TBone MB75 vs Shure SM57 på hævi guitar og trommer

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

TBone MB75 vs Shure SM57 på hævi guitar og trommer

Indlæg af SustainerPlayer »

Can a $30 SM57 Copy sound just as good as the original?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kan virkeligt godt lide "A" på både guitar og snare.
"B" virker mudret, og jeg synes der mangler dynamik og "punch".

Hvis det viser sig at A er den der T-bone, så køber jeg sgu sådan én. :-D Fordi, GAS!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Som jeg også skrev som kommentar inde ved videoen "Who cares, really?"

Hvis du køber en SM57er, betaler du 500 (brugt) eller 800 (ny) kroner, og så har du den mest brugte studiemikrofon nogensinde. Det er en gennemtestet arbejdshest, der bare viser sit værd igen og igen. At købe en billig kinakopi, der ikke lyder helt lige sådan, og som måske falder fra hinanden, når du har allermest brug for den for at spare 300 kroner. Det giver ingen mening i min verden.

Hvad er de første tre mikrofoner, jeg skal købe til mit studie? Svar: 3x SM57
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fair nok. Prisforskellen er nu 485,- hvis man sammenligner med at få et XLR-kabel med:

https://www.thomann.de/dk/the_tbone_mb7 ... arch_prv_5
https://www.thomann.de/dk/shure_sm57lc_bundle.htm

Hvis man står og skal bruge 3 stk - så er 1455,- vel stadigvæk penge for mange hjemmestudie-mennesker.

Og man kan sige, at hvis de ikke ligefrem falder fra hinanden (hvorfor skulle de det?) og hvis de lyder tilsvarende - hvorfor skulle man så betale 1455,- mere?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det kan blive en lang diskussion, men hvorfor skal man overhovedet betale for et skamløst kopiprodukt. Hvorfor skulle de ikke falde fra hinanden bare fordi de ligner lidt i det ydre? Jeg er ikke for hellig til at indrømme, at jeg har flere Warm Audio produkter der bestemt er inspireret af langt dyrere originaler. Men jeg synes alligevel lidt, det er noget andet.

Nu behøver man jo ikke købe alle tre på een gang, men jeg vil sige, at 1455 er et forsvindende beløb i langt de fleste hjemmestudier. Hvis vi bare snakker en nogenlunde computer og et interface har vi allerede rundet 5000 kroner.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Smittefar skrev:Som jeg også skrev som kommentar inde ved videoen "Who cares, really?"

Hvis du køber en SM57er, betaler du 500 (brugt) eller 800 (ny) kroner, og så har du den mest brugte studiemikrofon nogensinde. Det er en gennemtestet arbejdshest, der bare viser sit værd igen og igen. At købe en billig kinakopi, der ikke lyder helt lige sådan, og som måske falder fra hinanden, når du har allermest brug for den for at spare 300 kroner. Det giver ingen mening i min verden.

Hvad er de første tre mikrofoner, jeg skal købe til mit studie? Svar: 3x SM57
Nemlig!

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg har et par stykker af hver. Vil bare lige tilføje til tråden at byggekvaliteten på kineserne ikke fejler noget. Lyden derimod er ikke den samme. MB’en er ok på trommer, har særligt brugt dem under lilletromme. Til guitar har jeg endnu ikke opnået et resultat jeg har været glad for

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Billige "skamløse" kopier ?? Eller skamløst overpriced "originaler" ??

"don't get bended out of shape"

For 15 år siden da jeg stadig trackede tested vi bl.a. nogle af Behringers MX'ere mod almindelige SM'ere

Meget tit on par, nogle gange lidt forskellige, men forskellen kan også falde ud til de billige mikrofoners fordel,..

