Musikbranche: Innovate or die, eller?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Musikbranche: Innovate or die, eller?

Indlæg af Mike-air »

@donnievandango, DUBTEBLE:
jeg håber det er OK med jer at jeg skyder denne tråd igang med dette citat, for det er i mine øjne er meget sigende omkring "situationen" for en gennemsnitlig musiker i DK 2018.

Tænker det kunne være fint at have en separat tråd hvor vi diskuterer innovation i forhold til de forretningsmodeller vi kender i dag. Dvs. en form for diskussion omkring mulige løsninger for at tjene penge på musik, og i sidste ende at kunne betale en husleje etc.
donnievandango skrev:
DUBTEMPLE skrev:Hvad er der helt præcis tilbage i branchen at tjene penge på, ud over at undervise og gi koncerter, nu når fysiske medier er borte, og streams gir tæt på ingenting ?

(selv folk med mega mange streams kan jo sidde tilbage med tæt på ingenting, ifølge dem selv)

Glad for jeg aldrig har haft ønsker om at tjene penge, men kun overvejelser vedr registrering, copyright, kreditering, mm

Sorry hvis det er for off-topic, kan evt flytte det til seperat topic


Lidt samme følelse jeg sidder med...

Jeg har aldrig haft et ønske om at tjene penge på musik, men da det nu engang er noget jeg ikke kan leve uden, så ville det være rart hvis muligheden for at leve af det var til stede...

Men jorden drejer rundt, mon ikke at der kommer en form for løsning

Her er det at ordet "Innovation" kommer til sin ret- det er nemlig mest af alt det, som den gennemsnitlige musiker har brug for, hvis de skal leve af det de er passioneret omkring.

Musik har værdi- og det er ikke piece of cake at lave et hit, hvilket betyder at der uden tvivl er noget leverage. Derfor er jeg ikke nervøs for at nogle kloge hoveder (musikere) vil finde en løsning.

I mine øjne handler det om at tage en mere holistisk approach til musik, end blot at tænke "en plade" som et produkt. Jeg tror man er nødt til at sælge content, og dermed mere end bare en skive med nogle numre, profiler på sociale medier, og måske et website.

Citatet ovenfor er taget fra en tråd hvor Koda-aftalen med youtube diskuteres. Og jeg kan sige for mit eget vedkommende, at hvis jeg skulle leve af musik fra idag, så ville Koda være de sidste jeg ville sætte min lid til. I stedet ville det for mig handle om at sælge ydelser og måske produkter rundt om min musik.

Dette ville nok også inkludere mentoring, og indspilning for mindre erfarne artister. En anden retning kunne være at se på selve udstyret til indspilning eller performance- udvikle egne produkter i samarbejde med en eller anden aktør. Lave sample biblioteker. Plugins. Merchandise.

Men alt ovenstående ville være afhængigt af et stærkt brand, og for mit vedkommende en form for position som "ekspert". Så derfor ville jeg nok starte med at udvikle en eller anden form differentieret type musik; en niche om man vil.

Beklager. Det var meget tekst :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

OK :thumbup: (fint med seperat tråd)
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

@mike

Du er vel nødt til at have et “navn” før du kan udføre alt det andet, ellers mangler der jo credibility.
Navnet kommer vel ved at udgive en “plade” og spille koncerter?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

lakris skrev:@mike

Du er vel nødt til at have et “navn” før du kan udføre alt det andet, ellers mangler der jo credibility.
Navnet kommer vel ved at udgive en “plade” og spille koncerter?
Jamen det er netop det jeg mener med den sidste del. Altså en farlig masse Research & Development for at prøve på at opnå den her ekspert-status.

Men ja, bare mit bud. Har du nogle inputs til en måde at overkomme den hurdle du nævner?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

lakris skrev:@mike

Du er vel nødt til at have et “navn” før du kan udføre alt det andet, ellers mangler der jo credibility.
Navnet kommer vel ved at udgive en “plade” og spille koncerter?
I en anden tråd postede Søren Dyhr en video med Ola Englund. Han siger grundlæggende at plader er døde. I stedet for man meget mere eksponering ved at tæppebombe YT, FB og IG med singler i videoformat. Det tror jeg er helt rigtig set. Hvis du vil gøre dig bemærket i dag, skal dine følgere have noget nyt hele tiden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det er også det jeg mener med “plade”
Udgivne på den gamle måde, og så det nymodens med social media :-)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Det tror jeg er helt rigtig set. Hvis du vil gøre dig bemærket i dag, skal dine følgere have noget nyt hele tiden.
Jeg kører fra tid til anden med noget hævy i Tyskland, og her tjener vi vist ca. det dobbelte af hyren jobbet måtte kaste af sig, på vores merchandise bod.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Præcis, og jeg synes bare man skal malke den der merchandise. Når jeg en sjælden gang i mellem køber en fysisk plade er det ofte mere for at støtte kunstneren end fordi jeg egentlig behøver det fysiske eksemplar. Når jeg alligevel er i forretningen ryger der som regel lige en t-shirt med eller noget andet. Til koncerter prøver jeg også at huske at købe en t-shirt. Men hvorfor stoppe der? Guitarer, krus, kopper, body-stockings til babyer. Jeg ville købe de der bodyer hver gang med mindre der ligefrem var blod-død-og-helvede på maven (jeg ville nok holde op nu, fordi mine børn er vokset fra dem)

