Battle of Sound - betingelser - frasige sig rettigheder?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Battle of Sound - betingelser - frasige sig rettigheder?

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg fik for en uges tid siden en mail fra 4Sound, hvor de gjorde opmærksom på, at der kører en konkurrence for øjeblikket, hvor bands/solister kan indsende deres eget originale musiknummer og deltage i en konkurrence om 2 gavekort på 25.000 kr. til 4Sound.

Jeg har overvejet lidt, om jeg skulle deltage, og har fundet et nummer frem fra arkivet, som jeg ikke lige ved, hvad jeg ellers skal bruge til, og jeg har lavet noget cover-art - eller hvad det hedder - i Photoshop til nummeret.

Nu kom jeg så lige til at nærlæse "Terms and conditions" for konkurrencen, og her studser jeg en gang over følgende:

"All entries will become the property of the Promoter upon submission, including all intellectual property rights in the entry. Entrants agree to irrevocably and unconditionally waive any and all moral and other rights vesting in their entry and warrant that they have all rights necessary to grant the rights provided for in these Terms."
(Mine fremhævninger).
Kilde: https://battleofsound.firestone.dk/admi ... GELSER.pdf punkt 7.2.

Hvad betyder dette på hverdagsdansk? Fraskriver man sig rettigheder til KODA-udbetalinger på komponeringen? Frasiger man sig sine master-rights på produktionen? Frasiger man sig retten til udbetaling fra Gramex som udøvende kunstner på indspilningen?

Hvis ja, så rejser der sig et par spørgsmål:
1. Hvorfor i alverden skulle man dog gå med til den slags? Altså man sender jo nok ikke et af sine dårligste og potentialeløse numre til en talentkonkurrence... Og dette sammenholdt med en meget lille sandsynlighed for at vinde gavekortet, så lyder det da ikke attraktivt at give afkald på samtlige rettigheder til nummeret... :roll:
2. Har jeg overhovedet lov til dette, når jeg er KODA-medlem?
3. Hvad er motivet fra deres side? Bare ganske almindelig griskhed...?

Det er Firestone der står bag konkurrencen Battle of Sound. Her er et link til info om konkurrencen:
https://battleofsound.firestone.dk/fire ... e-of-sound

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er vel kun de mest desperate der deltager, medmindre de ikke læser terms..

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Det ligner noget copy/paste fra en amerikansk kontrakt.

SVJV kan man indenfor EU slet ikke frasige sig sine rettigheder. Du kan udskrive en uendelig "lease", så de må gøre, hvad de vil med din musik, men jeg mener ikke, at man kan frasige sig sine rettigheder.

Overvejede faktisk at smide et nummer med indtil jeg så betingelserne. Det er ren Indaba. Dont do it. De får måske et bibliotek på 1000 numre, som de kan bruge, som de vil (eller tror de kan jf. kontrakten). De kan sælge lortet, bruge det i reklamer og spots, lease det osv.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Lidt nyt i sagen:

Ifølge Dansk Musikerforbunds nyhedsmail af den 15. august så er de nævnte betingelser for konkurrencen slet ikke lovlige.

De skriver, at Dansk Musikerforbund har været i dialog med Firestone-Danmark, og at dette har ført til, at betingelserne for konkurrencen er blevet ændret, således at man alligevel ikke frasiger sig sine rettigheder til musikken, når man deltager i konkurrencen.

MEEEN i og med at tilmeldingsfristen udløb inden Dansk Musikerforbund kom ud med dette - tjaaa hvad hjælper det så os, der har undladt at deltage pga. de tåbelige og ulovlige betingelser, som oprindelig var sat op... sidste mulighed for tilmelding var nemlig den 12. august :roll:

Nå men for at summere op, så synes jeg bare det er dårligt, at man på ulovlig vis har forsøgt at frarane unge musik-talenter deres musikrettigheder. For øvrigt får 4sound altså heller ikke et plus i min bog for at have ageret håndlanger for den slags ulovlige tyveriforsøg.

Default avatar
Firestone
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af Firestone »

Jeg vil beklage, at vi har anvendt nogle uheldige formuleringer – det har aldrig været vores intention at eje nogle musikrettigheder. Vi er bare grønne i musikfaget og har taget udgangspunkt i en terms and conditions skrivelse, der tidligere har været brugt i et andet land og havde ikke været opmærksomme i problematikken i lige denne passage.

Siden er rettet til nu og alle deltagere modtager en mail med, om de er gået videre til finalen eller ej – og i den mail skriver vi også, at de naturligvis ikke er forpligtede til noget og ej heller skal opgive rettigheder og lign.

Sig endelig til hvis der er andet, der kan misforstås – vi har kun lavet denne konkurrence for at støtte op om upcoming musik og ønsker bestemt ikke at sende uheldige signaler! :)

Til jer, der har afholdt jer fra at deltage pga. dette - håber vi, at I vil deltage næste år i stedet.

Tak fordi I holder os i ørerne :)


De bedste hilsner
Firestone

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det her er jo så en af de ting, som jeg synes er fedt ved Lydmaskinen: Nogle gange er det som om, der sidder de rigtige personer og læser med i baggrunden, så man hurtigt kan få folk på banen og få ting sat i gang :thumbup: …Dejligt vi nu har fået en direkte linje til Firestone her.

Firestone> Jeg har nu et par spørgsmål til jer:

1. Når man googler ”Firestone”, så finder man et firma med hovedsæde i Nashville i USA, der producerer bil-dæk - http://www.firestone.com/. Er det korrekt forstået, at I hører under dette firma?

2. Er det kun i Danmark I afholder den nævnte musik-konkurrence, eller har I den også kørende i andre lande?

Default avatar
Firestone
Medlem
Indlæg: 2

Indlæg af Firestone »

Hej igen og tak for spørgsmål :)
1. Amerikanske Firestone blev i 1988 købt af japanske Bridgestone, så moderfirmaet hedder Bridgestone og har i en del år været verdens største dækproducent. Firmaet markedsfører Bridgestone, Firestone og Dayton dæk samt en del gummiprodukter, golfudstyr og lign.

2. Ja, Battle of Sound er en dansk opfindelse, men i Irland og England kører de nogle lignende konkurrencer.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Firestone skrev:Jeg vil beklage, at vi har anvendt nogle uheldige formuleringer – det har aldrig været vores intention at eje nogle musikrettigheder. Vi er bare grønne i musikfaget og har taget udgangspunkt i en terms and conditions skrivelse, der tidligere har været brugt i et andet land og havde ikke været opmærksomme i problematikken i lige denne passage.
(Mine fremhævninger).
Firestone skrev: 2. Ja, Battle of Sound er en dansk opfindelse, men i Irland og England kører de nogle lignende konkurrencer.
(Mine fremhævninger).


Betingelserne for den danske konkurrence, som det var formuleret før det blev rettet til, stammede det fra terms and conditions i Firestones lignende konkurrencer i Irland og England?

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Godt, at I retter til og følger op. :thumbup:

Nyt svar