Metadata?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Metadata?

Indlæg af the19thbear »

Hej. jeg har produceret noget som nok skal udgives i fremtiden på spotify og andre lign. tjenester. Kun digital.
Er der noget jeg skal være opmærksom på mht metadata, embedded i mine finalmix? Eller indtaster man alt det når man udgiver på spotify etc?
Jeg tænker om der er noget id nummer, som numrene måske deler på tværs af streamingtjenester etc, som skal embeddes fra starten?

Kort sagt: Jeg aner intet. Oplys mig!

:)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg har lavet cirka 3 udgivelser via labelworx hvor alt blot skulle indtastes i upload formularen på deres website, så blev det automatisk taget med på streaming platformene. Det jeg uploadede var også bare en normal wav fil. Uden tags. For det aner jeg nemlig ikke hvordan man gør.

Alt ser ud som det skal på streaming platformene. Og ingen har slået mig oven i hovedet med noget tungt efterfølgene.
Så det er muligvis ikke mere kompliceret end det.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Metadata i WAV stripped/bruges typisk ikke, men indtastes manuelt.

Det kan ændre sig i fremtiden.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Takker!

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Ved ikke hvilken distributør du har, men vil mene det er normal praksis at de automatisk submitter ISRC/UPC koden sammen med lydfilerne :)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

ISRC/UPC? hvad og hvordan får jeg disse koder?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

ISRC hos Gramex

UPC = Universal Product Code eller mere relevant en EAN-13 = European Article Number 13 cifret kode = en stregkode, administreret af GS1. Mange distributører tilbyder administrationen af disse mod et gebyr...

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ok. Så man betaler feks spotify etc for at genere disse? Eller hvordan gør man i praksis?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Spotify er ikke en distributør, men en (afspilnings)platform. Dvs. de er sjovt nok i færd med at også blive en distributør/aggregator as we speak...

Så nej, altså ISRC fra Gramex og EAN fra GS1 Danmark eller du kan muligvis købe færdige stregkoder andre steder på nettet.

Hos både Gramex og GS1 køber du blot en del af koden og så kan du selv generere resten af koden. Med ISRC er det supernemt, men EAN-13 skal du lige lave en checksum. Det er ikke spor svært, Google det. Tror GS1 Danmark har en vejledning på hjemmesiden.


Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Opdatering, nu med et andet projekt.
ISRC numre. Sådan helt for dummies, hvordan får jeg det på numre? Skal man skrive mail til Gramex og så få numre? Og hvilken software skal numre så embeddes med? Takker:)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

the19thbear skrev:Opdatering, nu med et andet projekt.
ISRC numre. Sådan helt for dummies, hvordan får jeg det på numre? Skal man skrive mail til Gramex og så få numre? Og hvilken software skal numre så embeddes med? Takker:)
Da jeg i sin tid gjorde det, registrerede jeg først min virksomhed som et label (dvs. jeg registrerede et label - du behøver ikke CVR for det svjv) hos gramex, og derefter modtog jeg en vejledning og en producentkode som du kan se her under:
Du er tildelt ISRC-producentkoden: XXX

Du skal bruge denne producentkode til selv at generere ISRC-koderne til hvert enkelt track.

En ISRC-kode er et unikt nummer, tracket kan identificeres på. Det skal lægges ind digitalt i forbindelse med mastering. Koden er 12 tegn lang og består af bogstaver og tal i en bestemt rækkefølge.

ISRC-koden til det første track på den første produktion i 2012 vil med din producentkode være:

DK-XXX-12-00101

DK
Betegner landekoden. Dine koder skal altid starte med DK.

XXX
Betegner producenten. Du skal altid benytte denne producentkode.

12
Betegner året for tildeling af koden til tracket, fx 12 for året 2012.

001
Betegner årets første produktion. Der er altså plads til 999 produktioner om året. Hvis en udgivelse indeholder flere cd’er, skal hver enkelt cd have sit eget produktionsnummer.

01
Betegner track 01. Det giver plads til 99 tracks pr. produktion.

Det er dit ansvar at holde styr på de ISRC-koder, du tildeler dine udgivelser. Når et track har fået en ISRC-kode, skal denne kode også bruges, hvis tracket bliver udgivet på en senere produktion.

Husk at sende os en studieliste og et eksemplar af udgivelsen, når den er færdig. På vores hjemmeside kan du downloade studielister – klik på linket i mailen.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Herefter genererer du selv dine ISRC koder, og tagger metadataen i dine værker med den kode du har lavet.

BEMÆRK: Denne mail er fra 2013.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hvordan tagges de? Hvilken software bruges? Er det noget der bliver embedet i filerne?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

the19thbear skrev:Hvordan tagges de? Hvilken software bruges? Er det noget der bliver embedet i filerne?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Husker jeg rigtigt, kan det gøres i DAW'en når du eksporterer dit nummer, følgende tråd siger noget af det samme:
https://www.gearslutz.com/board/masteri ... track.html

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Normalt står distributørerne for ISRC koder, og det er ikke noget som skal embeddes i filen. Hvilket selskab får du til at distribuere/udgive?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

KristianNielsen skrev:Normalt står distributørerne for ISRC koder, og det er ikke noget som skal embeddes i filen. Hvilket selskab får du til at distribuere/udgive?
Der spillede min hukommelse mig vidst et puds: det er rigtigt ja, det jeg selv gjorde var at udfylde det på labelworx når jeg uploadede masteren.

Som sagt er det en del år siden :-P

Nyt svar