Trends og udvikling indenfor DSP og Professionel audio

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Trends og udvikling indenfor DSP og Professionel audio

Indlæg af Mike-air »

I en anden tråd: http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=687386#p687386

Falder Christoffer I. N. over et gammelt indlæg hvor DSP bliver diskuteret. Og det får mig så til at undres over hvilken berettigelse DSP-plugins har i dag, givet den regnekraft der er i de fleste computere.
Christoffer I. N. skrev:
Mike-air skrev:
Christoffer I. N. skrev:Spændende DSP-snak fra 2007:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=4430
Herligt :-D Har DSP (plugins) nogen gang på jorden idag?
Spørg Universal Audio. De har da vist ikke tænkt sig at stoppe med deres lydkort (med DSP indbygget).

Derudover er der også lidt gang i nye digitale synths, som ikke bare afvikles på en Arduino eller andet småtteri.
Så DSP-kort (dedikeret regnekraft til sw-plugins) lever altså stadig som en del af UA's produkter.

Her kommer så nogle spørgsmål:
1) Hvad er årsagen at firmaer som UA fortsætter med DSP som dedikeret regnekraft på plugins? Er det en forretningsmodel, eller er der rent faktisk en berettigelse i forhold til øgede krav i deres software (plugins)?

2) Hvis man ser på den overordnede udvikling de sidste 10 år, hvordan har professionel audio HW og SW så udviklet sig? Snakker vi en forøgelse i dimensionalitet som med video?

2.1) Hvad er de store udfordringer indenfor professionel audio? Hvordan kan fremtidig HW og SW gøre en produktion bedre ifht. det man kan idag?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En af grundene til at visse lydkort har indbygget DSP er muligheden for meget lav latency.

Universal Audio har taget det rigtige skridt ved at udvide med lydkort.

De har også deres Unison teknologi tilpasset nogle af deres plugins med den rette impedans på lydkortets indgange, for at give en endnu bedre emulering.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Christoffer I. N. skrev:En af grundene til at visse lydkort har indbygget DSP er muligheden for meget lav latency.
Det er lige præcis det der efter min mening 100% stadig retfærdiggør DSP kraft.
Jeg kan smide en emulering af en 1173'er på mit input på min Apollo Twin og tilføje fx et LA2A plugin + en lækker rumklang og stadig optage med en minimal latency (vist nok omkring 2-5 ms) ind i min DAW :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har aldrig syntes det kunne betale sig. Hvis jeg er ude i en situation hvor jeg skal ned på stort set nul latency, så lader jeg lydkortets mixer stå for monitoring, og så lever jeg enten uden effekter eller også lægger jeg effekter oven i, som så vil have lidt predelay i forhold til det tørre signal.

Men mit system giver så lidt latency, at jeg hvis jeg bare vil spille keyboard eller lignende, så gider jeg som regel ikke engang gå ind i lydkortets mixer, men finder mig i stedet i en lille smule latency.

Historisk set er normale CPU'er blevet 1.5x hurtigere per år - hvilket gjorde at de løb fra DSP-kortene ret hurtigt. Men omkring år 2010 stoppede udviklingen næsten for hvor hurtig den enkelte core er i typiske AMD og Intel CPU'er, og hvis den udvikling ikke kommer i gang igen, kan DSP'er måske gå hen og blive relevante igen. Men jeg tror der går lang tid før de indhenter CPUerne. Jeg kender flere der har solgt deres Powercore og Pulsar/Scope kort, og er gået over til ren native, og jeg hører ikke nogen af dem sige at de savner noget. Tværtimod.

En ting som måske er med til at få fabrikanterne til at holde fast i DSP kort kunne være at det nærmest er en slags kopi-sikring. Native plugins til Windows bliver typisk cracket før eller siden. Men en plugin til et eksotisk DSP kan jo ikke køre på en normal PC, og så gider crackerne ikke bruge tid på det. DSP kortet kan derfor nærmest ses som en slags hardware-dongle.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Forskellige forretningsmodeller.

De forskellige firmaer prøver i større eller mindre grad at fastholde forbrugerne. Det giver god mening (for dem). Ingen af dem kan leve af at sælge os et plugin, der fungerer i al evighed uden ekstra betaling. Ingen af dem kan leve af, at vi kun køber et af deres plugins.

Har man sagt ja til en platform - UAD, Antelope, Waves Soundgrid osv. - så er man jo fanget der. I hvert fald for noget tid. De fleste køber jo videre - for de færreste vil jo indrømme, at de er fanget. Man har jo taget en objektiv og eftertænksom beslutning ikk'?

Andre firmaer prøver abonnementsmodellen - det er jo også fastholdelse. Med mange af de samme parametre.

De fleste prøver også at sælge os en historie om kendte producere og musikere - om emulering af kendt grej - om simulering af kendte studier og indspilningsrum osv. Generelt er der meget tilbageskuen og lænen sig op af arv og gamle algoritmer.