Det samme med Neumann'en, det er Studio Projects der bliver brugt nu istedet

Hvad kopi-mentaliteten angår så husker jeg f.eks. "hæderkronede" Mackie der som en fornærmet skoledreng sagsøgte Behringer for deres MX8000 mixer, samtidig viste det sig så at Mackie selv havde stjålet designet til en højtaler

Jeg glæder mig til at se næste episode af testen, selv om man skal være kritisk med tests, de fleste har et forudtaget agenda når de tester, og svindler måske direkte, eller twister resultaterne

Kender ikke fyren
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan afsløre så meget, at han testet rigtig mange Thomann produkter

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg bruger faktisk kun MB75 pga prisen, de er fine, men som jeg har hørt fra andre herinde er deres kvalitetskontrol ikke i samme høje grad som SM57, derfor kan man købe 2 der ikke lyder ens. Jeg er nu godt tilfreds med dem jeg har, de lyder som jeg forventer af dem, og performer som jeg har behov for på både guitar og trommer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tja - har faktisk nogle Behringer XM8500 liggende, der jo er kopier af Shure SM58. Måske man skulle lave en shootout en dag.
Jeg hørte for nylig om en sanger, der faktisk foretrak Behringeren - så forskel må der jo være. Men det ville da være frækt, hvis den faktisk var en bedre mikrofon end den navnkundige original. :-P
IMG_2145.jpg

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg vil her gerne indskyde, at jeg nu bruger hverken eller, fordi jeg opdagede at de håndterer overhør fra siden dårligt. Til tammer/lilletromme vllle jeg og gør, gå i ae3000 fra Audio-Technica og på guitar Heils PR31BW - da det er rigtigt dumt at eqalizere for hårdt i mellemtonen efter eventuel plads. I det heletaget at equalizere hvis man er i bekneb for tid.

—sd
Senest rettet af Søren Dyhr fre 19. okt 2018 09:14, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Søren Dyhr: Jeg blev også oplært i, at man hellere skal vælge den rigtige mikrofon (og placering) end at EQ'e sig til den ønskede sound.
Det princip har fungeret super godt for mig lige siden. Det tager tid, men det samlede mix bliver mere "in your face", synes jeg.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Joachip skrev:Søren Dyhr: Jeg blev også oplært i, at man hellere skal vælge den rigtige mikrofon (og placering) end at EQ'e sig til den ønskede sound.
Det princip har fungeret super godt for mig lige siden. Det tager tid, men det samlede mix bliver mere "in your face", synes jeg.
Men med HÆVI er det desværre lidt svært at opnå separationen, så jeg kan faktisk høre på de ting jeg tracker fra små jobs hvor vi bruger samplere på tamlyden at her er der noget meget mere brugbart end det som kommer i subgruppen fra opmic'ning på store jobs. Da næsten alt er på inear, så er det faktisk kun trommelyden der kan høres oppe på scenen. Men tammernes bidrag er faktisk næsten ubrugeligt i forhold til det som kommer fra triggere og sample-player. Det opdager man/jeg ikke på jobbet, men i stedet for når man prøver at hive i sporene bagefter.

Så hvis man skal køre med mikrofoner skal det være et par (3!!!) gode overheads 414 eller lignede og så Rolands RT30 triggere, det er ikke mine men noget trommeslageren har købt ... også på stortromme især hvis det er 1/16-dels på to stortrommer. Der køres med Alesis D5!!!

Et andet tip er til guitaren er at lægge en multiband kompressor in med et bånd omkring 300 hz alene i stedet for egentlig EQ, og så lade den gå ind og lave den åbenhed som tit forvinder i heavy, hvorimod man i andre genrer gerne komprimerer bassen, spilles der ofte så hurtigt at tiderne kommer på tværs og æder attacket i basspillet, og hvis bassisten som i vores tilfælde er på inear med samme lyd har man et problem.

Det kan ikke underdrives at mange mikrofoner ikke giver bedre lyd, men meget sværere arbejde ved pulten.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Thomann sælger også Beta85 som er de eneste live sang mikrofoner jeg bruger i bandet, de gør det super og har været brugt til store arrangementer (ca. 30.000 personer) hvor de slog betydelig mere bekostelige mikrofoner. MEN!! De lyder heller ikke helt ens, så jeg har farvekode på dem (elektriker tape med farver) så min mikrofon har ikke så meget top som de andre, men det passer ganske fint bag trommerne til "kor" så der ikke går så meget snare, hihat og bækkener i den som de andre. Så helt omvendt bruger jeg dens svage side til at få bedre lyd. Gode penge er sparet, dog ville jeg aldrig gøre det hvis jeg havde udlejning, men hvis jeg selv var lydmanden ville jeg ikke være nervøs for at bruge dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

