Højskolesange og andre salmer

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Højskolesange og andre salmer

Indlæg af mediumaevum »

1. Jeg har efterhånden fået opbygget en rimelig kollektion af mine egne salmemelodier/kompositioner, melodierne er i de gamle kirketonearter.
Bør jeg udgive dem som nodeark/midi? Tror i det kan bruges til noget somhelst, jeg ved nemlig ikke om man stadig tager imod nye salmemelodier på højskoler, kirker osv.?

2. Hvor kan jeg finde orkestrerede værker over allerede eksisterende kirke- og højskolesalmer? Jeg har ledt desperat på Youtube efter orkestrerede værker (gamle salmer) uden held. Jeg skal bruge det som inspiration for mine egne orkestreringer.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:Højskolesange og andre salmer
En højskolesang er ikke nødvendigvis en salme ;-)

Der skrives og udgives bestemt stadig nye salmer og højskolesange, også med nye melodier. Det er dog i høj grad bundet op på teksten. Så dit bedste bud vil være at komme til at hooke op med en tekstforfatter, og få et samarbejde med dem om at levere melodier til nogle af deres salmer. Alternativt kan du lade dem høre dine melodier, og tilbyde dem at de kan få lov at bruge dem til nyskrevne salmer og sange. Hvis der kommer færdige salmer/sange ud af det, så forvent at de kan blive registreret hos KODA med dig som komponist. Det vil nok være svært at få mere løn ud af det end dét - det er ikke et område med særlig mange penge i.

Jeg har selv to salmemelodier i cirkulation. Det kom i stand på den måde, at vi i min kirke skulle synge en nyere salme, hvor vi ikke kunne finde en god melodi ( = egnet til fællessangsbrug). Så jeg skrev en ny melodi til den. Efterfølgende skrev jeg en mail til forfatteren, for dels at lade ham høre melodien, dels at få hans tilladelse til at KODA-registrere den. Den efterfølgende samtale endte med at han bad mig lave endnu en melodi til en ny salme, som nu er udgivet i salme samlingen Lysets Utålmodighed. Og samtidig ved jeg også, at han sender min melodi videre, hvis der er folk der spørger ham om hvordan man kan synge den første salme jeg havde fat i.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
mediumaevum skrev:Højskolesange og andre salmer
En højskolesang er ikke nødvendigvis en salme ;-)

Der skrives og udgives bestemt stadig nye salmer og højskolesange, også med nye melodier. Det er dog i høj grad bundet op på teksten. Så dit bedste bud vil være at komme til at hooke op med en tekstforfatter, og få et samarbejde med dem om at levere melodier til nogle af deres salmer. Alternativt kan du lade dem høre dine melodier, og tilbyde dem at de kan få lov at bruge dem til nyskrevne salmer og sange. Hvis der kommer færdige salmer/sange ud af det, så forvent at de kan blive registreret hos KODA med dig som komponist. Det vil nok være svært at få mere løn ud af det end dét - det er ikke et område med særlig mange penge i.

Jeg har selv to salmemelodier i cirkulation. Det kom i stand på den måde, at vi i min kirke skulle synge en nyere salme, hvor vi ikke kunne finde en god melodi ( = egnet til fællessangsbrug). Så jeg skrev en ny melodi til den. Efterfølgende skrev jeg en mail til forfatteren, for dels at lade ham høre melodien, dels at få hans tilladelse til at KODA-registrere den. Den efterfølgende samtale endte med at han bad mig lave endnu en melodi til en ny salme, som nu er udgivet i salme samlingen Lysets Utålmodighed. Og samtidig ved jeg også, at han sender min melodi videre, hvis der er folk der spørger ham om hvordan man kan synge den første salme jeg havde fat i.
Hm... det giver så et par spørgsmål mere:

1. Jeg er ikke interesseret i at tjene penge på mine salmemelodier, og jeg ønsker ikke at være medlem af KODA pga. omkostninger (jeg går ud fra de kræver abonnement = omkostning for mig).

Kan jeg ikke bare nøjes med at figurere under mit kunstnernavn/youtubekanal, og fortsat bevare ophavsretten til mine melodier og arrangementer?

2. Hvordan får jeg højskoler til at bruge min melodi? Kontakter man dem bare eller...?
Er der mulighed for credit ved brug (henvisning til min youtubekanal)?

Det er sådan set den eneste "løn" jeg ønsker.

3. Hvis jeg nu bliver tekstforfatter til min egen melodi, hvad skal der da til før de vil bruge den på f.eks. højskoler?
Jeg mener, hvis jeg skal skrive en tekst, bliver den ikke religiøs, da jeg selv skal kunne stå inde for den.

