Dissonans i moderne kompositioner
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Dissonans i moderne kompositioner
Hvordan kan det være, at moderne koralkomposition, inden for klassisk musik eller instrumentalmusik gør så flittig brug af dissonans?
F.eks. E+F i en akkord? In min verden lyder det forfærdeligt, og jeg synes det ruinerer en på alle andre områder flot komposition.
Palestrina, Dufay, Des-Prez mfl. brugte også dissonans, men det var ikke så gennemtrængende som i moderne kompositioner.
Som hovederegel bruger jeg selv mindst én halvtone imellem hver tone i en akkord. Som absolutte minimum.
F.eks. E+F i en akkord? In min verden lyder det forfærdeligt, og jeg synes det ruinerer en på alle andre områder flot komposition.
Palestrina, Dufay, Des-Prez mfl. brugte også dissonans, men det var ikke så gennemtrængende som i moderne kompositioner.
Som hovederegel bruger jeg selv mindst én halvtone imellem hver tone i en akkord. Som absolutte minimum.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Du kan altså ikke lide lyden af f.eks en Cadd11?
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Fordi os der gør brug af det ikke er enige med dig i din bedømmelse. Det er jo en smagssag - jeg synes (som du jo også selv har hørt) at det er et virkelig godt redskab at have i værktøjsskuffen. Publikums ører har desuden udviklet sig så meget siden renæssancen, at man i dag ikke får en automatrespons om at det lyder falsk eller dårligt når toner støder sammen eller spænder ift. harmonikken. Langt de fleste lyttere tænker ikke over det, men er i stand til at påskønne den skønhed som komponisten intenderer, også i de dissonerende toner. Det er simpelthen ikke et issue for langt de fleste.mediumaevum skrev:Hvordan kan det være, at moderne koralkomposition, inden for klassisk musik eller instrumentalmusik gør så flittig brug af dissonans?
F.eks. E+F i en akkord? In min verden lyder det forfærdeligt ...
Endelig er der jo også den æstetiske overvejelse, at musik (lige som al anden kunst) ikke behøver at være smukt.
Lige præcis den har jeg så for det meste lidt svært ved at få til at gå op på en pæn måde. Med mindre du udelader tertsen, hvorved det jo bliver til en Csus4.SustainerPlayer skrev:Du kan altså ikke lide lyden af f.eks en Cadd11?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
FTFYSmittefar skrev:Ingen guitarister kan lide en Cadd11
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Nej - jeg synes den lyder fint på klaver. Den er rædselsfuld på guitar - specielt i de små bånd.
Og det var nu også mere om det er E+F i en minor second-agtig ting eller med spredning på (sorry kender ikke de rette udtryk her) som i en Cadd11 OP mente (eller begge dele).
Så du synes, den første akkord her [soundcloud][/soundcloud] lyder forfærdelig, fordi den har et E og F samtidig? Det må du selvfølgelig godt synes, jeg er bare rygende uenig. Jeg synes den er smuk.
Om det så er en voicing af en Cadd11 eller en Fmaj/sus2 kan være en anden diskussion, men jeg har da før med held voicet den meget forskelligt. Sidder faktisk lige nu med et stykke, hvor Aadd11 er en gennemgående akkord sammen med F#m(addb6).
Som David siger, er publikums tolerance modnet stødt de seneste 1000 år. Ligesådan vil din, hvis du omgiver dig med, dykker ned i og studerer forskellig musik.
Selv er jeg tosset med små sekunder, store septimer, tritoni og al anden dissonans. Det er det, der gør musikken smuk! Det syntes selv de komponister du nævner. Studér
Om det så er en voicing af en Cadd11 eller en Fmaj/sus2 kan være en anden diskussion, men jeg har da før med held voicet den meget forskelligt. Sidder faktisk lige nu med et stykke, hvor Aadd11 er en gennemgående akkord sammen med F#m(addb6).
Som David siger, er publikums tolerance modnet stødt de seneste 1000 år. Ligesådan vil din, hvis du omgiver dig med, dykker ned i og studerer forskellig musik.
