Harmonisering af melodier
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Harmonisering af melodier
Hvordan harmoniserer I jeres melodier?
Når jeg harmoniserer, dvs. lægger akkorder ud for mine melodier, finder jeg det indviklet at få dem til at passe så der ikke opstår dissonans nogen steder. Samtidig skal chord-progression være interessant, og nærmest udgøre en melodi i sig selv.
Eks.:
Melodi går D, E, F.
Her kan jeg vælge én lang A i en akkord, men hvad gør jeg med harmoniseringen af E og F?
Jeg kan jo ikke bare smide et D ind i akkorden, fordi D'et lægger sig for tæt op ad E.
Skriver jeg istedet et C, får jeg måske problemer hvis melodien efter F igen går ned til D. C'et når da ikke at køre særlig langt, og det bliver en underlig chord-progression.
Jeg vil gerne have nogle tips til hvad jeg kan gøre i de situationer.
Blev lidt svært at forklare, håber i forstår mit spørgsmål alligevel.
Når jeg harmoniserer, dvs. lægger akkorder ud for mine melodier, finder jeg det indviklet at få dem til at passe så der ikke opstår dissonans nogen steder. Samtidig skal chord-progression være interessant, og nærmest udgøre en melodi i sig selv.
Eks.:
Melodi går D, E, F.
Her kan jeg vælge én lang A i en akkord, men hvad gør jeg med harmoniseringen af E og F?
Jeg kan jo ikke bare smide et D ind i akkorden, fordi D'et lægger sig for tæt op ad E.
Skriver jeg istedet et C, får jeg måske problemer hvis melodien efter F igen går ned til D. C'et når da ikke at køre særlig langt, og det bliver en underlig chord-progression.
Jeg vil gerne have nogle tips til hvad jeg kan gøre i de situationer.
Blev lidt svært at forklare, håber i forstår mit spørgsmål alligevel.
Jeg tænker at du benytter kvintcirklen for at finde akkorder der passer til tonen, nogle gange kan man jo flytte akkorden så den lyse tone i akkorden bliver den dybe i stedet, det kan sprede det lidt frem for at være lige oven i hinanden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg har flere toner, som samme akkord skal passe til, så det bliver til en god chord-progression.Hald skrev:Jeg tænker at du benytter kvintcirklen for at finde akkorder der passer til tonen, nogle gange kan man jo flytte akkorden så den lyse tone i akkorden bliver den dybe i stedet, det kan sprede det lidt frem for at være lige oven i hinanden.
Jeg ved godt hvilke akkorder der passer til hvilke toner i hvilke sammenhænge. Men jeg ender altid med at få en masse korte akkorder der hvor melodien bliver korte toner. Det bliver det sværere at lave kontrapunktiske understemmer, når man ikke kan lade en lang tone hvile når melodien spiller korte toner.
Hvad menes der i øvrigt med at kontrapunkt skal være harmonisk?
Må man lade f.eks. C og D spille samtidig, selvom det skaber dissonans, hvis det bare er kortvarigt ved "passing notes" (kender ikke det danske udtryk)?
Tjek evt. mit lille studie i harmonisering og udvikling af temaer: https://www.dropbox.com/s/m40w1djtxw93v ... t.mp3?dl=0
skriver noder
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Tak.bryla skrev:Ja. Det hedder gennemgangstoner.
Jeg googlede gennemgangstoner, og fandt denne side om hvordan man harmonisere sin melodi:
https://www.musikipedia.dk/vokalarrangement
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Der er masser af regler for kirkemusik.gs-dk skrev:Regel nr. 1 - og den eneste der for alvor gælder: "Du må ALT".mediumaevum skrev: Må man lade f.eks. C og D spille samtidig, selvom det skaber dissonans, hvis det bare er kortvarigt ved "passing notes" (kender ikke det danske udtryk)?
Jeg er ikke medlem af noget religiøst fællesskab og går derfor heller ikke ud fra at blive stoppet af musikpolitiet for falskspil, men i og med at jeg godt kan lide kirkemusik og gerne vil implementere deres principper i mine egne kompositioner bliver jeg nødt til at følge reglerne.
Selvfølgelig er der måder at koralharmonisere på - undgå parallelle kvinter mm. - som er historisk korrekte, men det er jo ikke regler, man kommer i fængsel for at bryde. Det er altså sjovere at lave musik end stiløvelser. Men fint at du undersøger håndværket - bare du ikke tror, at der er en facitliste. Men her har vi været mange gange før.
Senest rettet af gs-dk lør 13. apr 2019 01:36, rettet i alt 1 gang.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Mit mål er at forsøge mig med en blanding af den moderne måde at harmonisere på i filmmusik, og 1500-tallets måde at gøre det på.bryla skrev:Der har aldrig været regler for komponister – blot mode.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Altså, nu fatter jeg igen hverken ud eller ind i de her tekster:
https://www.musikipedia.dk/vokalarrangement
Men på:
https://www.musikipedia.dk/intervaller
- står en terts til at være på C.
Hvad er op og ned her?
(rettelse: kan læse mig frem til at intervallerne fås i forskellige størrelser, store og små, med én halvtone i forskel).
https://www.musikipedia.dk/vokalarrangement
Som jeg læser det er en terts 3 halvtoner. Ok, så hvis jeg har et E i min melodi, er tertsen D. D er nemlig 3 halvtoner fra E.Terts
Interval på tre tonetrin. Man skelner mellem en lille og en stor terts, hvor en lille terts modsvarer en afstand på tre halvtoner, og en stor terts modsvarer en afstand på fire halvtoner. Læs mere.
Men på:
https://www.musikipedia.dk/intervaller
- står en terts til at være på C.
Hvad er op og ned her?
(rettelse: kan læse mig frem til at intervallerne fås i forskellige størrelser, store og små, med én halvtone i forskel).
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Thomas forklarer det her:
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Du kan tro, jeg følger med.bryla skrev: Hey, det er da meget relevant! Følg med i næste afsnit om omvendingsintervaller og sammensatte intervaller
Senest rettet af SustainerPlayer man 25. jun 2018 21:44, rettet i alt 1 gang.
Jeg synes egentlig, at det er utroligt, du formår at lave noget med udgangspunkt i dine spørgsmål:)mediumaevum skrev:Altså, nu fatter jeg igen hverken ud eller ind i de her tekster:
https://www.musikipedia.dk/vokalarrangement
Som jeg læser det er en terts 3 halvtoner. Ok, så hvis jeg har et E i min melodi, er tertsen D. D er nemlig 3 halvtoner fra E.Terts
Interval på tre tonetrin. Man skelner mellem en lille og en stor terts, hvor en lille terts modsvarer en afstand på tre halvtoner, og en stor terts modsvarer en afstand på fire halvtoner. Læs mere.
Men på:
https://www.musikipedia.dk/intervaller
- står en terts til at være på C.
Hvad er op og ned her?
(rettelse: kan læse mig frem til at intervallerne fås i forskellige størrelser, store og små, med én halvtone i forskel).
Hvis vi tager et E - så er g den lille terts over og G# den store terts. Men om det passer harmonisk er jo ikke sikkert. Din meloditone kan jo være "hvad som helst" i harmonien og ikke et udtryk for, hvordan du harmoniserer meloditonen.
Den lille terts - 3 halvtoner over grundtonen er mol - og den store terts 4 halvtoner over grundtonen er dur.
Hvordan du får D til at være terts i forhold til E, forstår jeg slet ikke.
Senest rettet af gs-dk lør 13. apr 2019 01:37, rettet i alt 1 gang.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg tæller nedad. E (1), Eb (2), D (3). 1-2-3 - terts.gs-dk skrev:Jeg synes egentlig, at det er utroligt, du formår at lave noget med udgangspunkt i dine spørgsmål:)mediumaevum skrev:Altså, nu fatter jeg igen hverken ud eller ind i de her tekster:
https://www.musikipedia.dk/vokalarrangement
Som jeg læser det er en terts 3 halvtoner. Ok, så hvis jeg har et E i min melodi, er tertsen D. D er nemlig 3 halvtoner fra E.Terts
Interval på tre tonetrin. Man skelner mellem en lille og en stor terts, hvor en lille terts modsvarer en afstand på tre halvtoner, og en stor terts modsvarer en afstand på fire halvtoner. Læs mere.
Men på:
https://www.musikipedia.dk/intervaller
- står en terts til at være på C.
Hvad er op og ned her?
(rettelse: kan læse mig frem til at intervallerne fås i forskellige størrelser, store og små, med én halvtone i forskel).
Hvis vi tager et E - så er g den lille terts over og G# den store terts. Men om det passer harmonisk er jo ikke sikkert. Din meloditone kan jo være "hvad som helst" i harmonien og ikke et udtryk for, hvordan du harmoniserer meloditonen.
Den lille terts - 3 halvtoner over grundtonen er mol - og den store terts 4 halvtoner over grundtonen er dur.
Hvordan du får D til at være test i forhold til E, forstår jeg sket ikke.
Der står ingensteder noget somhelst om, at man skal gå den ene eller anden vej, som jeg forstod det er et interval uafhængig af retning. Hvilket vil sige, at intervallet (terts, kvint, whatever) varierer, hvilket jeg heller ikke kan få til at passe.
Helt grundlæggende mangler jeg noget mere udførligt beskrivende tekst. Det er godt med noget kortfattet, men det her er da lige så kortfatte-uforståeligt som Wikipedia. Der mangler beskrivelser og mellemregninger, så at sige.
Hvis retningen af et interval ikke er ligegyldig, bør det stå på siden.
Senest rettet af mediumaevum man 25. jun 2018 22:10, rettet i alt 1 gang.
Er det fordi du tæller E med?
www.k76.dk | www.soundcloud.com/k76 | facebook.com/k76music
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Ja, alle de andre toner tælles jo også med på Musikipedia's intervalside.lakris skrev:Er det fordi du tæller E med?
https://www.musikipedia.dk/intervaller
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Ved 2:26 vises skiftevis 3 og 4 halvtonetrin for terts.
A-C = 4, men C-D er kun på 3.
Det er det, som forvirrer mig.
A-C = 4, men C-D er kun på 3.
Det er det, som forvirrer mig.