Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Alt om musik, musikvideoer, kunstnere, udstyr og musikteori skal postes i de andre respektive fora.
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fyn

Re: Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 11:01

Graceville skrev:... jeg har haft held med at behandle mig selv med tankefeltterapi, også denne gang, så jeg er fri for gener resten af perioden.

Hvordan foregår sådan noget tankefelt terapi?
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 11:11

[youtube][/youtube]Der findes en del youtube videoer. Du vil nok støde på en del rimelig wacko nogen. Det er jo inde for den alternative/komplementære gren, men ham her har jeg været på kursus hos et par gange.

Du skifter bare sætningen han bruger ud med eks: "det klør i øjnene/svælget/næsen løber"

Hvis du oplever en fysisk reaktion, om det er en smerte, spænding eller en allergisk reaktion, så bliver du bare ved, mens du fokuserer på det fænomen du oplever, indtil det er væk. Det kan tage 10 minutter, men det kan også være det skal forsøges over et par dage. Nogengange bliver man varm og feberagtig og så er det et godt tegn på, at man har fat i noget.

Det værste der kan ske er, at der ikke sker en skid.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 12:36

Mr. Soundman skrev:
SustainerPlayer skrev:f*cking birkeallergi.

I år skal jeg prøve noget nyt. Generelt synes jeg, at køling plejer at virke lindrende på kløende øjne - koldt vand eller kølig luft. Derfor har jeg nu købt en Helosan Aloe Vera Gel, som jeg vil prøve at smøre omkring øjnene, når det der øjenkløe begynder at blive slemt. "...er samtidig behageligt kølende ved solskoldning/solbrændthed eller insektbid", skriver de bl.a. på den. Det skal blive spændende at se, om den kan gøre noget godt for mig i pollenperioderne.

Fortæl endelig om dine erfaringer, når du har prøvet det af.

Jeg "fik" først birkeallergi her for en del år siden, hvor det var den første mega-sæson, hvor birkepollen nåede over 5000 i pollental.

Når jeg også skriver "fik" i anførselstegn, så er det fordi jeg også i gennem mange år har haft symptomerne, dog i mindre grad, uden at koble dem til denne specifikke ting.

Nu kan jeg stort set med det samme mærke de første spæde tegn - og f.eks i år er birkepollen jo meget tidligt på færde - og nuppe mine antihistaminer, som generelt virker godt for mig. Jeg har dog et par dage med "tungt kranie" og noget sejt snot. :-P

De sæsoner hvor pollentallet er i gennem taget (fra 500 og opefter) er jeg dog hårdere ramt.

Så vidt jeg har kunne læse mig til, så er allergien sandsynligvis en kombi af at være udsat for forurening sammen med nogle andre faktorer.

Jeg er helt med på, at mindfulness kan være en stor faktor til at håndtere og lindre ting, også ting der ikke kun er psykologiske. Kroppen og hjernen er en stærk enhed, når man dykker dybere ned i det.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 13:51

Graceville skrev:Pollenallergi er jeg overbevist om er 99% psykologisk indbilding i en ond cirkel af tanker, handlinger (klø) følelse (irritation/frustration) fysisk reaktion (prikken, kløen). Allergi er i reglen en slags autoimunitet, dvs en overreaktion mod noget der ikke som sådan er en trussel mod kroppen.

Jeg ved godt det ikke er stedet hvor man gider beskæftige sig med 'veganervrøvl', men jeg har haft held med at behandle mig selv med tankefeltterapi, også denne gang, så jeg er fri for gener resten af perioden. Jeg har også været hårdt ramt af atopisk eksem, der er i familie med høfeber, hvilket nu er på et minimum.

Det giver ikke rigtigt mening for mig.

Min pollen/dyre/skov/blah-allergi er kryds allergi over i div. fødevarer.
Så ja, hvis jeg spiser en rå gulerod, nødder, pærer osv., så prikker det i mund/tunge/læber, og jeg holder naturligvis op med at indtage pågældende førevare, og symptomerne stopper indenfor en times tid eller sådan. Ikke som sådan ubehageligt, men jeg har heller ikke spist 1 kilo rå gulerødder, så jeg ved ikke hvad der sker ved større indtag.

