Kor-effekt på "Kandis Karrusel" (Miss B Haven)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Kor-effekt på "Kandis Karrusel" (Miss B Haven)

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvad, og hvordan, er denne fede pitch-agtige effekt frembragt ???

Høres bedst efter 2.33 ,.. og specielt helt til slut

Hvis nogen "næsten" sidder med svaret, men kunne finde hjælp i hvem der i 1994 var involveret teknisk så er der et link med kredits her først:

https://www.allmusic.com/album/suk-stad ... 06/credits

/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det kan være en fernandez "pickup", altså en pickup der virker som en transducer og derved aktiverer strengene. Fås vist stadig, men de bruger 9volts batteri og en fandens massse strøm, såvidt jeg har forstået. The Edge fra U2 har brugt den, men er vist osse gået over til e-bow, da den bruger mindre strøm og er ok driftssikker.

E-bow er svær at bruge, så den findes ofte på DBA fra håbefulde guitarister med kort tålmodighed.

TC har osse lavet en, men kan ikke se, at der skulle være nogen forskel, kvalitetsmæssigt, det er et ret enkelt princip.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Sustaineren blev svjh udviklet af Kramer tilbage i sin tid.

Der findes to nuværende konkurrerende systemer til indbygning.

Fernandes Sustainer: http://www.fernandesguitars.com/sustain ... ainer.html

Sustainiac: http://www.sustainiac.com

Der er små tekniske og funktionsmæssige forskelle. Men i det store hele kan de begge give evig sustain evt. kombineret med forskellige overtoner. De gør det ved at hals-pickuppen i guitaren holder strengens vibrationer i gang.

Der er så også de håndholdte e-bows og nogle forskellige andre andre fra f.eks TC Electronic, som Graceville nævner. De kan typisk kun bruges til en streng af gangen.

Der er også bygget nogle specifikke instrumenter med andre systemer i ... bl. a Moogs guitar og Infinite Guitar, der er kendt fra U2's With Or Without You. Live har the Edge efterhånden brugt alle løsningerne. Men han skifter jo også guitarer, som vi andre trækker vejret.

Jeg har kun personlig erfaring med Fernandes systemet. Der har jeg så til gengæld haft næsten lige så mange forskellige guitarer med det i som The Edge. :? Flere af dem har jeg selv haft lavet/moddet. Jeg har i øvrigt et Warmoth sustainerprojekt liggende på hylden, der gerne skulles tømres sammen i løbet af det kommende år.

Systemet i den moderne udgave bruger et enkelt 9 volts batteri (de gamle systemer kørte 18 volt - de har en masse børnesygdomme), der holder fint, hvis man husker at unplugge guitaren. Systemet bruger et TRS jack til at koble den aktive elektronik til, når man plugger guitarkablet i. På et tidspunkt lavede jeg et "phantom power"-kabel så guitaren fik strøm via kablet og en ekstern strømforsyning. Men det er lidt overkill.

"Lyden" af evig sustain er bl.a. kendt fra:

David Bowie - Heroes


U2 - With Or Without You


En del Schecter guitarer kan fås med systemet indbygget i fabriksmodeller. Ibanez, Fender og Fernandes har også nogle.
Jackson har nogle med Sustaniac systemet i.

Steve Vai, Joe Satriani og flere af guitarguderne bruger dem også af og til.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bare lige et hurtigt tak for respons :-)

Er på job, og kan først fordybe mig og lytte senere

Umiddelbart er det med pickuppen osv helt sort tale, og overvejede et kort øjeblik om I havde misforstået at det var de mystiske kor-stemmer jeg er interesseret i :-)

Havde måske forestillet mig noget med at deres stemmer var blevet delt in flere spektre, filtreret, derefter delvist måske udsat for både voldsom pitch, og mindre detune her og der, måske noget vocoder-halløj og formant involveret også

Pga den nærmest barneagtige og noget spooky lyd har jeg sågar tænkt over om der var dubbet barnestemmer ind, men det tror jeg ikke længere, det er nok bare dem selv der er taget under kompetent behandling

Faktisk har jeg undret mig i flere år :-)

Elsker det nummer iøvrigt !
/Dub

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

det er vist bare et børnekor

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev: Umiddelbart er det med pickuppen osv helt sort tale, og overvejede et kort øjeblik om I havde misforstået at det var de mystiske kor-stemmer jeg er interesseret i :-)

!
:dollargrin: Jo ... den er nok smuttet i oversættelsen. :arrow:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

raoul skrev:det er vist bare et børnekor
Det kunne sagtens være, tilsat forskellige effekter, har som sagt haft tanken, men de børn minder mig lige lovlig meget om dem selv :-)

Der er heller ingen børn nævnt under credits, (link højere oppe)
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 23. dec 2018 14:33, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

SustainerPlayer skrev:
DUBTEMPLE skrev: Umiddelbart er det med pickuppen osv helt sort tale, og overvejede et kort øjeblik om I havde misforstået at det var de mystiske kor-stemmer jeg er interesseret i :-)

!
:dollargrin: Jo ... den er nok smuttet i oversættelsen. :arrow:
Tak alligevel :dollargrin:
/Dub

Nyt svar