Hvorfor f.... kan jeg ikke udskifte dekoder/tuner i tv'et

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Default avatar
mogwai
Medlem
Indlæg: 240
Sted: Frederiksberg

Hvorfor f.... kan jeg ikke udskifte dekoder/tuner i tv'et

Indlæg af mogwai »

Jeg købte et Samsung A656 32 tommers fjernsyn for et års tid siden. Versionen jeg købte var med DVB-T tuner og mpeg2 dekoder...og jeg har kabeltv fra yousee. Indtil nu har jeg bare brugt den analoge tuner og det kan jeg selvfølgelig godt fortsætte med, men jeg kunne nu godt tænke mig at få glæde af de digitale signaler som også bliver sendt.
Men så vidt jeg har kunne finde ud af, så bliver jeg nød til at købe en ekstern boks for at modtage dem - eller rettere sagt, leje en boks af TDC/Yousee, da de vist er de eneste der har til DVB-C...

Jeg kan se at der nu findes masser af fjernsyn (incl. Samsungs) som har DVB-C tuner og mpeg4 dekoder, så hvorfor kan jeg ikke udskifte modulet i mit fjernsyn? Jeg har selvfølgelig spurgt mig for hos Samsung reperatører, men har hos alle fået svaret at det kan ikke lade sig gøre.
Nu er jeg ikke elektronik-ekspert og har heller ikke skildt fjernsynet ad, men jeg forestiller mig at der må sidde en tuner og en dekoder, og at det højst sandsynligt er et modul som sidder inde i fjernsynet, og derfor burde kunne udskiftes...

Ved du om der er nogen vej udenom om en ekstern boks eller nyt fjernsyn?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nogle fjernsyn tillader at f.eks. tuneren skiftes ud som et modul, f.eks. de nye Panasonic.

Andre gør ikke.

Der er således ingen vej udenom.

Næste gang kan du jo købe et Panasonic ;-)

Medlemsavatar
Martin Winther
Medlem
Indlæg: 678
Sted: Midtsjælland

Indlæg af Martin Winther »

A656 skulle meget gerne have en dvbc tuner? det havde mit a656. De lavede efterfølgende en 676 som havde dvbc mpeg4.

Default avatar
mogwai
Medlem
Indlæg: 240
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mogwai »

Hmmm, ja det er der også nogle af modellerne der har - dog ikke når man er så "smart" at finde det billigste tilbud på nettet som så er parallelimporteret og UDEN dvb-c tuner...

Men det er jo også netop det som gør at jeg synes det er underligt at man ikke kan udskifte modulet - jeg er med på at det ikke er noget man måske selv lige gør, men når fjernsynet på den anden findes med forskellige tunere, burde det vel være muligt at få det udskiftet??!!

Jeg synes ihvertfald at det hele lugter lidt af at fjernsynsproducenterne har været LIGE smarte nok, og derfor ikke gør noget som helst for at deres gamle fjernsyn kan blive opgraderede - de vil meget hellere sælge et nyt...

Medlemsavatar
Martin Winther
Medlem
Indlæg: 678
Sted: Midtsjælland

Indlæg af Martin Winther »

Hvor meget har du prøvet at indstille den?? det kan være lidt triggy for nogle? der er jo bl.a en område kode der skal indtastes.

Fordi det er en parralel importeret udgave kan det digitale tv godt virke. Det kommer an på hvilket land den kommer fra.

Default avatar
mogwai
Medlem
Indlæg: 240
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mogwai »

Jeg er overbevist om at det digitale fjernsyn virker - det virker dog kun med DVB-T og mpeg2 dekodning...og jeg har som sagt kabeltv :(

Nyt svar