Martin Jensen - Solo Dance [Mastering]

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Martin Jensen - Solo Dance [Mastering]

Indlæg af Holger »

Som folk ved, så er jeg ikke bange for at trutte lidt i mit eget horn med gode nyheder fra biksen, men den her har trods alt lidt almen nyhedsværdi i branchen (selvom nummeret nu har noget tid på bagen), så here goes.

Har lige fået status på "Martin Jensen - Solo Dance" og den er nu certificeret 22 x platin internationalt.

To-og-tyve gange platin plus 3 x guld, det er godt nok noget der kan mærkes.

Tror næsten det nummer skal have sit eget punkt på min nye hjemmeside :lol:
http://www.onlinemastering.dk

Produceret af Mads Dyhrberg (Anoki Music) og Martin Jensen, skrevet af Lene Dissing, Mads Dyhrberg, Martin Jensen og Peter Bjørnskov.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Det lyder også godt :-D Stort tillykke, det er altid megafedt og super inspirerende når lille Danmark slår igennem med noget- godt gået;)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak :-)

Her er et breakdown af territorierne, hvilket altid er sjovt at se:

Sweden (8xPlatinum)
Ireland (3xPlatinum)
Norway (2xPlatinum)
UK (Platinum) (og i øvrigt #1 på officielle UK Dance Chart)
Germany (Platinum)
Canada (Platinum)
France (Platinum)
Holland (Platinum)
New Zealand (Platinum)
Italy (Platinum)
Switzerland (Platinum)
Denmark (Platinum)
Austria (Gold)
Brazil (Gold)
Mexico (Gold)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Interessant at USA ikke er med på listen. Men det er nok nærmere et udtryk for at markedet er top proppet derovre, så det er svært at komme igennem.
Nu tænker jeg bare højt, med min uvidenhed, men det kunne være at en udgivelse i samarbejde med Monstercat, Ultra eller andre store EDM labels fra kontinentet kunne hjælpe på det.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er nok et stilspørgsmål, Amerika har aldrig været så meget til den slags, hvorimod Canada har. Kunne se den samme trend tilbage i 90'erne.

Så USA undrer mig ikke her, men Australien gør mere. Platin i New Zealand og ikke engang guld i Australien (endnu i hvert fald), da Australien plejer at have et godt øje til disse ting.

Anyway, jeg glædes bare over hvad der må være en ret stor plaque...

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev:Ultra eller andre store EDM labels fra kontinentet kunne hjælpe på det.
Den var faktisk ude på Ultra (og Polydor).

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Ultra er det ikke svensk? Eller er det Ultra festival? Jeg roder måske ting og steder sammen :-)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, Ultra Music er amerikansk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_Music

Ultra Music Festival er også amerikansk og ikke (direkte) affilieret med Ultra Music, selvom de vist siden har lavet et samarbejde.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Ok, jeg var engang repræsenteret på en Ultra playliste på Spotify, og jeg googlede mig til at det var et svensk selskab dengang [emoji3] svjh


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Imponerende :shock: , det er hellere ikke hver dag jeg får sådan en.. :lol:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tillykke!

Hvem på produktionen får egentlig disse 'plader'? Kunstneren, Mix, producer, master, selskab?
skriver noder

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Er det normalt at ME får dem? Nu har jeg jo set at du modtager en del

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bryla skrev:Tillykke!

Hvem på produktionen får egentlig disse 'plader'? Kunstneren, Mix, producer, master, selskab?
Jeps.

I udgangspunktet er en fysisk kopi ikke noget man har krav på med mindre det står i en kontrakt.

Ofte laver selskabet en til sig selv og en til kunstneren. Nogle gange også til produceren. Nogle gange også til mix engineer + mastering engineer. Meget sjældent, så får andre personer en plade: typisk en manager, en person med override på pladen, eller lign.

Hvis man ikke automatisk får, så man kan man spørge og jeg har sjældent fået nej. Jeg spørger dog meget sjældent, da det oftest er ligegyldigt for mig og jeg ikke vil være en udgift for selskabet.

I USA koster det penge, dvs. enten skal man selv betale eller også betaler kunstneren via recoupment i royalties, og det er således kunstneren selv der beslutter hvem der skal have plader.

I Danmark er udgiften typisk dækket af pladeselskabet og er non-recoupable.

Certificeringen koster penge og derudover koster hver fremstilling mellem 1.200 kr. og 4.500 kr. inkl. moms afhængig af størrelsen. Det kan blive til en betydelig udgift for en single i DK, når der er mange der skal have. Derfor begrænser selskaberne produktionen af fysiske eksemplarer.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

lakris skrev:Er det normalt at ME får dem? Nu har jeg jo set at du modtager en del
Jeg har 150 (faktisk lidt flere, da nogle er på vej som jeg ikke har set certificeringerne på endnu fra udlandet).

Ud af dem har jeg dog kun 30-35 stykker fysisk. De fleste af dem er fra mine producerdage. Som mastering engineer modtager jeg de fleste på papiret, hvilket kunne virke kedeligt, men det gør ikke så meget, da de fylder af helvedes til og ikke ligefrem er kunst på væggen.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2933
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Stort TILLYKKE, Holger! Der hersker nok ingen tvivl om, at du har fortjent det! [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro


Nyt svar