Sats 3/4 til 4/4 - hvordan?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Sats 3/4 til 4/4 - hvordan?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg vil lave noget klassisk-inspireret musik, som har én sats på 3/4. Den skal så bevæge sig over i 4/4. Spørgsmålet melder sig nu:

Hvordan binder jeg dem sammen på en hensigtsmæssig måde? Er der nogle af jer som kender til specifikke stykker på youtube hvor det sker?

Andet spørgsmål:

Hvis jeg skal komponere en fantasia eller symfonisk digt, hvilke "regler" (standarder, normer) er der da for hver sats - og i hvilken rækkefølge?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:Jeg vil lave noget klassisk-inspireret musik, som har én sats på 3/4. Den skal så bevæge sig over i 4/4.
Jeg vil sætte hestene foran vognen. Lav musikken og fiks overgangen bagefter.
mediumaevum skrev: Hvis jeg skal komponere en fantasia eller symfonisk digt, hvilke "regler" (standarder, normer) er der da for hver sats - og i hvilken rækkefølge?
Ikke for at være en båndmaskine på repeat: Der er ingen regler – som i: digte og fantasiaer har ingen regler. Måske den eneste: de er kun i én sats.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:Er der nogle af jer som kender til specifikke stykker på youtube hvor det sker?
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak, Bryla.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kan nogen fortælle mig hvor præcis der sker en forandring fra 3/4 til 4/4 eller omvendt - i stykket?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Kan ikke lige høre med lyd, men det er i hvert fald indenfor det første minut.
Men det er netop pointen: skriv musikken som du hører den først.
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:Kan nogen fortælle mig hvor præcis der sker en forandring fra 3/4 til 4/4 eller omvendt - i stykket?
Det sker ikke så vidt jeg husker det.

Første sats er i 6/8, anden sats en vals i 3/4, tredje sats en elegi også i 3/4 og sidste sats, finalen i 2/4.

Der er ikke mig bekendt nogle taktartsskift undervejs.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Ja, her er der noget valsetakt ca. 20 sekunder før slut og en start i en 2-4’noget.

Men som Bryla også skriver så kig på delene hver for sig og lim dem så sammen bagefter. Prøv at lade melodierne føre an. Nogle gange giver det sig selv andre gange skal det konstrueres noget.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

dormin skrev:
mediumaevum skrev:Kan nogen fortælle mig hvor præcis der sker en forandring fra 3/4 til 4/4 eller omvendt - i stykket?
Det sker ikke så vidt jeg husker det.

Første sats er i 6/8, anden sats en vals i 3/4, tredje sats en elegi også i 3/4 og sidste sats, finalen i 2/4.

Der er ikke mig bekendt nogle taktartsskift undervejs.
Men så er det jo ikke ét nummer, men bare flere numre, som er sat sammen i samme video?
Hvordan skaber man konsistens/sammenhængskraft?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Basgangen har en 2/4 takt i løbet af første tema af serenaden.

Lad mig spørge sådan: hvorfor mener du lige pludselig at have behov for disse taktartskift?
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev: Men så er det jo ikke ét nummer, men bare flere numre, som er sat sammen i samme video?
Det er jo definitionen på satser...?
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev:Basgangen har en 2/4 takt i løbet af første tema af serenaden.
Ja det er faktisk rigtigt. Der er også en 2/4 (op)takt i 1. violinen.
Men det må næsten være en form for “omskrivning” af “optakten” i forhold til triol fornemmelsen der generelt er i 6/8 takten, mere end et skifte mellem taktarter.

Han benytter også duoler i temaets så der er en vekslen mellem de 3 og 2 slag. Lidt i stil med hæmiolerne i Bernsteins “America” fra West Side Story hvor vekslen mellem den 2 og 3 delte takt er meget tydelig.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så er det vel også en vekslen mellem en opfattet 2/4 og 3/4 ;)
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev:Så er det vel også en vekslen mellem en opfattet 2/4 og 3/4 ;)
Jow jow. Nuvel, på sin vis. Men var det ikke mere i retningen af en egentlig “overgang” fra 3/4 til 4/4 som der blev spurgt til? [emoji4] - hertil er der ikke meget “hjælp” at hente i strygerserenaden, det er bare “lige på og hårdt”. [emoji13]

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Så er vi tilbage ved: hvad mener OP? Hvilken hensigt er der med skift?
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Så er vi tilbage ved: hvad mener OP? Hvilken hensigt er der med skift?
Min Jutland Hymn-melodi går først i 4/4, anden del går i 3/4 og afsluttes med 4/4.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

og hvad er problemet?
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:og hvad er problemet?
At jeg gerne vil binde de delelementer sammen på en ordentlig måde. Som du selv skrev i én af mine andre tråde:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=6&t=77222#p662504

- er der problemer med melodien. Jeg synes selv melodien lyder fin, og har prøvet at tilpasse tonerne så de passer til enten 4/4 eller 3/4 hele vejen igennem, men uden held. Anden del af melodien SKAL gå i 3/4, ellers fungerer det bare ikke.

Spørgsmålet er så, hvordan jeg løser problemet.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Er denne tråd sat op på baggrund af den forrige tråd? Så giver det mest mening at fortsætte der.

Dit stykke skifter ikke mellem 3/4 og 4/4.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Er denne tråd sat op på baggrund af den forrige tråd? Så giver det mest mening at fortsætte der.

Dit stykke skifter ikke mellem 3/4 og 4/4.
Denne tråd er mere tiltænkt noget generelt omkring skift af taktart.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men har du prøvet selv?
Jeg anklager dig ikke for plagiat eller noget, men istedet for at blive inspireret af hvordan du kan høre eller analysere andre gør det, hvad så med at finde på metoder selv?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev:Men har du prøvet selv?
Jeg anklager dig ikke for plagiat eller noget, men istedet for at blive inspireret af hvordan du kan høre eller analysere andre gør det, hvad så med at finde på metoder selv?
Jeg kan ikke udvikle mit musik-virke hvis ikke jeg får inspiration.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men har du ikke hørt en masse musik? Du har allerede en masse viden om toner og harmonier, rytmer m.m., det burde da være en god basis for udvikling.

Det er fedt at du er så dedikeret til din musik, men hvad ville det ødelægge at du undlod at følge normer indenfor den slags musik?


Jeg laver selv musik der er langt fra det du laver, og har været igennem forskellige (under)genrer af elektronisk musik. Hvis jeg skulle holde mig til et forudbestemt lydideal fra en bestemt tidsalder, ville jeg hellere undvære at lave musik. Men min lyst til at lave musik kommer også fra legen med lyd, lysten til at lave stemninger, ja leg er nok bare ordet.. Selvfølgelig er det forskelligt hvad der motiverer folk til at lave musik.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Omkring at få idéer til at opstå, det er bare at komme igang foran instrumentet, og ikke vente på at det på magisk vis kommer til én i badet, i Netto, eller andre steder, hvor du ikke umiddelbart kan udføre idéen.
Trial & error, prøv dig frem. Jo oftere du gør det, jo mere lærer du, jo lettere bliver det at komme igang med. Jo oftere du gør det, jo større er chancen for succes og fiasko.

Nyt svar