Ikke-religiøse kirkesalmer

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Ikke-religiøse kirkesalmer

Indlæg af mediumaevum »

Jeg søger inspiration/idéer til at skrive en ikke-religiøs tekst til en salme jeg vil komponere, og forhåbentlig (på sigt) få sunget i et kor - i en kirke.

Den skal naturligvis være noget de fleste troende og ikke-troende kan blive enige om.

Hvordan gør jeg det?

Hvis der allerede er skrevet nogen (som ikke er copyrightet) kan jeg selvfølgelig også bruge dem.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Skriv om naturen, jorden, universet. Alt hvad der er større end os ville passe fint i en salme.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du kan jo starte med at omdefinere dit ønske - salme er en religiøs sang. Så du vil vel komponere en almindelig sang, der ikke har noget med religion at gøre? Det bliver ikke til en salme af at blive sunget i en kirke. Inspiration til det kan du jo finde i livet - sorg, kærlighed, vejret, naturen - alt kan laves til en sang.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Du kan også prøve at skrive en melodi til denne tekst: https://alsang.dk/frihedssangen-2020/
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

bryla skrev:Du kan også prøve at skrive en melodi til denne tekst: https://alsang.dk/frihedssangen-2020/
Super god idé.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

gs-dk skrev:
bryla skrev:Du kan også prøve at skrive en melodi til denne tekst: https://alsang.dk/frihedssangen-2020/
Super god idé.
Absolut! Det er en god udfordring, præmien er voldsomt attraktiv, og teksten er ret fin. Jeg har tænkt mig selv at sende et par bud ind.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Du kan også prøve at skrive en melodi til denne tekst: https://alsang.dk/frihedssangen-2020/
Nu har jeg prøvet. Den tekst egner sig overhovedet ikke til salme-lignende melodier ala' dem man finder i traditionelle geneve-psaltere.

Jeg kan slet ikke se hvordan man kunne kombinere den tekst med en traditionel kirketonalitet.

Eller også er det bare mig der ikke kan skrive en melodi for tiden... det er selvfølgelig også en mulighed :)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev:
bryla skrev:Du kan også prøve at skrive en melodi til denne tekst: https://alsang.dk/frihedssangen-2020/
Nu har jeg prøvet. Den tekst egner sig overhovedet ikke til salme-lignende melodier ala' dem man finder i traditionelle geneve-psaltere.

Jeg kan slet ikke se hvordan man kunne kombinere den tekst med en traditionel kirketonalitet.

Eller også er det bare mig der ikke kan skrive en melodi for tiden... det er selvfølgelig også en mulighed :)
Du er alt for fastlåst af genre. Traditionel kirketonalitet???? Der er rigtig mange salmer, der ikke passer ind der. Det er jo ikke teksten, der skal egne sig - DU skal lave en melodi, der passer til teksten og glem alt om geneve-psaltere, der er lavet rigeligt i den stil.....og godt.

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Der er lidt sammenblandinger og selvmodsigelser her. Check først lige Wiki på definitionen af en salme: https://da.wikipedia.org/wiki/Salme

Som organist kender jeg godt den idé nogle mennesker har med at der skal ikke være for meget med Gud i teksten men ligefrem at kalde den en ikke-religiøs kirkesalme svarer til at man er en pacifistisk bokser eller rib-eye elskende veganer. :puke: Jeg har absolut ikke noget problem med eksistentialistisk-filosofiske sange, men det lyder som om du søger efter en platform som både skal og ikke skal være Folkekirken.

Kirketonalitet er heller ikke obligatorisk for en salmemelodi, som kan være i klassisk stil, jazz, folkemusik, bossa, pop - bare den er rimelig sangbar for en menighed eller forsamling. Altså uden soulfraseringer eller store tekniske krav til hr. og fru Danmark.

