Gråbrødre Kloster, 3D-visualisering, kritik

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Alt om musik, musikvideoer, kunstnere, udstyr og musikteori skal postes i de andre respektive fora.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. jul 2019, 18:55

Er igang med digitalt at rekonstruere Grådbrødre Kloster i middelalderens Viborg.

Jeg har dog brug for jeres kritik/feedback og tips til forbedringer mv., da animationen nok engang bliver vist på et museum, og jeg vil gerne lave så god en animation som det er teknisk muligt.

Én af animationerne bliver indefra kirken med volumetrisk lys som bryder igennem vinduerne og hvor man ser ribberne/hvælvet.

Jeg er dog noget i tvivl om det i jeres optik ligner mere noget fra et gammelt computerspil, eller om jeg med lidt forbedringer hist og pist kan redde det jeg allerede har lavet?

Jeg skal til start sige, at jeg anvender en real-time render (Eevee) pga. renderingstid (har ikke mulighed for en renderfarm), og derfor vil lyset ikke falde så realistisk som jeg håbede på.

Er igang med at nærstudere Eevees muligheder.

Her er billedet indtil videre:
Vedhæftede filer
The Grey Friar_eevee1.jpg
The Grey Friar_eevee1.jpg (316.23 KiB) Vist 160 gange
The Grey Friar_eevee2.jpg
The Grey Friar_eevee2.jpg (235.59 KiB) Vist 160 gange
Senest rettet af mediumaevum 15. jul 2019, 14:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Gråbrødre Kloster, 3D-visualisering, kritik

Indlæg Skrevet: 9. jul 2019, 19:25

Jeg synes det ser OK ud. Kommer lysindfaldet til at ændre sig når du panorerer/bevæger dig rundt i videoen, eller er det helt statisk? Der er jo altid lidt bevægelse så snart man har den slags lys/skygger/partikler i luften der lyser op.
Ambient remix af en Lydmaskine-bruger:
https://youtu.be/8-NfwqgmN4Y
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. jul 2019, 21:11

Christoffer I. N. skrev:Jeg synes det ser OK ud. Kommer lysindfaldet til at ændre sig når du panorerer/bevæger dig rundt i videoen, eller er det helt statisk? Der er jo altid lidt bevægelse så snart man har den slags lys/skygger/partikler i luften der lyser op.

Tak.

Jeg ved ikke hvad der menes med lysindfaldet ændrer sig?
Det volumetriske lys er lavet af aflange cubes formet som de lyskegler de skal lave. De har bare fået et volumetrisk halvgennemsigtigt materiale, således at når lyset passerer igennem vil de give den effekt. Du kan derfor rotere om dem.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 9. jul 2019, 22:15

Jeg tror bare jeg efterspørger lidt bevægelse i luften når det kommer på video, så lyskeglen ikke bliver helt statisk.
Ambient remix af en Lydmaskine-bruger:
https://youtu.be/8-NfwqgmN4Y
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 9. jul 2019, 22:15

Jeg ved ikke om det ligner noget fra et gammelt computerspil men det ligner noget fra et computerspil i mine øjne. Men er det galt - det er jo en animation.
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg Skrevet: 9. jul 2019, 22:31

Jeg synes de røde? mursten er for flade der mangler bump og/eller normal + hvis du kan lave de grå lidt mere “beskidt” og ujævne

Hvis du laver et particlesystem og smider ind i lyset, som simulerer støv o.lign, virker det mere realistisk

Og så skal du også arbejde en del med colorgrading, især lyset skal være varmere
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 10. jul 2019, 08:11

Sindsygt imponerende ,... går ud fra lyset kan varieres så det simulerer at skyerne udenfor bevæger sig foran solen ?

F.eks de vide sten er meget detaljerede, og virker byggeteknisk korrekte, men er de definerede "rumligt" eller kun som overflade/tapet ?

For at blive ved den hvide overlade, den er meget "ensartet" ift. et alm. kirkerum, igen som tapet, og overfladen fremstår sådan lidt som om der er malet med plastic-maling og ikke kalk :-) til gengæld er detaljerne omkring fuge-mønster og.l. meget tydelige for betragteren som helhed

Lyset den slags steder er iøvrigt ufatteligt kontrastrigt når solen skinner ind gennem åbninger

De jeg tog billeder på Kronoberg slotsruin måtte jeg bruge HDR Teknik, og stacke 3 forskellige eksponeringer for at få de indvendige sten synlige, og samtidig stenene i baggrunden ude bag døren

Til at starte med var der bare en ild-kugle I midten :-)

HDR4.jpg
HDR4.jpg (242.82 KiB) Vist 305 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE 10. jul 2019, 10:24, rettet i alt 1 gang.
/Dub
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg Skrevet: 10. jul 2019, 09:01

mediumaevum skrev:Er igang med digitalt at rekonstruere Grådbrødre Kloster i middelalderens Viborg.

