Hjælp til at læse royalty statement

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Sjuft
Medlem
Indlæg: 15

Hjælp til at læse royalty statement

Indlæg af Sjuft »

Jeg sidder med et royalty statement fra et label, men har et par spørgsmål til at forstå helt præcist hvad de forskellige tal betyder.

Er der nogle herinde som vil kigge på det, og efterfølgende har tid til at svare på et par korte spørgsmål? (Tænker ikke det er en god idé bare at uploade det)

Det er ret kort, så tar maks 10 min.

Mvh Sjuft

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sure, men kan du ikke evt. bare skrive begreberne ind her uden at vise det hele?

Default avatar
Sjuft
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af Sjuft »

Det var selvfølgelig en mulighed. De kommer her:

Royalties Earned - Går jeg ud fra bare er total indtjening fra streaming og downloads?

Production Costs (Share) - ???
Production Costs (100%) - Disse er vel udgifter? Men kan ikke helt lure hvad forskellen er på share og 100%?

Costs (Contract Share) (kr. 10.000 * 50,00%) - Forstår jeg ikke

Sub (Royalty ‐ Costs) (kr. 12.775 ‐ kr. 10.000) - Er med på det er et udregnet tal. Men hvad menes der med sub royalty?

Sub ((Royalty ‐ Costs) ‐ Cuts) - ????

Un‐recouped Advance from last statement - ????

Advance ‐ Recouped this statement - ????

Advance ‐ Un‐recouped to next statement - ???

Sub (kr. ‐22.537 + kr. 0) - ???

Royalty This Statement (kr. 0 ‐ kr. 0) - ???

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ligner noget disco:wax

Har du skrevet alle tallene ind? Umiddelbart mangler der nogle tal. Hvor kommer de 12.775 kr. fra? Er det de royalties der er opgjort på de efterfølgende sider i statementet?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sjuft skrev: Royalties Earned - Går jeg ud fra bare er total indtjening fra streaming og downloads?
Ja og fra evt. fysisk salg, men med sidstnævnte bør der også medfølge en detaljeret beskrivelse af evt. returns og rabatter.
Production Costs (Share) - ???
Production Costs (100%) - Disse er vel udgifter? Men kan ikke helt lure hvad forskellen er på share og 100%?
Umiddelbart ligner det to forskellige typer af måde at beregne udgifter på, dvs. du enten har med delvis dækning af udgifter eller fuld recoupment af produktionsudgifter før beregning.
Costs (Contract Share) (kr. 10.000 * 50,00%) - Forstår jeg ikke
Umiddelbart ligner det at I har et 50/50 split og produktionsudgiften er 10.000 kr.
Sub (Royalty ‐ Costs) (kr. 12.775 ‐ kr. 10.000) - Er med på det er et udregnet tal. Men hvad menes der med sub royalty?

Sub ((Royalty ‐ Costs) ‐ Cuts) - ????
Subtotal, ikke sub royalty.

Men jeg forstår ikke hvorfor der fratrækkes 10.000 kr. i stedet for 5.000 kr. Enten er det forkert skrevet eller også er det en fejl.

Jeg går ud fra at de 12.775 er den optjente royalty på dette statement, selvom det ikke nævnes andre steder.
Un‐recouped Advance from last statement - ????

Advance ‐ Recouped this statement - ????

Advance ‐ Un‐recouped to next statement - ???
Hvis du har fået udbetalt forskud der skal recoupes først. Det har du så ikke.
Sub (kr. ‐22.537 + kr. 0) - ???

Royalty This Statement (kr. 0 ‐ kr. 0) - ???
Her knækker filmen for mig, da jeg ville forvente at der stod et plus til dig på 7.775 kr.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Det er nok fordi der er udgifter i productions costs vi ikke kan se. tror OP med '????' har anonymiseret det.