At lytte til sammenligninger af mikrofoner på en Youtube video er noget pjat. Man kan ikke høre hvordan noget lyder.
så skal du vide noget om de to mikrofoner må du selv sammenligne dem , altså ha dem i hånden.
Om Shure Sm57 kan man sige at på f.eks lilletromme har den været brugt af tusindvis af lydfolk fordi den virker til det.
Der er ikke noget i vejen for at købe en billig mikrofon og blive glad for den men der er nok en grund til at dem der laver kopien sammenligner med sm57 , det er selvfølgelig fordi den er et førstevalg for rigtigt mange , både live og i studiet.

Jeg skal ikke råde jeg kender ikke kopien , men ,, Død over sammenligninger !!! siger jeg.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

bodtbody skrev:Jeg skal ikke råde jeg kender ikke kopien , men ,, Død over sammenligninger !!! siger jeg.
Totalt off topic, men her er mit bidrag til lignende udsagn:
Jeg ved heller ikke hvordan en rigtig 1176 compressor lyder, men jeg er glad for de 3 udgaver jeg har fra UAD. Om det lyder som den rigtige er jeg helt ligeglad med.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hald skrev:Thomann sælger også Beta85 som er de eneste live sang mikrofoner jeg bruger i bandet, de gør det super og har været brugt til store arrangementer (ca. 30.000 personer) hvor de slog betydelig mere bekostelige mikrofoner. MEN!! De lyder heller ikke helt ens, så jeg har farvekode på dem (elektriker tape med farver) så min mikrofon har ikke så meget top som de andre, men det passer ganske fint bag trommerne til "kor" så der ikke går så meget snare, hihat og bækkener i den som de andre. Så helt omvendt bruger jeg dens svage side til at få bedre lyd. Gode penge er sparet, dog ville jeg aldrig gøre det hvis jeg havde udlejning, men hvis jeg selv var lydmanden ville jeg ikke være nervøs for at bruge dem.
Prøv lige at se på segmentet, det er et hvor man ikke nødvendigvis forstår at der skulle være regler for hvad der egentlig ville kunne virke. Vi taler her ikke om AC/DC, Coldplay eller U2, som alle udmærker sig ved at de ved hvad reglerne er og hvornår de kan brydes. Samtlig instrumenter i besætningen, hvis man ser bort fra vokalen skal med djævlens vold og magt have en eller anden samtidig repræsentation ved 300 hz med hver især på holdets egen hjemmestrikket mening om hvor på slaget man skal ligge, her er langt de fleste mikrofoner bare dumme værktøjer, med hver deres eget greb om virkeligheden, ikke skal forventes at forstå hvad der foregår. Så hvis man partout skal gå i mikrofoner skal man også have dem gated med eksterne signaler for at få slukket for deres signal.

Hvis man ikke vil smide penge efter samplere og dertil hørende triggere, men insisterer på at man skal bruge mikrofoner - måtte jeg så foreslå at man i stedet køber sig en flok AKG 112'ere, for at en gang for alle få fjernet det der fælles focus punkt ved 300hz, da den ikke koster ret meget mere end en sm57 ... heller ikke til lilletrommen skal man forsøge sig med en sm57'er eller klon, men i stedet bruge en Beyer m201 eller en MXL 606. Måden man får highhatten ud af lilletromme mikrofonen er at highcutte nede ved 6K og så smide store mængder rørforvrængning eller Aphex på den, for at få toppen op der hvor den kan skære igennem. Drop det der fis med at dobbelt antal mikrofoner på en ting gør den dobbelt så god.

--sd

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Shure SM57 vs TBone MB75 - Revealed!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

LOL ,.. verden VIL bedrages :dollargrin:

Btw, har selv et par stykker af den "ægte" vare, sorry, det var før jeg fandt ud af HVOR skamløse de såkaldte "brand" mærker er :)

Man får IKKE hvad man betaler for !
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det fede ved SM58 og SM57 er at du altid får hvad du forventer, hvorimod T.bone er lidt mere "good luck", men hvis man kender sine mic's kan man få fantastisk lyd ud af dem.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar