Low - Double Negative

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Low - Double Negative

Indlæg af david mondrup »



Jeg har den vilde optur over Lows nye album, Double Negative. Alan Sparhawk og Mimi Parker skriver stadig fantastiske sange, og indpakningen er her det mest eksperimenterende jeg har hørt fra dem nogensinde, og det siger ikke så lidt fra et band der radikalt skifter udtryk for hvert album. Bare starten er så støjende, at jeg først troede at mit bilanlæg var gået i stykker - og når man så lytter sig 30 sekunder ind bliver det tydeligt at det lyder som det skal, og at det er fuldstændigt kompromisløst og radikalt og fængslende og fantastisk. Det er endnu mere vilde og outrerede produktioner end på Drums and Guns, som ellers har været min favorit blandt deres mere eksperimenterende albums indtil nu.

Jeg læste en anmeldelse (Pitchfork, tror jeg), som fortæller at albummet er en reaktion på Trump, og alt hvad han er indikator for. Ikke formuleret som en musikalsk protest eller opildnen til modstand, som den politiske protestsang ellers typisk har været, men mere som et musikalsk "WTF?!?" Der er ingen paroler, men masser af undren og fortvivlelse. Og man efterlades som lytter selv med samme indtryk. Det er storslået. Jeg glæder mig til at opleve dem live til februar.
low-doublenegative-cover-3000.jpg
low-doublenegative-cover-3000.jpg (54.36 KiB) Vist 612 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Jeg havde også overvejet, at starte en tråd om albummet, da det er så udsædvanligt.

Det som jeg synes er mest bemærkelsesværdigt er, at gennem alt støjen, råheden og heftig sidechaining, så trænger den umiddelbare skønhed stadig igennem og bliver stemningsfuld som mange af deres ældre tracks.

Nogen gange synes jeg dog at produktionen/studiotricks kommer i vejen for den enkelte sang og tager for meget opmærksomhed.

Men et fedt og meget konsekvent album ligesom Drums & Guns

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Tak for anbefalingen. Er virkeligt betaget af det album. Faktisk helt blæst bagover hvor originalt, og godt det er. Har aldrig hørt noget lignende egentligt, og det er godt gået i en tid hvor der er så vanvittigt meget musik derude. Det er ikke ligefrem easy listening, med den vanvittige mænge distortion, side chaining og tremolo men jeg er ret overbevidst om at det er en del af en pointe - at tage noget smukt, og smadre det på den måde. Man kan stadig høre det sarte og smukke bag alt kaosset.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

f*ck, altså ..

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Meget smuk film!
Svært ikke at sidde med en klump i halsen bagefter.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det her er stadig et af de vildeste album jeg har hørt. Og Low spiller på Voxhall i Århus om 2 uger, og det ser ikke ud til at der er udsolgt. Jeg kommer, og opfordrer jer andre til også at være med. https://fondenvoxhall.dk/koncerter/low/
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar