Stilarter og instrumenterings oversigt

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Stilarter og instrumenterings oversigt

Indlæg af danstanley »

Hello
Nogen der er faldet over en form for oversigt over elektronisk musik og hvilke lyde/instrumenter der benyttes, samt evt. Key, bpm?

/Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Billede

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Billede

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Trance: 115-155

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Billede

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den anden graf dér er noget bedre. Dog ret specifikt at have 3 kategorier for Drum & Bass. Trance og Psytrance kan også sagtens slåes sammen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dog kan man argumentere for, at hvis man trækker Trance og Psytrance sammen, så skal Dark Psy o.l. med indunder, og så hedder loftet måske nærmere 180 bpm....

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg skal til at lave noget mere i D#mol ...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er også Ishkurs Guide, noget dated i dag, og vist nok lavet for sjov. Den skal ihvertfald læses/høres med et glimt i øjet.. :)

http://techno.org/electronic-music-guide/

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Billede

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mht. instrumentering: Synths. Trommemaskiner. Samplere. Turntables. Sangere, gerne med afrikanske rødder. Fordel i forskellige mængder afhængigt af genre. Go.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jamen det vælter jo ind med gode forslag:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg er godt klar over at jeg kunne tage de tracks jeg finder spændende og analysere dem:-) Jeg er ved at prøve og udvide min horisont:-)
Det er ikke nemt, når man har lavet det samme crap i 25 år:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Der er nærmest ingen regler indenfor elektronisk musik. Jeg vil endda gå så langt som til at sige, at der ikke engang er noget tydeligt skel mellem hvad der er trommer og hvad der er toner. Kort sagt kan alt være et gyldigt instrument, når man laver elektronisk musik. Se f.eks. listen af instrumenter jeg og en ven brugte til en plade vi udgav: http://www.gurumeditations.com/gearlist.html
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kan man ikke bare rode rundt og så opstår der noget?

Hilsen gammelfar

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Men en liste over instrumenter der bruges i elektronisk musik? For en gangs skyld tror jeg, at udelukkelsesmetoden er den bedste vej frem, så måske skulle vi prøve at lave en liste over instrumenter der ikke kan bruges til elektronisk musik. Jeg starter...

:oops: . . . hhnnnhnghghhh !!! . . . :ack:

Okay, jeg var tæt på at smide elguitar på listen, men den går alligevel ikke. Jeg giver op. Nogen andre starter. :dollargrin:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

SustainerPlayer skrev:Kan man ikke bare rode rundt og så opstår der noget?

Hilsen gammelfar
Både og. det er rimeligt smart at have en ret klar vision/sound at gå efter i elektronisk musik.
Ihvertfald hvis du vil have en release på et ok label.
Selvfølgelig er det fedt at kunne eksperimentere lidt men du skal ramme den ret lige på sømmet - hvis du vil noget med det.
Hver (sub)genre - sine regler IMO.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

SustainerPlayer skrev:Kan man ikke bare rode rundt og så opstår der noget?

Hilsen gammelfar
Et af de vigtigste greb når jeg prøver at få mennesker i gang med at lave elektronisk musik, er at undgå at de står i en situation hvor deres eneste mulighed er "bare at rode rundt" i håb om at der opstår noget. Jeg gør det typisk ved at indskrænke deres muligheder. Alting kan i princippet lade sig gøre, og det er ofte i sig selv den største hindring for at der sker noget som helst. Når man har en million knapper indenfor rækkevidde er det en til tider helt uoverkommelig opgave at hitte ud af hvor i alverden man skal starte. Så nej, "bare rode rundt" vil ikke være en brugbar metode for ret mange.

