Underlægningsmusik - kilder til info?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
K-Bee
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Kbh

Underlægningsmusik - kilder til info?

Indlæg Skrevet: 18. sep 2019, 11:16

I det daglige arbejder jeg på Det Danske Filminstitut - pga det nyeste filmforlig har vi fået en bunke penge til at at søsætte et projekt som omhandler registreringen af musik i danske spillefilm i samarbejde med Dansk Filmmusik Arkiv. Både sange/soundtrack osv, men i høj grad også selve score/underlægningsmusik-delen. Sidstnævnte kan være særdeles svært at finde information om, og i sagens natur har jeg ikke tid til at sidde og se alle film og notere tidskoder osv ind.
Cuesheets kan være indgangen, og jeg har derfor kontaktet KODA som ligger inde med den slags. Efter 3 uger uden respons fra dem er jeg ved at give lidt op. De reagerer ikke.
Er der nogen af jer der har ideer til hvor man ellers kan støve information/cuesheets op i forbindelse med selve filmenes score?
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Re: Underlægningsmusik - kilder til info?

Indlæg Skrevet: 18. sep 2019, 11:37

Cue sheets er forholdsvis nyt i Danmark. Indtil for omkring 10 år siden registrerede man blot scorets samlede længde og rapporterede det til KODA. Det gør man sådan set stadig, bortset fra at man nu logger det som cue sheets med SMPTE koder. Det er i høj grad komponisterne selv der gør det som bevis for, hvor meget musik de har skrevet, så det er dem, der ligger inde med det. I nogle tilfælde er det også producenten.

Hvis du ikke får respons fra de enkelte komponister vil jeg mene det er en umulig opgave medmindre man selv går i gang med at logge musikken. Selv i det tilfælde kan der godt komme tvivl om, hvorvidt det er komponisten der har skrevet musikken eller det er sync - hvis man ikke kender sync'en.
skriver noder
Brugeravatar
K-Bee
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Kbh

Re: Underlægningsmusik - kilder til info?

Indlæg Skrevet: 18. sep 2019, 11:46

Tak for svar bryla. Og lidt det svar jeg frygtede. At logge musikken er der ikke ressourcer til så så hvis jeg ikke får fat i KODA vedr cuesheets og relateret materiale, så bliver den del af projektet vanskeligt. Mange komponister er jo også døde og borte selv, og det er jo en umulig opgave at kontakte alle de andre.
Det er svært, det her!

Tilbage til "Branche & Teori"