Selv er jeg tosset med små sekunder, store septimer, tritoni og al anden dissonans. Det er det, der gør musikken smuk! Det syntes selv de komponister du nævner. Studér
skriver noder
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg kan godt lide dit stykke, taget helheden i betragtning, men jeg mener også samtidig jeg før har skrevet til dig at jeg kan høre noget dissonans. Og ja, jeg ville aldrig selv vælge at bruge det. Og af en eller anden underlig årsag får jeg ofte kritik (ikke kun på Lydmaskinen, men generelt) for valget af mine akkorder.bryla skrev:Så du synes, den første akkord her [soundcloud][/soundcloud] lyder forfærdelig, fordi den har et E og F samtidig? Det må du selvfølgelig godt synes, jeg er bare rygende uenig. Jeg synes den er smuk.
Om det så er en voicing af en Cadd11 eller en Fmaj/sus2 kan være en anden diskussion, men jeg har da før med held voicet den meget forskelligt. Sidder faktisk lige nu med et stykke, hvor Aadd11 er en gennemgående akkord sammen med F#m(addb6).
Som David siger, er publikums tolerance modnet stødt de seneste 1000 år. Ligesådan vil din, hvis du omgiver dig med, dykker ned i og studerer forskellig musik.
Selv er jeg tosset med små sekunder, store septimer, tritoni og al anden dissonans. Det er det, der gør musikken smuk! Det syntes selv de komponister du nævner. Studér
Ofte vælger jeg f.eks. at starte og slutte mine stykker på D+A, endda uden F.
Jeg hører aldrig moderne musik, udover film/trailer-musik, men jeg ærger mig bare over at meget filmmusik også bruger dissonans.
Pop er f.eks. larm, på linje med trafikstøj - i min verden. Og som yngre fik jeg det decideret fysisk dårligt når jeg hørte nogen spille pop.
Senest rettet af mediumaevum tors 20. sep 2018 21:57, rettet i alt 1 gang.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
_NEJ_SustainerPlayer skrev:Du kan altså ikke lide lyden af f.eks en Cadd11?
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Her det bydende nødvendigt at indsætte et "efter min mening" eller "synes jeg", hvis man gerne vil bevare et godt forhold til sin omverden. Dit statement er på ingen måde en universel sandhed, selv om du kommer til at præsentere den som sådan. Det er udelukkende en beskrivelse af din smag. Og 99.8% af klodens befolkning er uenig i lige præcis dét udsagn om musik.mediumaevum skrev:Pop er f.eks. larm, på linje med trafikstøj.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
- hvilket jeg kan sige med så stor selvsikkerhed, idet at pop som bekendt er en forkortelse af populærmusik, og dermed er defineret ved at være den musik som det overvældende flertal kan lide.david mondrup skrev:... 99.8% af klodens befolkning er uenig i lige præcis dét udsagn om musik.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
bryla skrev:Elsker trafikstøj
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Det indsætter jeg så nu, tak for tippet!david mondrup skrev:Her det bydende nødvendigt at indsætte et "efter min mening" eller "synes jeg", hvis man gerne vil bevare et godt forhold til sin omverden. Dit statement er på ingen måde en universel sandhed, selv om du kommer til at præsentere den som sådan. Det er udelukkende en beskrivelse af din smag. Og 99.8% af klodens befolkning er uenig i lige præcis dét udsagn om musik.mediumaevum skrev:Pop er f.eks. larm, på linje med trafikstøj.
Jeg skrev det ikke for at genere nogen.
Senest rettet af mediumaevum tors 20. sep 2018 21:58, rettet i alt 1 gang.
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Det gør jeg også, selv om det ikke er pænt. Og det giver anledning til at gentage hvad jeg selv synes er en ret vigtig pointe i diskussioner af denne slags:bryla skrev:Elsker trafikstøj
david mondrup skrev:Endelig er der jo også den æstetiske overvejelse, at musik (lige som al anden kunst) ikke behøver at være smukt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Det var ikke min mening, at være kategorisk og affeje andre. Undskyld.bryla skrev:Men undskyld, hvis du er så skråsikker på din mening og affejer alle andre så kategorisk, så forstår jeg ikke meningen med tråden.
