Midt om natten - produktion

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Midt om natten - produktion

Indlæg af Jacob Bach »

Kære Lydmaskinefolk

Jeg er for tiden musiklærer på HF og trækker her mine elever (på musik C-niveau) igennem et undervisningsforløb om musikproduktion.

Gennem forløbet vil jeg kigge på forskellige eksempler gennem historien, og meget aktuelt også komme ind på Kim Larsen.

Jeg synes Midt om natten-produktionen er interessant på grund af sin meget klare og minimalistiske produktion. Rollerne og detaljerne er meget udpenslede og relativt nemme at få øje på, fx synth-hooket, diverse leads, tromme/perc-loopet, guitar-figurer, vokal produktion mv.

Det er også interessant, synes jeg, at det er meget sparsomt, hvad man kan finde af info om indspilningen/produktionen af dette nummer/album, som jo er et af de mest solgte og populære danske nogensinde.

Er der nogen der kan hjælpe med noget nørdesnak?

Fx om synths, trommemaskine eller lignende..?
Tænker at trommerne kan være Linn Drum eller noget..

Ku' være fedt, hvis nogen kunne en anekdote eller andet info.

God dag :-)

Default avatar
RasmusJ
Medlem
Indlæg: 23
Sted: 5260

Indlæg af RasmusJ »

Hej Jacob. Wikipedia har en artikel om albummet med en del oplysninger. Det er velkendt, at Laid Back medvirkede, hvilket jo også skinner ret tydeligt igennem på albummet. Blandt de medvirkede var desuden "Erolff Linn" - så ja: Linn Drums, og "Steady Roland" - en Roland trommemaskine. Erolff Linn er et ordspil på den gamle Robin Hood-skuespiller, Eroll Flynn :) Mvh Rasmus

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

RasmusJ skrev:Hej Jacob. Wikipedia har en artikel om albummet med en del oplysninger. Det er velkendt, at Laid Back medvirkede, hvilket jo også skinner ret tydeligt igennem på albummet. Blandt de medvirkede var desuden "Erolff Linn" - så ja: Linn Drums, og "Steady Roland" - en Roland trommemaskine. Erolff Linn er et ordspil på den gamle Robin Hood-skuespiller, Eroll Flynn :) Mvh Rasmus
Ah :-D :-D hvor sjovt!! Den havde jeg totalt overset :-)
Det står endda højt og tydeligt på coveret til vinylen, at "han" (Erolff Linn) spiller trommer på nummeret.... haha...


Vidste hellelr ikke at Laid Back spillede en rolle i produktionen. Men jeg er heller ikke så super bekendt med dem. Men nu kan jeg godt se at der står at pladen delvist er indspillet i deres studie, og at de som enkeltpersoner er krediteret som musikere rundt omkring på albummet - dog ikke tracket Midt om natten... men det kan selvfølgelig være én af de to, der gemmer sig bag aliaset Erolff Linn...

Fed historie - tak for den!!!

Jeg kan dog ikke se, at der står noget særligt på den Wikipedia-side, jeg får frem om albummet...? Altså, der der er kun nogle lister med de forskellige navne - kan du linke til dét du taler om?

MANGE TAK :-)

Default avatar
RasmusJ
Medlem
Indlæg: 23
Sted: 5260

Indlæg af RasmusJ »

Det var så lidt :-) Det er nok den samme side vi har besøgt:https://www.google.com/url?sa=t&source= ... BgvO59biuW

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

indspillet på 24 spors Lyrec ;o) måske derfor den lyder så godt..... ps. båndmaskinen lever endnu, i bedste velgående, nyserviceret og FEDERE end den dag den forlod fabrikken, ifølge ham der har designet og bygget den !!!
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

der er Roland 808 og 909 på albummet.

Medlemsavatar
Kellermann
Forum Donator
Indlæg: 166
Sted: Virum

Indlæg af Kellermann »

Noget om det fantastiske ved reverb + gate.

Jeg postede denne video herinde på et tidspunkt. Den kan man altid se. Den handler om den karakteristiske 80'er lyd.

If you're gonna have a hit, you gotta make it fit, so they cut it down to 3:05.

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

SIDwave skrev:der er Roland 808 og 909 på albummet.
Det kan jeg ikke lige høre på nummeret "Midt om natten"... ?

Men muligvis på nogle af de andre numre - det har jeg ikke lige nærlyttet :-)

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

RasmusJ skrev:Blandt de medvirkede var desuden "Erolff Linn"
Mac Hine spiller trommer på Metal Fatigue albummet med Allan Holdsworth. :dollargrin:
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Nyt svar