Jeg forstår ikke dissonans (i min egen produktion)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Jeg forstår ikke dissonans (i min egen produktion)

Indlæg af donnievandango »

I lyset af tidligere diskussion omkring dissonans, har jeg lige et hurtigt og meget dumt musikteoretisk spørgsmål.

Jeg fandt et gammelt beat her i weekenden, så jeg købte 6 øl, bankede noget rust af, og begyndte at rappe på det.

Mit problem er således at jeg var/er stensikker på at den kører i C minor, men det er ligesom om at der er noget der ikke passede. Jeg kan nu se at der i den 1 akkord har sneget sig en B tone ind??? Og ved godt den ikke hører hjemme i en C minor skala, men "problemet" er at det lyder megafedt.

Jeg er således i tvivl om mit beat overhovedet kører i C minor, men jeg kan ikke få resten af tonerne til at passe i andet (bortset fra B tonen)..

Er der en eller anden minor skala jeg har overset, eller?? Jeg sidder lige på job, så jeg skal nok ligge beatet op når jeg kommer hjem, hvis det ikke giver mening på det foreliggende grundlag:)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

B (altså den hvide tangent) er ledetonen i C mol (minoriteter) og forekommer på i den harmoniske og melodiske molskala. Den er derfor tertsen i C mols dominant (G dur) og bruges også som maj7 på C mol akkorden.

Hvis det ikke giver mening, kan du prøve lige at poste et klip.
skriver noder

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev:B (altså den hvide tangent) er ledetonen i C mol (minoriteter)...
/off topic

Minoriteter? Er det fordi C mol er så sjældent brugt? Eller er det et offer for auto-correct (minor)? :-)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Haha!! Det var autocorrect :) mener selvfølgelig mineretter.
skriver noder

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Hey Bryla

Mange tusinde tak:) Jeg kan huske da jeg lavede beatet at jeg sad og plingede det ind og det lød godt, men jeg kan overhovedet ikke huske hvad jeg tænkte af skala osv.

Hvis vi så siger at min sang kører i C minor, og jeg bruge f.eks. en arp hvori der indgår elementer fra den harmoniske og melodiske, så kan det rykke så meget ved mit lydbillede at det kan lyde mærkeligt at køre f.eks. en pentaton skala ind over? Det er bare som at det lyder mærkelig når jeg prøver at topline med en melodi:)

100000000000000000 tak, jeg poster et klip når jeg kommer hjem <3 Så giver det måske mere mening

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

C harmonisk mol: C D Eb F G Ab B
C melodisk mol: C D Eb F G A B

Den rene C mol pentaton 'strider' mod begge disse, men du kan bruge D mol pentaton for at få lyden af den melodiske skala. Du kan også bruge A molblues skalaen (uden E) for samme effekt.

I den retning kan man også se om D molblues-skalaen (med eller uden A) kan lege med lyden af harmonisk og melodisk mol. Lige sådan kan F molblues-skalaen (uden Bb) give dig lyden af harmonisk mol.

Det er ikke sikkert, det er det du leder efter. Det kan være, det bare er en Cmol/maj7(9) akkord der står for sig selv (tænk James Bond-akkorden med twang) mere end det reelt er lyden af en decideret skala, du er ude efter.
skriver noder

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Damn Bryla, du er i sandhed et unikum, mange tusinde tak:)

Nu endte jeg på Odense Stadion I går, og nåede ikke at sende beatet, men jeg tror det giver mening nu. Jeg er dog imponeret over hvor meget frihed der kommer med en så stor teoretisk viden. DET VIL JEG OGSÅ KUNNE:)

tusinde mange tak

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Velbekomme!

Det kommer lige så stille, når man bliver ved med at lege med det. Især de her "hullede blues-skalaer" kan bruges til mange forskellige ting. Ligesom du på en ren C-mol kan bruge både C-mol pentaton og G-mol pentaton til at tegne forskellige farver, kan man lege med 'superimposition' af forskellige skalaer og forskellige akkorder. Kan man det i én toneart, handler det i høj grad om at kunne det teknisk i et par andre tonearter, så man vænner sig til virkningen af det.
skriver noder

Nyt svar