Godt, så kom med et eksempel hvor popmusik bruger dissonanser, så kan vi snakke om det i stedet for at generalisere.
Og for guds skyld: lad være med at snakke, om du kan lide det eller ej. Det er sagen fuldstændig overordnet. Lad os kigge på det lidt mere sagligt.
Ellers bliver det bare en tråd med "jeg kan godt lide det her" "det hader jeg" osv.
Og for guds skyld: lad være med at snakke, om du kan lide det eller ej. Det er sagen fuldstændig overordnet. Lad os kigge på det lidt mere sagligt.
Ellers bliver det bare en tråd med "jeg kan godt lide det her" "det hader jeg" osv.
skriver noder
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Undskyld, det var min fejl at bringe pop ind i emnet. Jeg vil gerne holde tråden her til klassisk musik, moderne klassisk musik (eller kompositioner inspireret af klassisk musik) med brug af dissonanser.bryla skrev:Godt, så kom med et eksempel hvor popmusik bruger dissonanser, så kan vi snakke om det i stedet for at generalisere.
Og for guds skyld: lad være med at snakke, om du kan lide det eller ej. Det er sagen fuldstændig overordnet. Lad os kigge på det lidt mere sagligt.
Ellers bliver det bare en tråd med "jeg kan godt lide det her" "det hader jeg" osv.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Eksempel på moderne musik med dissonans - det lyder godt - men der er dissonans:
F.eks. ved 1:50 (og både før og efter).
F.eks. ved 1:50 (og både før og efter).
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg vil faktisk gerne lære at bruge dissonans i mine egne værker, om ikke andet for at udvide min horizont.
Men så skal det være i moderate mængder.
Men så skal det være i moderate mængder.
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
Dissonans i kompositioner kan forstås på linje med en konflikt i en historie. Hvis der ikke er en konflikt i en historie, er den uinteressant. På samme måde som god historiefortælling må man bruge musikkens alfabet til at skrive interessante værker, der indfanger kompleksiteten i den menneskelige eksistens. Det er kunstnerens lod at bruge de artistiske virkemidler til at pege på almenmenneskelige ting som går under radaren.
Hvis dissonans er særligt ofte repræsenteret i moderne værker (hvad hører du?), så kan det jo være tegn på at moderne kompositioner rummer mange konflikter, ambivalente følelser, fortællinger mv. Måske en kombination af at de ikke længere skrives for at lefle for hoffet, at komponisterne er blevet dygtigere til at fortælle og at vi lever i en tid hvor mange af disse historier går under radaren, og dermed kræver artistisk opmærksomhed.
Bare nogle bud herfra.
Hvis dissonans er særligt ofte repræsenteret i moderne værker (hvad hører du?), så kan det jo være tegn på at moderne kompositioner rummer mange konflikter, ambivalente følelser, fortællinger mv. Måske en kombination af at de ikke længere skrives for at lefle for hoffet, at komponisterne er blevet dygtigere til at fortælle og at vi lever i en tid hvor mange af disse historier går under radaren, og dermed kræver artistisk opmærksomhed.
Bare nogle bud herfra.
Cadd11 lyder altså bare ikke så rart (IMO). Hvis det endelig skal være, så kan jeg faktisk bedst lide den med 11eren nederst og tertsen i toppen. Men altså C#7#9 lyder jo meget godt, og den har også E og F.SustainerPlayer skrev:FTFYSmittefar skrev:Ingen guitarister kan lide en Cadd11
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Nej - jeg synes den lyder fint på klaver. Den er rædselsfuld på guitar - specielt i de små bånd.
Og det var nu også mere om det er E+F i en minor second-agtig ting eller med spredning på (sorry kender ikke de rette udtryk her) som i en Cadd11 OP mente (eller begge dele).