Når jeg så får en tortilla ved aftensmads-bordet, hvor vi ved hvad der er af grønt, kød og brød, og jeg så reagerer på en avokado, så må jeg jo konkludere, at der er nogle avokado-sorter jeg kan tåle, og andre jeg ikke kan. Konsekvensen er at jeg er stoppet med at spise dem.

Jeg spiser aldrig oliven. Vi får en købt sandwich hvor de har glemt at fjerne oliven, jeg spiser af den og reagerer på det oliven jeg har spist. Dejligt at vide, at jeg ikke kan tåle oliven, nu jeg ellers aldrig får det.

Skal kryds allergi fra pollen til fødevarer så bare være en løgn fra medicinal-industrien, eller hvordan skal jeg forstå det du skriver?
April 2019 Ambient - det tager kun 2 minutter!
https://youtu.be/2cbFez59aaM
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 14:10

Jeg spiste et æble i går og reagerede på det, som jeg ellers slet ikke plejer men tænker det er fordi der er meget pollen. Så der er vel en slags multieffekt.

Hvad der er af medicin er blot symptomdæmpende. Det er i bund og grund blot en slags morfin man sprøjter op i næsen, som man iøvrigt kan blive afhængig af, hvis man er ihærdig nok.

Mit atopiske eksem og høfeber skyldes en genmutation, men når det er igang så er størstedelen af grunden til, at det fortsætter, psykologisk. Hvis mit stressgulv sidder til op over halsen, så bliver det en længerevarende affære. Eksempelvis.

Jeg har kun forstand på mine egne skavanker.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 15:06

SustainerPlayer skrev:Fortæl endelig om dine erfaringer, når du har prøvet det af.

Det skal jeg nok.

SustainerPlayer skrev:Jeg "fik" først birkeallergi her for en del år siden, hvor det var den første mega-sæson, hvor birkepollen nåede over 5000 i pollental.

Når jeg også skriver "fik" i anførselstegn, så er det fordi jeg også i gennem mange år har haft symptomerne, dog i mindre grad, uden at koble dem til denne specifikke ting.

Nu kan jeg stort set med det samme mærke de første spæde tegn - og f.eks i år er birkepollen jo meget tidligt på færde - og nuppe mine antihistaminer, som generelt virker godt for mig. Jeg har dog et par dage med "tungt kranie" og noget sejt snot. :-P

De sæsoner hvor pollentallet er i gennem taget (fra 500 og opefter) er jeg dog hårdere ramt.

Jeg tror mit system resetter lidt i løbet af en vinter.

Nogle gange kan birk- eller græssæsonen godt begynde, uden at jeg mærker de store gener af det. Men så lige pludselig, når dosis bliver tilpas høj, så er det som om en eller anden tærskelværdi lige passeres, og så begynder det. Og når det så først er begyndt, så bliver plagen ved nat og dag - dag efter dag efter dag - indendørs, udendørs... ikke til at stoppe igen. Som om, at når systemet først er blevet trigget, så er min tolerance meget lav i lang tid efter.
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 21:01

Graceville skrev:Pollenallergi er jeg overbevist om er 99% psykologisk indbilding i en ond cirkel af tanker, handlinger (klø) følelse (irritation/frustration) fysisk reaktion (prikken, kløen). Allergi er i reglen en slags autoimunitet, dvs en overreaktion mod noget der ikke som sådan er en trussel mod kroppen.

Jeg ved godt det ikke er stedet hvor man gider beskæftige sig med 'veganervrøvl', men jeg har haft held med at behandle mig selv med tankefeltterapi, også denne gang, så jeg er fri for gener resten af perioden. Jeg har også været hårdt ramt af atopisk eksem, der er i familie med høfeber, hvilket nu er på et minimum.

