Spørsmål omkring erfaring med salg af vinylplader

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Spørsmål omkring erfaring med salg af vinylplader

Indlæg af Jenkins »

Hej maskinister.

Er der nogen her inde der har erfaring med selv at udgive vinyler uden om labels ?

Tænker mere specifikt:

Hvor stort et oplag får i lavet ? 100stk? 250? 500? Mere?

Har ikke selv planer om at udgive vinyl men, er bare nysgerrig omkring det.

Kan se firmaer som f.eks. RpmRecords tager følgende priser

100stk = 8950 (89.5kr stk.)

250stk = 10975 (43.9kr stk.)

500stk = 16500kr (33kr stk)

(alle priser eksklusiv moms)

Og dette er som udgangspunkt i billigste produktion. Flere tilvalg af forskellig covers, farver, test presning osv tillægges og prisen ryger hurtigt højere op.

Kigger jeg så rundt omkring i diverse vinylshops koster en 12” ca mellem 10 - 14 Euro, altså 75 - 105kr (inklusive moms)

Tager vi udgangspunkt i midten, 250 styks, billigste cover etc. og en salgspris på 12 Euro lander jeg på flg:

Salgspris
12 Euro = 89.5kr - 25% = 67kr

pris for presse
44kr (rundet 1øre op)

fortjeneste

67kr - 44kr = 23kr. Stk


De giver et samlet overskud på 23x250 = 5750kr hvis man får solgt allesammen til en pris på 12 euro

Ud af det overskud kommer der så udgifter til evt. coverart, mix/mastering, går udfra de forskellige shops også skal have en procentdel af salg/indkøber af dig til indkøbspris, som vel er billigere end salgsprisen. Plus skattefar vel også gerne vil have en bid af kagen ( Er ikke selv 100% inde i moms og skattereglerne ! )

Så tilbage til hvor det startede :

Kan det i DK løbe rundt og skabe et overskud af at, få lave vinyl? Løber det lige rundt ? Eller ender det oftes ud i tab ?(Dårlig forretning), kom gerne med eksempler fra flere genre hvis i kan. Pop som elektronisk. Og gerne eventuelle personlige erfaringer

Håber ikke indlægget er blevet for rodet. Har gjort hvad jeg kunne for at holde det nogenlunde overskueligt :)

Bjørn

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Hvis du snakker om musik og økonomi, så tror at de flest små bands tjener mest på koncerter.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

bredal187 skrev:Hvis du snakker om musik og økonomi, så tror at de flest små bands tjener mest på koncerter.
Det er jeg klar over :)

Her tænker jeg ikke så meget over hvordan den samlede økonomi hænger sammen men, specifikt om man vil tabe penge på vinyl. Flere bands sælger jo oftes også vinyler som en del af deres mercendise og flere elektroniske genre som f.eks. techno bliver også udgivet på vinyl ved siden af streaming osv.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Fjeeeeeeernet
Senest rettet af Mike-air man 26. nov 2018 18:30, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Capture.JPG

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

En helt anden vinkel kan være at se det som en måde at komme ud - komme videre på. Et visitkort - en platform at bygge fanbase på. Og dermed er det en investering på samme fod som en guitar, en synthizeser - et backdrop til scenen osv. Så en del af ens promotion.

At pengene måske først kommer ind via de næste koncerter, fordi pladekøberne dukker op der osv.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

folk er flinke til at gøre dig udsolgt. på bandcamp

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Lille indspark. Jeg giver typisk mellem 150 og 200 kr for nye vinyler - oftere 200 end 150. Jeg synes dit priseksempel virker lavt, så mon ikke der potentielt er lidt elastik i regnestykket dér?

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Lige med RPM Records vil jeg være overordentligt forsigtig. Det er i praksis en videreførelse af Vinyltryk.dk som du selv kan læse om på trustpilot.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

Mike-air skrev:Umiddelbart lyder det som et salgsprognose-problem. Generelt er vinyl populært, kontra så meget andet man kan sølge som band.