Derudover er kor forskellige både i niveau og stilart. Hvad er det for et kor, du tænker på og ikke mindst, er dirigenten til at snakke med? :dollargrin:

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Nu har jeg skrevet en melodi til teksten på Alsang.dk

Jeg kan ikke forstå det jeg læser på siden. Skal melodien harmoniseres af MIG eller gør de det selv?
Kan jeg indsende en harmoniseret version, også? Skal teksten også fremgå i harmoniseringen?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev:Nu har jeg skrevet en melodi til teksten på Alsang.dk

Jeg kan ikke forstå det jeg læser på siden. Skal melodien harmoniseres af MIG eller gør de det selv?
Kan jeg indsende en harmoniseret version, også? Skal teksten også fremgå i harmoniseringen?
Det vil være helt naturligt, at du harmoniserer melodien - det er jo en del af sangen. Hvad mener du med om teksten skal fremgå i harmoniseringen? Man skriver jo det hele i en sang - melodi, tekst og harmonier. Harmonierne kan være skrevet ud eller med becifringer. Jo mere præcis du er - f.eks. basgange kan være vigtige. Du kan jo se, hvordan det gøres i Højskolesangbogen.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:
bryla skrev:Du kan også prøve at skrive en melodi til denne tekst: https://alsang.dk/frihedssangen-2020/
Nu har jeg prøvet. Den tekst egner sig overhovedet ikke til salme-lignende melodier ala' dem man finder i traditionelle geneve-psaltere.

Jeg kan slet ikke se hvordan man kunne kombinere den tekst med en traditionel kirketonalitet.
Når jeg skal sætte melodi til en tekst lytter jeg til, hvad teksten har brug for og skriver ud fra det. Hvis jeg partout vil skrive en bestemt melodi til en tekst som ikke har kalder på det, går det altid galt. Horses for courses. Skriv for musikkens skyld - ikke for egoets.

Skriv den bedste melodi, teksten har brug for. Det var ikke for at du absolut skal sende den ind.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
mediumaevum skrev:
bryla skrev:Du kan også prøve at skrive en melodi til denne tekst: https://alsang.dk/frihedssangen-2020/
Nu har jeg prøvet. Den tekst egner sig overhovedet ikke til salme-lignende melodier ala' dem man finder i traditionelle geneve-psaltere.

Jeg kan slet ikke se hvordan man kunne kombinere den tekst med en traditionel kirketonalitet.
Når jeg skal sætte melodi til en tekst lytter jeg til, hvad teksten har brug for og skriver ud fra det. Hvis jeg partout vil skrive en bestemt melodi til en tekst som ikke har kalder på det, går det altid galt. Horses for courses. Skriv for musikkens skyld - ikke for egoets.

Skriv den bedste melodi, teksten har brug for. Det var ikke for at du absolut skal sende den ind.
Det har jeg gjort her til aften.

Jeg har også harmoniseret den, men harmoniseringen gør hverken brug af dissonanser, forudhold, end ikke engang imitation, for det kan jeg ikke finde ud af.

Så jeg har vel ingen chancer for at vinde det her? Og hvis jeg indsender den og ikke vinder, risikerer jeg alligevel at mit navn står offentligt som en deltagerliste. Som nr. 99 ud af hundrede deltagere. Det er ikke ligefrem noget at prale med.
Senest rettet af mediumaevum lør 10. aug 2019 22:22, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

So effin What. Skriv noget musik.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja. Du ville have en udfordring, her er en mulighed.
Du sender først noget ind hvis du er tilfreds med det.

Tving dig selv til at lave 1 eller måske endda 2 bud på din udgave, hver dag, i den næste uge. Så ender du med 5-10 forskellige udgaver. Måske er det hele noget skrammel, måske er der noget godt imellem.

Du bliver ikke dummere af at øve, og eventuelt fejle.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev: Du sender først noget ind hvis du er tilfreds med det.
Jamen så får jeg jo ikke indsendt noget.

Der er immervæk forskel på at indsende noget på soundcloud (som er min forsøgsbase før youtube) og på at indsende noget til en landsdækkende konkurrence.
Senest rettet af mediumaevum lør 10. aug 2019 22:39, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev:
Christoffer I. N. skrev: Du sender først noget ind hvis du er tilfreds med det.
Jamen så får jeg jo ikke indsendt noget.
Pointen er ikke nødvendigvis at indsende noget. Pointen er at du øver dig.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev: Pointen er ikke nødvendigvis at indsende noget. Pointen er at du øver dig.
:)