4. Skal melodierne koralharmoniseres strikst efter reglerne (må der f.eks. ikke være parallelle kvinter i bassen)?

Medlemsavatar
Kellermann
Forum Donator
Indlæg: 166
Sted: Virum

Indlæg af Kellermann »

Din timing er sådan set god nok. 19. udgave af Højskolesangbogen er undervejs og udkommer i 2020. Du kan foreslå sange indtil 31. december.

https://www.hojskolesangbogen.dk/ny-hoe ... a-en-sang/
If you're gonna have a hit, you gotta make it fit, so they cut it down to 3:05.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:1. Jeg er ikke interesseret i at tjene penge på mine salmemelodier, og jeg ønsker ikke at være medlem af KODA pga. omkostninger (jeg går ud fra de kræver abonnement = omkostning for mig).
KODA tager et indmeldelsesgebyr på i omegnen af 5-600 kr. Derefter er du gratis medlem på livstid. Der er absolut ingen grund til ikke at være medlem. Udover at de giver dig penge når din musik afspilles offentligt, så varetager de også dine øvrige rettigheder som komponist. Se mere på www.koda.dk.
Kan jeg ikke bare nøjes med at figurere under mit kunstnernavn/youtubekanal, og fortsat bevare ophavsretten til mine melodier og arrangementer?
Vi har haft den her snak før; det er ikke farligt at være åben med hvem man er. I dette tilfælde vil det kun være til bøvl og besvær at insistere på anonymitet.
2. Hvordan får jeg højskoler til at bruge min melodi? Kontakter man dem bare eller...?
Er der mulighed for credit ved brug (henvisning til min youtubekanal)?
Vejen til højskoler vil først og fremmest være gennem højskolesangbogen. Hvis dine sange står der, så vil de blive brugt på en eller flere højskoler, afhængigt af hvor populære de bliver. Som Kellermann gør opmærksom på, så sidder der et udvalg og finder ud af hvilke sange der skal med i næste udgave netop nu. Det sker kun hvert 15.-20. år, så timingen er god, forudsat du ellers har materiale parat. Du kan foreslå dine sange her: https://www.hojskolesangbogen.dk/ny-hoe ... a-en-sang/
3. Hvis jeg nu bliver tekstforfatter til min egen melodi, hvad skal der da til før de vil bruge den på f.eks. højskoler?
Jeg mener, hvis jeg skal skrive en tekst, bliver den ikke religiøs, da jeg selv skal kunne stå inde for den.
Der står masser af sange i højskolesangbogen der ikke er religiøse. Heraf min kommentar i første post: "En højskolesang er ikke nødvendigvis en salme". Det der skal til er, at din sang er god nok til at sangbogsudvalget finder den værdig til at komme med. Konkurrencen er benhård ...
4. Skal melodierne koralharmoniseres strikst efter reglerne (må der f.eks. ikke være parallelle kvinter i bassen)?
Nej. Der står også moderne sange i højskolesangbogen, og de er arrangeret i stil med musikken fra den tid de er komponeret i. Så du finder også både pop, jazz, modernisme, nationalromantik og meget mere. Det gælder i øvrigt også i salmebogen.
(I øvrigt, for nu lige at rette en forståelsesfejl; reglen om parallelle kvinter i koralharmonisering gælder ikke kun i bassen - den gælder i hele arrangementet)

Hvis du foreslår sange til højskolesangbogen, så er det ikke et krav at du laver et klaverarrangement. Det vigtigste er at der er en god tekst og en god melodi. Det er sådan set rigeligt at sende teksten og melodien på noder m. becifringer, så vil redaktionsudvalget sørge for at lave et brugbart arrangement som kan spilles af en standard højskolelærer og synges af en standard højskoleelev. Hvis du selv har et forslag til klaverarrangementet, så send det endelig med. Men det er teksten og melodien der først og fremmest vil blive vurderet.

Det virker lidt som om du har en ret uddateret ide om hvad højskolesangbogen og salmebogen er for nogle størrelser. Jeg kan anbefale disse aldeles fremragende radioudsendelser for at få en ide om hvad det er for en bog her i 2018: https://www.dr.dk/radio/p2/sangenes-bla ... es-bla-bog.