Har ikke selv udgivet vinyl, men kan dele hvad min ven som driver label har fortalt mig. Det første oplæg de trykkede var vidst ikke på 500 stk., og der var de ret så nervøse for om det ville blive solgt alt sammen. Men han skabte sig et win-win mindset hvor han tog en lav risiko for at teste markedet (pengene var nogle han godt kunne undvære, og det var ikke en batch på 500 stk).

Efterfølgende er det gået over alt forventning; pladerne er solgt før de er færdigt pressede, eller ihvertfald går der ganske kort tid før de er solgt. Så det er den motivation jeg kan bidrage med her.

Når det så er sagt, så skal vi tilbage til økonomi, og følgende faktorer spiller særligt ind:
  • Distributionskanal (Sælger i blot til koncerter og via jeres webste vs. Videresalg til pladebutikker, onlinebutikker)
  • Markedets størrelse (Sønderjysk jødeharpe-jam vs. EDM)
  • Selve produktet (Er det en demoplade optaget i et badekar vs. ..... nævn selv faktorer korreleret med kvalitet)
Min anbefaling, uden selv at have stået i din situation, vil være at skabe et win-win scenarie for dig selv. Løbe en risiko du har det godt med, og se hvad der sker ved det. Min ven bruger andre distributører, og står selv kun får produktion of markedsføring.
Hvilken genre udgiver din kammerat ? :)

Og du har nok ret i det med man nok bare skal tro på det når man kaster sig ud i det !

Og tusinde tak for at sætte en model op i Excel . Ser dejligt overskueligt ud :)
Madelaire skrev:Lille indspark. Jeg giver typisk mellem 150 og 200 kr for nye vinyler - oftere 200 end 150. Jeg synes dit priseksempel virker lavt, så mon ikke der potentielt er lidt elastik i regnestykket dér?
Jeg har taget udgangspunkt i priserne på Hard Wax.

Hvor køber du dine vinyler henne ?
Graceville skrev:Lige med RPM Records vil jeg være overordentligt forsigtig. Det er i praksis en videreførelse af Vinyltryk.dk som du selv kan læse om på trustpilot.
Tak !

Ja de får ikke just gode anmelderser og glade kunder :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Fjeeeeeeernet
Senest rettet af Mike-air man 26. nov 2018 18:30, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

I det store hele tror jeg du skal se vinyler som en kundeservice (indtil et hvis punkt selvfølgelig - jo mere populært et band jo flere vinyler kan der selvsagt sælges). Hvis du kan sælge dem, fedt - hvis ikke så tryk dem mest hvis du synes de er fede at have.

Har du allerede en funktionel master så kan du bruge den, men du vil i hvert fald gerne have en grafiker indover til at udarbejde deliverables.

Tryk det beløb du tror du kan sælge + give væk :)
Det kan godt være det er proportionelt billigere at lave de 500 (det er altså rigtig mange vinyler), men hvis du brænder inde med de sidste 400, så har du tabt penge, ikke sparet penge. Kommer du af med de første 50/100 du trykker, kan du jo vurdere hvad du har prognose til at sælge.

Ang. firma har jeg hørt meget godt om https://nordsorecords.com/. De er nok lidt dyrere end det andet nævnt, men så kan du måske også få trykt mindre oplag, og de skulle virkelig have næse for kvalitet

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Der er altid en risiko for at de LP'er havner på loftet eller i kælderen til evig tid.
At få dem solgt kræver en god indsats.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg har hørt fra en pladesamler, at vinyl er et eminent isoleringsmateriale, så måske kan de tjene sig selv ind med tiden alligevel, hvis man monterer pladereolen på ydervæggen (den indvendige side).

Der skulle være et godt salg i vinylplader pt. og det der nok sælger er et helstøbt produkt, dvs. når coverart og indhold hænger sammen og musikken er god.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar