Beatstars

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Beatstars

Indlæg Skrevet: 7. jun 2019, 11:10

Nu så jeg lige en post om en fyr der spurgte om skat på fortjeneste af beatstars...

Nu spørger jeg ? man kan se at der er 5-8-20-45k plays på diverse beats, og at de koster $30
Men der kommer vel kun 1 kunde ud af det ? du kan jo ikke have 10 numre på hitlisten, lavet med en beat du har købt ?
Er der nogle eksempler på en beat som er landet ude i de hitlister vi lytter ?

Mærkeligt at kalde det en "beat", det er jo reelt et helt nummer!?
Brugeravatar
derermusikanten000
Executive Producer
Executive Producer
Sted: copenhagen

Re: Beatstars

Indlæg Skrevet: 7. jun 2019, 11:29

jeg tror at man kalder det et beat når det er brugt i hip hop - rap musik
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 7. jun 2019, 11:34

SIDwave skrev:Mærkeligt at kalde det en "beat", det er jo reelt et helt nummer!?

Det er et ord der har udviklet sig. Jeg tænker at du og jeg begge har en alder, hvor et "beat" udelukkende betyder trommer/perc. A la breakbeat i de tidlige hiphop dage. I dag er et "beat" en hel instrumental, hvor der kun mangler melodi og tekst. For mig er det ikke nødvendigvis mærkeligt - det er bare sådan, sproget har udviklet sig.

Dine øvrige spørgsmål har jeg ikke lige nogle bud på, men det er der nok andre der har ..
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
Der er nu en ting, det ville være skønt at have vidst: om de fleste er de bedste, eller bare de fleste
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 7. jun 2019, 11:40

Uden nogen anden indsigt, så vil jeg altid være påpasselig med at tro på diverse play-countere, da der alt for nemt kan fuskes med det.

Men jeg vil da gerne høre, om der virkelig er de store penge i det her. I tråden Sidwave henviser til, så tales der om et eksempel på 60.000,-

Det skulle så svare til ca. 300 salg af beats til $29,99 stk - uanset om man kan sælge det samme beat flere gange eller ej.
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg Skrevet: 7. jun 2019, 11:44

Tror der er en del der bruger licensering(for perioder), og mulighed for exclusive buy. Så kan man jo “sælge” beatet flere gange
Brugeravatar
derermusikanten000
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 7. jun 2019, 12:36

men et beat er stadig et beat -
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 7. jun 2019, 14:41

derermusikanten000 skrev:men et beat er stadig et beat -

Som er hvad?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
Der er nu en ting, det ville være skønt at have vidst: om de fleste er de bedste, eller bare de fleste
Brugeravatar
derermusikanten000
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 7. jun 2019, 15:56

beat, (eng. 'slag'), bruges i jazz- og rockmusik generelt om rytmer og mere specifikt om taktslaget. I denne betydning skelnes mellem downbeat, som er første slag i takten, afterbeats, som er de øvrige (svagere) slag, offbeats, som er de samme dog især 2. og 4. slag (i 4/4-takt) eller slag på henholdsvis ottendedele eller sekstendedele, upbeats, optaktsslag, og backbeats, som er fast betonede 2. og 4. slag (i 4/4). I two-beat-rytme betones fast to slag i 4/4, i four-beat-rytme alle fire slag lige stærkt. I den anden betydning henfører beat hovedsagelig til rytmens kvalitet. Beat er desuden betegnelsen for en musikstil - - - - -
jeg vil hellere kalde ovenstående ex backingtrack - karroke -instrumental - hørt i øvelokalet - du skal ligge lige på beatet
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: På kanten

Indlæg Skrevet: 7. jun 2019, 16:22

Sproget udvikler sig hele tiden. Dansk Sprognævn er altid bagud.

Ord ændrer betydning - eller får flere betydninger såsom "beats".

Ord bliver misforstået så ofte, at de måske får en ny betydning "musisk" bliver brugt meget i flæng i stedet for "musikalsk".

Måske en dag det også bliver accepteret dansk at skrive "albums" for album i flertal?

Ordet "producer" har også ændret betydning f.eks.

Tilbage til "Branche & Teori"