Viewer-stagnation (youtube-problem)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
mediumaevum
Executive Producer
Executive Producer

Viewer-stagnation (youtube-problem)

Indlæg Skrevet: 2. maj 2018, 22:00

Youtube-problem...

Jeg kan se at alle mine nyeste uploads (1-2 år tilbage) er stagneret i views. Ikke bare i likes eller kommentarer, men reelt i views. Der kan gå dage, uger, måneder inden view-count tæller bare én op for de nyeste stykker.

Jeg har lidt over 460 abonnenter, og har tjekket op på om mine abonnenter i det hele taget bliver underrettet ved uploads, og det gør de.

Jeg undrer mig over hvordan jeg overhovedet kan undgå at mine uploads får visninger. Jeg tagger på livet løs.

Hvis man søger på f.eks. "medieval music" på youtube får man ikke vist reelt middelaldermusik. Det er indie-komponister som mig selv, som lægger middelalder-inspireret computerlavet musik op. F.eks. Derek & Brandon Fiechter og jeg undrer mig over hvordan den kanal kommer afsted med at få alle deres nyeste uploads forrest i køen. Betaler de til Youtube/Google for det, eller hvad sker der?

Eller er der en skjult feature på youtube jeg ikke kender til?
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Re: Viewer-stagnation (youtube-problem)

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 08:22

Comment, like and subscribe.. siger næsten alle kanaler, jo mere aktivitet der er på dem, jo mere stiger de i popularitetsranglisten hos youtube.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 9 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Sted: CPH, Denmark

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 08:51

Jeg prøvede for første gang nogensiden at søge på "medievel music" i youtube.
Jeg fik en laaaaang liste, jeg stoppede efter at scrolle ca. 200 videoer ned- i mens jeg læste alle uploaders navne/kanal navne, du var ikke i mellem dem - hvis du hedder Mediumaevum derinde

Nogle af dem var op til flere gange på listen bl.a.:

Derek & Brandon Fiechter
VacnaPaul
BrunuhVille
Arany Zoltán
Traditional Music Channel
Live Better Media
EGMusic Classic
AudrinaOralay

Tror du dine abonnenter ser dine videoer flere gange, passer antal visninger af dine videoer med dine abonnenter?

Jeg ser en del videoer på Youtube men det er meget få jeg ser mere end 1 gang.

Hvad skriver du som clickbait? du skal jo lokke folk til at trykke
Hvad tagger du i dine videoer, det kan være du skal lave tags der ikke helt stemmer med dit indhold ;-)

EDIT: prøvede også med "medieval music" - som er den rigtige stavemåde :-)
mediumaevum
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 09:14

lakris skrev:Jeg prøvede for første gang nogensiden at søge på "medievel music" i youtube.
Jeg fik en laaaaang liste, jeg stoppede efter at scrolle ca. 200 videoer ned- i mens jeg læste alle uploaders navne/kanal navne, du var ikke i mellem dem

Det er netop problemet. Og det handler jo ikke om, at jeg ikke laver rigtig middelaldermusik med rigtige instrumenter, for det gør de andre kanaler heller ikke. Det er musik i film/spil-genren. Det er faktisk svært at finde frem til autentisk middelaldermusik på youtube, når de første resultater man får er fra computerspils-komponister.

Alligevel er min kanal ikke med på listen, selvom de andre kanaler er.

Jeg kan oplyse om, at jeg engang var på listen. Min kanal var det første man fandt når man søgte på "medieval music".

Men hvorfor jeg er faldet ud af den, aner jeg ikke.

Youtube har ændre søgealgoritme, har jeg læst. Men ingen har fortalt mig om hvordan jeg gør brug af den nye søgealgoritme.
Senest rettet af mediumaevum 3. maj 2018, 09:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 09:40

Der er nogle tricks her (jeg ved godt du ikke står og taler i dine videoer) :-)

Men der er lidt om hvad der er afgørende, og hvad man kan gøre på YT

Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 09:59

mediumaevum
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 14:05

Hald skrev:Comment, like and subscribe.. siger næsten alle kanaler, jo mere aktivitet der er på dem, jo mere stiger de i popularitetsranglisten hos youtube.

Ja, det underlige af det hele er, at folk ofte siger/skriver "imponerende" "flot" osv. om mine værker (uden for youtube). Jeg uploadede et stykke musik, "Battle of Lyndanisse" for lidt tid siden, og fik i skrivende stund kun positiv feedback på klassisk musik-forum.