Umiddelbart ligner det at der er et forskud på ca. 25.000 der er ved at blive recoupet (-22.537 i den sidste subtotal minus de 2.775 i indtjente royalties (12775 minus produktion).


ps.:
Jeg får en meget lignende statement, og der fremgår udgifter jeg deler (først 1/3 imellem et band af tre, og så 50-50 med pladeselskabet; altså 16.66 % for mig personligt) i production costs (100%), hvilket får mig til at undre mig over hvad 'shared' bliver brugt til :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

mixolydisk skrev:Det er nok fordi der er udgifter i productions costs vi ikke kan se. tror OP med '????' har anonymiseret det.
Ja ok, så bliver det jo svært at beregne ;-)
Umiddelbart ligner det at der er et forskud på ca. 25.000 der er ved at blive recoupet (-22.537 i den sidste subtotal minus de 2.775 i indtjente royalties (12775 minus produktion).
Godt gæt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sjuft, du ringer bare ind til Anders Christensen på d:w så hjælper han dig gerne gennem dit statement. Har lige talt med ham.

Default avatar
Sjuft
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af Sjuft »

Tak for hjælpen alle sammen. Holger jeg har lige sendt dig en besked :)

Default avatar
Sjuft
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af Sjuft »

Tak for hjælpen so far. Jeg er blevet væsentligt klogere.
MEN, jeg kan stadig ikke helt få det til at hænge sammen. På spotify har vi samlet 4.038.000 streams
Summen af indtægter fra vores statements udgør 51.706kr.
Altså gir det kun 0,0128kr på stream. Og det er hvis vi udelukkende regner spotify streams. Kan det virkelig passe? Jeg syntes jeg hører til på både 4 og 7 ører pr stream.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sjuft skrev: Altså gir det kun 0,0128kr på stream. Og det er hvis vi udelukkende regner spotify streams. Kan det virkelig passe? Jeg syntes jeg hører til på både 4 og 7 ører pr stream.
Ja, det lyder rigtigt. Det præcise beløb afhænger af jeres procentsats og deductions i aftalen.

Hvis din deal er 50/50 minus omkostninger, så er 0,0128 DKK pr. stream realistisk, da det svarer til ca. 43% af indtægten (0,03 DKK divideret med 0,0128 DKK minus omkostninger).

Se nedenstående. Det er hverken 4 eller 7 øre fra Spotify, men ca. 3 øre til pladeselskabet - ikke artisten/produceren.

Andre services har lidt højere rates, andre meget, meget lavere eller ingenting (YouTube). Men tallet ser korrekt ud som et gennemsnit.

Der burde desuden komme ca. 40.000 kr. fra NCB til deling mellem ophavsrettighedshaverne til kompositionen, minus evt. forlagsandel. Som du nok ved kommer disse penge ofte stærkt forsinket, især hvis udlandet er involveret. Nogle gange årevis efter.

Spotify > Licens for masterrettigheder til pladeselskab
Ca. 0,03 DKK pr. stream

Kilde:
Gennemsnitsudbetaling pr. stream i følge Universal Music Danmark (2018)

Beregningsgrundlag:
Spotify har ca. 170 mio. brugere, heraf 75 mio. premiumkonti (Kilde: Spotifys kvartalsregnskab Q1 2018). Gennemsnitsudbetalingen er afhængig af antallet af premiumkonti kontra gratisbrugere, dvs. udbetalingen falder hvis det forholdsmæssige antal af gratisbrugere stiger.

Af den licens som Spotify betaler til master owneren betales kun en mindre del videre til artisterne og producerne af et nummer, typisk 10-15% til artisten og 3-5% til produceren.

Dvs. af de 0,03 DKK er sender pladeselskabet typisk mellem 0,003 DKK - 0,0045 DKK videre til artisten pr. stream og mellem 0,0009 DKK og 0,0015 DKK til produceren.

Det er dog før interne deductions i hhv. artist- og produceraftalen med selskabet, som kan være op til 50% før reel udbetaling. Dvs. en artist kan risikere at få udbetalt mellem blot 0,0015 DKK - 0,00225 DKK pr. stream og produceren mellem blot 0,00045 DKK og 0,00075 DKK. Derefter kommer skat.

Heri er ikke medregnet regnskabssvind i pladeselskabets favør, typisk op til 5% regnskabssvind hos major labels. Kilde: Immaterialadvokat Donald S. Passman samt det faktum, at de fleste større pladekontrakter opererer med op til 5% fejlmargin i selskabets favør før omkostningerne til en artist- eller producerforespurgt royaltyrevision dækkes af selskabet selv.

