Jeg vil gerne tage patent på tonen d

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Re: Jeg vil gerne tage patent på tonen d

Indlæg af SustainerPlayer »

Mr. Soundman skrev:
Der kan man bare se :)

Her er linket til der, hvor jeg slog frekvensen op:
https://www.musikipedia.dk/frekvens
Nu drillede jeg også bare. gs.dk har ret.

Standarden er at A4 er 440hz.

https://en.wikipedia.org/wiki/A440_(pitch_standard)

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

david mondrup skrev:
Kimex skrev:
SustainerPlayer skrev:
Kan I huske DSB's kendingsmelodi, der altid kørte i højttalerne på perronerne i gamle dage. Det var 3 toner. Sjovt nok et D et Es og et Bb.
Den er komponeret af Niels Viggo Bentzon. Så ja - tre toner kan være en komposition.
Hedder det egentligt ikke D-D#-og A# ?
Nu der er taget hul på det tekniske.
Ikke at det betyder så meget for mig :)
Og kan man overhovedet sige As ? :oops:
Nej, det hedder D, Es og Bb. Eller, hvis det skal staves med de rigtige symboler, D, Eb og Bb. Går du en halv tone op fra en C-durs toner, markeres det med et # efter tonenavnet, og den for endelsen -is. Når du går en halv tone ned fra en af C-durs toner, markeres det med et b efter tonenavnet, og den får endelsen -es. Undtagelserne i forhold til b-er er tonerne Bb, der kaldes B eller B-B i stedet for Bes, tonen Eb der kaldes Es og ikke E-es, og tonen Ab der kaldes As (så ja, det kan man godt sige ;-) ).

Det resulterer i, at de sorte tangenter på klaviaturet har 2 forskellige navne hver. Hvilket man bruger, afhænger af sammenhængen.
Ok. Jeg gik bare ud fra at når man startede med D, som jo i skalaen har 2 #, så vidt jeg ved. Bruger man # betegnelsen.
Og tak fordi du deler din viden.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Nu er idéen jo ligesom, at tonerne hedder D -S - B = D Eb Bb

Ellers ville det hedde D Dis Ais - og så er fidusen ligesom forsvundet
Ahh. Den havde jeg ikke lige gennemskuet.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Kimex skrev:Ok. Jeg gik bare ud fra at når man startede med D, som jo i skalaen har 2 #, så vidt jeg ved. Bruger man # betegnelsen.
Ja, OK, den tankegang er for så vidt rigtig nok - men du kan ikke bare vurdere tonearten på starttonen; en melodi behøver ikke at starte på grundtonen, og det har vi et eksempel på her. De tre toner tilsammen indikerer noget som de fleste nok vil høre som enten Bb-dur eller Eb-dur. Og så er vi ovre i b-tonearterne. Desuden, som Gert også gør opmærksom på, hvis man bruger #-navnene, så mister man den pointe, at tonenavnene tilsammen staver til D-S-B.
Og tak fordi du deler din viden.
That's what we're here for :-) Selv tak!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

I dag er der jo lidt blandede holdninger til om tonen før C kaldes H eller B, men da Niels Viggo Bentzon (som forøvrigt har været min lærer på DKDM) lavede den lille kendings-jingle, da kaldte man næsten altid tonen før C for H. Hvis han lavede temaet i dag, ville den sidste tone måske være en halv tone højere, da omtalte tone omtales mere og mere som B. På den måde ville temaet lyde markant anderledes. I Øvrigt er det en gammel teknik at bruge tonenavne til at sende beskeder - Bach gjorde det nærmest som en vane.

Som en sidste lille bonus info, så var komponisten Niels Viggo Bentzon en af de mest originale improvisatorer, jeg har oplevet. Hvis man gav ham et lille motiv så kunne han på stedet udvikle det til alt muligt i forskellige klassiske former - Rondo, Fuga med meget mere. Han var på grænsen mellem gal og genial - men DSB temaet var en super god idé.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er den her slags der gør det svært at tage patentsystemet alvorligt:
https://www.businessinsider.com/colors- ... ked-2012-9
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg ved godt, jeg er pisseirriterende. :) Men kan vi ikke lige bruge de rigtige begreber:

1. Patent er en eneret til erhvervsmæssig udnyttelse af en opfindelse. -> https://da.wikipedia.org/wiki/Patent

2. Varemærkebeskyttelse = Varemærke -> https://da.wikipedia.org/wiki/Varemærke

Det her med farverne hører under varemærkebeskyttelse. Og giver IMO god mening.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis de kan tage patent på en farve, kan jeg vel også tage patent på en frekvens, og får jeg så penge hver gang andre bruger den frekvens?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hald skrev:Hvis de kan tage patent på en farve, kan jeg vel også tage patent på en frekvens, og får jeg så penge hver gang andre bruger den frekvens?
1. Det kan man ikke.

