Kompositions-debat

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Kompositions-debat

Indlæg Skrevet: 26. aug 2019, 19:20

Jeg vil gerne indbyde til en slags "konkurrence" (bemærk anførselstegn).

Det vil ikke være en almindelig konkurrence, men mere en musikalsk debat om at skrive musik ud fra et billede (i dette tilfælde, et maleri).
Musikken skal på sin vis fortælle det, som du mener billedet fortæller.

Årsagen til denne lyd-debat om man så må sige, skal findes i at jeg personligt mener at man kan tage en analytisk tilgang til musik, anvende bestemte toner i en bestemt rækkefølge og få et ønsket resultat ud af det.

Andre mener at musik ikke kan gennemføres analytisk, ihvertfald ikke på dén måde, men at musik skal være ren og skær kreativitet.

Jeg mener tilgengæld at kreativitet bedst udfoldes med rammer, faste eller løse afhængig af genre, stil og stemning.
Eller sagt med andre ord: "Putten-i-kasser".

Der er ingen vindere, ingen tabere. Dette er debat på teori og praksis.
-

Eksempel:
Skriv et stykke musik - i den genre du selv synes, efter den overbevisning du selv synes, til nedenstående maleri af Christen Dalsgaard "En pige, der skriver" (1871).

Forklar hvad du gjorde, og hvorfor.

Og husk, at dette er debat på teori og praksis, der er ingen som "vinder" eller "taber".

For at indbyde til flest mulige deltagere, kan du også indsætte et hvilket somhelst andet billede/maleri og skrive musik til det. Bare du fortæller om dine valg og forklarer hvorfor du tog de valg i musikken.

Vælger du ovenstående eksempel, er her noget tekstmateriale til både maleriet og kunstneren bag:

https://ribekunstmuseum.dk/samling/RKMm0040
http://denstoredanske.dk/Dansk_Biografi ... _Dalsgaard

Billede

(bemærk: ethvert maleri eller billede er jo op til beskuerens fortolkning. Så bare brug den fortolkning du hælder til).
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Re: Kompositions-debat

Indlæg Skrevet: 26. aug 2019, 19:29

Hey, fedt oplæg! Jeg er altid klar på en musikalsk udfordring. Om det bliver godt må tiden jo så vise. :dollargrin: Jeg skal se om jeg kan klemme et bud ind i denne uge.
Denne måneds dyk ned i mine ældre Ambient numre - Gravity Assist - Feathers:
https://youtu.be/Nr1Anb19jro
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. aug 2019, 19:40

Christoffer I. N. skrev:Hey, fedt oplæg! Jeg er altid klar på en musikalsk udfordring. Om det bliver godt må tiden jo så vise. :dollargrin: Jeg skal se om jeg kan klemme et bud ind i denne uge.

Takker :)

Jeg er også selv gået igang med en idé jeg sidder og leger med. Ud fra min analytiske synsvinkel på musik, selvfølgelig.

Det tager nok noget tid...
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. aug 2019, 21:28

Nu har jeg kigget på det maleri jeg ved ikke hvor mange gange. Er der nogen der gider forklare mig hvad det skal signalere, hvilken historie der er?

Der står på siden at "hun smiler" og "vil ud i verden".

Jeg kan ikke se hun smiler...

Hjælp mig lige :)

Ved nærmere eftertanke var maleriet nok et dårligt eksempel at skrive musik til...
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg Skrevet: 26. aug 2019, 21:44

Hendes øjne smiler.

Hun skriver nok til hospitalet, da hendes albue virker usandsynlig stor :-D
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 26. aug 2019, 21:54

Jeg lægger større vægt på ordene "billedet stiller en lille gåde" i beskrivelsen. Det er åbent for fortolkning - man må selv digte med på en historie om, hvad det er hun skriver, hvem det evt. er til, og hvad hun lige aktuelt er i gang med. Der er, som i så meget anden god kunst, ingen færdige svar.

Sætningen om at hun "vil ud i verden" skal nok mere ses som et statement om hvor hun er i livet, end om at hun konkret er på vej ud ad døren. Hun ser ud til at have en alder der er i skellet mellem barn og voksen.
mediumaevum skrev:Ved nærmere eftertanke var maleriet nok et dårligt eksempel at skrive musik til...

Jeg synes det er forrygende velvalgt. Der er meget historie at lade sig inspirere af.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
Der er nu en ting, det ville være skønt at have vidst: om de fleste er de bedste, eller bare de fleste
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. aug 2019, 22:12

lakris skrev:Hendes øjne smiler.

Ah... hva'?

Et smil er da ikke noget man gør med øjnene...
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 26. aug 2019, 22:13

david mondrup skrev:Jeg lægger større vægt på ordene "billedet stiller en lille gåde" i beskrivelsen. Det er åbent for fortolkning - man må selv digte med på en historie om, hvad det er hun skriver, hvem det evt. er til, og hvad hun lige aktuelt er i gang med. Der er, som i så meget anden god kunst, ingen færdige svar.

Sætningen om at hun "vil ud i verden" skal nok mere ses som et statement om hvor hun er i livet, end om at hun konkret er på vej ud ad døren. Hun ser ud til at have en alder der er i skellet mellem barn og voksen.
mediumaevum skrev:Ved nærmere eftertanke var maleriet nok et dårligt eksempel at skrive musik til...

Jeg synes det er forrygende velvalgt. Der er meget historie at lade sig inspirere af.

Jeg har faktisk en kopi af maleriet hængende, og har haft det i mange år. Jeg har derfor tit tænkt på at komponere et stykke orkestermusik omkring det, men... det er godt nok svært når man ikke kender til historien.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 26. aug 2019, 22:16

mediumaevum skrev:... det er godt nok svært når man ikke kender til historien.

Læs igen. Det er op til dig at lave historien.
mediumaevum skrev:Et smil er da ikke noget man gør med øjnene...

Man kan have smil i stemmen, smile med øjnene ... det er ikke blot begrænset til opadvendte mundvige.
David Mondrup
Der er nu en ting, det ville være skønt at have vidst: om de fleste er de bedste, eller bare de fleste
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 26. aug 2019, 22:18

david mondrup skrev:

- og, som tilføjelse; det giver et ekstra lag til debatten, når deltagerne også kan inddrage hvordan de hver især fortolker billedet. Det er supergodt!
David Mondrup
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 27. aug 2019, 14:09

mediumaevum skrev:
lakris skrev:Hendes øjne smiler.

Ah... hva'?

Et smil er da ikke noget man gør med øjnene...

Det er det da i den grad.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 27. aug 2019, 18:03

david mondrup skrev:

mediumaevum skrev:Et smil er da ikke noget man gør med øjnene...

Man kan have smil i stemmen, smile med øjnene ... det er ikke blot begrænset til opadvendte mundvige.

Jeg er bange for jeg har valgt et maleri eller eksempel at komponere et stykke musik til, som jeg ikke selv kan leve op til.

Når jeg ikke engang kan se et smil "i øjnene" og derfor ikke kan se hvad mit eget billedeksempel skal forestille, bliver det her godt nok op ad bakke.

Men I andre skal være mere end velkomne til at deltage med jeres musikstykker. Jeg "joiner" nok også engang, men jeg skal lige finde ud af hvordan jeg får skruet noget sammen som giver mening, og som jeg også selv kan forklare meningen bag.

Af alle opgaver jeg har stillet mig selv, er det her nok den sværeste til dato.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 27. aug 2019, 18:25

mediumaevum skrev:Når jeg ikke engang kan se et smil "i øjnene" og derfor ikke kan se hvad mit eget billedeksempel skal forestille, bliver det her godt nok op ad bakke.

Du misser pointen. Der er ikke et færdigt svar for hvad billedet "skal forestille". Der er den individuelle fortolkning. Overvej, hvad billedet fortæller dig, og ikke hvad du tror at det fortæller maleren eller alle os andre, og lav din musik ud fra hvad du får ud af billedet. Hvis du ikke registrerer et smil, så skal det smil jo bare ikke være en del af din inspiration.
David Mondrup
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 28. aug 2019, 22:22

mediumaevum skrev:Skriv et stykke musik - i den genre du selv synes, efter den overbevisning du selv synes, til nedenstående maleri af Christen Dalsgaard "En pige, der skriver" (1871).

Forklar hvad du gjorde, og hvorfor.

...

(bemærk: ethvert maleri eller billede er jo op til beskuerens fortolkning. Så bare brug den fortolkning du hælder til).

Nå men jeg har kigget lidt på billedet og fået et par ideer... så hvis jeg kan mobilisere noget tid og energi, kan det være jeg eventuelt vil byde ind med et forslag om nogle dage - måske :)
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 28. aug 2019, 22:44

mediumaevum skrev:... Der er ingen vindere, ingen tabere. ...

Her har jeg så lige et forslag: Vi redefinerer oplægget lidt, således at der rent faktisk bliver udnævnt en vinder… Hver lydmaskinist, der bidrager med et musikkompositionsforslag, får lov at stemme på de andre deltagere – (man må ikke stemme på sig selv naturligvis). Og så får vinderen sit musikbidrag masteret gratis af Holger.

Skulle det nu af årsager, som ikke engang guderne forstår, vise sig, at ikke alle er enige i ovenforstående forslag, så vil jeg mene, at det mest rigtige for os som borgere i et demokratisk samfund må være at lade det afgøre ved afstemning.

Sååååååå… hvis du mener, at der skal udnævnes en vinder, der får sit nummer gratis masteret af Holger, så tast ”1”. Hvis du er imod ideen så tast ”0”.

:)
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 28. aug 2019, 22:45

1
Brugeravatar
mediumaevum
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 28. aug 2019, 22:46

Mr. Soundman skrev:
mediumaevum skrev:... Der er ingen vindere, ingen tabere. ...

Her har jeg så lige et forslag: Vi redefinerer oplægget lidt, således at der rent faktisk bliver udnævnt en vinder… Hver lydmaskinist, der bidrager med et musikkompositionsforslag, får lov at stemme på de andre deltagere – (man må ikke stemme på sig selv naturligvis). Og så får vinderen sit musikbidrag masteret gratis af Holger.

Skulle det nu af årsager, som ikke engang guderne forstår, vise sig, at ikke alle er enige i ovenforstående forslag, så vil jeg mene, at det mest rigtige for os som borgere i et demokratisk samfund må være at lade det afgøre ved afstemning.

Sååååååå… hvis du mener, at der skal udnævnes en vinder, der får sit nummer gratis masteret af Holger, så tast ”1”. Hvis du er imod ideen så tast ”0”.

:)

Det er iorden for mig.
Brugeravatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 28. aug 2019, 22:50

Mediumaevum> Så tast "1" :wink:
Brugeravatar
mediumaevum