Alt det her kan jo lede til den ide, at det er nemt, eller i hvert fald muligt, at få sange med i højskolesangbogen, også selv om man indtil nu "kun" har skrevet til skrivebordskuffen, og ikke har haft sine sange ude og prøve dem af som fællessange ude i virkeligheden. Det er også muligt i teorien, men det vil være højst usædvanligt at fuldstændigt ukendte sange af en hidtil ukendt sangskriver kommer med. Jeg giver det realistisk set ikke mange chancer (hvilket er en høflig måde at sige "ingen chance what so ever" ;-) ). Hvis du gerne vil have dine sange ind i fællessangsrepertoiret på f.eks. en højskole, men uden om højskolesangbogen, så er der nok ikke andet for end at komme ud af hulen, og henvende dig personligt på en højskole og vise forstanderen og/eller musiklæreren hvad du har lavet, og foreslå dem at bruge det til deres fællessang. De skal jo blive opmærksomme på dine sange på en eller anden måde ... jeg har i mine 15 år som højskolelærer og 30 år som sanger/organist i kirken dog aldrig været ude for at der er blevet taget sange på repertoiret ved personlig henvendelse fra en sangskriver. Vejen ind har i 99.9% af tilfældene været igennem udgivne sangbøger, med højskolesangbogen og salmebogen som de absolut primære kilder. Hvis der er blevet sunget sange der ikke står i en af de tilgængelige udgivne sangbøger, så er det sket på foranledning af et særligt ønske fra en elev på skolen eller en person i menigheden, der har haft en særlig grund. Det gælder f.eks. brugen af "Om lidt bliver her stille" ved begravelser, eller "Du kom med alt hvad der var dig" (som står i højskolesangbogen, men ikke i salmebogen) ved bryllupper i kirken.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

david mondrup skrev: Jeg har selv to salmemelodier i cirkulation. Det kom i stand på den måde, at vi i min kirke skulle synge en nyere salme, hvor vi ikke kunne finde en god melodi ( = egnet til fællessangsbrug). Så jeg skrev en ny melodi til den. Efterfølgende skrev jeg en mail til forfatteren, for dels at lade ham høre melodien, dels at få hans tilladelse til at KODA-registrere den. Den efterfølgende samtale endte med at han bad mig lave endnu en melodi til en ny salme, som nu er udgivet i salme samlingen Lysets Utålmodighed. Og samtidig ved jeg også, at han sender min melodi videre, hvis der er folk der spørger ham om hvordan man kan synge den første salme jeg havde fat i.
david mondrup skrev: ... jeg har i mine 15 år som højskolelærer og 30 år som sanger/organist i kirken ...
David jeg var ikke klar over, at du også var kirkeorganist og salmekomponist.

Jeg har for nylig komponeret en salmemelodi, som jeg synes hører hjemme i et kirke-univers. Hvor finder man mon en god tekst-forfatter til den slags, hvis man gerne vil have engelsk tekst? Jeg forsøgte mig lidt med Google for nogle uger siden, men jeg syntes ikke det førte til noget... Jeg kunne kun finde tekstforfattere til andre irrelevante musik-genrer. Jeg fik i det hele taget ikke lige indtrykket af, at en seriøs tekst-forfatter bare lige er noget man slår op på Google.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

… og når jeg nu alligevel er så heldig at have fat i en prof kirkeorganist her... :)

1. Hvis man spiller med kirkeorgel-lyd på keyboard (eller på MIDI-keyboard med lyd hentet fra VST-software eller lydmodul), hvordan så med orgel-bassen... På et rigtigt kirke-orgel så har man jo et pedal-sæt til bas. Svarer et kirkeorgels pedal-bas i princippet bare til, at jeg spiller langt ud mod venstre på mit keyboard, eller skal pedal-bassen på et orgel snarere betragtes som et selvstændigt bas-instrument der står separat i forhold til resten af orgelet? Håber jeg gør mig forståelig - ellers må jeg formulere mig om igen.

2. Når en kirkeorganist spiller bas på orgel-pedalerne, bliver de samme toner så også samtidig spillet med venstrehånden på tangenterne, eller er det kun med fødderne, at bas-melodien spilles?

