Jóhann Jóhannsson - Sicario OST - rytmisk distortion

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Jóhann Jóhannsson - Sicario OST - rytmisk distortion

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har Jóhann mon udtalt sig om noget af teknikken bag hans mesterlige soundtrack til Sicario?
Jeg er egenligt primært interesseret i at vide lidt om processen til den der overdrevne og rytmiske distortion - kan høres i The Beast, Surveillance, Tunnel Music, muligvis flere.
Det rytmiske lyder for mig som om der er sat en compressor på der virkelig pumper, men det kan vel ikke kun være den der giver den hidsige lyd. Derudover er der gang i flere fadere inde i kæden for at styre graden af distortion.

Surveillance er måske det mest hidsige eksempel, men har dog ikke så meget af samspillet med det dybe streng-instrument:



Tunnel Music:




Links til skrevne interviews, videoer m.m. kom glad. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har lidt idéer til hvordan jeg kan lave noget lignende ITB. Plugins jeg kommer til at tænke på er SoundToys Devil Loc Deluxe (release fast/slow giver mulighed for fed pump), UAD 1176, div. guitar-pedal distortions.
Udover at den ikke har speciel indbygget farvelade og smadder, kunne jeg godt finde på at hive Fabfilter Pro-C 2 med ind et sted i kæden, for at få ekstern sidechain pump til yderligere rytmik. Dog kan man nok lave noget lignende med en volume/envelope shaper lignende Cableguys, Polyverse Gatekeeper m.fl. På den måde kan der også laves flere nuancer i efterfølgende distortion, når der kommer lavere niveau ind i kæden.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg ville gætte på at det er et tungt skramlet beat med en storetromme kun på 1-slaget, og så rumklang på det, og så distortion efter rumklangen. Og så er man sikkert nødt til at sidde og tweake niveauerne og EQ på beatet i forhold til indstillingen af den der distortion ret meget for lige at ramme det rigtige sweet spot. Og det skal være den helt rigtige distortion.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja rumklang var også en god idé. Men det skal godt nok tæmmes, eksempelvis med en sidechained gate e.l.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Med mine ny-erhvervede 8Dio trommer under armen, har jeg fået givet det et skud. Har ikke lyttet Sicario soundtracket for nyligt, og intentionen er også kun at blive inspireret. Det automation jeg har lavet er ikke "inde i" selve kæden, men 2 inserts på det samlede gruppespor. Er der interesse for det kan jeg måske lave en video eller andet, for at forklare mere om processen.

Her et soundcloud link med download mulighed. Det er relativt dynamisk, men det bliver dog ikke vanvittigt højt mod slutningen.

[soundcloud][/soundcloud]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan opnå den effekt helt uden comp ved blot at have en meget høj fx 20 hz impuls de steder ind i soft clipper eller limiter.

Det modulerer det samlede signal præcis sådan.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak for tippet, det vil jeg prøve. Skal der så lowcuttes efterfølgende?
Jeg skal også ha' fundet den patch frem jeg lavede med Glitchmachines Quadrant. Den har nogle matematiske moduler, som lød til at stoppe med at sende lyd igennem når de fik for meget input.
Til de interesserede står mere om det herfra og frem, dog ikke noget specielt konkret:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=662605#p662605

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis du low cutter bagefter skal du lige have 2-3 dB headroom, da det ca. er hvad det “popper” op bagefter

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lige for at følge op, nu jeg havde tiden til det, så ligner det at det er Mult outputs på Mult/Div modulet man skal bruge for at choke Quadrant.

Dog er min patch mere kompleks end bare et Mult modul - Patch gennemgang følger:

Mult'en ganger med signalet fra O1 (output 1) i Mono Gainer plugin. Mono Gainer får venstre kanal ind på I2, og Output fra FM O1 ind på I1. O2 fra Mono Gainer går op i FM Mod ind på FM oscillatoren, så her et "feedback loop".
Fra Mult ind i første VCA nederst venstre, VCA'en styres af Inverteret udgang på Envelope Follower.
Første VCA outputter til Stereo Mixer og 2. VCA, nederst højre.
Stereo Mixer mixer derfor signal mellem de to VCA'er, hovedvægt er på input par 1, dvs. signal fra første VCA.
VCA 2 gain styres af Noise, White noise output.

Her er demo af det, inklusiv tags af forskellig gain:


Billede af patchen i fuld opløsning:
http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=24747


Og embed:
quadrant pic til sc.png
quadrant pic til sc.png (406.13 KiB) Vist 326 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Hvis du low cutter bagefter skal du lige have 2-3 dB headroom, da det ca. er hvad det “popper” op bagefter
Svaret må være kommet imens jeg skrev den næste post. Tak jeg glor på det. :)

Nyt svar