Ikke-religiøse kirkesalmer

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Re: Ikke-religiøse kirkesalmer

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev:
Nu er det der efterspørges jo ikke en produktion, men en melodi der gør teksten egnet til fællessang
Der har du sådan set en poiente.
Vil det være dumt af mig at dele min melodi offentligt? Så kan den jo næppe bruges i konkurrencen ("må ikke tidligere være udgivet"-regel)?

Kunne faktisk godt bruge nogen til at gennemlæse noder/tekst og evt. prøve at synge/høre melodien (jeg kan ikke synge).

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

En offentlig deling er rimelig meget på eller over grænsen til udgivelse. Hvis du har brug for hjælp, så søg den privat.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev:
Kimex skrev:
Nu er det der efterspørges jo ikke en produktion, men en melodi der gør teksten egnet til fællessang
Der har du sådan set en poiente.
Vil det være dumt af mig at dele min melodi offentligt? Så kan den jo næppe bruges i konkurrencen ("må ikke tidligere være udgivet"-regel)?

Kunne faktisk godt bruge nogen til at gennemlæse noder/tekst og evt. prøve at synge/høre melodien (jeg kan ikke synge).
Selvfølgelig må du ikke dele den - og du svarer selv.
Gå ned i kirken med noget rødvin og chokolade og få organist og en fra koret til at synge og spille for dig.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev:Vil det være dumt af mig at dele min melodi offentligt? Så kan den jo næppe bruges i konkurrencen ("må ikke tidligere være udgivet"-regel)?

Kunne faktisk godt bruge nogen til at gennemlæse noder/tekst og evt. prøve at synge/høre melodien (jeg kan ikke synge).
david mondrup skrev:En offentlig deling er rimelig meget på eller over grænsen til udgivelse. Hvis du har brug for hjælp, så søg den privat.
gs-dk skrev: Selvfølgelig må du ikke dele den - og du svarer selv.
Gå ned i kirken med noget rødvin og chokolade og få organist og en fra koret til at synge og spille for dig.
Men vil der ikke i praksis være nogle bagatel-grænser for den slags regler?

Hvis nu mediumaevum f.eks. lægger sit kompositionsforslag til streaming på Soundcloud i en 3-dages periode - eller hans noder på sin hjemmeside - hvor han så diskuterer kompositionen med folk fra Lydmaskinen, og efter de 3 dage tager han det ned fra nettet igen... lad os sige, at det giver 28 afspilninger på Soundcloud... Ja, så har værket teknisk set være offentliggjort, men altsååå... :?

Han kunne også sætte sig ned på torvet med en guitar og nynne melodien... 8 mennesker hører lidt af det i forbifarten... og teknisk set har kompositionen nu været offentliggjort.

Men mener I virkelig, at mediumaevum reelt vil kunne komme til at stå med et juridisk (eller for den sags skyld etisk/moralsk) problem her i forhold til konkurrencen?

M.a.o.: Hvor sandsynligt er det, at han vil blive diskvalificeret eller om et halvt år vil få sejren tilbagetrukket, når det går op for komiteen, at hans melodi har ligget på nettet mellem den 12. og den 15. august?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...og sandsynligvis ville en deling på nettet medføre, at han modificerer hans melodiforslag lidt, inden han sender det ind til konkurrencen, og derved vil den indsendte melodi heller ikke svare helt til det, som har ligget 3 dage offentligt tilgængeligt på nettet.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...og endelig kan man sige, at der statistisk set formentlig allerede er en af de mange milliarder nu- og førlevende beboere på planeten, som en eller anden gang har lavet - og i offentlighed fremført - noget, der til forveksling ligner mediumaevums melodi, så allerede her vil det jo i princippet være ulovligt af mediumaevum overhovedet at kalde det sit eget værk.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

"Melodien må ikke være udgivet eller publiceret tidligere." står der tydeligt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det er ikke for at kværulere, men jeg synes det er en relevant diskussion at tage rent principielt, hvor grænserne går :)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

SustainerPlayer skrev:"Melodien må ikke være udgivet eller publiceret tidligere." står der tydeligt.
Og så er spørgsmålet, hvorledes man tolker teksten.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mr. Soundman skrev:Det er ikke for at kværulere, men jeg synes det er en relevant diskussion at tage rent principielt, hvor grænserne går :)
Det er helt fair. Jeg kan ikke se andet, end at de ting du har fremført, er stærkt spekulative - imens ordlyden om konkurrencereglerne er ret klare.