Men om folk gider klikke "like" eller subscribe eller bare efterlade en kommentar i youtube-kommentarfeltet, næh nej. Dermed bliver det blot endnu et stykke musik som ikke tæller med i youtube's statistikker, fordi folk ser det, kan lide det men ikke giver sidstnævnte til kende så youtube bemærker det.

Youtube kan altså endnu ikke læse folks tanker. Der skal en aktiv handling til. En like eller kommentar eller subscriber til før det tæller med i youtube, og får mit musik og mine film givet højere ranking.

Jeg gad godt at Youtube/Google og Facebook slog sig sammen og på en måde - efter tilladelse fra brugeren selvfølgelig (eller at brugeren ihvertfald kan slå det fra) kobler positive tilkendegivelser i en facebook-kommentar til en delt youtube-video til en reel Like på youtube. Hvis man som bruger ikke ønsker at like den kan man bare tilgå youtube og tage like fra igen.

Det burde være nemt. Google har masser af tekst/kommentar-analyseringsværktøj så den kan finde mening i tekst og på den måde finde ud af om en kommentar var positiv og en like værd eller ej.

For jeg er noget træt af, at facebook-kommentarer ikke bliver konverteret til youtube-likes. Det bliver bare en masse visninger i det øjeblik videoen er delt på facebook, men uden at koble det med likes og subsribers tror youtube-algoritmen jo, at videoen omend set mange gange, ikke er noget værd, og kommer derfor nederst på ranglisten, og når videoen ikke længere deles på facebook, bliver den praktisk talt usynlig på youtube, selv hvis man søger efter den på titel og kanal.

Folk bliver konstant ved med at sige "likes tæller ikke" og "subscribers tæller ikke" - jo det gør det. Jo flere likes i forhold til visninger, jo mere vil youtube-algoritmen fremme og promovere videoen for andre.
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 16:05

Har du set de videoer jeg postede?
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 16:33

Passive views er vist ret almindelige. Jeg skulle lige til at tude en lang blues-sang om hvor få hits mine videoer får, men så opdager jeg sgu lige at min Yamaha FS1r synth nørde-demo (nederst) nærmer sig 5000 hits. What... the... firetuck!?!?!? Jeg plejer at fejre helt vildt hvis jeg rammer 10 views.

Men så igen: 4966 views, men kun 42 likes. D.v.s. hver gang 118 mennesker har set min video, er der kun 1 der trykker "like". Og jeg har kun 18 subscribers. Internettet er et mørkt, koldt og dystert sted hvor ingen kan høre vores ensomme gråd.

Og så er marketing og selvpromovering altså bare noget der virkeligt kræver en konstant og fortsat indsats. Så snart man stopper med at vifte sit flag i ansigtet på folk, begynder ens tilstedeværelse at fade ud. Jeg har absolut intet talent for det, og har for længst affundet mig med at være ukendt og obskur.

For en ordens skyld, her er den video jeg snakkede om (men se hellere de andre videoer!):

Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 16:38

Det er de obskure men detaljerede, low profile videoer der oftest er fedest.

MIn egen kanal kan også kun prale af særdeles lave tal på de indtil videre kun to videoer (14k, og 2.7K på den nye) - og det er helt bevidst.

Kvalitet over kvantitet. Kunne sagtens sprøjte ugentlige 5 minutters videoer ud hvor jeg sidder og ævler... puha nej.
mediumaevum
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 16:59

lakris skrev:Har du set de videoer jeg postede?

Ja. Men har først set den første video nu. Jeg så video nr. 2 først.

Det er besynderligt, at youtube alligevel ikke vægter likes/views ratio højest. Det burde da være det mest logisk intuitive.

Jeg mener, hvis man har 20.000 views, men kun 3 likes, så er videoen nok ikke særlig god. Men hvis man kunne få en stor procentdel af de 20.000 views til alligevel at se store dele af videoen til ende, er det jo mere værdifuldt, for det kunne være de ikke var logget på youtube og derfor ikke kunne like/subscribe.

Men dog undrer det mig vildt meget, at da jeg engang havde nogle stykker musik i en "video" på forsiden af youtube som jeg lavede tilbage i 2009, var det jo noget af det første jeg havde lavet, og det er stadig det, som google forbinder mig med. Gamle videoer. Gamle numre. Hvorfor? Jeg vil da langt hellere have at youtube fokuserer på det nyeste jeg uploader. Det nye er jo somregel bedre end det gamle, når man taler erfaring.