Jeg har dog brug for jeres kritik/feedback og tips til forbedringer mv., da animationen nok engang bliver vist på et museum, og jeg vil gerne lave så god en animation som det er teknisk muligt.

Én af animationerne bliver indefra kirken med volumetrisk lys som bryder igennem vinduerne og hvor man ser ribberne/hvælvet.

Jeg er dog noget i tvivl om det i jeres optik ligner mere noget fra et gammelt computerspil, eller om jeg med lidt forbedringer hist og pist kan redde det jeg allerede har lavet?

Jeg skal til start sige, at jeg anvender en real-time render (Eevee) pga. renderingstid (har ikke mulighed for en renderfarm), og derfor vil lyset ikke falde så realistisk som jeg håbede på.

Flot. Hele billedet kunne godt være varmere. Og hvor kommer skyggerne i bunden af billedet fra ?
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 10. jul 2019, 09:52

Ja der er noget off med lyset, om det er din render der ikke kan finde ud af det ved jeg ikke, men som fotograf kan jeg sige at der ikke er noget lys der opfører sig sådan.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 10 år med ørene i Lydmaskinen -
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 10. jul 2019, 10:22

Ret tydeligt at det øverste af lyset falder ind med referance i vindues-hullets indvendige kant der er væsentligt højere da hele hullet er konisk og indsnævre sig ud til nogle ret små vinduer.

Havde strålerne referance i selve glasset, så ville den øverste linie af lys-indfaldet sænke sig med 1-2 meter

Eller noget, anyway stadig imponerende, og måske andre ting er vigtigere at fixr
/Dub
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 10. jul 2019, 18:10

mediumaevum skrev:Er igang med digitalt at rekonstruere Grådbrødre Kloster i middelalderens Viborg.

Der er et par småting jeg vil nævne. Hald var inde på det. Jeg går ud fra at billedet er et farvebillede. I så fald bør du være opmærksom at lyset vil have en meget varmere farve mod de koldere omgivelser. Og farvestikket vil ikke være afgrænset til lysstriberne fra ruden. Der er en funktion i PS og flere andre billederedigeringsprogrammer som kaldes feather som kan lave en mere glidende overgang i lyset. Og der er også gausian blur, som kan sløre lyset lidt. Der vil også være et mindre dynamisk omfang i billedet. Omgivelserne vil på et billede være gradvist mørkere i forhold til lyset. Og så er der slagskyggerne i bunden af billedet. De ville forudsætte at der er en kraftigt lyskilde fra den anden side i billedet, som bliver brudt af noget som skaber disse hårde skygger i bunden af billedet.
Jeg kan forestille mig at det er meget svært at lave et lys som er så defineret, som her, på et farvebillede og få det til at se helt naturligt ud. Hvis jeg ville bevare det definerede lys som er karakteristisk i f.eks. kirker. Ville jeg nok vælge SH billede.
Det er de ting jeg ville gruble over, hvordan jeg skulle løse. For der er vel ikke nogen fremgangsmåde som er hugget i sten.
Jeg vil anbefale Photoshop Element. Som sagtens kan klare opgaven. Og så er der en masse tutorials til Element på youtube.
Brugeravatar
Kimex
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 10. jul 2019, 18:33

kirke.jpg
kirke.jpg (5.45 KiB) Vist 246 gange

Her et eksempel.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 11. jul 2019, 19:20

Tak for jeres tips. Der bliver ikke noget partikelsystem for lyset, men jeg har arbejdet lidt med lyset og skyggerne samt kontrasterne.
Vedhæftede filer
Graabrødre Klosterkirke_edit01.jpg
Graabrødre Klosterkirke_edit01.jpg (251.98 KiB) Vist 218 gange
Graabrødre Klosterkirke_edit02.jpg
Graabrødre Klosterkirke_edit02.jpg (438.63 KiB) Vist 218 gange
Graabrødre Klosterkirke_edit03.jpg
Graabrødre Klosterkirke_edit03.jpg (312.59 KiB) Vist 218 gange
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 15. jul 2019, 14:21

Har lige opdateret med en gråbroder-munk :)

Tilbage til "After Party"