Jesus is my friend

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Låst
Default avatar
Vagn Hollund

Re: Jesus is my friend

Indlæg af Vagn Hollund »

Det er heller ikke noedvendigvist fordi ens tro er kommet til udbredelse igennem storslaaet blodsudgyddelse undertrykkelse og tortur, at man ikke i 2008 kan leve i fred med det.

Men ikke destomindre synes jeg det er vigtigt at man forsoeger at forstaa her hvor vi er nu, i forhold til historien.
Kirken med inquisitionn var den jo stoerste magt og betoed over arrhundreder at man ikke kunne tale frit
Folk og ikke mindst Kvinder risikerede tortur og doed til foelge paa en mistanke om hekseri eller godsbespottelse
(estimeret 9 milioner kvinder draebt under inquisitionen)

Den kristne tro har vundet indtog ved hjaelp af frygt og lovgivning mere end ved hjaelp af tro.

for lige at komme tilbage til Julemanden saa hved vi ikke precist hvoraf traditionen kommer
Men vi hved at Jul er en hedensk fest som kristne kirke har tilravet sig. Saa mon ikke det var en existerende tradition foerhen?

For at Kirken kunne vinde og tage over for den hedenske tro var det meget brugt skik at stjaele traditionerne ved at indfoere elementer fra den "rette tro"

Derfor blev konkurrende guder som Lucifer og Belzebub = Satan i de "hellige" skrifter.


Jeg er i den dybeste overbevisning at kristendommens indtog har foert langt mere daarligt med sig end godt.
Men som sagt det hindrer jo ikke nogen i at tage det gode i deres tradition og leve i fred med det, som de fleste goer.
Atheister , Satanister eller Troende
Senest rettet af Vagn Hollund lør 20. sep 2008 21:01, rettet i alt 2 gange.

Default avatar
M. Pedersen

Indlæg af M. Pedersen »

:puke: :puke: :puke: :puke: :puke: :puke: :puke: :puke:

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

:puke: :puke: :puke: :puke: :puke: :puke: :puke:
skriver noder

Medlemsavatar
chris
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af chris »

Hvad er det, i brækker jer over?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

At det eneste Vagn snakker om er den inkvisition som alle andre tager afstand fra. Fat det, vi synes ikke det var godt.

Og med hensyn til Julemanden, VED man godt hvor det stammer fra. En tyrkisk præst ved navn Nikolaus, der delte gaver ud til de fattige og hjemløse børn. Nok ikke på juleaften, men alligevel
skriver noder

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Det ved man ikke med sikkerhed
Han er jo nok ikke den foerste der har givet gaver
Foer i tiden samlede man jo foraad om sommeren som blev brugt ved julfest
Det var den stoerste fest paa aaret i den hedenske tro fordi solen kommer tilbage og dagene bliver laengere
Det skulle undrer mig om der ikke var gavefest osse :)
Fat det, vi synes ikke det var godt.
Det er der da ikke nogen tvivl om?
Senest rettet af Vagn Hollund lør 20. sep 2008 21:21, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Vagn Hollund skrev: for lige at komme tilbage til Julemanden saa hved vi ikke precist hvoraf traditionen kommer
Det er sådan jeg læser din tråd
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Korstogene derimod har mange misforstået. Det var ikke bare en aggressiv fremfærd mod muslimerne, men et retfærdiggjort (som meget som krig nu kan retfærdiggøres) modangreb på muslimernes fremtog på kristen områder.

Vi er fejlagtigt blevet tudet ørerne fulde af at det var en uprovokeret angrebsstrategi for omvendelse af vantro, hvor kristne tog til langbortistan og myrdede uskyldige. Dér hvor korstogene begyndte at gå helt galt i byen var da de manglede financiering og korsfarerne begyndte at plyndre (kristne) byer og selvfølgelig alle de andre forkerte ting som krig fører med sig af mord og voldtægt osv.

