Loudness targets og peakværdier

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Loudness targets og peakværdier

Indlæg af adgangfolmer »

Hejsa

Da jeg mangler lidt viden og inspiration på dette område, kunne jeg godt tænke mig at høre folks meninger om loudness targets og peakvædier, når de laver masters/smider en limiter på deres mix. Særligt i disse tider, hvor loudness-normalisering bliver mere og mere udbredt ifm. streaming, men hvor der naturligvis stadig er maser af steder, hvor det ikke bruges. Jeg er selv lidt i vildrede ift. hvor højt jeg bør "masterere".
Hvad gør I? Har I et nogenlunde fast loudness target (i LUFS/RMS), eller lader I det være helt og holdent op til den givne sang/albums loudness-potentiale? Bruger I nogle loudness referencer fra tracks/albums i samme genre, som det I laver? Er loudness-krigen stadig ligeså aktuel, eller er streamingtjenesternes normalisering så småt ved at få folk til at ændre praksis?
Hvad med peakværdier? Pt. har jeg selv en praksis med at have en treshhold på -1, så der er lidt headroom til konvertering til MP3 osv., og så sørger jeg for aldrig at gå over 0dB True Peak. Hvad er jeres praksis på det område?

Håber at høre lidt fra både proffer og folk der laver "hjemmemastering" :)
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det varierer fra kunde til kunde og fra stil til stil - og ikke mindst fra sang til sang. Har man så en EP eller et album er man nødt til at finde en rød tråd ikke bare i lyden men også i loudness.

Nogle gange bliver jeg bedt om at desuden lave specifik streamingudgave eller MFiT og så giver targets lidt sig selv.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Cool. Kan du sige noget om en range, du arbejder indenfor (når det ikke er målrettet streaming specifikt)?
Stille og uroligt


Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Ja, hvis det ellers giver mening at snakke om :) Er helt med på, at det sikkert kan svinge rigtigt meget, men hvis vi nu holder os, til det nogenlunde mainstream.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Med mindre jeg arbejder med et fast target (R128 eller lign.) så er jeg ikke så interesseret i en regulær integreret LUFS værdi, dvs. hvad den integrerede værdi er fra start til slut.

Så er det mere interessant hvad værdien ligger på i et omkvæd, hvor mange pop/urban/rock/elektroniske masters ligger omkring -6 LUFS stigende til -4.5 LUFS når det bliver virkelig pakket.

Det svinger jo utroligt meget fra kunstner til kunstner eller fra stil til stil, fx fra -16 til -3.5 LUFS i et kvæd. Det kommer helt an på sangen, kundens ønske og hvad nummeret kan bære, hvis ønsket er høj loudness.

Grundlæggende er det mit job at gøre kunden glad og levere det efter min mening bedstlydende resultat. Som regel følges de to ting ad, men der er tilfælde hvor en kunde ønsker noget som deres produktion/mix ikke kan bære.

Så er det med at finde den bedste løsning eller kompromis og hvis man kan gøre det på en pæn og god måde, evt. oplyse kunden om hvordan tingene hænger sammen. Det kan der nogle gange komme noget godt ud af på lang sigt og i nogle tilfælde skal man bare holde kaje.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er sådan en hjemmemastering-dude. Samtidig er jeg stor fan af Ian Shepherd - ikke fordi jeg har hørt ret mange ting, han har masteret (tror jeg), men fordi han har en relativt afslappet og alligevel ret klar tilgang til tingene. Han er jo absolut fortaler for at beholde meget dynamik i produktionerne. Hans anbefalede masterniveau ligger noget lavere end de tal, Holger nævner. Ian er dog enig med Holger i, at det mest interessante er at kigge på, hvor høj loudness er i det kraftigste område.

Han har et par interessante blog posts i relation til dit spørgsmål. Start her http://productionadvice.co.uk/how-loud/
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har heller ikke nogen kæmpeproduktion i gang, så det er hobby. Og de folk jeg har masteret for har ikke sat nogen krav om LUFS, og generelt har jeg mest masteret musikgenrer hvor det slet ikke er et mål i sig selv at det skal være højt. Men jeg laver normalt heller ikke pop-produktioner, men mere undergrund, så jeg kan udelukkende gå efter at det skal lyde godt, formidle det musiske budskab på en hensigtsmæssig måde, og passe til det medie det skal udgives på.

Til online (typisk mp3/aac) efterlader jeg som regel kun noget i retning af 0.1 til 0.5 dB til inter-sample peaks. Hvis man har så meget diskant at man er nødt til at reservere en hel dB af den årsag, så har man sgudda temmeligt meget diskant!? (Men jeg skal undersøge det her lidt mere igen snart.) Til vinyl hælder jeg oftere i retning af mere dynamik, d.v.s. man sjældnere er tæt på de 0 dB. Og til bånd gælder det mere om at overdøve hvid støj.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Tak for gode indspark :) Giver god mening at forholde sig mere til maximal loudness end til den integrerede. Har også luret på Ians artikel, men synes det er vældig interessant også at få nogle andre vinkler - bl.a. fra en som Holger, der sidder med mange kommercielle ting. Det er mit umiddelbare indtryk, at Ian er mere over i noget lidt mere undergrund. Jeg er også generelt fan af hans tilgang, men synes måske hans anbefalinger er lige til den konservative side, når man som mig primært producerer elektronisk, og hvor mange udgivelser stadig er pumpet pænt højt op. Så jeg arbejder lidt på at finde et passende niveau for min egen hjemmemastering.

Ift. intersample peaks, så oplever jeg, at 0.1 eller 0.5 er for lidt headroom. Måske jeg er for diskant :)
Stille og uroligt

Nyt svar