En del af SoMe pakken er jo også, at vi (forbrugerne) gerne vil skilte med, hvem vi støtter og holder af.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kommer ikke bag på mig, ville aldrig bære t-shirts og lignende, med reklame der signalerer idol-dyrkelse, (det oplever jeg personligt som en cheasy og lidt taber-agtig sutten på andres identitet), men køber også gerne et par cd'er, sådan delvis for at støtte, lejlighedsvis også lidt promo og trækken i tråde hvis det er nogle jeg virkelig syntes fortjener det

Men ja, uanset hvad, så gi den da alt hvad den kan trække med gøgl og ragelse :-)
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Søren Dyhr skrev:
Smittefar skrev:Det tror jeg er helt rigtig set. Hvis du vil gøre dig bemærket i dag, skal dine følgere have noget nyt hele tiden.
Jeg kører fra tid til anden med noget hævy i Tyskland, og her tjener vi vist ca. det dobbelte af hyren jobbet måtte kaste af sig, på vores merchandise bod.

--sd
Jeg har også oplevet noget lignende da jeg arbejdede med økonomi for et dansk band. Hvis vi havde et reelt tab på en koncert, så hev vi det altid hjem igen på salg af merch. Tyskland er generelt ikke der hvor man får de største honorarer, men der hvor de mest dedikerede fans er.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

I min erfaring er innovation noget som mange taler om, pga coolness faktoren, men kun få gør det.
Hvorfor?

Innovation betyder at folk skal lave det om som de plejer
Innovation betyder at de skal lave om på ting som de godt kan li
Innovation betyder at de skal tænke/udvikle mere, i stedet for blot at fokusere på daglig drift

I musik ser du lidt innovation i pop, fordi det kræver lidt originalt lyddesign, dog skal hits stadig være 90% genkendelige
Ellers får du ikke mange lokale spillejobs ved at tilbyde innovativ musik
Retro sælger vildt godt, fx overstiger salget af vinylplader nu CD'er
De fleste musikere foretrækker vintage instrumenter
Har du opbygget en fanbase handler det om at give dem det de allerede har valgt dig på, så du ikke fremmedgør dem
Publikum vil høre musikken fra deres ungdomsår igen, og igen, og igen, og igen....
Når teenagere bliver proppet med bubblepop, så hader de pop når de er nået til 20, og begynder at udforske tidligere årtier

Så jeg tænker at innovation er for idealisterne (måske 1%), og de findes da (alle siger de vil innovation, men alle er samtidigt "praktikere"), og at det er et "hard sale" pga menneskets naturlige tilbøjligheder.

Men innovation lyder jo godt, og kan give enhver branche lidt glimmerskær når der skal promoveres og markedsføres.

Musikbrachen er bare langt mere traditionel og tilbageskuende, som jeg læser den. Så "retro or die" er mere passende, imo.

Jeg er ganske enig i at branding betyder alt, men hvis du skal sælge hurtigt må det indeholde nogle retro elementer. Innovation kræver mere langsom opbygning af brand over mange år, så det innovative kan siges at være retro, når det skal "hitte" :-)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

the songcabinet skrev:I min erfaring er innovation noget som mange taler om, pga coolness faktoren, men kun få gør det.
Hvorfor?
the songcabinet skrev: Så jeg tænker at innovation er for idealisterne (måske 1%), og de findes da (alle siger de vil innovation, men alle er samtidigt "praktikere"), og at det er et "hard sale" pga menneskets naturlige tilbøjligheder.

Men innovation lyder jo godt, og kan give enhver branche lidt glimmerskær når der skal promoveres og markedsføres.

Musikbrachen er bare langt mere traditionel og tilbageskuende, som jeg læser den. Så "retro or die" er mere passende, imo.

Jeg er ganske enig i at branding betyder alt, men hvis du skal sælge hurtigt må det indeholde nogle retro elementer. Innovation kræver mere langsom opbygning af brand over mange år, så det innovative kan siges at være retro, når det skal "hitte" :-)
Innovation er åbenbart et fy-ord for dig :-P Og fred være med det, jeg har haft det på samme måde med "big data", men ikke desto mindre er det koncepter vi er nødt til at beskæftige os med.

Jeg mener ikke du er helt skarp på hvad begrebet indebærer, og har oplevet det samme med 30 master-studerende på et kursus i August måned (https://www.nmbu.no/emne/INN210). Innovation handler om at løse et problem via en forretningsmodel.

Det vil sige, at hvordan du løser problemet er ligegyldigt (du kan tage metoder i brug som er flere 100 år gamle), men der er en underliggende forretningsmodel hvor du skaber økonomisk værdi (skaber overskud) via din problemløsning. Og det er det (goes without saying), der er brug for, hvis man som musiker skal leve af "musikken" idag.

Innovation:
https://da.wikipedia.org/wiki/Innovation

Selve formålet med denne post var at komme med konstuktive indspark så personer med ambitioner om at leve af musikken kunne finde inspiration til indtægtskilder og forretningsstrategi. Og med den agenda, mener jeg ikke at det er konstruktivt når du delvist fjerner fokus ved at kritisere et begreb. Titlen på tråden er ironisk.

Retro er bestemt noget som går igen i musikbranchen, men er det en silverbullet? Bør alt innovation indenfor musik dreje sig om "retro"?

Nyt svar