For en million streams på Spotify vil en artist typisk få udbetalt mellem 1.500 DKK og 4.500 DKK før skat afhængig af procentsats og deductions. Er der flere artister skal beløbet deles mellem dem. Er der en manager skal der typisk videreafregnes 25% af det udbetalte beløb.

For en million streams på Spotify vil en producer typisk få udbetalt mellem 450 DKK og 1.500 DKK før skat afhængig af procentsats og deductions. Er der flere producere skal beløbet deles mellem dem. Er der en manager skal der typisk videreafregnes 25% af det udbetalte beløb.

Spotify > Mekanisk copyright (ophavsrettighedsvederlag til sangskrivere)
Ca. 0,01 DKK pr. stream

Kilde:
Gennemsnitsudbetaling pr. stream i følge Warner/Chappell Music Danmark (2018)

Beregningsgrundlag:
Spotify har ca. 170 mio. brugere, heraf 75 mio. premiumkonti (Kilde: Spotifys kvartalsregnskab Q1 2018). Gennemsnitsudbetalingen er afhængig af antallet af premiumkonti kontra gratisbrugere, dvs. udbetalingen falder hvis det forholdsmæssige antal af gratisbrugere stiger.

De fleste professionelle sangskrivere har en forlagsaftale, som typisk tager 50% af de udlandske indtægter og 25% af de danske indtægter, dvs. de udbetalte tal skal typisk halveres. Er der indgået en subpublishing aftale kan beregningsgrundlaget være endnu dårligere, såfremt aftalen ikke beregnes "ved kilden", dvs. man får procenter af procenter.

En kommerciel popsang har gennemsnitlig 4 sangskrivere tilknyttet, dvs. tallet skal yderligere typisk divideres med 4.

En professionel co-writer på en typisk popsang vil derfor modtage ca. 1.250 DKK for 1 million streams.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Slightly OT. Nu er det mange år siden jeg havde regnskab på handelsskolen - men hvad præcis dækker begrebet "regnskabssvind"?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tilføj et "-el" i slutningen og du har dit svar. ;-)

Officielt dækker konceptet over tastefejl eller andre "hændelige" fejl i beregningsgrundlaget. Bare sjovt afvigelsen altid lander lige under de typisk 5%, der er specificeret som grænsen for hvornår pladeselskabet skal betale revisionsomkostningerne ved en gennemgang.

Det er dog min erfaring at der svindles i langt højere grad, men på måder der er meget svære at opdage og bevise. Nu er disco:wax nævnt her og dem vil jeg dog sige jeg kun har gode erfaringer med personligt.

Default avatar
Sjuft
Medlem
Indlæg: 15

Indlæg af Sjuft »

Holger skrev:
Sjuft skrev: Altså gir det kun 0,0128kr på stream. Og det er hvis vi udelukkende regner spotify streams. Kan det virkelig passe? Jeg syntes jeg hører til på både 4 og 7 ører pr stream.
Ja, det lyder rigtigt. Det præcise beløb afhænger af jeres procentsats og deductions i aftalen....

- lang klog post om streaming indtægter
Tak endnu engang for et fyldestgørende svar Holger.

Når der på statement står "Royalties earned" er det så før eller efter der er trukket fra?
Vi har selv stået for produktion osv så der burde vel ikke være andre der skal have en bid af kagen udover label, som vi rigtigt nok har en 50/50 deal med.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Royalties Earned er før eventuelle omkostninger, som er de følgende linjer.
I bilagene til dit statement bør der være en opgørelse over platform og antal afspilninger, så kan du se om det er 4 millioner streams der er afregnet for, eller potentielt mindre.

Vær opmærksom på at dit statement nok dækker Q1-Q2, så streams lavet juli og frem tæller ikke med (ej heller streams før januar selvfølgelig)

Jeg ville helt klart mene at 4 millioner streams burde give et højere beløb end 100k (Hvis de 50k i lægger sammen er jeres samlede royalties earned - altså før deductions, svind eller andet)

Nyt svar