Observation og opdagelse af musik vaner

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Observation og opdagelse af musik vaner

Indlæg af lakris »

Jeg havde en snak med et familie medlem omkring de 20 år
- hun fortalte at ingen af hendes veninder gad at høre "nyt" musik eller "nye" artister, medmindre det/de var på en topliste eksempelvis Spotify.

Hun synes også selv det er lidt vildt, at de ikke gider at give nye numre eller artister en chance uden de er på en topliste.
(de lytter højst sandsynligt til et nyt nummer hvis de kan lide artisten i forvejen)


- det ville jeg bare lige dele :-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så de her nye artister bryder først igennem til det publikum når de lander på en stor playliste/"topX mest spillede" på f.eks. Spotify?
Det er jo en meget interessant information iforhold til hvornår en kunstner egenligt får hul igennem, og hvor meget magt pågældende streamingtjeneste har.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Det er trist, men ikke overraskende. Det er menneskers flokdyr instinkt der kicker ind. Man vil gerne være en del af flokken, for det er "farligt" at stå alene og lytte til noget underligt musik, som ingen andre lytter til. Det går (nogle gange) over med alderen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Men det er vel ikke meget anderledes end folk der kun hører P3, eller dengang MTV viste musik i dagtimerne, og man kun hørte det MTV spillede.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

“Dengang jeg var ung...” der var det fedt at opdage de nye inden alle de andre, sådan er det åbenbart ikke mere(i mange tilfælde)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Christoffer I. N. skrev:Men det er vel ikke meget anderledes end folk der kun hører P3, eller dengang MTV viste musik i dagtimerne, og man kun hørte det MTV spillede.
Men MTV havde også bl.a. 120 Minutes som var alternativ musik og ikke hitliste musik - og Yo MTV raps og Headbangers Ball

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Men det er vel ikke meget anderledes end folk der kun hører P3, eller dengang MTV viste musik i dagtimerne, og man kun hørte det MTV spillede.
Eller lyttede til Radio Luxembourg ... (så gammel er jeg).

Man har jo altid "opdaget" ny musik via en eller form for "indgang" eller påvirkninger fra den nære kreds. Som sådan har intet ændret sig der.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

lakris skrev:
Men MTV havde også bl.a. 120 Minutes som var alternativ musik og ikke hitliste musik - og Yo MTV raps og Headbangers Ball
Lige den gang, der i start 90'erne gik MTV fra at være en station, der "rapporterede" hvad der foregik i de forskellige musikmiljøer til en station, der med hård hånd styrede, hvad der skulle være populært.

Der droppede de jo også Headbangers Ball og lign. udsendelser.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Indenfor blandt andet marketing taler man om en "band wagon effect", som det du fortæller lugter lidt af. Men husk at der er mange forskellige slags personligheder, og der er nogle som altid gør en sport i at gøre præcist som du beskriver dig selv, Lakris: At finde det næste som bliver fedt, før de andre. De bliver også kaldt opinion leaders eller firstmovers (hvis det er en virksomhed).

Set fra et andet perspektiv, tror jeg generelt at man har en større tendens til at følge masserne hvis man ikke ved så meget indenfor et givent område.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

ingen af hendes veninder gad at høre "nyt" musik eller "nye" artister, medmindre det/de var på en topliste eksempelvis Spotify.
Interessant betragtning. Jeg ville i forvejen ikke på Spotify og lign. tjenester, men nu er jeg da helt 110 % sikker på at det skal jeg da ihvertfald heller aldrig nogensinde.

Ikke fordi jeg ikke vil have mit musik udbredt, men fordi jeg ikke vil associeres med snobbede flokdyr.

Magen til snobberi skal man desværre ikke lede ret langt efter...

Jeg må sige, jeg foretrækker klart et publikum jeg kan interagere med og få input fra og hvor jeg føler at min kanal og publikum er ligeværdige.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg så først MTV fra omkring år 2000. Party Zone var jeg ret glad for, når jeg ellers var vågen til det. Blev blandt andet introduceret for Darude remixes der ikke blev spillet andre steder, Agnelli & Nelson m.fl.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg har skam også set meget MTV, dengang de sendte musik :-P

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

For tyve år siden fik vi vores musiksmag fra lokalradioen og måtte gå på biblioteket for at låne Miles Davis. Jeg kan ikke se andet har ændret sig end tilgængeligheden af jazz, og jeg ved ikke engang om det er for det bedre.
skriver noder

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

mediumaevum skrev:
ingen af hendes veninder gad at høre "nyt" musik eller "nye" artister, medmindre det/de var på en topliste eksempelvis Spotify.
Interessant betragtning. Jeg ville i forvejen ikke på Spotify og lign. tjenester, men nu er jeg da helt 110 % sikker på at det skal jeg da ihvertfald heller aldrig nogensinde.

Ikke fordi jeg ikke vil have mit musik udbredt, men fordi jeg ikke vil associeres med snobbede flokdyr.

Magen til snobberi skal man desværre ikke lede ret langt efter...