LOL
Jeg kan opleve at være “snottet” og have lettere kløen i øjnene i dagevis, og så få at vide at der jo også er høj X-pollen “ahaaaa” jeg lider af forskellige pollen allergier, men lægger ikke så meget mærke til sæsoner for det, så jeg mener ikke at det er
“99% psykologisk indbilding i en ond cirkel af tanker, handlinger (klø) følelse (irritation/frustration) fysisk reaktion (prikken, kløen).”
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 21:07

Mr. Soundman skrev:
Og når det så først er begyndt, så bliver plagen ved nat og dag - dag efter dag efter dag - indendørs, udendørs... ikke til at stoppe igen. Som om, at når systemet først er blevet trigget, så er min tolerance meget lav i lang tid efter.

Det burde ellers ikke være slem hvis du opholder dig indendørs, medmindre du altid har åbne/utætte vinduer eller lufter ud hele dagen
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 21:45

lakris skrev:
Mr. Soundman skrev:Og når det så først er begyndt, så bliver plagen ved nat og dag - dag efter dag efter dag - indendørs, udendørs... ikke til at stoppe igen. Som om, at når systemet først er blevet trigget, så er min tolerance meget lav i lang tid efter.

Det burde ellers ikke være slem hvis du opholder dig indendørs, medmindre du altid har åbne/utætte vinduer eller lufter ud hele dagen

Det er muligt det ikke burde... Men når det kommer til stykket, så må jeg forholde mig til, hvad jeg erfaringsmæssigt har kunstateret. Og der forholder det sig således, at selv hvis jeg opholder mig indendørs i flere dage (og uden at lufte ud), så kan jeg stadig have en del gener af allergi, når det f.eks. er højsæson for birk. Også selvom jeg har taget bad og skiftet tøj efter at have været ude.

Jeg tror det bl.a. skyldes, at pollenerne kommer ind igennem boligens luftindtag. Og så er det vel også et spørgsmål om, hvor stærk allergi man har.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 21:58

lakris skrev:

LOL
Jeg kan opleve at være “snottet” og have lettere kløen i øjnene i dagevis, og så få at vide at der jo også er høj X-pollen “ahaaaa” jeg lider af forskellige pollen allergier, men lægger ikke så meget mærke til sæsoner for det, så jeg mener ikke at det er
“99% psykologisk indbilding i en ond cirkel af tanker, handlinger (klø) følelse (irritation/frustration) fysisk reaktion (prikken, kløen).”

Indbildning var et dårligt ordvalg.
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 22:12

Mr. Soundman skrev:
lakris skrev:
Mr. Soundman skrev:Og når det så først er begyndt, så bliver plagen ved nat og dag - dag efter dag efter dag - indendørs, udendørs... ikke til at stoppe igen. Som om, at når systemet først er blevet trigget, så er min tolerance meget lav i lang tid efter.

Det er muligt det ikke burde... Men når det kommer til stykket, så må jeg forholde mig til, hvad jeg erfaringsmæssigt har kunstateret. Og der forholder det sig således, at selv hvis jeg opholder mig indendørs i flere dage (og uden at lufte ud), så kan jeg stadig have en del gener af allergi, når det f.eks. er højsæson for birk. Også selvom jeg har taget bad og skiftet tøj efter at have været ude.

Jeg tror det bl.a. skyldes, at pollenerne kommer ind igennem boligens luftindtag. Og så er det vel også et spørgsmål om, hvor stærk allergi man har.

Kan du så ikke lukke for luftindtaget? Det gør jeg :-) altså kanalerne på vinduerne
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 22:46

Graceville skrev:[youtube][/youtube]Der findes en del youtube videoer. Du vil nok støde på en del rimelig wacko nogen. Det er jo inde for den alternative/komplementære gren, men ham her har jeg været på kursus hos et par gange.

Du skifter bare sætningen han bruger ud med eks: "det klør i øjnene/svælget/næsen løber"

Hvis du oplever en fysisk reaktion, om det er en smerte, spænding eller en allergisk reaktion, så bliver du bare ved, mens du fokuserer på det fænomen du oplever, indtil det er væk. Det kan tage 10 minutter, men det kan også være det skal forsøges over et par dage. Nogengange bliver man varm og feberagtig og så er det et godt tegn på, at man har fat i noget.

Det værste der kan ske er, at der ikke sker en skid.

Jeg så lige en video mere med ham på Youtube.
Uden at have forstand på det overhovedet, så får jeg lidt et indtryk af, at hans tankefelt-terapi bl.a. bygger på nogle hypnose-lignende mekanismer... og også noget almindelig psykoterapi... - jfr. 16:35-24:43 nedenfor:

Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 11. apr 2019, 23:02

Mr. Soundman skrev:... selv hvis jeg opholder mig indendørs i flere dage (og uden at lufte ud), så kan jeg stadig have en del gener af allergi, når det f.eks. er højsæson for birk. Også selvom jeg har taget bad og skiftet tøj efter at have været ude.

lakris skrev:Kan du så ikke lukke for luftindtaget? Det gør jeg :-) altså kanalerne på vinduerne

Jo det kunne jeg i princippet - men man skal jo også huske på, at der er en grund til, at de er der. For det første skal jeg have ilt - ellers dør jeg. Dernæst er det heller ikke sundt at ingen luftudskiftning have i sin bolig - (pga. bl.a. formaldehyd fra inventar, radon fra undergrunden osv.). Og så ved jeg nu heller ikke hvor godt det er for selve boligen, hvis der lukkes helt for al lufttilførsel - jeg vil jo nødig stå med en stor ekstra-regning fra udlejer, når jeg en dag flytter herfra. Så det er jo et spørgsmål om at veje plusser og minuser op imod hinanden.

Men min tanke på den lange bane er, at eventuelt købe et hus en dag, hvor jeg vil installere et ordentligt ventilationsanlæg med luftfiltre i indsugningen, så al den luft der kommer ind i boligen er filtreret. Det er mit bedste løsningsforslag indtil videre.
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator

Tråden hvor alle kan brokke sig over hvad som helst!

Indlæg Skrevet: 12. apr 2019, 00:16

Vi får masser af ilt og mht radon så er der ikke de vilde problemer, jvf radon lovgivning, med mindre du bor i noget gammelt :-)
Og hvis du lufter ud 10-30min hver dag klarer din bolig den nok også
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 12. apr 2019, 18:40

Jeg har generelt respekt for mindfullness etc.

Men jeg vil gerne brokke mig over der ikke er lavet flere parodier på det. Det er jo et oplagt offer.

Speaker: «Velkommen til mindfuglness med dr. Krydstjørn:»
Guru: «Er der noget der nager dig Berit?»
Berit: «Ja, jeg er ret ked af jeg aldrig får pladen fuld først nede i bingohallen. Det nager mig lidt»

Guru: «Okay, ved du hvad, det har jeg simpelthen den perfekte kur mod: du skal finde dit indre bingo-space. Kom her ud på gulvet.»
Guru: «Så. Træk vejret dybt, og slap af i lænden. Sådan dér, ja. Nemlig.»
Guru: «Så stiller jeg mig her bag dig, så jeg kan holde øje med din zeon-positur. Det er vigtigt den er helt rigtig»
Guru: «Og så bukker du dig helt forover. Helt ned og røre tærene. Åhhh, ja. Nemlig, det er rigtig godt det der.»

.... digt selv videre
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 12. apr 2019, 18:58

Jeg synes mindfullnes er røvkedeligt. Gik meget til yoga på et tidspunkt med meditation i den anden halvdel og faldt altid i søvn. Det var en lidt dyr morfar da det var i Skandinavisk Yogacenter.

Det er iøvrigt fra deres meditationer den lille gumbas er bygget over.

Og mindfullnes er i bund og grund tyvstjålet fra yoga meditation, de har bare taget det mystiske og religiøse ud, såsom chakraer.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 12. apr 2019, 23:45

Problemet er nok, at mindfullnes er det vilde vesten. Det er (til mit kendskab) stort set ikke seriøst beskrevet - og det har åbnet op for, at rigtigt meget useriøst - snake-oil-lignende - ævl og shady business har fået lov til profitere af at bruge betegnelsen.

