Spotify åbner for direkte upload

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Spotify åbner for direkte upload

Indlæg af Holger »

https://www.musicbusinessworldwide.com/ ... -for-free/

Bum.

Helt klart en del af deres langsigtede plan om at skære mellemmændene ud, dvs. aggregatorene men OGSÅ pladeselskaberne på længere sigt. Spotify har allerede signet direkte med artister og vil nok gøre det endnu mere i fremtiden.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke læst artiklen.

Hvordan sikrer de sig mod uretsmæssige uploads, hvis jeg, eksempelvis, uploader et Deadmau5 nummer?
De må tjekke alle uploads op mod kataloget. Så er der dem der har valgt Spotify fra, som vel ikke optræder i kataloget...

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det ser ud til, at man skal optages i et eller andet akkrediteret program for at kunne uploade.

Det lyder sgu som et fedt move

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Jeg har ikke læst artiklen.

Hvordan sikrer de sig mod uretsmæssige uploads, hvis jeg, eksempelvis, uploader et Deadmau5 nummer?
"Spotify has clarified to MBW that its new upload tool will only be open to those parties who entirely own the copyright of their recordings – and that filter systems have been “put in place to prevent potentially infringing content from getting on the service”.

Diverse aggregatorer checker vel heller ikke hver eneste upload?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Vildt træk. Bliver spændende at se om de også får koblet en SoMe del på med tiden, det ville være rimelig oplagt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Smittefar skrev:Det ser ud til, at man skal optages i et eller andet akkrediteret program for at kunne uploade.

Det lyder sgu som et fedt move
SustainerPlayer skrev:
Christoffer I. N. skrev:Jeg har ikke læst artiklen.

Hvordan sikrer de sig mod uretsmæssige uploads, hvis jeg, eksempelvis, uploader et Deadmau5 nummer?
"Spotify has clarified to MBW that its new upload tool will only be open to those parties who entirely own the copyright of their recordings – and that filter systems have been “put in place to prevent potentially infringing content from getting on the service”.

Diverse aggregatorer checker vel heller ikke hver eneste upload?
Tak. Nej problemet er jo at de forskellige ansvarlige firmaer skal have adgang til et katalog, for at kunne tjekke. Så det er godt de er forberedt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - man erklærer jo, at man ejer materialet, når man f.eks uploader via Distrokid.

Og historien viser jo, at selvom man udgiver via et label, så er det ikke ensbetydende med, at man ikke får ørene i maskinen i copyright-sager, no? :-D

Men jeg vil nu gerne betale en aggregator for at sprede mine udgydelser på mange tjenester samtidig. Det bliver lidt tungt, hvis man skal sidde og uploade seperat til alle.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja eller man skal sætte sig ind i forskellige formater, niveauer, størrelse på grafik osv de ønsker, for ikke at snakke om at skulle læse mere end én aftale igennem pr opload.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Interessant.. En aggregator er vel heller ikke meget andet end IT-funktion som konverterer et format. "Det eneste" de har tilbage, er vel adgangen til multiple platforme på én gang?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Korrekt.

Så sidder der et firma i den anden ende (dvs. i udbetalingsenden), som i Danmark er joint-venturet NMP. Det sender så videre til KODA/NCB.

NMP tager så vidt jeg kan se i omegnen 7-8 mio. om året i administration for at videreafregne... tror ikke der kan være mere end en håndfuld ansat i den bix i DK...

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:NMP tager så vidt jeg kan se i omegnen 7-8 mio. om året i administration for at videreafregne... tror ikke der kan være mere end en håndfuld ansat i den bix i DK...
:lol:
Holger skrev:Korrekt.

Så sidder der et firma i den anden ende (dvs. i udbetalingsenden), som i Danmark er joint-venturet NMP. Det sender så videre til KODA/NCB.
Jeg syntes lidt de seneste års aktiviteter vidner om at der går lidt vilde vesten i musikbranchen: Forstået på den måde, at hvis man som investor tidligere var usikker på at røre ved musikbranchen, så tør man da sikkert slet ikke gøre det nu :)

Kan dog være det har nogle positive følger for artisterne, at der sker så meget. Måske EU bliver tvunget til i større grad end de allerede gør nu, at blande sig i økonomier der relaterer sig til immaterielle rettigheder (for at beskytte indholdsskaberne).

Gør de ikke det, er det muligvis ikke det bedste for artisterne at streamingplatformene gradvist overtager hele værdikæden. For eksempel har det den negative effekt at artisternes forhandlingsevne er meget, meget lav. Og jo mere en virksomhed som Spotify dominerer markedet (både i forhold til hvor meget indhold de har, og hvor mange brugere de har), jo mere magt har de også.

I den ideelle verden havde aggregatorerne forhandlet prisen pr stream op. Men det er (sandsynligvis) ikke sket, og kommer nu (sandsynligvis) heller ikke til at ske nu, fordi deres forhandlingsevne er lig nul.


Nyt svar