Christian Henson (Spitfire) om "ghost writing" og andet

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Christian Henson (Spitfire) om "ghost writing" og andet

Indlæg af Christoffer I. N. »

Overskrift ændret....


Normalt når vi snakker EDM ghost writing er det jo ofte tydeligt at høre hvem der har produceret det, og at den artisten vis navn står på ikke har haft med det at gøre.
Her snakker Christian om at udføre den opgave man som assistent e.l. er blevet givet af komponisten.
Hans kanal er virkelig god at følge med i, synes jeg.


Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Indlæg: 447
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

+1 til hans kanal. Hans betragtninger, ideer og videoer er fulde af guldkorn. Og så er han ret morsom.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En opfølger:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endnu en opfølgende video:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Man behøver ikke have fulgt med i de forrige afsnit, men den her ér sådan set relateret til de videoer postet her i tråden.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ikke rigtig en opfølger, men så alligevel. Og der kommer nok flere videoer, som kæder denne video sammen med trådens emne.

Denne video handler om hvorfor man aldrig skal involvere advokater/retssager, når nogen har taget røven på dig.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christian har lavet en opfølgende video:


Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Har kun set første afsnit, men;
hvis du er ghostwriter, så vær stolt af det, og lad være med at snitche dem, du skriver for?
Hvis du bliver spurgt om hvor meget arbejde komponisten har lavet på et givent stykke arbejde, skal du lyve og sige, at komponisten har overset al produktion og komponering?
Så er man bare en god "ghostwriter" og er kørt i stilling til at blive "made" af den komponist, man arbejder for....? Men for Guds skyld ikke sige noget til nogen, for komponisten skal bibeholde deres ære?

What a load of bs ..... aner ikke hvem duden i videoen er, men hader hans indstilling og råd til nye komponister. f*ck ham.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg kan ikke forstå hvorfor nogen ville ønske at blive ghostwriter? Hvis ikke du får dit eget navn på tingene, så er det da svært at komme frem i det her game. Det er da ikke top komponisterne der får dine ting med i en produktion (eller jo, det er det så, meeen..).

Der er vist tale om at manden kan bruge youtube til at pleje sine helt personlige interesser uden filter, og folk ser ud til at sluge det råt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Normalt når vi snakker EDM ghost writing er det jo ofte tydeligt at høre hvem der har produceret det, og at den artisten vis navn står på ikke har haft med det at gøre.
Her snakker Christian om at udføre den opgave man som assistent e.l. er blevet givet af komponisten.
Hans kanal er virkelig god at følge med i, synes jeg.

Meget interessant vinkling.

Jeg ved ikke helt om det samme kan siges om musikbranchen, hvor jeg kender mange ghost producers der stadig ikke får den anerkendelse de fortjener.

Men jeg kender da ghost producers, som tjener rigtig gode penge, +1 mil om året.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Min erfaring er meget lig Hensons. Jeg kan ikke rigtig forstå modstanden mod ghostwriters. Det er jo ikke fordi komponisten ikke selv kan, men pga tidspres.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Istedet for at oprette en ny tråd, om et nyt men delvist relateret emne fra Christian, så kommer det bare ind i denne tråd.

Han har snakket med Rick Beato og Dru Masters om royalties fra streaming, EU's artikel 13 (nu 17) m.m.
Artikel 13:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=77901
https://en.wikipedia.org/wiki/Directive ... Article_13




Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »


Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

MrBacon skrev:Har kun set første afsnit, men;
hvis du er ghostwriter, så vær stolt af det, og lad være med at snitche dem, du skriver for?
Hvis du bliver spurgt om hvor meget arbejde komponisten har lavet på et givent stykke arbejde, skal du lyve og sige, at komponisten har overset al produktion og komponering?
Så er man bare en god "ghostwriter" og er kørt i stilling til at blive "made" af den komponist, man arbejder for....? Men for Guds skyld ikke sige noget til nogen, for komponisten skal bibeholde deres ære?

What a load of bs ..... aner ikke hvem duden i videoen er, men hader hans indstilling og råd til nye komponister. f*ck ham.
Damn, jeg troede lige det var udtryk for din holdning,men så så jeg videoen.. Jeg er enig med dig, jeg vil hellere gå sulten i seng end at lyve om mit arbejde. Hvis jeg er stolt af min indsats vil jeg ikke lyve om det, og omvendt hvis det ikke er så godt, ja så skal jeg også stå på mål for det.

Hvis man kigger på nogle af de succesfulde sangskrivere, så er det da heller ikke fordi at f.eks. Max Martin udtaler at han ikke laver noget

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christian Henson har for nyligt snakket med Hollywood komponist Nathan Barr. De kommer rundt om en masse spændende ting. Et gigantisk Wurlitzer teater orgel, snakker om royalties kontra buy-out, AI kompositioner m.m.




I videoen omtales en Spitfire Cribs video med Nathan, den er her:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Denne video fortsætter fint hvor Nathan Barr snakken slap, omkring royalties, tåbelige søgsmål m.m.:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her er hvad jeg fandt af interessante videoer fra hans kanal fra den sidste måneds tid.
I postet rækkefølge.

40 minutters snak/interview med Joe Henson (Christians bror) og Alexis Smith, aka The Flight, som har lavet musik til computerspillene Horizon Zero Dawn, Assassins Creed Odyssey m.m.:





Og den omtalte live-snak mellem de samme 3, fra Spitfires egen kanal (jeg har ikke fået set denne):





Dernæst lidt om hvordan Christian ser en moderne medie-komponists rolle, og andet - Med udgangspunkt i hvilke evner der er nødvendige for hvilke indgangsvinkler:





30 minutter med gennemgang af Christians "rejse" i sampling - denne kan sagtens undlades, hvis man ikke har den vilde interesse i hans historie, men jeg fandt det nu spændende:





Og sidst men måske allervigtigst, Christians reaktion på at Discovery vil fjerne musik royalties fra deres udsendelser.
Læs evt. mere her:
https://variety.com/2019/music/news/dis ... 203434924/
https://audioplugin.deals/blog/discover ... -payments/


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Discovery har vist skiftet mening:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

43 minutters snak mellem Christian og Eric Whitacre. Først lidt intro, derefter snakker de to om diverse emner, fra 28 minutter og frem er der spørgsmål fra publikum.
Ganske interessant.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En ny vlog relateret til komponist-business-succes:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den her kunne også postes i "gode studievideoer" tråden, men nu det er fra Christian bliver den postet i denne tråd.

Han gennemgår hvordan han har brugt samples sammen med en optaget udgave, spillet af en kvartet. Hvordan vælger man hvilke toner kvartetten skal spille, hvordan mixes samples iforhold til optagelsen, hvilke instrumenter skal samles sammen på stems, o.m.a.
Rigtig god video og ikke mindst rigtig god musik han viser frem.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hans top 10 "Don'ts" om at arbejde hjemmefra:



Jeg praktiserer eller i det mindste har praktiseret de fleste af de mere konkrete tips, og det hele virker også for mig.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Haha :) har nu altid været godt til at spise ved skrivebordet.

Jeg har dog altid opdelt min tid så jeg ikke sad på YouTube imens jeg lavede musik.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

I mangel af en mere passende tråd, så ryger den ind her, selvom det er fra Spitfires kanal.
Nyt afsnit af deres Creative Cribs serie, med Jeff Bhasker, der har været med inde over Taylor Swift, Kanye West, Dua Lipa, Harry Styles, Bruno Mars, Katy Perry, og mange flere.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeff_Bhasker



Nyt svar