2. Nej - det kan man heller ikke.

3. Ikke særligt sandsynligt - men der findes jo folk, der giver penge til hvad som helst. Så intet er udelukket der. :wink:

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hald skrev:Hvis de kan tage patent på en farve, kan jeg vel også tage patent på en frekvens, og får jeg så penge hver gang andre bruger den frekvens?
Hvis vi legede at det kunne lade sig gøre, så vil jeg gerne tage patent på 441 hz. Så kan det ogss fungere som straftold på folk der spiller falsk.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

david mondrup skrev:
Hald skrev:Hvis de kan tage patent på en farve, kan jeg vel også tage patent på en frekvens, og får jeg så penge hver gang andre bruger den frekvens?
Hvis vi legede at det kunne lade sig gøre, så vil jeg gerne tage patent på 441 hz. Så kan det ogss fungere som straftold på folk der spiller falsk.
LOVE IT!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

det er bare noget pjat ikke ?
tillykke med at bruge over 20 millioner kr for at få verdenspatent!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

SIDwave skrev:det er bare noget pjat ikke ?
tillykke med at bruge over 20 millioner kr for at få verdenspatent!
Det er så kun i Europa, at maersk har fået eneret til at bruget en bestemt frekvens i lys-spektret på deres produkter... Ellers havde det nok kostet endnu mere :shock:

Men jeg kunne så godt tænke mig at få eneret til at udgive musikproduktioner med 2.349,32Hz på Fyn... Jeg er overbevist om, at ingen andre komponister/producere på Fyn i samme grad som jeg kan sige, at denne frekvens er særlig kendetegnende for deres musikproduktioner... Jeg føler, at frekvensen i særlig grad går igen, i mine numre, sammenlignet med alle andre fynboeres, og således på en helt særlig måde er kendetegnende for mine produkter. Man skal jo huske på, at mange fans på Fyn netop forbinder 2.349,32 Hz med min musik.
Senest rettet af Mr. Soundman søn 26. maj 2019 06:12, rettet i alt 3 gange.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...sorry - jeg er altså bare af natur så stædig som et æsel og min egen som en kat :-P

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Denne mand overgår alt!


Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Mr. Soundman skrev:
SIDwave skrev:det er bare noget pjat ikke ?
tillykke med at bruge over 20 millioner kr for at få verdenspatent!
Det er så kun i Europa, at maersk har fået eneret til at bruget en bestemt frekvens i lys-spektret på deres produkter... Ellers havde det nok kostet endnu mere :shock:

Men jeg kunne så godt tænke mig at få eneret til at udgive musikproduktioner med 2.349,32Hz på Fyn... Jeg er overbevist om, at ingen andre komponister/producere på Fyn i samme grad som jeg kan sige, at denne frekvens er særlig kendetegnende for deres musikproduktioner... Jeg føler, at frekvensen i særlig grad går igen, i mine numre, sammenlignet med alle andre fynboeres, og således på en helt særlig måde er kendetegnende for mine produkter. Man skal jo huske på, at mange fans på Fyn netop forbinder 2.349,32 Hz med min musik.
det er noget vrøvl :)
der er en brnache der laver meditations musik og ambient, som er designet omkring bestemte frekvenser som skulle ramme direkte ind i bestemte ting i aura og chakra. og nogle som siger at den rigtige naturlige frekvens er 432 hz, men at vi fro at slippe nemt om tingene, har valgt at tune alting til 440hz. det kan man heller ikke tage patent på.

alle synths kan lave den frekvens du vil patente, så nu skal den pilles ud af alle instrumenter fordi du ejer den ?

du er laaaaangt ude i skoven :)
du får samtlige VST firmaer på nakken i retsager :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

david mondrup skrev:Undtagelserne i forhold til b-er er tonerne Bb, der kaldes B eller B-B i stedet for Bes
Bare for at komme med en helt irrelevant nørde-teoretisk rettelse:
Sænker man B med en halv tone, kaldes den også Bes. Sært barn har mange navne.
skriver noder

Nyt svar