Jeg ser ikke rigtigt nogen reel grund til, at man skal prøve at omgå det. :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mr. Soundman skrev:
SustainerPlayer skrev:"Melodien må ikke være udgivet eller publiceret tidligere." står der tydeligt.
Og så er spørgsmålet, hvorledes man tolker teksten.
Jeg tror det bliver tolket til, at hvis man har omgået reglerne, så bliver ens bidrag diskvalificeret og man vinder ikke 45.000,-

Men hvis spekulationer, tolkninger mm. er mere interessante end deltagelsen i konkurrencen med chancen for at skrive melodien og vinde, så skal man da bare prøve. Det er smart at snyde - det er dumt at blive opdaget.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mr. Soundman skrev:Men mener I virkelig, at mediumaevum reelt vil kunne komme til at stå med et juridisk (eller for den sags skyld etisk/moralsk) problem her i forhold til konkurrencen?
Ja, det mener jeg.

Det kan virke strikst, og det skal det også. Folk, der afholder den slags konkurrencer, hvor der er reel prestige og en reel præmie på højkant, vil med 99,9% sikkerhed ikke tage nogle chancer. Tænk over det; hvis en anden forsmået konkurrencedeltager kommer og siger "han har gjort sit bidrag offentligt, og bør diskvalificeres" -- der vil man som konkurrencearrangør gerne have sit på det tørre.

Jeg har selv skrevet ét bud på en melodi til konkurrencen. Jeg vil afsløre så meget som et den starter på tonen D. Resten af melodien ligger på min harddisk, og der ligger den trygt og godt. Jeg skriver nok en 5-6 stykker mere, og vælger de to bedste og sender dem ind til konkurrencen (man må højst sende to forslag ind). Men ingen af dem bliver offentlige før konkurrencen er afgjort. Og til den tid bliver de offentlige på den måde, at de enten har vundet konkurrencen, og udgives i den forbindelse, eller også så kan det være jeg kommer afsted med at lave noget som jeg er så tilfreds med at jeg bruger det i en anden sammenhæng.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mr. Soundman skrev:Det er ikke for at kværulere, men jeg synes det er en relevant diskussion at tage rent principielt, hvor grænserne går :)
Ja, for pokker. Det er super relevant.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jeg dropper at fremvise min melodi, vil først fremvise efter konkurrencen.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
Kimex skrev:Spændende udfordring. Men hvor er lyrikken skruet dårligt sammen til en sangtekst . Den ene linje rimer på den anden. Og teksten er for udmalet. Det ligner mere et digt som skal fortælles uden musik.
Jeg har dog prøvet . De første akkorder som faldt mig ind var G og C og 3/4 takt. Og så bliver det alt for banalt. Jeg prøvede så i A og E ændre takten. putte dim og 9 akkorder ind, kromatisk nedgang . Et af versene prøvede jeg at gå en tone op, og det fungerede fint.
Men det er svært når jeg opfatter hele den melodi, som ligger i rimene, som var det et dansktop nummer fra 60erne.
Men jeg tror, efter overvejelse at jeg bare vil holde akkorderne enkle og fokusere på at finde et godt strumming pattern. Måske noget reggae lignende for ligesom at lave et modsvar til de monotone rim.
Nu er det der efterspørges jo ikke en produktion, men en melodi der gør teksten egnet til fællessang. Jeg synes i øvrigt teksten er aldeles fin. Den fortæller noget, på en poetisk måde, og overholder samtidig de formelle krav der gør den velegnet til at skrive en sangbar melodi der kan læres af nærmest hvem som helst.
Jeg giver Kimex ret. Lyrikken er virkelig, virkelig dårligt skruret sammen. Det eneste som virker er melodier ala' højskolesange. Jeg prøvede med 6/4 takt og det virker nogenlunde, men det er på ingen måde optimalt. Se blot denne del:

"For det er derude, det sker,
i tanke- og skabelsesrummet!"

Dernæst følger et nyt vers, som rimer på det vers som allerede er afsluttet med !-tegn.