3. Det engelske udtryk "hymns" - svarer det til, hvad vi på dansk ville kalde "salme-musik"?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Mr. Soundman skrev: 1.Svarer et kirkeorgels pedal-bas i princippet bare til, at jeg spiller langt ud mod venstre på mit keyboard, eller skal pedal-bassen på et orgel snarere betragtes som et selvstændigt bas-instrument der står separat i forhold til resten af orgelet?
Pedalerne har sit eget register, men kan kobles op til at spille på en eller flere manualer. Så svaret er: både og.
Mr. Soundman skrev: 2. Når en kirkeorganist spiller bas på orgel-pedalerne, bliver de samme toner så også samtidig spillet med venstrehånden på tangenterne, eller er det kun med fødderne, at bas-melodien spilles?
Kun i fødderne
Mr. Soundman skrev: 3. Det engelske udtryk "hymns" - svarer det til, hvad vi på dansk ville kalde "salme-musik"?
Hymn=hymne (lovprisning), psalm=salme (religiøs sang til gudstjeneste)

Hvis det ikke er svar nok, så laver vi en anden tråd :)
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mr. Soundman skrev:Jeg har for nylig komponeret en salmemelodi, som jeg synes hører hjemme i et kirke-univers. Hvor finder man mon en god tekst-forfatter til den slags, hvis man gerne vil have engelsk tekst? Jeg forsøgte mig lidt med Google for nogle uger siden, men jeg syntes ikke det førte til noget... Jeg kunne kun finde tekstforfattere til andre irrelevante musik-genrer. Jeg fik i det hele taget ikke lige indtrykket af, at en seriøs tekst-forfatter bare lige er noget man slår op på Google.
At du ikke lige kan google dig til en god tekstforfatter skyldes nok, at du, ligesom mediumaevum, angriber tingene fra den modsatte ende af hvad der er sædvane. Arbejdsgangen plejer at være at forfatteren skriver teksten først, og derefter får en komponist til at lave en melodi. Jeg har aldrig været ude for den modsatte rækkefølge i denne sammenhæng. Teksten ses som det klart vigtigste element i denne musiktradition, og det er altid der, skabelsen af værket starter. Det er ikke lige som toplining i popmusik, hvor produktionen og melodien kommer først, og så teksten derefter. Rækkefølgen er omvendt.

Hvis man gerne vil positionere sig til den slags opgaver handler det om det samme som indenfor så mange andre brancher. Networking, vise sit værd, få sig et navn. En del nyere salmer i salmebogen deler f.eks. melodi med en gammel salme, fordi forfatteren har formet sin tekst omkring en allerede eksisterende melodi. Det giver den oplagte chance for at bringe sig i spil, at man kan skrive en ny melodi til salmen, og derefter henvende sig til forfatteren og få vedkommendes reaktion. Med lidt held kan forfatteren lide din melodi. Med lidt mere held vil forfatteren bede dig skrive melodier til andre salmer. Med endnu mere held vil forfatteren anbefale dig videre i sit netværk af andre salmedigtere.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
Mr. Soundman skrev:Jeg har for nylig komponeret en salmemelodi, som jeg synes hører hjemme i et kirke-univers. Hvor finder man mon en god tekst-forfatter til den slags, hvis man gerne vil have engelsk tekst? Jeg forsøgte mig lidt med Google for nogle uger siden, men jeg syntes ikke det førte til noget... Jeg kunne kun finde tekstforfattere til andre irrelevante musik-genrer. Jeg fik i det hele taget ikke lige indtrykket af, at en seriøs tekst-forfatter bare lige er noget man slår op på Google.
At du ikke lige kan google dig til en god tekstforfatter skyldes nok, at du, ligesom mediumaevum, angriber tingene fra den modsatte ende af hvad der er sædvane. Arbejdsgangen plejer at være at forfatteren skriver teksten først, og derefter får en komponist til at lave en melodi. Jeg har aldrig været ude for den modsatte rækkefølge i denne sammenhæng. Teksten ses som det klart vigtigste element i denne musiktradition, og det er altid der, skabelsen af værket starter. Det er ikke lige som toplining i popmusik, hvor produktionen og melodien kommer først, og så teksten derefter. Rækkefølgen er omvendt.

Hvis man gerne vil positionere sig til den slags opgaver handler det om det samme som indenfor så mange andre brancher. Networking, vise sit værd, få sig et navn. En del nyere salmer i salmebogen deler f.eks. melodi med en gammel salme, fordi forfatteren har formet sin tekst omkring en allerede eksisterende melodi. Det giver den oplagte chance for at bringe sig i spil, at man kan skrive en ny melodi til salmen, og derefter henvende sig til forfatteren og få vedkommendes reaktion. Med lidt held kan forfatteren lide din melodi. Med lidt mere held vil forfatteren bede dig skrive melodier til andre salmer. Med endnu mere held vil forfatteren anbefale dig videre i sit netværk af andre salmedigtere.
Vil det sige, at jeg SKAL indsende tekst sammen med melodien, hvis jeg foreslår min melodi?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ja, det skal du. Den danske fællessangstradition er båret af teksten. Melodien er vigtig, men dog stadig sekundær i den sammenhæng.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