Det er i bund og grund brainfuck, hvor der spilles på vores forfængelighed og overdrevne tro på egne evner og beslutninger samt forestillinger om, at tidligere tiders bedrifter kan viderebringes i bitform.

Vi falder alle for det i en eller anden grad og tidsrum.

Nogle få producenter formår at lave plugins i sådan en kvalitet, at de kan stå på egne ben - så at sige. De kan typisk også opretholde en højere pris. De færreste af os sander det med det samme - men må mindst en tur igennem møllen.

Og så kan man jo nogle gange vende tilbage til mange af de medfødte plugins, der kommer sammen med de forskellige DAW's - og opdage at de kan det meste - og dem har man haft hele tiden. Men de har ikke samme historiefortælling med, så de er sværere at falde for.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Jeg har Pro Tools HDX. Grunden til jeg i sin tid købte det, var for at få tæt på 0 latency når jeg tracker.
Det virker, mine kunder er glade, og kommenterer ofte på at i det her studie er der jo slet ingen latency. Glade kunder er alt, så derfor er det pengene værd for mig.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

amolin skrev:Jeg har Pro Tools HDX. Grunden til jeg i sin tid købte det, var for at få tæt på 0 latency når jeg tracker.
Det virker, mine kunder er glade, og kommenterer ofte på at i det her studie er der jo slet ingen latency. Glade kunder er alt, så derfor er det pengene værd for mig.
Jeg havde tidligere et TDM system, som jeg var glad for - og jeg vil vædde på, at det stadig vil være fedt at tracke igennem det gamle system - men jeg gik UAD vejen, da HDX blev for dyrt og udviklingen af plug ins slet ikke lettede.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

SustainerPlayer skrev: Har man sagt ja til en platform - UAD, Antelope, Waves Soundgrid osv. - så er man jo fanget der. I hvert fald for noget tid. De fleste køber jo videre - for de færreste vil jo indrømme, at de er fanget. Man har jo taget en objektiv og eftertænksom beslutning ikk'?
Ja det er sgu der pointen ligger set fra platform udviklernes side! Jeg har længe undret mig over hvorfor - i min naivitet. Det er jo især udviklingen af værktøjer der emulerer "Vintage" grej, der kræver muskler ... så hvis slutbrugeren bare har en smule gear acqusition syndrome og derfor jagter på en tone, i stedet for at lære sig sit håndværk ved gentagende gange at bruge de native plugins i sin DAW - er han en fange af sin last.

Det er jo trods alt aldrig en kunde der siger "der glemte han at bruge dims x" og heldigvis laver jeg ikke så mange penge at jeg må købe sådanne halv-pebrede værktøjer. Jeg købte mig på et tidspunkt Presonus Studiolive 16R i stedet for Waves Soundgrid Server - heldigvis, og ligesom jeg købte mig Live Professor 2 i stedet, jeg kan det samme med en latency imellem 0,7 og 1,3 ... og jeg er ikke bundet til en bestemt familie af plugins.

--sd

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Søren Dyhr skrev:Jeg købte mig på et tidspunkt Presonus Studiolive 16R i stedet for Waves Soundgrid Server - heldigvis, og ligesom jeg købte mig Live Professor 2 i stedet, jeg kan det samme med en latency imellem 0,7 og 1,3 ... og jeg er ikke bundet til en bestemt familie af plugins.

--sd
Hvad har du af specs i din maskine? Og hvor heftigt er det projekt du kører har du har den performance? :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg kører CLA Mixhub, 8 mono instanser og 4 stereo instanser - jeg har lige benchmark'ed min 2012 Macbook Pro til 3743 singelcore og 12797 multicore ... bevares blæseren kører her i sommervarmen, men aktivitets overvågningen ligger på 39% for LiveProfessor 2, med den plugin last. Jeg har kun 8 GB ram i maskinen og får derfor ikke lov til at køre med lavere latency

Al medhør kører i "lydkortet" med 1176 eller LA2A samt Neve og Pultec EQ ... men jeg har allerede mixet to livejobs blot fra min iPad over wifi, så hvis man kan leve med de indbyggede channelstrips ude i FOH (....og det kan man) og her er man nede på de der 0,7 ms

Jeg siger dermed ikke at alle setups kan lade sig gøre - men det jeg vil kan, jeg presser ikke systemet i bund på noget tidspunkt, og har valgt at lægge meget stor vægt på mikrofon teknikken i stedet for ... og så er mit brug jo heller ikke studie brug, men livelyd. Jeg havde tidligere en Studiolive 16 ch mixer, ja jeg har den endnu, men det er nemmere at lave god lyd ITB end med mixeren ... jeg kan endnu ikke sige hvorfor det er sådan.

--sd

Nyt svar