Jeg tænker ikke at dommerpanelet har haft det in-mente at at teksten bør kunne synges i en 4/4 eller 3/4 takt. Dertil er lyrikken helt og aldeles uegnet.

Jeg har skreve en melodi, men så bliver jeg nødt til at droppe udråbstegnet efter "skabelsesrummet", ellers hænger det simpelthen ikke sammen.

Dårlig tekst (læs: opsætning, digtet er fint nok).

Alternativt skal det være en folkemelodi hvor vi har "For det er derude det sker, i tanke og skabelsesrummet" som et omkvæd for sig, men det hænger bare ikke sammen med resten af teksten.

Jeg kan ikke skrive den melodi jeg gerne vil skrive i den genre jeg gerne vil komponere i til den tekst. Enten er det for folkeligt, går måske til sang og guitar eller også lyder det som en banal højskolesang, og er komplet uegnet til en Byrd/Tallis-lignende melodi i opbygningen.
Senest rettet af mediumaevum ons 14. aug 2019 12:29, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg fik det nu fint til at fungere i både 3/4 og 4/4. Tror nu dommerpanelet er godt skruet sammen i at have en yderst kompetent kordirigent til både at vurdere tekst og melodi. Kan ikke forestille mig, sangbarhed er gået hans næse forbi.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Som sagt: lad være med at skrive den melodi, du vil. Skriv den melodi, teksten har brug for.
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:Det eneste som virker er melodier ala' højskolesange.

...

Enten er det for folkeligt, går måske til sang og guitar eller også lyder det som en banal højskolesang, ....
Jeg må indrømme at jeg på ingen måde kan få øje på problemet i dét du skriver her. En "melodi a la højskolesange" er ret præcis det der løser opgaven her - siden du nu har identificeret dét, så er det vel bare med at klø på med dit bedste (evt. Tallis/Byrd inspirerede) bud på noget i højskolestil?

Jeg er med Bryla i denne opsummering:
bryla skrev:Som sagt: lad være med at skrive den melodi, du vil. Skriv den melodi, teksten har brug for.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg giver Kimex ret. Lyrikken er virkelig, virkelig dårligt skruret sammen.
Jeg syntes nu ikke lyrikken er dårlig. Digtet er fint og smukt. Jeg mente at rimene er en udfordring. Men som nævnt det er jo ment til at være en fællessang.
Så jeg har givet det en chance. Jeg tror også at det let kan blive for højtideligt. Min tilgang til det er nu tættere på Iggy Pop end Højskolesangbogen.

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

mediumaevum skrev:
david mondrup skrev:
Kimex skrev:Spændende udfordring. Men hvor er lyrikken skruet dårligt sammen til en sangtekst . Den ene linje rimer på den anden. Og teksten er for udmalet. Det ligner mere et digt som skal fortælles uden musik.
Jeg har dog prøvet . De første akkorder som faldt mig ind var G og C og 3/4 takt. Og så bliver det alt for banalt. Jeg prøvede så i A og E ændre takten. putte dim og 9 akkorder ind, kromatisk nedgang . Et af versene prøvede jeg at gå en tone op, og det fungerede fint.
Men det er svært når jeg opfatter hele den melodi, som ligger i rimene, som var det et dansktop nummer fra 60erne.
Men jeg tror, efter overvejelse at jeg bare vil holde akkorderne enkle og fokusere på at finde et godt strumming pattern. Måske noget reggae lignende for ligesom at lave et modsvar til de monotone rim.
Nu er det der efterspørges jo ikke en produktion, men en melodi der gør teksten egnet til fællessang. Jeg synes i øvrigt teksten er aldeles fin. Den fortæller noget, på en poetisk måde, og overholder samtidig de formelle krav der gør den velegnet til at skrive en sangbar melodi der kan læres af nærmest hvem som helst.
Jeg giver Kimex ret. Lyrikken er virkelig, virkelig dårligt skruret sammen. Det eneste som virker er melodier ala' højskolesange. Jeg prøvede med 6/4 takt og det virker nogenlunde, men det er på ingen måde optimalt. Se blot denne del:

"For det er derude, det sker,
i tanke- og skabelsesrummet!"