Det er som om ens historik hjemsøger én på youtube/google. Det er uretfærdigt og komplet ulogisk. Vi forbedrer os alle, og derfor er det ikke fair at det er mine gamle numre og gamle videoer som kommer frem på forsiden når man søger mit kanalnavn.
Senest rettet af mediumaevum 3. maj 2018, 17:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 17:02

Joachip skrev:Internettet er et mørkt, koldt og dystert sted hvor ingen kan høre vores ensomme gråd.

...Og så er der også en dårlig side ;)
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 17:30

mediumaevum skrev:

Det er besynderligt, at youtube alligevel ikke vægter likes/views ratio højest. Det burde da være det mest logisk intuitive.

Jeg mener, hvis man har 20.000 views, men kun 3 likes, så er videoen nok ikke særlig god. Men hvis man kunne få en stor procentdel af de 20.000 views til alligevel at se store dele af videoen til ende, er det jo mere værdifuldt, for det kunne være de ikke var logget på youtube og derfor ikke kunne like/subscribe.

Men dog undrer det mig vildt meget, at da jeg engang havde nogle stykker musik i en "video" på forsiden af youtube som jeg lavede tilbage i 2009, var det jo noget af det første jeg havde lavet, og det er stadig det, som google forbinder mig med. Gamle videoer. Gamle numre. Hvorfor? Jeg vil da langt hellere have at youtube fokuserer på det nyeste jeg uploader. Det nye er jo somregel bedre end det gamle, når man taler erfaring.

Det er som om ens historik hjemsøger én på youtube/google. Det er uretfærdigt og komplet ulogisk. Vi forbedrer os alle, og derfor er det ikke fair at det er mine gamle numre og gamle videoer som kommer frem på forsiden når man søger mit kanalnavn.

Hvad mener du med på forsiden af Youtube? - vi har ikke den samme forside hvis det er det du tænker.
Siden indretter sig efter hvad du ser eller de emner du ser.(som han nævner i video 2)

Edit: Jeg tror ikke de vægter likes og views højest mere, fordi du nemt kan købe dem i lande øst på.
mediumaevum
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 17:41

lakris skrev:
mediumaevum skrev:

Hvad mener du med på forsiden af Youtube? - vi har ikke den samme forside hvis det er det du tænker.
Siden indretter sig efter hvad du ser eller de emner du ser.(som han nævner i video 2)

Edit: Jeg tror ikke de vægter likes og views højest mere, fordi du nemt kan købe dem i lande øst på.

Med forsiden mener jeg det du får når du søger på ét eller andet emne, de første 10 resultater som kommer frem på emnesøgning.
Brugeravatar
MrBacon
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 17:45

Min s(eneste) yt video er et røvfedt nummer, som har 231 views og 7 likes. Cry me a river ;)

Uploadet i september eller oktober sidste år
mixolydisk
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 18:27

De fleste youtube brugere hverken kommenterer eller liker (mig selv inklusiv) - med mindre der er tale om videoer som aktivt lægger op til engagement (som f. eks. hele den 'unge' YT-generation).

Der er selvfølgelig andre tilfælde som f. eks. ekstremt nørdede utrerede tech-videoer.

Hvis man forventer højt engagement på sine videoer med musik, måske endda uden en reel musikvideo, så skal man altså lede efter et andet format.

Lad os bare tage Joachips eksempel - Han findes det pudsigt at kun hvert 118 view giver et like. I den verden må Justin Bieber jo sidde derhjemme og græde i lårtykke stråler, en af hans store hits - "What Do You Mean" har kun fået et like pr 280 view! Altså over dobbelt så lidt engagement som Joachip.

Og for en god ordens skyld lige linket (jeg kan jo have regnet forkert):
https://www.youtube.com/watch?v=DK_0jXPuIr0
Brugeravatar
mikkels
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Farum

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 18:51

Jeg kommenterer aldrig på youtube. Youtube-kommentarspor er simpelthen internettets røvhul. Der er meget sjældent noget intelligent at hente der.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 19:18

mikkels skrev:Jeg kommenterer aldrig på youtube. Youtube-kommentarspor er simpelthen internettets røvhul. Der er meget sjældent noget intelligent at hente der.

Hvilket også er derfor Youtube giver mulighed for ikke at have kommentarspor på sin video hvis man ikke ønsker at få leveret en lastbil af kritik og fjol.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 9 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 19:20

Jeg har nu været glad for kommentar-sektionen de gange jeg har benyttet mig af den. Folk er altid venlige til at identificere numre man spørger til, eller andet.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 19:21

Christoffer I. N. skrev:Jeg har nu været glad for kommentar-sektionen de gange jeg har benyttet mig af den. Folk er altid venlige til at identificere numre man spørger til, eller andet.