mediumaevum skrev:
david mondrup skrev:
Mr. Soundman skrev:Jeg har for nylig komponeret en salmemelodi, som jeg synes hører hjemme i et kirke-univers. Hvor finder man mon en god tekst-forfatter til den slags, hvis man gerne vil have engelsk tekst? Jeg forsøgte mig lidt med Google for nogle uger siden, men jeg syntes ikke det førte til noget... Jeg kunne kun finde tekstforfattere til andre irrelevante musik-genrer. Jeg fik i det hele taget ikke lige indtrykket af, at en seriøs tekst-forfatter bare lige er noget man slår op på Google.
At du ikke lige kan google dig til en god tekstforfatter skyldes nok, at du, ligesom mediumaevum, angriber tingene fra den modsatte ende af hvad der er sædvane. Arbejdsgangen plejer at være at forfatteren skriver teksten først, og derefter får en komponist til at lave en melodi. Jeg har aldrig været ude for den modsatte rækkefølge i denne sammenhæng. Teksten ses som det klart vigtigste element i denne musiktradition, og det er altid der, skabelsen af værket starter. Det er ikke lige som toplining i popmusik, hvor produktionen og melodien kommer først, og så teksten derefter. Rækkefølgen er omvendt.

Hvis man gerne vil positionere sig til den slags opgaver handler det om det samme som indenfor så mange andre brancher. Networking, vise sit værd, få sig et navn. En del nyere salmer i salmebogen deler f.eks. melodi med en gammel salme, fordi forfatteren har formet sin tekst omkring en allerede eksisterende melodi. Det giver den oplagte chance for at bringe sig i spil, at man kan skrive en ny melodi til salmen, og derefter henvende sig til forfatteren og få vedkommendes reaktion. Med lidt held kan forfatteren lide din melodi. Med lidt mere held vil forfatteren bede dig skrive melodier til andre salmer. Med endnu mere held vil forfatteren anbefale dig videre i sit netværk af andre salmedigtere.
Vil det sige, at jeg SKAL indsende tekst sammen med melodien, hvis jeg foreslår min melodi?
Ja.
Ellers ville det jo være en melodibog og ikke en sangbog.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg har aldrig været på en højskole hvor man samledes for at nynne melodier. Mange af dine spørgsmål til formatet kan du nok få opklaret ved at kigge i den nuværende højskolesangbog.
skriver noder

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

david mondrup skrev:
Mr. Soundman skrev:Jeg har for nylig komponeret en salmemelodi, som jeg synes hører hjemme i et kirke-univers. Hvor finder man mon en god tekst-forfatter til den slags, hvis man gerne vil have engelsk tekst? Jeg forsøgte mig lidt med Google for nogle uger siden, men jeg syntes ikke det førte til noget... Jeg kunne kun finde tekstforfattere til andre irrelevante musik-genrer. Jeg fik i det hele taget ikke lige indtrykket af, at en seriøs tekst-forfatter bare lige er noget man slår op på Google.
...
Hvis man gerne vil positionere sig til den slags opgaver handler det om det samme som indenfor så mange andre brancher. Networking, vise sit værd, få sig et navn. ...
Taget i betragtning at jeg, ud af mine ca. 60 halv-og helfærdige komponeringer, endnu kun har lavet 2 stk. salme-melodier, så tænker jeg, at det med networking og at skabe sig et navn på området, måske ikke vil være den rigtige løsning for mig i det her tilfælde. For det ville i så fald tage længere tid at komme nogen vejene, end jeg har tilbage i mit liv. Så jeg tror i stedet jeg vil satse på at gøre nogle rent instrumentale arrangementer ud af de få salme-komponeringer, som det drejer sig om.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

...med hensyn til det med at "komme ud" med salme-melodi-komponeringer, kunne det mon så være en idé at alliere sig med en publisher?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mr. Soundman skrev:...med hensyn til det med at "komme ud" med salme-melodi-komponeringer, kunne det mon så være en idé at alliere sig med en publisher?
Muligvis. Jeg ved det faktisk ikke. For mig er det også i den grad en nebengesjæft, hvor jeg så har været så heldig allerede at være i nogle netværkskredse hvor det viste sig relativt nemt at få kontakt til folk der kunne hjælpe mig til at få mine få melodier ud at virke i en lille del af virkeligheden.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Med det rette forlag, kunne det godt tænkes at være en mulighed. Tænker man i hvert fald skal have skrevet en del som man kan præsentere dem for.
skriver noder

Nyt svar