Jeg må sige, jeg foretrækker klart et publikum jeg kan interagere med og få input fra og hvor jeg føler at min kanal og publikum er ligeværdige.
IMO har det ikke noget med snobberi at gøre

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det virker også umiddelbart som en fejlslutning at fravælge platformen af den årsag.
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er i hvert fald lettere overdrevet, at basere sin mening ud fra en enkelt andenhåndsobservation, der sandsynligvis ikke tilhører ens potentielle segment af lyttere - blandt mere end 70 millioner brugere.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Det er i hvert fald lettere overdrevet, at basere sin mening ud fra en enkelt andenhåndsobservation, der sandsynligvis ikke tilhører ens potentielle segment af lyttere - blandt mere end 70 millioner brugere.
:-D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

SustainerPlayer skrev:Det er i hvert fald lettere overdrevet, at basere sin mening ud fra en enkelt andenhåndsobservation
Så du siger, jeg ikke får et rumskib og 400 millioner dollars som de to flotte unge mænd i jakkesæt fortalte mig om, hvis jeg bare tror på, at rige neptunboere har skabt al plastik på jorden, fordi deres onkel så det med hans egne øjne????
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Det virker også umiddelbart som en fejlslutning at fravælge platformen af den årsag.
Ok, kan du uddybe, så jeg evt. kan genvurdere min holdning?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det synes jeg, SustainerPlayer gjorde fint.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:Det er i hvert fald lettere overdrevet, at basere sin mening ud fra en enkelt andenhåndsobservation, der sandsynligvis ikke tilhører ens potentielle segment af lyttere - blandt mere end 70 millioner brugere.
Hvis det var mit skriveri du henviser til, skal jeg da ikke kunne afvise jeg tager fejl og overdriver...

Jeg håber da du har ret.

Jeg genvurderer lige min holdning... :)

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Baseret på denne andenhåndsobservation (som du mener er pga. snobberi), der sandsynligvis ikke tilhører dit potentielle lyttersegment – blandt mere end 70 millioner brugere – er du nu overbevist om, du ikke vil bruge Spotify? Derfor bruger du YouTube hvor valutaen er views, og videoers popularitet bliver vurderet på hvor mange "thumbs up"er de har fået – har den fået for mange negative, kan man jo bare tage den ned igen – og hvor interessen for ens musik er større, hvis man skriver det rigtige 'tag' eller bliver relateret til de rigtige kanaler. Her kan lytteren selvfølgelig interagere på lige for med skaberen. Selvfølgelig lige indtil, man ikke bryder sig om kommentaren. Så kan man bare slette den eller helt slå kommentarer fra.

Jeg kan i hvert fald ikke se, hvordan YouTube er en 'bedre' eller mindre-snobbet platform.
skriver noder

Medlemsavatar
Nikolajs
Medlem
Indlæg: 920
Sted: Helsingør

Indlæg af Nikolajs »

AvS skrev:Det er trist, men ikke overraskende. Det er menneskers flokdyr instinkt der kicker ind. Man vil gerne være en del af flokken, for det er "farligt" at stå alene og lytte til noget underligt musik, som ingen andre lytter til. Det går (nogle gange) over med alderen.
Jeg var igår DJ til et silent disco på en højskole. Vi var 3 DJs, der spillede på hver sin kanal, som publikum så kunne stille ind på. Når man stillede ind på en bestemt kanal lyste hovedtelefonerne op i hhv. rød, grøn, eller blå farve, så man kunne altid se, hver dem lyttede til hvilken kanal.

Mine 2 fellow DJs spillede musik, som de fleste kender: hits fra 80'erne og frem, hip hop og clubbangers, pop musik osv.
Jeg spillede hvad jeg almindeligvis spiller: forholdsvis ukendt 'verdensmusik' fra Østeuropa, Afrika, Latinamerika, Mellemøsten, Indien, Caribien, blandet med lidt old-school funk, soul og disco.

Når bølgerne gik højt havde jeg måske held til at få halvdelen af publikum til at lytte med på min kanal, men for det meste var det langt færre. Mest interessant var det dog at observere, når næsten alle på dansegulvet var på de andre DJs 'hitkanaler', men der stadig stod et par stykker fordelt rundt på dansegulvet og dansede til min kanal. Temmelig isoleret fra de andre, men stadig i et godt groove og med et stort smil på læben...

Så ja, hos nogle fylder flokdyrmentaliteten heldigvis mindre end hos andre. :)
[color=#FF0000]Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.[/color]

- Nikolaj.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev: Jeg kan i hvert fald ikke se, hvordan YouTube er en 'bedre' eller mindre-snobbet platform.
Det kan der selvfølgelig være noget om...

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

lakris skrev:- hun fortalte at ingen af hendes veninder gad at høre "nyt" musik eller "nye" artister, medmindre det/de var på en topliste eksempelvis Spotify.
Jeg har tit i mine mest grumpy-old-man agtige øjeblikke sagt at "Danmarks musikkultur mest bare er pop", og det der cementerer jo faktisk nærmest den grove påstand. :?

Så næste gang DF buldrer på deres tommer tønder om at "muhammedanerne dræber vores kultur", vil jeg minde dem om at aktiv dødshjælp nogen gange er det bedste valg.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar