligt godt som ubehagelig, usympatisk og upædagogisk stedfar, og jeg kunne vældigt godt sætte mig ind i (huske) hvor nedtur det var at være teenager, alene sammen med de dumme vokse. 7/10

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg er helt enig i at Rockwell var overgearet og irriterende. Det mener jeg var helt bevidst både fra hans og instruktørens side fordi han bruger sin façon til at skjule sine følelser eller til at undgå at opføre sig modent i forhold til den kvinde, som er forelsket i ham (og muligvis gengældt).

Og så er det retfærdiggjort efter min mening. Og ja, Steve Carell spillede rigtig godt, muligvis hans bedste spillefilm.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg var med på at hans karakter nok havde et slags traume fra barndommen, og skjulte sine følelser ved at agere som han gjorde samt konstant at gemte sig bag solbriller. Jeg mener dog at det godt kunne have været formidlet, med en bare lidt mindre overgearet karakter, for jeg havde lidt svært ved rigtigt at holde af ham.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kommer LIGE fra lyngby og en som altid halvgnidret 3D oplevelse af Rogue One.
Super fed.
Og som filmen gik, tænkte jeg mindre og mindre over hvordan Giacchino skulle fucke up med upassende musik, hvilket er dejligt at tænke over nu her efter, for så har det ikke spillet så stor rolle for mig undervejs. Der var dog stadig få passager hvor jeg synes hans musik var upassende episk og dramatisk. Og så en anden ting, som nok ikke skal stå her, da det måske er lidt af en musik-spoiler, for andre nørder. Kan blive ovre i dens spoiler-tråd.
Sådan bare lige her umiddelbart, så skal den ihvertfald have 8/10. Kan være det ændrer sig lidt imorgen eller om en uge.
M E G A flot film. Kan ikke vente på at kunne sætte bluray'en på herhjemme.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ligger syg i disse dage, og da jeg alligevel lå søvnløs i nat fordi jeg har sovet for meget i går, snuppede jeg første afsnit af Dirk Gentlys Holistic Detective Agency på Netflix:



Den lover faktisk ret godt. Masser af den twistede logik og meget britiske excentricitet som også gennemsyrer Douglas Adams oprindelige bøger. Og så har den tilsyneladende den ekstra bonus at den ikke bygger på nogle af de oprindelige historier, men de linjer der er lagt ud i første afsnit tyder på et plot der er lige så indviklet og dog fuldstændig sammenhængende efter sin egen indbyggede logik som de oprindelige historier.
Elijah Wood giver et værdigt bud på Dirk Gently, selv om han (naturligvis) er helt anderledes end mit eget indre billede af karakteren. Men sådan må det jo nok være. I mit hovede var han dels noget ældre, noget mere cool og noget mere vejrbidt - men man må sige at Elijah Woods version er 100% lige så røvirriterende som bøgernes Dirk Gently.

Første afsnit: i hvert fald 8/10, måske mere. Jeg kunne godt finde på at skrive mere om den senere ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Interessant - Jeg har også kigget lidt på Dirk Gently serien - jeg kender slet ikke bøgerne, så det er jeg ikke belastet af. Din beskrivelse lyder som om, det godt kunne være noget for mig
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mike-air skrev:

Jeg har lige drønet første sæson af denne serie igennem, og jeg var noget skeptisk i starten, men fordi den er så spiselig, sjov, og vækker så mange minder, har det ene afsnit bare taget det andet. Fy fan, den er jävla bra! Giv den en chance, det koster kun 15 minutter af dit liv pr. afsnit.

8 ud af 10 bajermænd!
Du er godt klar over at den tekst jeg har fremhævet er på svensk, ikke sandt? :-P

Jeg er også lige færdig med første sæson. Jeg skal helt sikkert også se anden sæson. Og tredje. Hold nu bøtte, det er godt. Og også godt at finde ud af hvad det er, alle mine højskoleelever går og falder i svime over.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Potato/kartøffel :-D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

MrBacon skrev:Er det jer, der lavede den genkendelige cloverfield/war of the worlds hornlyd der bliver brugt til alle aliens eller er det sket andetsteds?

Godt arbejde og tillykke med det! :bow:
Jeg har arbejdet på strygermusikken. Hornlyden er lavet af Jóhann mens alienlyden er lavet af sound design holdet.

Tak!
skriver noder

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kan varmt anbefales. Skal til premiere på fortsættelsen i SE om et par dage

Billede
Senest rettet af DUBTEMPLE man 26. dec 2016 15:09, rettet i alt 3 gange.
/Dub

Nyt svar