Hjælp til at læse royalty statement

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Sjuft
Kaffedreng
Kaffedreng

Hjælp til at læse royalty statement

Indlæg Skrevet: 1. okt 2018, 11:25

Jeg sidder med et royalty statement fra et label, men har et par spørgsmål til at forstå helt præcist hvad de forskellige tal betyder.

Er der nogle herinde som vil kigge på det, og efterfølgende har tid til at svare på et par korte spørgsmål? (Tænker ikke det er en god idé bare at uploade det)

Det er ret kort, så tar maks 10 min.

Mvh Sjuft
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Hjælp til at læse royalty statement

Indlæg Skrevet: 1. okt 2018, 11:34

Sure, men kan du ikke evt. bare skrive begreberne ind her uden at vise det hele?
Sjuft
Kaffedreng
Kaffedreng

Indlæg Skrevet: 1. okt 2018, 11:46

Det var selvfølgelig en mulighed. De kommer her:

Royalties Earned - Går jeg ud fra bare er total indtjening fra streaming og downloads?

Production Costs (Share) - ???
Production Costs (100%) - Disse er vel udgifter? Men kan ikke helt lure hvad forskellen er på share og 100%?

Costs (Contract Share) (kr. 10.000 * 50,00%) - Forstår jeg ikke

Sub (Royalty ‐ Costs) (kr. 12.775 ‐ kr. 10.000) - Er med på det er et udregnet tal. Men hvad menes der med sub royalty?

Sub ((Royalty ‐ Costs) ‐ Cuts) - ????

Un‐recouped Advance from last statement - ????

Advance ‐ Recouped this statement - ????

Advance ‐ Un‐recouped to next statement - ???

Sub (kr. ‐22.537 + kr. 0) - ???

Royalty This Statement (kr. 0 ‐ kr. 0) - ???
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 1. okt 2018, 12:20

Ligner noget disco:wax

Har du skrevet alle tallene ind? Umiddelbart mangler der nogle tal. Hvor kommer de 12.775 kr. fra? Er det de royalties der er opgjort på de efterfølgende sider i statementet?
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 1. okt 2018, 12:32

Sjuft skrev:Royalties Earned - Går jeg ud fra bare er total indtjening fra streaming og downloads?

Ja og fra evt. fysisk salg, men med sidstnævnte bør der også medfølge en detaljeret beskrivelse af evt. returns og rabatter.

Production Costs (Share) - ???
Production Costs (100%) - Disse er vel udgifter? Men kan ikke helt lure hvad forskellen er på share og 100%?

Umiddelbart ligner det to forskellige typer af måde at beregne udgifter på, dvs. du enten har med delvis dækning af udgifter eller fuld recoupment af produktionsudgifter før beregning.

Costs (Contract Share) (kr. 10.000 * 50,00%) - Forstår jeg ikke

Umiddelbart ligner det at I har et 50/50 split og produktionsudgiften er 10.000 kr.

Sub (Royalty ‐ Costs) (kr. 12.775 ‐ kr. 10.000) - Er med på det er et udregnet tal. Men hvad menes der med sub royalty?

Sub ((Royalty ‐ Costs) ‐ Cuts) - ????

Subtotal, ikke sub royalty.

Men jeg forstår ikke hvorfor der fratrækkes 10.000 kr. i stedet for 5.000 kr. Enten er det forkert skrevet eller også er det en fejl.

Jeg går ud fra at de 12.775 er den optjente royalty på dette statement, selvom det ikke nævnes andre steder.

Un‐recouped Advance from last statement - ????

Advance ‐ Recouped this statement - ????

Advance ‐ Un‐recouped to next statement - ???

Hvis du har fået udbetalt forskud der skal recoupes først. Det har du så ikke.

Sub (kr. ‐22.537 + kr. 0) - ???

Royalty This Statement (kr. 0 ‐ kr. 0) - ???

Her knækker filmen for mig, da jeg ville forvente at der stod et plus til dig på 7.775 kr.
mixolydisk
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 1. okt 2018, 12:58

Det er nok fordi der er udgifter i productions costs vi ikke kan se. tror OP med '????' har anonymiseret det.

Umiddelbart ligner det at der er et forskud på ca. 25.000 der er ved at blive recoupet (-22.537 i den sidste subtotal minus de 2.775 i indtjente royalties (12775 minus produktion).

ps.:
Jeg får en meget lignende statement, og der fremgår udgifter jeg deler (først 1/3 imellem et band af tre, og så 50-50 med pladeselskabet; altså 16.66 % for mig personligt) i production costs (100%), hvilket får mig til at undre mig over hvad 'shared' bliver brugt til :)
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 1. okt 2018, 13:02

mixolydisk skrev:Det er nok fordi der er udgifter i productions costs vi ikke kan se. tror OP med '????' har anonymiseret det.

Ja ok, så bliver det jo svært at beregne ;-)

Umiddelbart ligner det at der er et forskud på ca. 25.000 der er ved at blive recoupet (-22.537 i den sidste subtotal minus de 2.775 i indtjente royalties (12775 minus produktion).

Godt gæt.
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 1. okt 2018, 13:52

Sjuft, du ringer bare ind til Anders Christensen på d:w så hjælper han dig gerne gennem dit statement. Har lige talt med ham.
Sjuft
Kaffedreng
Kaffedreng

Indlæg Skrevet: 1. okt 2018, 21:24

Tak for hjælpen alle sammen. Holger jeg har lige sendt dig en besked :)

Tilbage til "Branche & Teori"