Om sampling i moderne Hiphop

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Om sampling i moderne Hiphop

Indlæg af Christoffer I. N. »

.... Ja, ikke noget nyt her.. Men det er da fint at folk samarbejder om at lave originale ting, istedet for at bruge deres penge på at cleare gamle samples.


Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Desværre lyder det hele af det samme i mine ører. Jeg foretrækker til hver en tid at man clearer et gammelt John Coltrane sample, cutter det op og bruger det kreativt. Det var den slags der skete i 90ernes hiphop med grupper som Jungle Bros, De la Soul, Stetsasonic, Grand Puba osv - og det var det der bragte musikken til nye kreative højder, synes jeg. Jo, det var ganske vist før samples skulle cleares, men det lød bare bedre.
Jeg kan jo tage fejl, men for mig virker det som om at folk i dag alle køber de samme Loopmasters construction kits og derfor lyder på samme måde.
Yderligere er rappernes fraseringer, sproglige analogier og rytmiske flow simpelthen ringere i dag. Sammenlign Big Daddy Kane og Lil Wayne og se hvad jeg mener :shock: :lol:

Jeg kan sagtens forstå at de samplede kunstnere fortjener og skal have deres penge, men det ændrer i mine øjne ikke på at rapmusikken var mere spændende og besad mere talentfulde producere/rappere/DJs før samples skulle cleares.

Her samples "Syeeda's Song Flute" (Coltrane) af Third Eye i 1993 (på Who's The Man soundtracket) - den slags hører man altså ikke i dag

eller Big Daddy Kane's fuldstændige geniale brug af Loose Ends "Hangin On A String" fra 1991 (får ikke lov til at embedde linket - ved ikke hvorfor :roll: )

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Lil Wayne er Ike hip hop og han rapper ikke.

Det er Hip-pop og han mumbler

Folk har svært ved at adskille hip hop og nutiden Sort-Mands-Pop

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dit 2. link, K-Bee:


Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

RAP står for Rythm And Poetry og det er hverken rytme eller poesi i Lil Waynes musik

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

bredal187 skrev:Lil Wayne er Ike hip hop og han rapper ikke.

Det er Hip-pop og han mumbler

Folk har svært ved at adskille hip hop og nutiden Sort-Mands-Pop
reelt er hip-hop en samlebetegnelse for hele kulturen. Musikken hedder egentlig bare rap :)

Nu er det jo, i kommercielt henseende "Sort-Mands-Pop" der har afløst det meste andet. Det er klart at det figurerer som Hip-Hop (lad os nu bare bruge det udtryk) i de fleste folks øjne da det jo er det der eksponeres. Så er der naturligvis hele undergrunden, men den skal man aktivt søge frem, og det kræver en mere indgående interesse som størstedelen af de, der i dag konsumerer musik, bare ikke har.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Nej, lad os lade være med at bruge det udtryk.

Det svarer til at kalde Beatles, Hendrix og Blink 187 for Rock.

Medlemsavatar
teevee
Medlem
Indlæg: 2012
Sted: Randers/Århus

Indlæg af teevee »

Her er et andet eksempel fra noget der hedder „Tracklib” med et lidt andet take.

Link:
https://www.tracklib.com/

Video:
What?

Nyt svar