Dernæst følger et nyt vers, som rimer på det vers som allerede er afsluttet med !-tegn.

Jeg tænker ikke at dommerpanelet har haft det in-mente at at teksten bør kunne synges i en 4/4 eller 3/4 takt. Dertil er lyrikken helt og aldeles uegnet.

Jeg har skreve en melodi, men så bliver jeg nødt til at droppe udråbstegnet efter "skabelsesrummet", ellers hænger det simpelthen ikke sammen.

Dårlig tekst.

Alternativt skal det være en folkemelodi hvor vi har "For det er derude det sker, i tanke og skabelsesrummet" som et omkvæd for sig, men det hænger bare ikke sammen med resten af teksten.

Jeg kan ikke skrive den melodi jeg gerne vil skrive i den genre jeg gerne vil komponere i til den tekst. Enten er det for folkeligt, går måske til sang og guitar eller også lyder det som en banal højskolesang, og er komplet uegnet til en Byrd/Tallis-lignende melodi i opbygningen.

Det virker som om at du synes lyrikken er dårlig, fordi den ikke passer på præcis den/de melodi(er) du havde forestillet dig?

Hvis du satte dig ned og læste en, lad os sige Bob Dylan sangtekst, vil den også ved første øjekast virke dårlig/banal (nogen gange, nu skal man passe på med lige præcis ham). Men det er fordi det er melodien der gør den interessant.
Du kan f.eks heller ikke huske hele sider fra bøger, men sangtekster sidder fast, netop pga at det er sat på melodi.

Så se det da som en udfordring, at gøre teksten interessant, i stedet for at virke vred over at den ikke passer på et "preset", du lige havde håbet på. Måske er det i virkeligheden her at dine kompositions-skills kan udvikle sig meget. Ved at kæmpe dig igennem noget du synes er svært, eller ihvertfald ikke ligetil.
At det er dårlig lyrik, er dog op til den enkelte. Der er helt sikkert nogen synes det er god lyrik, og derfor er den endt der hvor den er nu.
Tag udfordringen op.

Medlemsavatar
octo
Medlem
Indlæg: 714

Indlæg af octo »

Og nu kan jeg lige se at Bryla har sagt nærmest det samme, bare med færre ord end mig (en evne jeg misunder ;)), og jeg kan kun give ham ret: Man laver den melodi teksten har brug for, for at blive et nummer/salme/whatever!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

octo skrev: Så se det da som en udfordring, at gøre teksten interessant, i stedet for at virke vred over at den ikke passer på et "preset", du lige havde håbet på. Måske er det i virkeligheden her at dine kompositions-skills kan udvikle sig meget. Ved at kæmpe dig igennem noget du synes er svært, eller ihvertfald ikke ligetil.
At det er dårlig lyrik, er dog op til den enkelte. Der er helt sikkert nogen synes det er god lyrik, og derfor er den endt der hvor den er nu.
Tag udfordringen op.
Jeg mig lige gøre det klart, at jeg ikke synes digtet i sig selv er dårligt. Det er fint nok.

Men måden det er skruet sammen på virker mærkeligt for mig. Jeg har dog fået et nummer ud af det, nu er det bare at få det gennemlæst (privat) af nogen med forstand på sang.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Kimex skrev:
Min tilgang til det er nu tættere på Iggy Pop end Højskolesangbogen.
Lad være med at bruge pengene for førstepladsen allerede:).

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

gs-dk skrev:
Kimex skrev:
Min tilgang til det er nu tættere på Iggy Pop end Højskolesangbogen.
Lad være med at bruge pengene for førstepladsen allerede:).
Ha Ha. Jeg ved nu heller ikke om jeg sender det ind. De forventer nok højskolesangbogen :-D

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Kimex skrev:
gs-dk skrev:
Kimex skrev:
Lad være med at bruge pengene for førstepladsen allerede:).
Ha Ha. Jeg ved nu heller ikke om jeg sender det ind. De forventer nok højskolesangbogen :-D
Som daglig bruger af højskolesangbogen vil jeg påpege, at den musikalske bredde er en del større end de fleste nok går og forestiller sig, især når det kommer til den nyere del af repertoiret. Hvis du synes du har lavet et godt bidrag, så send det endelig ind.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar