Aggregatorer - liste og afstemning

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Hvilke/n aggregator/er bruger eller har du/I brugt til selvudgivelse?

Amuse
3
8%
Awal
1
3%
Cdbaby
2
5%
Digidi
8
21%
Distrokid
7
18%
Dittomusic
0
Ingen stemmer
Freshtunes
0
Ingen stemmer
Gatewaymusic
4
10%
Horusmusic
0
Ingen stemmer
Labelworx
2
5%
Landr Digital Distribution
0
Ingen stemmer
Mondotunes
0
Ingen stemmer
Onerpm
0
Ingen stemmer
Recordunion
2
5%
Reverbnation
1
3%
Routenote
1
3%
Soundrop
1
3%
Spinnup
2
5%
Stem
0
Ingen stemmer
Symphonic Distribution
0
Ingen stemmer
Tunecore
4
10%
Anden end ovenstående (angiv venligst i tråden).
1
3%
 
Afgivne stemmer: 39
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Aggregatorer - liste og afstemning

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er vist på tide vi får en "komplet" liste og en lille afstemning, så vi kan se hvilke, der er de mest brugte.

Skriv gerne positive/negative erfaringer i tråden. Eller hvis der mangler aggregatorer i afstemningen og på listen.

Klik i nedenstående liste for at komme til aggregatorens hjemmeside:

Amuse
Awal
Cdbaby
Digidi
Distrokid
Dittomusic
Feiyr (tilføjet 20/10 -2018)
Freshtunes
Gatewaymusic
Horusmusic
iMusician Digital (tilføjet 20/10 -2018)
Labelworx
Landr Digital Distribution
Level Distribution (tilføjet 20/10 -2018)
Ministry of Musics (tilføjet 7/9 -2018)
Mondotunes
The Orchard (tilføjet 20/10 -2018)
Onerpm
Recordunion
Reverbnation
Routenote
Soundcloud (tilføjet 19/2-2019) MacRumours link
Soundrop
Spinnup
Stem
Symphonic Distribution
Tunecore
Senest rettet af SustainerPlayer tirs 19. feb 2019 16:36, rettet i alt 15 gange.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2634
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

bandcamp
soundcloud

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

SIDwave skrev:bandcamp
soundcloud
Er de aggregatorer?

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg skiftede fra Spinnup til Digidi, og jeg har forelsket mig i tanken om at være selvstændig, samt at eje en del af af Digidi som anpartshaver.

Jeg synes også at de er overordenlig gode til at hjælpe med alle slags spørgsmål. Det fungerer virkelig godt- jeg kan anbefale dem

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

donnievandango skrev:Jeg skiftede fra Spinnup til Digidi, og jeg har forelsket mig i tanken om at være selvstændig, samt at eje en del af af Digidi som anpartshaver.

Jeg synes også at de er overordenlig gode til at hjælpe med alle slags spørgsmål. Det fungerer virkelig godt- jeg kan anbefale dem
Cool. Tak for info.

Beholdt du dine gamle udgivelser på Spinnup - eller flyttede du dem til Digidi?

Og hvis du flyttede dem, hvordan gik den transfer? Skulle du gen-uploade (og dermed tabe stats mm.)?

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

SustainerPlayer skrev:
donnievandango skrev:Jeg skiftede fra Spinnup til Digidi, og jeg har forelsket mig i tanken om at være selvstændig, samt at eje en del af af Digidi som anpartshaver.

Jeg synes også at de er overordenlig gode til at hjælpe med alle slags spørgsmål. Det fungerer virkelig godt- jeg kan anbefale dem
Cool. Tak for info.

Beholdt du dine gamle udgivelser på Spinnup - eller flyttede du dem til Digidi?

Og hvis du flyttede dem, hvordan gik den transfer? Skulle du gen-uploade (og dermed tabe stats mm.)?
Jeps, jeg tog også mit gamle musik med over, og lod mit abonnement på Spinnup udløbe:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:
SIDwave skrev:bandcamp
soundcloud
Er de aggregatorer?
Nej.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er mange små detaljer og hensyn, når man vælger aggregator.

Man skal undersøge de forskellige ordninger hver service tilbyder og matche dem med ens reelle behov. Fx om man udgiver mange singler løbende året rundt eller ej.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Umiddelbart ligner Distrokid et rigtigt godt bud, hvis man udgiver mange ting hele tiden.

TuneCore har til gengæld en særdeles interessant feature: mulighed for publishingadministration. Det ligner en typisk, lav administrationssats på 15% (nogle steder skriver TuneCore 10%, men det tror jeg er gamle tal de har glemt at rette). TuneCore afslører ikke hvem de samarbejder med for det er næppe dem selv, der står for det alene.

Distrokid arbejder på at tilbyde publishing, men anbefaler p.t. at man bruger SongTrust.

Hvis jeg både komponerede og producerede musikken, så ville jeg overveje TuneCore pga. publishingen og at resten af pakken ser rimelig ud, omend dyrere end Distrokid, hvis man udgiver mange ting.

TuneCores publishingadministration er billig ($75 engangsgebyr + 15% administration og ingen binding udover 1 år). Traditionelle publishere binder som regel for livet på et værk. Hvad deres indkradsningsevne er ved jeg ikke, men det kunne være sjovt at vide hvem de samarbejder med.

Efter lidt research kan jeg se nogle brokke sig over TuneCores publishingaftale, men så vidt jeg kan se er den langt mindre fusket end end de fleste regulærer aftaler jeg har indgået og set. Dvs. jeg ville ikke være så bange for at bruge dem, især når bindingen kun er 1 år af gangen.

Til gengæld virker Distrokid som et mere sympatisk firma, med en mere personlig profil. Hvis bare de havde en publishingdel...

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Fed tråd, at samle aggregatorerne på markedet, takker! :thumbup:


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tak - jeg har lige lavet en mere velordnet og klikvenlig liste i OP.

Jeg ville egenligt prøve, at matche de forskellige aggregatorer op i mod hinanden. Men det bliver hurtigt uoverskueligt.
De har simpelthen for forskellige og ikke altid gennemskuelig forretningsmodeller.
Soundrop slår sig f.eks stort set udelukkende op på, at være gode til cover-versioner. Imens andre er meget omfattende og f.eks tilbyder publishingaftaler, som Holger nævner.

Jeg har tidligere i anden tråd linket til denne udmærkede gennemgang:

https://aristake.com/post/cd-baby-tunec ... imbalam-or

Og så faldt jeg over denne:

https://www.mastrng.com/how-to-sell-my-own-music-free/ (check kommentarerne!)

Derfor er det også fedt, hvis folk herinde vil dele deres tanker og erfaringer.

Man skal klart gøre sig nogle tanker om, hvem man er, hvilken genre man er i, hvor ens publikum er, ens ambitioner og ambitionsniveau mm. inden man vælger aggregator.

Også at det selvfølgelig er muligt, at sprede sig hos flere forskellige aggregatorer, hvis man har forskellige typer af udgivelser og projekter. Og at det kan suppleres eller måske ligefrem erstattes af tjenester som Bandcamp, Soundcloud ol.

Man skal også have en tanke for, at markedet kan ændre sig meget pludseligt. Nogle aggregatorer lukker, bliver opkøbt eller fusionerer. Og pludselig er betingelserne ikke de samme!

Priser, tjenester og ydelser kan/vil også ændre og udvikle sig.

Det kan klart betale sig at have fingeren på pulsen og, at have en "exit"-strategi eller plan b klar.
Senest rettet af SustainerPlayer fre 7. sep 2018 22:02, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg prøvede for sjov skyld lige at teste SongTrusts - https://www.songtrust.com - beregner ud.

Ud over at man bliver aftvunget at aflevere diverse oplysninger, så var de da meget ærlige omkring potentialet af mit lille nyudgivne hobbynummer:
Skærmbillede 2018-09-07 kl. 10.58.52.png
:-D

Jeg fik dog også efterfølgende en mail, hvor de bl.a. skriver:

"Thanks for using the Songtrust Royalty Estimator!
It appears that the song you've submitted, In Orbit, doesn't yet have enough streaming data to properly estimate your publishing royalties."

Men de prøver altså ikke at bilde enhver tosse ind, at de kan tjene penge på deres musik.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev:Hvis jeg både komponerede og producerede musikken, så ville jeg overveje TuneCore pga. publishingen og at resten af pakken ser rimelig ud, omend dyrere end Distrokid, hvis man udgiver mange ting.
Så vidt jeg husker, så afregner Tunecore ikke med NCB (og lign. i andre lande), hvilket man lige skal være opmærksom på. Dette skal man i så fald selv sørge for hvilket jo kan indebære ekstra administrationsarbejde.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hende her er ikke så begejstret for aggregatorer. Jeg er for knaldet af medicin lige nu til lige andet end at skimme den igennem - og prøve at bekæmpe min ubehag over hendes manglende grafiske evner. :puke:

Men måske hun har nogle pointer: http://media.wix.com/ugd/ea1732_1537f99 ... fc8664.pdf


Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Er der nogen som har erfaring med Songtrust? Når jeg går ind og søger på nogle af mine titler, ligner det at der rent faktisk godt kunne være lidt småpenge, så er bare om de er troværdige, og om lortet spiller..

Ved pinligt lidt om publishing..

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Nu har Songtrust fået et forsøg - så må jeg se om der dukker nogle hemmelige penge op :-P

Har fået en 10$ rabatkode, hvis andre ligeledes vil give det et skud:
app.songtrust.com/signup/?discount_code=144072a-VgP

Default avatar
FadedMusic
Medlem
Indlæg: 64
Sted: Slangerup

Indlæg af FadedMusic »

Jeg benytter mig selv af DiGiDi, og er efterfølgende blevet medlem af bestyrelsen, så jeg vil undlade at skrive mine erfaringer for ikke at være partisk.
Tunecore har jeg intet godt at sige om, vi brugte det i ca. et års tid, men vil til en hver tid anbefale AWAL hvis man ikke vælger at købe en andel hos DiGiDi. :-)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

FadedMusic skrev:Jeg benytter mig selv af DiGiDi, og er efterfølgende blevet medlem af bestyrelsen, så jeg vil undlade at skrive mine erfaringer for ikke at være partisk.
Jeg synes da sagtens du skrive dine erfaringer. Nu har du jo udmeldt dit tilhørsforhold. :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tilføjet Level Distribution til listen.

De har også et beta-site oppe: https://beta.levelmusic.com

Har ikke kigget nærmere på det, andet end de umiddelbart tager kommision.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Feiyr - Musik - også på CD og DVD - også e-bøger.
Primært Tyskland, Italien og Frankrig - men også resten af verden : https://www.feiyr.com/digital_music_dist

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fin artikel her: https://theproaudiofiles.com/digital-mu ... tribution/
Har tilføjet lidt flere aggregatorer. Se listen i første indlæg.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Spotify har købt sig ind i Distrokid og vil nu tilbyde distribution til andre services via Spotify.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ja - det ændrer jo på "spillereglerne". Spændende at se, hvordan de andre "store" reagerer på det?!

Nyt svar