Jóhann Jóhannsson - Sicario OST - rytmisk distortion

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Jóhann Jóhannsson - Sicario OST - rytmisk distortion

Indlæg Skrevet: 28. sep 2018, 16:02

Har Jóhann mon udtalt sig om noget af teknikken bag hans mesterlige soundtrack til Sicario?
Jeg er egenligt primært interesseret i at vide lidt om processen til den der overdrevne og rytmiske distortion - kan høres i The Beast, Surveillance, Tunnel Music, muligvis flere.
Det rytmiske lyder for mig som om der er sat en compressor på der virkelig pumper, men det kan vel ikke kun være den der giver den hidsige lyd. Derudover er der gang i flere fadere inde i kæden for at styre graden af distortion.

Surveillance er måske det mest hidsige eksempel, men har dog ikke så meget af samspillet med det dybe streng-instrument:

Tunnel Music:

Links til skrevne interviews, videoer m.m. kom glad. :)
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Re: Jóhann Jóhannsson - Sicario OST - rytmisk distortion

Indlæg Skrevet: 28. sep 2018, 16:06

Jeg har lidt idéer til hvordan jeg kan lave noget lignende ITB. Plugins jeg kommer til at tænke på er SoundToys Devil Loc Deluxe (release fast/slow giver mulighed for fed pump), UAD 1176, div. guitar-pedal distortions.
Udover at den ikke har speciel indbygget farvelade og smadder, kunne jeg godt finde på at hive Fabfilter Pro-C 2 med ind et sted i kæden, for at få ekstern sidechain pump til yderligere rytmik. Dog kan man nok lave noget lignende med en volume/envelope shaper lignende Cableguys, Polyverse Gatekeeper m.fl. På den måde kan der også laves flere nuancer i efterfølgende distortion, når der kommer lavere niveau ind i kæden.
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 28. sep 2018, 17:00

Jeg ville gætte på at det er et tungt skramlet beat med en storetromme kun på 1-slaget, og så rumklang på det, og så distortion efter rumklangen. Og så er man sikkert nødt til at sidde og tweake niveauerne og EQ på beatet i forhold til indstillingen af den der distortion ret meget for lige at ramme det rigtige sweet spot. Og det skal være den helt rigtige distortion.
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 28. sep 2018, 17:04

Ja rumklang var også en god idé. Men det skal godt nok tæmmes, eksempelvis med en sidechained gate e.l.

Tilbage til "Branche & Teori"