En måde at finde ud af hvor man skal starte kan fint være at få en ide om hvilke traditioner der allerede eksisterer, som trådstarter er i gang med her. Så kan man tage nogle greb fra de forskellige stilarter og genrer, og prøve dem af for at se om de kan indgå i éns arsenal af virkemidler.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Netop det her med at bygge videre på noget der allerede er godt og gøre det bedre, var en af grundende til at jeg for 35 år siden startede med lydproduktion. Jeg ville lige gøre det den tand bedre eller mere mig:-) Det er godt at lure nogle tekniker af og implementere dem i ens eget flow. Nogen gange er det ok bare at rode rundt og nogen dage er det bare oprydning på ens computer/studie. Men for at jeg kan komme i mål med noget som helst er det målrettethed!
Nå der stak den vidst lige af:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg tror også det ville være lettere at svare på det oprindelige spørgsmål, hvis det det blev angivet så præcist som f.eks. "deephouse" eller "progressive trance" i stedet for bare "elektronisk musik".
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Joachip skrev:...præcist som f.eks. "deephouse" eller "progressive trance" i stedet for bare "elektronisk musik".
Lol :-) deephouse er jo ikke deephouse mere, når man tjekker beatport osv. så har det der ligger på deres deephouse top liste jo aldrig været deephouse.

Og sådan er det vel også med alle de andre genrer

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

lakris skrev:
Joachip skrev:...præcist som f.eks. "deephouse" eller "progressive trance" i stedet for bare "elektronisk musik".
Lol :-) deephouse er jo ikke deephouse mere, når man tjekker beatport osv. så har det der ligger på deres deephouse top liste jo aldrig været deephouse.

Og sådan er det vel også med alle de andre genrer
Jeg havde lyst til at skrive noget lignende igår. Deep House og Prog Trance er meget udvandede betegnelser.

Subgenrer m.m. er nærmest så specifikke i dag, at man nok er bedst tjent med at nævne specifikke artister eller deres numre, eventuelt pladeselskaber, hvis man vil beskrive en bestemt lyd eller genre.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

lakris skrev:Lol :-) deephouse er jo ikke deephouse mere, når man tjekker beatport osv. så har det der ligger på deres deephouse top liste jo aldrig været deephouse.
Det er jeg nærmest helt glad for at høre, for jeg blev for nylig sat i rette omkring hvad deephouse er, og var noget forvirret for det var slet ikke den samme ting som hvad jeg fik forklaret i en pladebutik i 90erne, hvor de ellers havde en masse af den slags. Det er møgforvirrende.

Den samme pladebutik kaldte den stilart for "intelligent" som senere blev kaldt "IDM" rundtomkring (hvor i'et dog stod for "intelligent"), og nu hedder den samme ting som regel "electronica", som dog ser ud til at blive kaldt for "leftfield" af den engelske distributør jeg benytter. Også forvirrende, fordi jeg kun kender "Leftfield" som et band fra 90erne. Det er efterhånden umuligt at gennemskue hvad folk taler om.

Ja man får næsten lyst til at lave en tids-slider på Ishkur's Guide, så man kan vælge et årti, og så se hvad alle genrer bliver kaldt på det pågældende tidspunkt. :puke:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Joachip skrev:
lakris skrev:Det er efterhånden umuligt at gennemskue hvad folk taler om.
At tale om musik er det samme som at danse om arkitektur :wink:
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her er nogle eksempler på musik der går ind under betegnelse Progressive Trance:

St. John vs. Locust - Mind Circles (Perry O'Neil Remix):


Vibrasphere - Erosion:


Nic Chagall - This Moment (Prog Mix):


Marcus Schossow presents Tone Diary - Kiev:


Liquid Soul - Devotion:


Ingen nyere eksempler, da jeg ikke følger med i genren. Det kan stikke i ligeså mange andre retninger som er demonstreret i de her eksempler.
Og jaja, så vil nogle kalde Liquid Soul og Vibrasphere for Prog Psy. Hvor meget Psy er der lige over numrene?

Det er ikke for at angribe dine genrebetegnelser Joachip, men for at demonstrere hvad jeg mener omkring udvandede genrer og hvordan man "definerer en subgenre eller lyd".

Nyt svar