Et faktisk røvspændende emne at studere.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Ja, helt enig, det svaerre hved historie er at det er de sejrene der skriver den, det goer saa endnu mere spaendende samtidigt fordi man ikke altid kan vide med 100% sikkerhed hvad der faktisk er foregaaet.
Jeg sidder lige og kigger paa lighedspunkter imellem de forskellige religioner og faldt lige over et sjovt "sammentraef":
Der foreligger ingen enighed om hvorvidt Freja (Freyja på oldnordisk) er identisk med Frigg/Frigga/Frigg/Fri, og om Fredag/Friday oprinder fra Freyja, Freyr, Frigga eller måske alle tre. Der er ingen tvivl om at denne forvirring har eksisteret mindst siden 1200 tallet. Hos romerne kaldte man dagen for "dies Veneris" eller Venus dag. Og for at gøre forvirringen fuldstændig så forbinder man såvel Freyja som Frigga med Venus. På sanskrit og hindu i dag, dvs. det tidligste indo-europæiske vi kender til, hedder dagen Sukra-var, og Sukra svarer til Venus.
Fredag hedder jo Vendredi paa fransk
Det er allesammen frugtbarhedsgudinder af hoejste rang
Det tyder paa at der blev rejst en del
Al den overtro der forbindes med fredag er af katolsk oprindelse og skyldes at Jesus (som symbol på Balder) i den bibelske mytologi ofrede sig selv på en fredag, som i dag kendes som Langfredag. På engelsk siger man Good Friday, men sidstnævnte var oprindeligt God's Friday, dvs. Guds (solgudens) fredag. Man kan derfor roligt blive født og gift på en fredag, tage i mod et nyt job, klippe negle, besøge syge pårørende, vende sig i sengen før man falder i søvn og tage på sejlads. Ligeledes vil krimenelle ej heller modtage strengere straffe ifald de dømmes på en fredag. Man skal dog stadig undlade at købe en bil der er fremstillet på en fredag, men det skyldes mere at kvaliteten på biler fremstillet denne dag beviseligt er af ringere kvalitet.

Nahh der var det: :)

Dagen efter blev kaldt juledag dvs. d. 22.-25. december. Ordet "jul" er også det kaldæiske (på engelsk Chaldee) navn for "baby" eller "lille barn." Mange forskere mener at denne skik kan spores helt tilbage til Babylonien, hvilket stemmer overens med folkevandringshistorien. Juledag eller "barnets dag" var Balders genfødsel. F.eks. i Skotland kaldes julekager for "Nur-cakes," hvilket igen på kaldæisk indikerer fødsel og kagerne signifikerer derfor fødselsdagskager.
Jólnir - julemanden
Julemanden med sit lange hvide skæg, der jo heldigvis ankommer på mystisk vis hvert år iført røde klæder, og deler gaver ud, er ingen anden end selveste Odin.

Det ved vi i skrift fra Þórsdrápa (Thors sangen) 12:5-8 skrevet ca. år 1.000 e.Kr.:

þá er funhristis fasta
flóðrifs Danir stóðu
knáttu Jólnis ættir
útvés fyrir lúta

En af måderne ovennævnte kan læses på er som følger:

Danir flóðrifs útvés
knáttu lúta fyrir [þeim],
þá er ættir funhristis Jólnis
stóðu fasta,

Som jeg oversætter til:

Daner fra skærgården ved (det nordlige) jætteland
Faldt på knæ foran dem (krigerne),
Da ætten af Jólnirs (Odins) krigere
stod fast

Og på engelsk:

The Danes of the flood-rib of the outlying sanctuary [of the giants] admitted defeat,
when the kinsmen of Jólnir's fire-shaker [warriors]
stood resolutely

Jólnir var et heite, dvs. dæknavn, for Odin og betyder "Julens herre."
Og saa kunne jeg lige laese mig til at den tyske Harlequin osse har lignene egenskaber og lover boernene gaver hvis du opfoerer sig ordenligt
Det sjove er at "Harlequin" betyder "elverkongen" eller nissekongen? :wink:
Her er wikis forklaring:
From the term Hellequin (leader of la maisnie Hellequin), possibly related to the Old English Herla Cyning (King Herla), a character usually identified with Woden(odin), possibly also, the German Erlkönig (Elf King).[1][2]
http://en.wikipedia.org/wiki/Erlking

Juletrae:
Vintersolhverv fejres i dag ved at sætte ild på et gammelt hestevognshjul og lade det rulle ned af en bakke i fuld fyr og flamme som symbol på Sóls færd over himmelen. Man spiser Sonargöltr (svinekød) og tager grene fra eviggrønne træer, gran og fyr, ind i huset som pynt som symbol på Yggdrasil, verdens- og livets træ . Der skal hænges 8 forskellige pyntegenstande på disse grene, og der skal være 9 af hver slags. Dette er et symbolsk offer til Aserne.
http://www.historie.syd-fyn.dk/aserne/aserne19.htm
Senest rettet af Vagn Hollund søn 21. sep 2008 02:57, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
CKK
Medlem
Indlæg: 163
Sted: På min røv!!!

Indlæg af CKK »

Nu kunne jeg alligevel ikke dy mig for at kigge ind, inden sengen kalder. Hold da op som tingene udvikler sig her :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:

:bow: :santa:
Yeeesssiiiiirrrrr!!!

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

oesterby skrev: - Jeg har været gift med en skøn kvinde i 11 år (jeg er 31),
Her oplever jeg tit et problem - snakker ikke om dig, da jeg ikke kender dit forhold - men at man gifter sig som 18-årig, for det er det skal til for at have sex. Man skal da bruge noget tid på at finde den eneste ene, og tænke sig om, om man finder denne indenfor den kirke man er i, som jeg oftest ser disse ægteskaber.
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

bryla skrev:
oesterby skrev: - Jeg har været gift med en skøn kvinde i 11 år (jeg er 31),
Her oplever jeg tit et problem - snakker ikke om dig, da jeg ikke kender dit forhold - men at man gifter sig som 18-årig, for det er det skal til for at have sex. Man skal da bruge noget tid på at finde den eneste ene, og tænke sig om, om man finder denne indenfor den kirke man er i, som jeg oftest ser disse ægteskaber.
Det er jo et ret kulturbestemt synspunkt. I andre kulturer, herunder også andre kristne (her snakker jeg ikke om Anders og andre danske kristne, der trods alt lever i en vestlig kultur), vil man vel betragte idéen om at skulle vælge partner selv som en ret usikker fremtidssikring - og ægteskabet er jo en investering i fremtiden. At bygge et ægteskab på noget så flygtigt som en forelskelse kan ses som at bygge sin familie på et ret skrøbeligt fundament.

Jeg vil nødigt sige hvad der er rigtigt; jeg er vesterlænding, ud af en "brug-og-smid-væk" parforholds kultur, men har alligevel været sammen med den samme kvinde i halvdelen af mit liv (jeg er 36). Men jeg vil da gerne gøre opmærksom på, at vores måde at se ægteskabet på ikke nødvendigvis er den eneste der giver mening.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg af oesterby »

bryla skrev:
oesterby skrev: - Jeg har været gift med en skøn kvinde i 11 år (jeg er 31),
Her oplever jeg tit et problem - snakker ikke om dig, da jeg ikke kender dit forhold - men at man gifter sig som 18-årig, for det er det skal til for at have sex. Man skal da bruge noget tid på at finde den eneste ene, og tænke sig om, om man finder denne indenfor den kirke man er i, som jeg oftest ser disse ægteskaber.
Jeg synes, du har ret, Bryla, selvom jeg stadig mener sex hører til i ægteskabet. Ja, jeg var 20, og min bedre halvdel var 19.
Vi er begge enige om, at vi måske nok kunne ha' ventet et par år, men det virkede meget naturligt for os på det tidspunkt. Og det kunne da ha' gået galt. Én i min nære familie blev gift lige så tidligt, og det endte med en skilsmisse efter 16-17 år.
Det er jeg meget sikker på ikke sker for os.
Fordelen - som jeg ser det - er, at vi er blevet "voksne" sammen. Jeg oplever også 30-35-årige, som har svært ved at flytte sammen med en anden, fordi man har fået en masse single-vaner, som er svært at lave om på.
Vi har udviklet os sammen, gennem studie-tid, sygdom og børn :-)
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Klart at det hører ægteskabet til, men de frikirker der har den 'lov' bider sig selv, ved at de unge gifter sig hurtigt.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Pinsekirken er et godt eksempel på hykleri. Skilsmisseprocenten der er højere end for resten af landet, naturligvis fristes man til at sige.

Også den klamme indoktrinering og fordømmelse af helt små børn som f.eks. Mal Fletcher står for. Fy for satan. Forklædt i forståelse og venlighed, men ren fordømmelse og indoktrinering. Jeg kom meget i Pinsekirken på et tidspunkt men efter at høre ham sige "The life you've been living until today is WRONG!" til en gruppe 11 årige drenge og piger, så gik jeg ud for at aldrig at sætte min ben der mere.

Og selvom Pinsekirken udadtil forsøger at virke liberal er de f.eks. af dem overbevisning at det er syndigt (alene ordet) at være homoseksuel, og flere mener at homoseksuelle og pædofile er helt det samme (!?!).