Okay.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev:
Jeg har også harmoniseret den, men harmoniseringen gør hverken brug af dissonanser, forudhold, end ikke engang imitation, for det kan jeg ikke finde ud af.
Nu ved jeg ikke, hvad du mener med imitation, når man taler om harmonisering? Enhver fugl synger med sit næb - der er ingen facit-liste dommerne sider med - det foregår kun i dit eget hoved.....begrænsninger.
mediumaevum skrev: Så jeg har vel ingen chancer for at vinde det her? Og hvis jeg indsender den og ikke vinder, risikerer jeg alligevel at mit navn står offentligt som en deltagerliste. Som nr. 99 ud af hundrede deltagere. Det er ikke ligefrem noget at prale med.
Normalt sender man anonymt ind - har du læst, at du IKKE skal skrive navn på noden - NETOP for at ingen skal kunne sige, at man har valgt på grund af navnet. Det er jo LIGE en konkurrence for dig og din angst for at blive kendt. Det vil være en meget lille skare, der kender dit navn og jeg kan godt love dig for, at de sladrer ikke. Hvorfor skulle du ikke have en chance - hvis din melodi er god og den man synes den er bedst, så vinder du - men der er jo langt flere, der ikke vinder end ikke. Du skal bruge det som en udfordring og lade være med hele tiden at tænke på andre og hvad man mener om dig....som Bryla skriver - skriv nu bare noget musik - drop tankevirksomheden, den fører dig kun ud på genveje og den hjælper dig overhovedet ikke. Tal om at være sin egen værste fjende - nu har du chancen i et anonymt forum.....det er da bare at tage den.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Spændende udfordring. Men hvor er lyrikken skruet dårligt sammen til en sangtekst . Den ene linje rimer på den anden. Og teksten er for udmalet. Det ligner mere et digt som skal fortælles uden musik.
Jeg har dog prøvet . De første akkorder som faldt mig ind var G og C og 3/4 takt. Og så bliver det alt for banalt. Jeg prøvede så i A og E ændre takten. putte dim og 9 akkorder ind, kromatisk nedgang . Et af versene prøvede jeg at gå en tone op, og det fungerede fint.
Men det er svært når jeg opfatter hele den melodi, som ligger i rimene, som var det et dansktop nummer fra 60erne.
Men jeg tror, efter overvejelse at jeg bare vil holde akkorderne enkle og fokusere på at finde et godt strumming pattern. Måske noget reggae lignende for ligesom at lave et modsvar til de monotone rim.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Nu har jeg skrevet en melodi, becifringer og sammensat til tekst. Passer fint sammen med melodi/tekst (til det jeg har skrevet).

Men nu har jeg et andet problem: Komma'er, punktum og andre tegn... skal de tages med i en sangtekst, eller udelader man dem så vidt muligt?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du skal vel bare bruge forlægget som det er - med det hele.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Prøv at låne en højskolesangbog eller “Sangbogen” for at se, hvordan det er gjort.
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Kimex skrev:Spændende udfordring. Men hvor er lyrikken skruet dårligt sammen til en sangtekst . Den ene linje rimer på den anden. Og teksten er for udmalet. Det ligner mere et digt som skal fortælles uden musik.
Jeg har dog prøvet . De første akkorder som faldt mig ind var G og C og 3/4 takt. Og så bliver det alt for banalt. Jeg prøvede så i A og E ændre takten. putte dim og 9 akkorder ind, kromatisk nedgang . Et af versene prøvede jeg at gå en tone op, og det fungerede fint.
Men det er svært når jeg opfatter hele den melodi, som ligger i rimene, som var det et dansktop nummer fra 60erne.
Men jeg tror, efter overvejelse at jeg bare vil holde akkorderne enkle og fokusere på at finde et godt strumming pattern. Måske noget reggae lignende for ligesom at lave et modsvar til de monotone rim.
Nu er det der efterspørges jo ikke en produktion, men en melodi der gør teksten egnet til fællessang. Jeg synes i øvrigt teksten er aldeles fin. Den fortæller noget, på en poetisk måde, og overholder samtidig de formelle krav der gør den velegnet til at skrive en sangbar melodi der kan læres af nærmest hvem som helst.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Nu er det der efterspørges jo ikke en produktion, men en melodi der gør teksten egnet til fællessang
Der har du sådan set en poiente.

Nyt svar