avance på videresalg?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Roskilde

avance på videresalg?

Indlæg Skrevet: 9. aug 2019, 13:05

Hej skal til at købe vare ind og sælge lidt videre (diverse musikudstyr til mødesteder/konferencer, dvs dsp løsning, mixere, mikrofoner etc). Hvad tager man normalt i avance inden for lydgrej?
Takker:)
Senest rettet af the19thbear 9. aug 2019, 13:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Re: avance på videresalg?

Indlæg Skrevet: 9. aug 2019, 13:32

Det markedet kan bære. Så regner man bagefter ud om den opnåede avance så gør det attraktivt.
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. aug 2019, 13:35

et ca tal tak:)
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. aug 2019, 13:45

the19thbear skrev:et ca tal tak:)

Mit kendskab er fra en anden branche. Men det er nu heller ikke pointen.

Hvad vil du bruge sådan et tal til?

Der vil være forskel på avancen på ... lad os sige en hardware synth ... og så f.eks kabler, transporttaske mm (som man typisk tjener en del mere på). Et samlet varelager i en butik vil have en gennemsnitsavance. Men den kan du ikke rigtigt bruge på de enkelte enheder du sælger.

Der er også en masse andre parametre at tage hensyn til. Der er varer med lav avance - men med høj omsætningshastighed, der giver flow i butikken og ikke binder penge i lang tid i varelager. Så der kan en lav avance måske være udemærket osv.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 9. aug 2019, 13:52

Præcis. Det kan ikke siges så simpelt i musikudstyrsbranchen, mange forskellige typer af varer, stativer, software, customdimser, osv.

I tøjbranchen er dækningsbidraget typisk 50%.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. aug 2019, 13:52

Nu så jeg du havde rettet/præciseret lidt i OP.

Jeg har kendskab til et par firmaer, der er lidt samme boldgade. Jeg har et klart indtryk af, at hardwaren tjener man meget lidt på. Noget mere på tilbehøret. Og så laver man hoveddelen af pengene på opsætning af tingene.
Brugeravatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 9. aug 2019, 15:57

SustainerPlayer skrev:Jeg har et klart indtryk af, at hardwaren tjener man meget lidt på. Noget mere på tilbehøret. Og så laver man hoveddelen af pengene på opsætning af tingene.

Det er helt klart også min opfattelse, med det kendskab jeg har til firmaer og butikker der udbyder elektronisk udstyr. De tjener til gengæld rimelig godt på tilbehøret, og de serviceydelser der eventuelt bestilles.
"nothing is stronger than the weakest part" ...
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. aug 2019, 16:29

Tak. Jeg ved godt at servicen/opsætning er den man tjener på, men er ude efter at vide om man for det meste er 1% eller 50% man tager i avance indenfor det felt.
Det må man kunne sige noget generelt om uanset hvad (hvis man har kendskab til det).
Bare er fingerpeg:)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Arnold
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Sønderjylland

Indlæg Skrevet: 9. aug 2019, 16:54

I gamle dage var det 35% (90'erne) - men jeg har en mistanke om at den ligger et sted mellem 20 og 30% idag.
I remixed the remix... it was back to normal.
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 9. aug 2019, 19:40

Ok. Takker:)

Brugeravatar
docone
Producer
Producer
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 9. aug 2019, 20:19

Du kan jo checke hvad dine kommende konkurrenter tager af priser og så sammenligne med hvad du skal give i indkøb. Dertil kommer så skat og moms og alle dine faste udgifter. så ved du hvad din avance er så kan du juster salgsprisen alt efter hvor lidt du vil tjene. Jo mindre avance du har jo nemmere burde det være at få ordrer - hvis din indkøbspris er god.
Brugeravatar
Nicolai
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg Skrevet: 10. aug 2019, 16:34

Det er selvsagt meget forskelligt. Men i musikbranchen er avancen på MI på 20 år faldet fra ca 30% til mellem 10-12 stykker på de fleste kendte brands hvis man skal følge det mystiske begreb “streetprices”.

Behringer f.eks var nogle af de første til officielt at melde 10% ud på VEJLEDENDE pris. Derfor sagde Luthman / 4Sound i sin tid stop. Det er ikke nemt at kæmpe for at få kunden til at købe en mixer til 900,- for at tjene 90,-

Pro Audio sælges typisk gennem lidt andre kanale, hvor distributør sælger direkte til kunden men jeg vil ikke blive forbavset hvis der også her typisk er 10-15%

Kh
Nicolai
Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 10. aug 2019, 18:04

the19thbear skrev:Tak. Jeg ved godt at servicen/opsætning er den man tjener på, men er ude efter at vide om man for det meste er 1% eller 50% man tager i avance indenfor det felt.
Det må man kunne sige noget generelt om uanset hvad (hvis man har kendskab til det).
Bare er fingerpeg:)

Det smarteste ville være at lave en lille analyse af det :)

1) Vælg nogle produkter i nogle forskellige produktkategorier (som du har tænkt dig at sælge videre)
2) Få fat i leverandørens pris for at sælge varen til dig.
3) Find X butikker du vil benchmarke dig mod, og træk leverandørens pris fra den produktet sælges til i butikken (ekskl. moms).

Det burde give dig et fingerpeg; hvem siger at det slag på tasken du spørger efter her, er korrekt indenfor dit område?
DB er gerne forskelligt fra gruppe til gruppe, som Sustain også siger (så gennemsnittet du spørger efter kan være helt skævt).

Teoretisk set er DB faktisk forskelligt for hver individuelle vare, afhængigt af hvor længe den får lov at ligge i butikken/lageret og fise husleje (fra et ABC synspunkt).
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 10. aug 2019, 18:06

Tusind tak for for tanker og svar.

Tilbage til "Branche & Teori"