Når det er en af de mere "normale" og tilsyneladende moderne kristne bevægelser, så græmmes jeg ved tanken om hvordan mindre moderne religiøse bevægelser fungerer.

Medlemsavatar
chris
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af chris »

bryla skrev:Klart at det hører ægteskabet til, men de frikirker der har den 'lov' bider sig selv, ved at de unge gifter sig hurtigt.
Hvad er det, der er klart i det?

Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg af oesterby »

Det kommer jo an på, hvordan man definerer mere "langt ude".
Alle "bibeltro" kirker, foreninger, kirkesamfund, præster (også mange folkekirkepræster), mennesker osv. mener på baggrund af Bibelen (og det medfølgende menneskesyn), at homoseksualitet er forkert (en synd). Det er jo imidlertid ikke det samme, som at man har noget imod homoseksuelle, og der findes kristne, som er erklærede homofile, men som ikke ønsker at leve det ud i seksualitet.
Det er også min holdning at homoseksualitet er forkert - not meant to be - men igen: Jeg har jo intet imod dem som mennesker, og jeg kender også flinke, rare homoseksuelle.
- men jeg kan da på INGEN måde sammenligne det med pædofili - never - og jeg har heller aldring mødt kristne, der gjorde det.

Jeg er ked af din oplevelse med Pinsekirken, Holger. Jeg har også oplevet en prædikant, som bad for en ung fyr, hvor han blandt andet sagde: "father, forgive that thing his father did to him, and let him move on". Altså hvor han bare generaliserede og regnede med, at der nok var et eller andet problem med faren. Den unge fyr blev imidlertid ked af det og forvirret, for han havde et fint forhold til sin far. Den slags dur selvfølgelig ikke.

Tilbage til "Jesus is my friend"-videoen. Folk har muligvis et billede af, at "hard-core"-kristne er meget selvhøjtidelige og konforme, og så kom jeg til at tænke på den her video, som der var nogle af mine bekendte, der lavede for et par år siden (saxofonisten på videon er min gode ven, og det er ham som har lavet musikken - lillebror til Kardia, som (sjældent) er her på forummet.) Videoen hedder "Mere krop i IM". IM står for Indre Mission, og der har været en tendens til en vis kropsforskrækkelse i Indre Mission, og det var videoen en kommentar til. Den er desværre ikke på youtube, men man kan se den her: http://www.kofey.dk/videoer/merekrop.wmv
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg af oesterby »

nej vel - (han er gift med en kvinde!)

Ja, lækker sax. Samuel Hejslet, hedder han. Han går på kons. Han er en rigtig west-coast-fyr.
http://www.upabove.dk/upabove Fantastisk band :-)
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

oesterby skrev:Videoen hedder "Mere krop i IM". IM står for Indre Mission, og der har været en tendens til en vis kropsforskrækkelse i Indre Mission, og det var videoen en kommentar til. Den er desværre ikke på youtube, men man kan se den her: http://www.kofey.dk/videoer/merekrop.wmv
Fatter ikke budskabet :| Kan du uddybe problemet?
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg af oesterby »

Longhorn skrev:
oesterby skrev:Videoen hedder "Mere krop i IM". IM står for Indre Mission, og der har været en tendens til en vis kropsforskrækkelse i Indre Mission, og det var videoen en kommentar til. Den er desværre ikke på youtube, men man kan se den her: http://www.kofey.dk/videoer/merekrop.wmv
Fatter ikke budskabet :| Kan du uddybe problemet?
Fair nok - det er måske lidt indforstået. Der er heller ikke noget stort problem....
Indre Mission har jo traditionelt været meget imod alkohol, kortspil/hasardspil og DANS. Altså UHA, vi må sandelig ikke bruge vores krop for meget, for det kan hurtigt få seksuelle undertoner. Det er det, videoen er en kommentar til: At det er noget pjat. Der behøver ikke at være sex blandet ind i det - og mennesket er ikke kun tanke, sjæl, ånd - men også krop.
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Medlemsavatar
Longhorn
Medlem
Indlæg: 1265
Sted: Kolding

Indlæg af Longhorn »

Nåååå... :lol:
"You never really finish a mix.. you just give up on it"
"Væk med 2kHz"

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

oesterby skrev: jeg har heller aldring mødt kristne, der gjorde det.
Havde engang en estisk klaverlærer der udtalte det aldriNg.... brings back memories.... :)
skriver noder

Låst