afskrive KODA rettigheder

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

afskrive KODA rettigheder

Indlæg af the19thbear »

Hej. Jeg skal til at lave noget musik til TV, hvor dem der hyrer mig gerne vil indgå en aftale hvor jeg afskriver mig rettigheder (mod økonomisk betaling).

Hvordan ordnes det rent praktisk med KODA?

Skal jeg lade være med at rapportere noget til KODA?
Kan jeg bare give dem en "uendelig" lease i stedet? I så fald, hvordan gøres dette?
Noget andet jeg skal være opmærksom på?

Hurtige svar modtages med kyshånd:)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg ville ringe til Koda i første omgang og høre ad.

Jeg ville osse nøje overveje, hvad det er du fraskriver dig. Måske er du ved at lave en omvendt Axel Strøbye (som den eneste fik engangsbeløb for Matador, fordi han syntes det var noget lort, alle andre fik royalties i årevis).

Samtidig vil det osse være skidt for andre komponister, da selskabet altid kan henvise til, at det er praksis at afregne sådan.

Blot frit fra min mavefornemmelse. Hvordan det foregår i realiteten, er jeg ikke klar over.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

the19thbear skrev:Hej. Jeg skal til at lave noget musik til TV, hvor dem der hyrer mig gerne vil indgå en aftale hvor jeg afskriver mig rettigheder (mod økonomisk betaling).

Hvordan ordnes det rent praktisk med KODA?

Skal jeg lade være med at rapportere noget til KODA?
Kan jeg bare give dem en "uendelig" lease i stedet? I så fald, hvordan gøres dette?
Noget andet jeg skal være opmærksom på?

Hurtige svar modtages med kyshånd:)
I udgangspunktet kan man ikke afskrive sig rettigheder når man er KODA-medlem. Punktum.

Enten gør du det bare uden at fortælle det eller også kan du måske registrere værkerne under en anden Creative Commons licens. Jeg ved KODA på et tidspunkt åbnede op for denne mulighed i en prøveperiode, men ikke for kommercielt udnyttelse af værkerne.

Så det ligner at du må snige dig udenom:
https://www.koda.dk/medlem/registrering ... ve-commons

Default avatar
Jonas G
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af Jonas G »

Det er jo de tv kanaler som viser programmet, som skal betale koda. Dette har som regel ikke har noget at gøre med produktionsbudgetter (så vidt jeg har forstået det) - det vil sige at de IKKE har ekstra udgifter ved at du beholder dine rettigheder hos koda, OG det kan du vist alligevel ikke undgå at gøre, altså beholde koda rettigheder. Men, ring til koda med det samme og få en forklaring ;)

Default avatar
Jonas G
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af Jonas G »

Det er en anden ting at give tredjepart ret til at bruge musikken. Men dem der viser programmet skal altid betale koda.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Creative Commons er da vist fast hos Koda, og ikke bare noget midlertidigt,... man er vel også nød til at kunne stole på kontinuiteten i den slags valg

underligt iøvrigt at CC ikke drøftes mere herinde end tilfældet er
Holger skrev: I udgangspunktet kan man ikke afskrive sig rettigheder når man er KODA-medlem. Punktum.

Enten gør du det bare uden at fortælle det eller også kan du måske registrere værkerne under en anden Creative Commons licens. Jeg ved KODA på et tidspunkt åbnede op for denne mulighed i en prøveperiode, men ikke for kommercielt udnyttelse af værkerne.
Lyder iøvrigt spooky at skulle afskrive noget som helst, forstår ikke at nogen gider så meget som at overveje det i to sekunder,..

Og nej, jeg tror ikke Koda uden videre slipper det hvis det først er registretet gennem dem
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev:
Lyder iøvrigt spooky at skulle afskrive noget som helst, forstår ikke at nogen gider så meget som at overveje det i to sekunder,..

Og nej, jeg tror ikke Koda uden videre slipper det hvis det først er registretet gennem dem
Det kommer lidt an på hvad der er tale om.

Fx lavede jeg nogle performances som teknisk set er KODA berettiget som værker, men det oplyste jeg bare ikke om for ellers havde jeg ikke fået opgaven (til en maskine hos en stor synth producent i Japan).

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Man kan da søge om selvforvaltning af sync rettigheder til TV hos KODA https://www.koda.dk/medlem/registrering ... ettigheder

Så jeg ville da tale med dem om vilkårene i dit projekt, og søge om selvforvaltning hvis aktuelt.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Ved foto, kan man ikke fraskrive sig sin ophavsret, mhst. KODA, skal jeg ikke udtale mig. Bare gøre opmærksom på at man ikke skal KODA forveksle med ophavsret. (formoder jeg)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Med KODA overlader man forvaltningen af sin ophavsret (på værket) til KODA, så man kan ikke længere selv forvalte dem som man lyster uden at melde sig ud.

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Tag fat i KODA.

Det kan godt tænkes, at selskabet vil have rettighederne det første år, hvorefter rettighederne falder tilbage til dig (jeg parafraserer hér). Der afregnes dog stadigvæk til dig i det første år, som jeg har forstået det.

Husk også at få styr på producentsedlen fra selskabet, herunder Clocknumber, så du sikres korrekt afregning.
Du bør insistere på dette. KODA kan fortælle mere om dette.

God vind med det spændende projekt :-)
Roland Saint - creating grandiose pop music

Nyt svar