bryla skrev:Tillykke!
Hvem på produktionen får egentlig disse 'plader'? Kunstneren, Mix, producer, master, selskab?
Jeps.
I udgangspunktet er en fysisk kopi ikke noget man har krav på med mindre det står i en kontrakt.
Ofte laver selskabet en til sig selv og en til kunstneren. Nogle gange også til produceren. Nogle gange også til mix engineer + mastering engineer. Meget sjældent, så får andre personer en plade: typisk en manager, en person med override på pladen, eller lign.
Hvis man ikke automatisk får, så man kan man spørge og jeg har sjældent fået nej. Jeg spørger dog meget sjældent, da det oftest er ligegyldigt for mig og jeg ikke vil være en udgift for selskabet.
I USA koster det penge, dvs. enten skal man selv betale eller også betaler kunstneren via recoupment i royalties, og det er således kunstneren selv der beslutter hvem der skal have plader.
I Danmark er udgiften typisk dækket af pladeselskabet og er non-recoupable.
Certificeringen koster penge og derudover koster hver fremstilling mellem 1.200 kr. og 4.500 kr. inkl. moms afhængig af størrelsen. Det kan blive til en betydelig udgift for en single i DK, når der er mange der skal have. Derfor begrænser selskaberne produktionen af fysiske eksemplarer.