Ja jeg har også fundet mange interessante og brugbare kommentarer igennem tiden på Youtube, lidt ligesom Reddit er der som regel også en der har stillet spørgsmålet før mig, og derfor er svaret ofte også at finde ret nemt.
mediumaevum
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 19:54

Hald skrev:
mikkels skrev:Jeg kommenterer aldrig på youtube. Youtube-kommentarspor er simpelthen internettets røvhul. Der er meget sjældent noget intelligent at hente der.

Hvilket også er derfor Youtube giver mulighed for ikke at have kommentarspor på sin video hvis man ikke ønsker at få leveret en lastbil af kritik og fjol.

Jeg vil gerne have kritik såfremt det er konstruktivt.

Desuden benytter jeg mig af og til af muligheden for at slette kommentarer, som kun er til for at nedgøre og intet konstruktivt har i sig.

Jeg sletter ligeledes kommentarer som henviser til andre sider for flere subscribers eller at jeg bør tilmelde mig et eller andet bureau for at få feedback. Hvis man vil give mig feedback, og det er man velkommen til, så står det frit for at gøre det i kommentarsporet.

Jeg har ingen respekt for de videoer som slår likes og kommentarer fra. "Denne video kan ikke kommenteres" - her mister jeg respekten for uploaderen.

Man bør som uploader som minimum kunne tåle konstruktiv kritik.
Brugeravatar
Joachip
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 22:40

mixolydisk skrev:Lad os bare tage Joachips eksempel - Han findes det pudsigt at kun hvert 118 view giver et like. I den verden må Justin Bieber jo sidde derhjemme og græde i lårtykke stråler, en af hans store hits - "What Do You Mean" har kun fået et like pr 280 view! Altså over dobbelt så lidt engagement som Joachip.

Hey, god pointe! Så kan man jo faktisk regne ud, at min lytterskare er cirka 2.4 gange så engageret som Justin Biebers. Og hvad kan man så lære af det? Jo, det er tydeligvis nok med én synth. :dollargrin:

PS: Jeg er faktisk enig i, at folk der slukker for kommentarsporet ofte er nogen vatnisser. Der er godt nok sjældent en valid grund til at slukke for det. Så skal det virkeligt være et kontroversielt emne af den slags som man bare ved vil blive troll'et til atomer.

Og så synes jeg iøvrigt der er en kæmpe forskel på kvaliteten af kommentarerne, alt efter hvilken type video man ser på. Jeg har set nogen videoer om lingvistik og oldnordisk sprog hvor kommentarsporet var super interessant. Men andre gange går der bare EkstraPladder / Nationen i det. :puke:
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 3. maj 2018, 23:06

mediumaevum skrev:
Hald skrev:

Desuden benytter jeg mig af og til af muligheden for at slette kommentarer, som kun er til for at nedgøre og intet konstruktivt har i sig.

Jeg sletter ligeledes kommentarer som henviser til andre sider for flere subscribers eller at jeg bør tilmelde mig et eller andet bureau for at få feedback. Hvis man vil give mig feedback, og det er man velkommen til, så står det frit for at gøre det i kommentarsporet.

Jeg har ingen respekt for de videoer som slår likes og kommentarer fra. "Denne video kan ikke kommenteres" - her mister jeg respekten for uploaderen.

Sletter du så også kommentaren, hvis personen bare skriver at vedkommende ikke kan li’ det?
mediumaevum
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 4. maj 2018, 00:41

lakris skrev:
mediumaevum skrev:
Hald skrev:Hvilket også er derfor Youtube giver mulighed for ikke at have kommentarspor på sin video hvis man ikke ønsker at få leveret en lastbil af kritik og fjol.

Sletter du så også kommentaren, hvis personen bare skriver at vedkommende ikke kan li’ det?

Nej. Men hvis de skriver "lortemusik, stop det før jeg tager livet af mig!!!"-agtige kommentarer, så sletter jeg selvfølgelig.
Brugeravatar
Kram
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 4. maj 2018, 12:19

"Men hvis de skriver "lortemusik, stop det før jeg tager livet af mig!!!"-agtige kommentarer, så sletter jeg selvfølgelig."

Vatnisse ;) Jeg ville lade dem stå. De siger noget om afsenderen, ikke om din musik, og så lægger de op til mod-kommentarer, dvs mere aktivitet på din side.

Tilbage til "Branche & Teori"