Det er måske værd at lave en dedikeret tråd til. Jeg er i hvert fald for træt nu til at gå dybere ind i debatten.

(Og jo - selvfølgelig skal man da lave sjov med det ... !!!)
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 14. apr 2019, 10:12

Den grundlæggende mindfullness kan også være udemærket og bruges også til behandling af arbejdsrelateret stress på eksempelivis Bispebjerg hospital og inden for kognitiv psykologi generelt, følgevirkninger af psykiske lidelser, ptsd osv. Begge steder går man meget op i evidensbaserede metoder og bruger det supplerende i behandling, men det blev voldsomt væltet over af alle mulige hokus pokus ideer, kurser og bøger der kaldte sig mindfullnes men som hverken var evidensbaseret eller havde noget med udgangspunktet at gøre. Det sker vel ofte. Der er en veldokumenteret kerne, så hvis man vil dykke ned i den, skal man kigge på anerkendte formidlere inden for området og ikke dem der er gode til at sælge deres produkt.

Vi må finde noget nyt at brokke os over. Jeg vil gerne brokke mig over, at jeg ikke umiddelbart kan komme på noget.
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Re: Tråden hvor alle kan ærge sig over hvad som helst!

Indlæg Skrevet: 15. apr 2019, 11:37

Har netop talt med min tidligere kommune + folkeregisteret i DK, og fået at vide at jeg ikke er berettiget til at stemme til EU parlamentsvalget. Hvis jeg ansøger om folketingsvalget kan jeg måske blive berettiget da jeg er under uddannelse i udlandet.

Men det jeg virkeligt bekymrede mig om, og hvor det var vigtigt for mig at deltage, var EU parlamentsvalget. Så jeg er faktisk rigtig trist ved at have fået den melding.
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 16. apr 2019, 17:35

Når man bare lige skulle ind på Thomann for at bestille strenge og plektre, og kurven lige pludselig koster over 5000 og blandt andet indeholder en bas ^_^ >.<

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 16. apr 2019, 18:02

Ja det er sgu noget at brokke sig over.... :-D
April 2019 Ambient - det tager kun 2 minutter!
https://youtu.be/2cbFez59aaM
Brugeravatar
Smittefar
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Søborg

Indlæg Skrevet: 16. apr 2019, 18:20

Arrrhhh men det ER sguda feje hold.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 16. apr 2019, 18:31

Noget spændende bas ? hvilken ? ser jeg et video-review nærme sig ? :-)
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 16. apr 2019, 18:34

Mike-air skrev:Jeg har generelt respekt for mindfullness etc.

Men jeg vil gerne brokke mig over der ikke er lavet flere parodier på det. Det er jo et oplagt offer.

Speaker: «Velkommen til mindfuglness med dr. Krydstjørn:»
Guru: «Er der noget der nager dig Berit?»
Berit: «Ja, jeg er ret ked af jeg aldrig får pladen fuld først nede i bingohallen. Det nager mig lidt»

Guru: «Okay, ved du hvad, det har jeg simpelthen den perfekte kur mod: du skal finde dit indre bingo-space. Kom her ud på gulvet.»
Guru: «Så. Træk vejret dybt, og slap af i lænden. Sådan dér, ja. Nemlig.»
Guru: «Så stiller jeg mig her bag dig, så jeg kan holde øje med din zeon-positur. Det er vigtigt den er helt rigtig»
Guru: «Og så bukker du dig helt forover. Helt ned og røre tærene. Åhhh, ja. Nemlig, det er rigtig godt det der.»

.... digt selv videre

Jeg er sikker på min mentor, JP Sears har noget fornuftigt at sige om mindfullness :-)

Check hans "Ultra Spiritual Life Episodes" på tuben :-)
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 16. apr 2019, 18:39

Tilbage til "After Party"